וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע פוסט סגר: 5 טיולי פריחות וזרימות מדהימים לימים הקרובים

8.2.2021 / 8:22

עכשיו, אחרי שהמחסומים הווירטואליים (וגם אלו שלא) נפתחו, זה הזמן לקחת את המשפחה לטבע - אל זרימות הנחלים, אל פריחת הכלניות, התורמוסים ושאר מוקדי עניין שמתקיימים ממש בימים אלו. קבלו 5 הצעות לטיולים נהדרים

מפל סער, ינואר 2021/צילום: עופר שנער, רט"ג

כל מה שאתם רוצים עכשיו, אחרי שהמחסומים הווירטואליים (וגם אלו שלא) נפתחו, הוא לברוח אל הטבע. והטבע הזה המתין לכם עד עכשיו יפה-יפה, עם שלל פריחות, מפלים ונופים שימלאו לכם מחדש את המצברים. ויש מה למלא. אז עכשיו, ממש עכשיו, קחו את המשפחה וסעו לטבע, לזרימות הנחלים ולפריחות שמתקיימות בימים אלו. הכנו עבורכם 5 הצעות שונות ברחבי הארץ.

עקבו אחרי האינסטגרם שלנו wallatravel
ויש לנו גם טיקטוק!
ואחרי הפייס שלנו אתם בטח כבר עוקבים

כלניות בתרונות רוחמה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
תנו לטבע לדבר. כלניות בבתרונות רוחמה, בשבוע שעבר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

יער שוקדה: הכלניות הן רק תירוץ

יש לנו תחושה שמי שיקטפו את כתר הרייטינג בסופי השבוע הקרובים הן הכלניות. אז במקום לצעוד עם כל עם ישראל במסלולי הפריחה הרגילים של "דרום אדום" - מבתרונות רוחמה ועד שמורת פורה - נסו אתר קצת פחות מוכר: יער שוקדה, המשתרע במערב הנגב. היער ניטע בשנת 1957 ודייריו הם בעיקר עצי אורן, אקליפטוס, קזוארינה ואשל. ובין כל אלו - הכלניות האדומות שצצות בחורף.

ליער יש ארבע כניסות שונות, והטוב ביותר הוא לצאת לטיול ברכב, ולעצור בכל נקודה ונקודה על הדרך, לפי החשק ולפי השילוט. בין נקודות העניין תמצאו את "חניון הבאר", שמהווה גם מקום קלאסי לארוחת בוקר בשטח. המשך הדרך יביא אתכם אל האתר הארכיאולוגי חורבת א-צפריה, שבה ישבו בני אדם כבר בתקופה הביזנטית. הטורקים חפרו כאן באר עמוקה וניתן לבקר גם בה. מכאן אל האתר בעל השם המבטיח: חניון הכלניות. וזו גם הסיבה שהגעתם עד לכאן, אז קחו את הזמן.

אל תוותרו: חובבי רכיבה? הביאו אופניים מהבית או השכירו כאן באחד ממיזמי התיירות, וצאו לרכיבה משפחתית קצרה (כ-8 ק"מ) בשביל הקרוי "סינגל כחול יער שוקדה". הוא מתחיל ומסתיים בחניון הכלניות, ואפשר גם להאריכו אם רוצים.
להגיע: מכביש 234 פי השילוט. שבילי היער מסומנים ומשולטים היטב.

פסטיבל דרום אדום יער שוקדה כלניות. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הן כבר ובגדול. יער שוקדה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
פסטיבל דרום אדום יער שוקדה כלניות. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אפילו "שושנה דמארי" באה ליהנות מהכלניות בשוקדה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מפל סער: חגיגה של מים

נחל סער מציג שבגולן לראווה נוף מרשים וחמור סבר, כזה שאי אפשר להתעלם ממנו. הנחל, שנובע ליד מג'דל שמס בגולן וזורם לאורך של כ-11 ק"מ, מתאפיין מצד אחד מסלעי בזלת קשוחים, ומצד אחר - בסלעי גיר בהירים, מה שיוצר ניגודיות שלוכדת את המבט. החורף רק עושה לו טוב, והוא כולו גועש וסוער.

כדי לבצע מסלול טיול כאן יש צורך בשני רכבים. תחילת הטיול ב"גשר הידידות" ליד כפר קיניא. מכאן צועדים מערבה בשביל בסימון ירוק, לצד טחנות קמח נושנות. המסלול אורך כארבעה ק"מ ואם אתם מגיעים לאחר גשם, צפו להרבה החלקות והשגיחו על הילדים. בגדלים להחלפה ומגפיים הוא חובה. המסלול מסתיים במפל סער, שאפוף כולו ברסס סמיך. הוא זורם בעוז בשלושה תתי-מפלים, כאשר המפל האמצעי מתנשא לגובה של 17 מטרים. חוויה נהדרת. כאן גם ימתין רכב האיסוף.

מי שמעוניינים לוותר על ההליכה הבוצית, יוכלו פשוט להגיע לנקודת התצפית הפופולרית (מאוד) על מפל סער, לצד כביש 99.

אל תוותרו: אם אתם כבר כאן, אל תחמיצו תצפית על החרמון הלבן. תוכלו לעשות זאת מנקודות קצת פחות מוכרות, כגון פאתי היישוב הדרוזי בוקעאתא או מאזור בריכת המעיין הפוטוגנית של עין חרמון. האמיצים יוכלו אפילו לטבול רגליים (הליכה של כ-350 מטרים מכביש הגישה של נמרוד).
להגיע: לנקודת התצפית על המפל - עוצרים לצד סימון הק"מ ה-15 שעל כביש 99.

מפל סער. 15 בינואר 2021. עופר שנער, רשות הטבע והגנים
החורף רק עושה לו טוב, והוא כולו גועש וסוער. מפל סער בחודש שעבר/רשות הטבע והגנים, עופר שנער
גיף  מפל סער זורם בשיטפון. רפי ברמן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
אי אפשר להתעלם ממנו. מפל סער/רשות הטבע והגנים, רפי ברמן, רשות הטבע והגנים

קניון הבזלת בנחל חרוד

הרעיון היה פשוט: אם יש זרימה חורפית מרשימה, בואו נבנה גשר גבוה מעליה, שיספק פרספקטיבות בלתי שגרתיות. ואז החליטו "להגדיל": את הגשר הקימו עם "רצפת" רשת שדרכה ניתן לחוש כאילו מרחפים באוויר.

ברוכים הבאים אל אחד החלקים היותר יפים של נחל חרוד שבבקעת בית שאן. כאן הוא נותן שואו מרשים בזכות קניון שמורכב בסלעי בזלת אדירים, מה שמשווה לסצנה כולה לוק של סרטי טבע. וכך, רגע לפני שהוא מתמזג עם נהר הירדן, מפתיע הנחל המנומנם הזה עם שצף-קצף של מים עם קורט בוץ. בסמוך, ממתין לכם גם גשר רומי קדום, הבנוי אבני בזלת.

אל הגשר התלוי מגיעים מרחבת חנייה - הליכה של דקה וחצי. שולחנות פיקניק לצד הנוף יאפשרו לכם לפתוח ערכת פיקניק שהכנתם מראש, ופשוט לשהות בטבע - מה שכל כך רציתם לעשות כבר שבועות ארוכים.

אל תוותרו: במרחק נסיעה קצרצרה מכאן, ממתין לכם "פארק בין הגשרים", שנראה כמו ציור מים יפה. הפארק נושק לבית שאן ושביליו נעימים וקלילים.
להגיע: מכביש 71 לכביש 90, ומשם לפי השילוט לקניון הבזלת.

זרימה בנחל חרוד עמי דורפמן. 16 בדצמבר 2020. עמי דורפמן, רשות הטבע והגנים
שואו מרשים. הגשר התלוי ונחל חרוד מתחתיו בדצמבר 2020/רשות הטבע והגנים, עמי דורפמן
נחל חרוד קניון הבזלת. איל שפירא, מערכת וואלה!
שצף-קצף של מים עם קורט בוץ. נחל חרוד/מערכת וואלה!, איל שפירא

נחל חצץ: מעט רייטינג, הרבה נוף (ואולי גם נרקיסים)

אם הסגר עשה לכם חשק דווקא לצהוב ולא לירוק, נסו את נחל חצץ שבהר הנגב. זהו מסלול טיול יפה שרוב השנה דומה לרבים מחבריו הסמוכים, אבל בעונת החורף המוקדמת, יש בו קטע שמתמלא בנרקיסים. וכאן מגיעה הערת אזהרה: לפני כשבועיים, נראה פה נרקיסים לרוב. אבל כידוע, הטבע אינו תוכנית כבקשתנו, ואתם עלולים להגיע בימים הקרובים ולהיווכח שהנרקיסים כבר התפוגגו. אז בואו עם מינימום ציפיות. במקרה שאין פריחה, תרוויחו טיול מדברי בנחל פחות מוכר.

המסלול כולל הליכה לצד גבעות נמוכות ופוקד את "בורות חצץ" - בורות מים חצובים ששימשו בימי קדם שיירות סוחרים מדבריות. המשך הדרך, בשביל בסימון שחור, תביא אתכם אל אתר פריחת נרקיסים - מראה סוריאליסטי בלב המדבר. ניתן לקצר ולחזור מכאן לרכב, או להמשיך מעט לנקודת תצפית יפהפייה, ורק אז לשוב באותה הדרך.

אורך המסלול כ-3.5 ק"מ לכל כיוון, כך שבסך הכל תצעדו פה שבעה ק"מ (המסלול קווי ואינו מעגלי). כלומר, לא מתאים לילדים קטנים. חובה להצטייד במפת סימון שבילים והתיאור מפורט של הדרך. אם מסלול זה ארוך מדי עבורכם, ואתם פחות בעניין של נרקיסים, תוכלו לבצע מסלול מעגלי של כארבעה ק"מ בנחל קרקש, מתחיל ומסתיים במדרשת בן גוריון. המסלול קל אך בסיומו עלייה מאתגרת.

אל תוותרו: הכי נרקיסיסטי: סלפי עם נרקיסים בלב המדבר.
להגיע: בצומת חלוקים שעל כביש 40 פונים לכביש 204. לאחר קצת יותר מארבעה ק"מ פונים מזרחה לשביל בסימון שחור. בעלי רכב רגיל יחנו כאן. מכאן צועדים במסלול השחור לבורות חצץ.

נרקיסים בנחל חצץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נרקיסים בנחל חצץ. גם ללא פריחה המסלול שווה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
בוורות חצץ בנחל חצץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שימשו בימי קדם שיירות סוחרים מדבריות. בורות חצץ/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

תל שוכה: ממלכת התורמוסים

על אף שמם המוזר, שמזכיר סוג של מאכל אקזוטי, התורמוסים הם מבין הפרחים הכי ממגנטים מטיילים. וה"מכה" של התורמוסים ממתינה לכם בתל שוכה שבשפלה, מקום שבימי המקרא שימש כנקודת שליטה אסטרטגית על אזור עמק האלה. ובכלל, נראה כי כל אבן שתזרקו פה, תפגע באתר שבו התרחשו קרבות, תככים או ניסים מקראיים.

את התורמוסים לא תוכלו לפספס: תורמוס ההרים הוא צמח חד-שנתי שמתנשא לגובה של 60-30 ס"מ והעלים שלו נראים כמו אצבעות. פרחיו צבועים בכחול-סגול עז - מה שהופך את הפריחה שלו למיוחדת במינה.

ניתן לטייל על ראש התל ולחזור לרכב כשמתעייפים, או לבצע מסלול מעגלי מלא, של כארבעה ק"מ, הכולל גם תצפיות נוף, שרידי חורבות ובורות מים. המסלול המלא מתחיל בסימון כחול וממשיך בסימון ירוק. יש להצטייד במפה.

אל תוותרו: פה ושם על ראש התל תמצאו שׁקערורִיות רדודות המתמלאות במי גשמים. אם אתם מטיילים עם הילדים, בואו מראש עם זכוכית מגדלת ונסו למצוא בהן חיים. רוצים אתגר נוסף? חפשו בדרך לראש התל קטע פסיפס קדום.
להגיע: "תל שוכה" בווייז (הגעה מכביש 375).

תורמוס ההרים תל שוכה. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
ה"מכה" של התורמוסים. הפריחה הסגולה בתל שוכה/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד
תל שוכה. איל שפירא, מערכת וואלה!
תל שוכה. המסלול כולל גם תצפיות נוף, שרידי חורבות ובורות מים/מערכת וואלה!, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully