וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשפן לא היה סיכוי: צפו בגוזלים שזכו לארוחה בבידוד בקן

שלושה גוזלי עקב עיטי, אחד מהדורסים שנמצאים בסכנת הכחדה בישראל, בקעו בימים האחרונים מהביצים ונשארו בבידוד בקן, כשאמא ואבא יצאו לציד ב"סופר של הטבע" וחזרו עם אוכל הביתה. צפו ברגעים היפים של המשפחה החדשה

עקב עיטי/רט"ג

אז כפי שכבר הראינו לכם בכמה כתבות בוואלה! תיירות, חוסר המטיילים מיטיב עם הטבע ודייריו האמיתיים, ובעלי החיים חוזרים יותר ויותר לשטחים שאנחנו לפעמים גוזלים מהם.

אבל הפעם יש לנו חדשות מגוזלים אחרים: לפני כשבועיים בקעו מביצי עוף דורס בשם עקב עיטי, שלושה צאצאים קטנים, ומצלמות שהותקנו בקן שבצפון הארץ, תפסו בעדשת המצלמה רגעים נהדרים של משפחה חדשה שנמצאת בבידוד, וההורים חוזרים מ"הסופר" עם אוכל לקטנים בדמות שני חומטים מנומרים, מריון מצוי, חולד, ארבע יונים, שחרור וגור שפן.

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, הסביר לוואלה! תיירות שהשיא בחיי העופות הדורסים, כמו כל האורגניזמים המתרבים ברבייה זוגית, הוא עונת הרבייה, רק שאצלם היא אורכת זמן ממושך ומהווה השקעה הורית מרבית. "משך הדגירה של עופות דורסים הוא מהממושכים בעולם העופות", אומר אוהד, "כשנשרים דוגרים 57 יום ועיטים 42 יום".

גוזלי עקב עיטי. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
עקב עיטי מתכונן לתעופה וציד עבור הגוזלים שמתחתיו/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
גוזלי עקב עיטי. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
ממתין לארוחה שלו. אחד מגוזלי העקב בקן/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

האדם מציב מגוון רב של איומים

לדבריו, לאחר הבקיעה זוג ההורים, ששניהם דוגרים ועוסקים בציד ובהאכלת הגוזל, עמלים במשך חודשים בהגנה, חימום, הצלה מקרינה ישירה ובהאכלת הגוזל. "ההשקעה ההורית של הנשרים, הרחמים והעיטים היא מהגדולות בעולם העופות בפרט ובטבע בכלל", אומר אוהד, "אך בשל משכה ומיעוט בצאצאים - זו גם תקופה רגישה במיוחד. בצד גורמים טבעיים המסכנים את הצלחתה (מצאי מזון, מזג אוויר וגורמי מחלה טבעיים), האדם מציב עוד מגוון רב של איומים, שהם הגורם לכך שכל המינים הללו בישראל (נשר, רחם, עיט זהוב ועיט ניצי), נמצאים בסכנת הכחדה חמורה: הרעלות מחומר הדברה, הרעלות עופרת, ציד, התחשמלות, הפרעות מצד מטיילים, מטפסי/גולשי מצוקים וכלי טיס".

במסגרת פרויקט "פורשים כנף", נוקטת רשות הטבע והגנים שורה של אמצעי ממשק להגנה ולניטור האוכלוסיות של מינים אלו ומחקרים בשיתוף מוסדות אקדמיים: שמירה על קינים, מעקב אחרי הקינונים ומישדור גוזלים, מניעת ציד של מינים המשמשים מקור המזון העיקרים לעיטים: חוגלות, ארנבות ואפילו צבאים.

פרויקט התיעוד העוקב אחר קיני העופות הדורסים הגדולים בישראל, הוא יוזמה משותפת של רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן דוכיפת, פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" ומיזם צבא ההגנה לטבע. ניתן לצפות בשידורים חיים באתר הצפרות הישראלי ולעקוב אחר דף הפייסבוק של הפרויקט "עופות דורסים בשידור חי".

גוזלי עקב עיטי. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
משפחה גרעינית בבידוד בקן/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully