וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שייך ה"ארמון הסודי" שהתגלה בבסיס סובייטי לשעבר?

24.2.2021 / 0:02

כמה גולשי גוגל מפות פרסמו ב"רדיט" תמונות של מתחם ענק שמצאו חבוי בהרים באזור מערב טורקמניסטן. חלק חשבו שמדובר בארמון הסודי של הדיקטטור וסברו שהנשיא בנה אותו במהירות ובחשאיות. מאוחר יותר התקבלה הודעה מסתורית שחשפה אמת מצמררת

נשיא טורקמניסטן תועד בסרטון סאטירי כמפקד שנערך לקראת פעולת קומנדו/עריכה: ליר שפיגלר

האם התגלה ארמון סודי של דיקטטור חבוי בבסיס סובייטי לשעבר בהרים? כמה אנשים שהשתמשו בגוגל מפות, הבחינו בקומפלקס "בסגנון ג'יימס בונד", שהם טוענים שיש לו גם נקודת ביקורת והוא מוקף בגדרות, אי שם באזור מערב טורקמניסטן.

גולש ב"רדיט" שיתף תמוונות של האתר בפורום וכתב: "מה שלא קורה שם - מישהו רצה שזה יהיה סודי" והוסיף שגם אין שם שטח לחניה, מה שאומר שאין כוונה שיגיעו לשם תיירים או קבוצות גדולה של אנשים. הוא טען שלדעתו מדובר במבנה ששייך לנשיא טורקמינסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב והסביר שהמקום הזה הפך מ"מבנה סובייטי נטוש למתחם עצום" ב-10 חודשים בלבד בין השנים 2016 ל-2017. המסקנה אם כן היא שמישהו רצה שהמתחם ייבנה מאוד מהר. "אלו שרצו את המבנה הזה, בנו אותו בהרים, משום שהם לא רצו שאנשים יראו אותו", הוא ציין, "יש למקום הזה חשיבות עליונה והוא נבנה בסודיות גדולה. לא משהו שכל אחד יכול לראות".

מה נמצא חבוי בהרי טורקמניסטן?. REDDIT, צילום מסך
מה זה באמת?/צילום מסך, REDDIT
מה נמצא חבוי בהרי טורקמניסטן?. REDDIT, צילום מסך
במקום נראים בבבירור מתחמי מגורים/צילום מסך, REDDIT
מה נמצא חבוי בהרי טורקמניסטן?. REDDIT, צילום מסך
מגרשי טניס ומדשאות ענק/צילום מסך, REDDIT

רוב גולשי רדיט אכן היו משוכנעים שרק לנשיא טורקמניסטן יש את הכוח והכסף לעשות דבר כזה גדול, גם משום שהמקומיים לא יכולים להיכנס לבסיס צבאי וגם מכיוון שהוא ידוע בשגעונותיו ובאכזריותו.

עם זאת, מאוחר יותר הגולש שפרסם את התמונות סיפר שקיבל הודעה מגולה טורקמני שטען שזה "מתקן רפואי לאליטה הפוליטית". הגולה הסביר: "יש גם מתחם מגורים של הדיקטטור שמוסתר בהרים, אך הוא הרבה יותר גדול ומתוחכם, מוגן על ידי קירות כפולים ואין גישה מהכביש לשטח החל מעשרה ק"מ לפני המתחם. אתה לא יכול אפילו לטייל באזור, או לטפס על פסגת הר גבוה, מכיוון שהמתקן נראה משם והוא שמור מאוד."

לטענת גולים מטורקמניסטן האזור בו נבנה בית המגורים היה עיירה שננטשה לפני 20 שנה: "ישנם שם שתי אחוזות ענקיות, אחת כנראה שייכת לבנו של הדיקטטור, ואילו השנייה לברדימוחמדוב עצמו ומסביב יש מלא בניינים ומטעי פרי".

הגולה הסביר ש"הסיבה שבגללה החלטתי לחשוף זאת כאן היא מכיוון שכמה כלי תקשורת כתבו על התגלית הזו ואני לא רוצה שיטעו את הציבור הרחב - מכיוון שהמציאות מזעזעת עוד יותר".

הגולה גם שיתף את הקואורדינטות לארמון בפועל, תוך שהם לוקחים את משתמש הרדיט אל מקום מסתור בהרים המקיפים את בירת טורקמניסטן אשגבאט.

נשיא טורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב, דצמבר 2006. Andriy Mosienko, AP
ברדימוחמדוב מכונה "ארקדג", "המגן"/AP, Andriy Mosienko

מה קורה במדינה בה אסור לומר את המילה קורונה?

ברדימוחמדוב שולט על טורקמניסטן, רפובליקה סובייטית לשעבר שמייצאת גז לסין ולרוסיה, מאז מותו של הרודן הקודם ספרמורט ניאזוב ב-2006. הוא מכונה "ארקדג", "המגן", והוא מקדם את בנו סרדר, שנחשב ליורש אפשרי שלו אחרי שמונה ביוני האחרון למושל אחד המחוזות במדינה.הוא מנהיג במדינה המרכז-אסייתית שלטון דיקטטורי לצד פולחן אישיות במסגרתו נבנה בבירה אשגבט פסל זהב בדמותו בגובה של 21 מטר. בבחירות שנערכו ב-2017 הוא זכה ברוב של 97% מהקולות ונבחר לכהונה שלישית והסיר את המגבלה החוקתית שאסרה על התמודדות מועמדים בני יותר מ-70, והאריך את משך הכהונה מחמש לשבע שנים. כך הבטיח שיוכלו להישאר בשלטון ללא הגבלה עד סוף ימי חייו.

המדינה מדורגת במקום האחרון במדד חופש העיתנות לשנת 2019, וכלי התקשורת נשלטים לחלוטין על ידי המשטר, כשעל עיתונאים זרים נאסר להיכנס למדינה. ב-2020 פורסם כי ממשלת טורקמניסטן אסרה על השימוש במילה נגיף הקורונה ברשתות החברתיות או בעלונים רשמיים של משרד הבריאות, בעודה מכחישה את קיומה של המגיפה בשטח המדינה. על פי הדיווחים אז, המשטרה עצרה את מי שדיבר על המגיפה. למרות ההכחשות, ממשלת טורקמניסטן נקטה לפחות בתחילה בצעדי מנע לבלימת הנגיף, כולל בדיקות חום בתחנות וחלוקת מגבונים באזורים צפופים. תנועת התושבים בתוך המדינה, במיוחד מאזורים שמחוץ לבירה, הוגבלה. אזרחי המדינה שנמצאים בחו"ל הוחזרו על ידי טיסות מיוחדות. מאז ועד היום לא דווח אפילו על מקרה אחד של קורונה בטורקמניסטן, שטוענת כי היא נקייה מהנגיף, אולם מומחים מעריכים כי המגיפה משתוללת שם ומושתקת על ידי השלטונות. לפני כחודש דווח ב-axios שלמרות ההכחשות טורקמניסטן הודיעה כי תפתח במסע חיסונים עם החיסון הרוסי נגד קורונה, "ספוטניק 5".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully