וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכרזו חמישה גנים לאומיים ושמורות טבע חדשים בישראל

26.6.2017 / 11:08

שמורת טבע קציר, שמורת טבע להב דרום, גן לאומי צבעי מכתש רמון, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה הוכרזו כגנים לאומיים בישראל, במטרה לשמור עליהם ועל וערכי הטבע והמורשת הייחודים שבהם. הכניסה ללא תשלום

טיול במכתש רמון/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: רן צימט

בווידאו: צפו בסיור באתר צבעי הרמון, שהוכרז כגן לאומי

חמישה גנים לאומיים ושמורות טבע הוכרזו לאחרונה) על ידי שר האוצר ורשות הטבע והגנים, ביניהם שמורת טבע קציר, שמורת טבע להב דרום, גן לאומי צבעי מכתש רמון, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה. השטח הכולל שהוכרז בשמורות וגנים אלו נאמד בכ-2,200 דונם.

הכרזת השמורות והגנים הלאומיים היא למעשה השלב הסופי והמשמעותי ביותר בתהליך הארוך והמורכב להכרזת אזור או אתר כגן לאומי, וכולל מספר שלבים מול גורמים ממשלתיים וציבוריים רבים.

מכתש רמון בקיץ, 2015. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הוכרז במסגרת שמירת הטבע בארץ. מקווה של מי תהום בגן לאומי צבעי הרמון/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

אחת ההכרזות המיוחדות היא בגן לאומי צבעי מכתש רמון היפהפה, שמשתרע על שטח של 1,132 דונם. האזור שימש במשך עשרות שנים שטח כרייה גדול, כאשר רק בתחילת שנות ה-2000 הפסיקה לפעול המחצבה האחרונה באזור. בשטח נותרו בורות ענקיים רבים, נוף פצוע ומרחבים שנדרש לשקם, אך יחד עם זאת גם מחשופים שיצרו המכרות ומגלים לעין תופעות גיאולוגיות מרהיבות, מרתקות וייחודיות עם עניין רב לציבור.

לאור כך, רשות הטבע והגנים, בשיתוף ובמימון מלא של הקרן לשיקום מחצבות, שהינה גורם משמעותי בנושא, יחד עם המועצה המקומית מצפה רמון, פעלו יחדיו בשנים האחרונות תוך השקעת מיליוני שקלים כדי לשחזר את הנוף במכתש, במטרה להקים גן גאולוגי לאומי בליבו. בתוך כך, בוצע שיקום נופי ואקולוגי מסיבי של מחצבות הכרייה הנטושות באזור, נסללה דרך עבירה לכל כלי רכב , וכיום הוא כבר מהווה נקודת מוצא לטיול בשמורות הטבע של "ארץ המכתשים". עתה עם ההכרזה, ימשיכו עבודות הפיתוח וההנגשה של המקום מבחינת תשתיות ומסלולי טיול לרווחת המטיילים.

עוד באותו נושא

הסודות הרטובים של מכתש רמון: לגלות את המדבר דווקא בקיץ

לכתבה המלאה
גן לאומי צבעי מכתש רמון. צור נצר, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
התנור הגדול - שריד שנותר בגן לאומי צבעי הרמון ממפעל לעיבוד חרסית דמוית צור/מערכת וואלה! NEWS, צור נצר, רשות הטבע והגנים

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "ההכרזות על הגנים הלאומיים הכרחיות, ולמעשה מהוות את האמצעי היעיל ביותר במטרה לשמור על שטחים אלו ועל וערכי הטבע והמורשת הייחודים שבהם, זאת באמצעות פעולות מקצועיות כגון ניטור, מחקר, שיקום, פיקוח, הסברה וחינוך. ההכרזה הופכת קשה מאד עם השנים ואורך תהליך ממוצע מגיע ליותר מ-10 שנים. ברשות מקווים להמשך השיפור בתהליכים ולהכרזת אתרים נוספים בקרוב. כולל בשמורות הימיות".

השמורות והגנים הלאומיים הנוספים שהוכרזו הם:
שמורת הטבע קציר בשטח של 121 דונם, מזרחית ליישוב קציר, בוואדי ערה ומכוסה ברובה בחורש ים תיכוני צפוף של אלון מצוי, אלת מסטיק, אלה ארץ ישראלית ובר זית בינוני.

שמורת הטבע להב דרום בשטח הרחבה בגודל 31.5 דונם בתחום רכס גבעות להב, שניחנה בנוף הצומח של האזור ומהווה חלק מגבול התפוצה הדרומי של פרח הסחלב דבורנית דינסמור.

שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה בשטח של כ-900 דונם שהתווספו והוכרזו כהמשך רציף של שמורת הטבע והגן הלאומי, ויוצרים רצף טבעי של שטח המאופיין בבתי גידול היער, בתות ועוד.

שמורות הטבע והגנים הלאומיים החדשים פתוחים לקהל הרחב, ללא תשלום.

יער להב. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
צפון הנגב מתחדש בגן לאומי. שמורת יער להב/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully