וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים מוטרפים שקרו בתעופה העולמית בשנת 2020

שדה התעופה הקטן שהפך לעמוס ביותר בעולם, לידת הטרנד "טיסות לשומקום", הטיסה המסחרית הארוכה ביותר, מטוס נוסעים ללא טייסים, טיסה עתידית מניו יורק ללונדון ב-90 דקות בלבד וגם נבואת הזעם של נעמי קמפבל

מטוס איירבאס 350 של סינגפור איירליינס/צילום: Singapore Airlines

אין זה סוד ששנת 2020 היתה אכזרית במיוחד לענף התעופה. אבל בתוך כל האפלה הזו, הגיחו מעת לעת רגעים מרתקים, מעניינים, אפילו מוטרפים, שלכדו את הדמיון של כולנו. ברשת CNN מציגים את המיטב שבהם.

שדה תעופה קטן באלסקה הפך לעמוס ביותר בעולם

נמל התעופה הבינלאומי אנקורג' (Anchorage) באלסקה לא מתקרב בממדיו לנמלי התעופה הגדולים בעולם. גם אין בו אטרקציות מרהיבות, כמו שיש בנמלי תעופה מפורסמים ממנוף, כגון בסינגפור ואחרים. אבל לרגע מסוים בחודש אפריל 2020, הפך נמל התעופה הקטן לעמוס ביותר בעולם.

היה זה שילוב יוצא דופן של תנועת נוסעים עולמית שחלפה בו בתחילת משבר הקורונה עקב שינויים בתעופה ואספקת ציוד רפואי בתדירות גבוהה, שתרמה לעומס ניכר של טיסות מטען אל ומנמל התעופה.

"טיסות לשומקום" הפכו להיות קטע

מי שביקשו לחוש כמו תיירים, אך ללא הדבר האמיתי, עלו על "טיסות לשומקום", שסיפקו להם את תאוות הנסיעות. טיסות אלו המריאו ונחתו באותו נמל תעופה, עקב סגירת הגבולות הבינלאומיים. הטרנד החל בחברת התעופה האוסטרלית Qantas, שהציעה טיסה של שבע שעות מעל נופי המדינה ולאורך קו החוף. הטיסה הראשונה נמכרה כולה בתוך עשר דקות. הטרנד המשיך גם בטאיוואן, שם גם שילבו את הטיסות הללו עם קונספט ה"ספיד דייטינג". גם בתאילנד הוצעו השנה טיסות מסוג זה.

נעמי קמפבל: נביאת הזעם של התעופה?

בקיץ 2019, כולם הרימו גבה בתמיהה, בעת שדוגמנית העל נעמי קמפבל נצפתה מבצעת "טקס" קצת מוזר כאשר עלתה לטיסה: היא ניגבה את המשטחים סביבה במגבוני חיטוי, עטתה על עצמה כפפות חד-פעמיות וחבשה מסכת פנים. מאוחר יותר, רוב העולם נהג כמוה.

בחודש מרץ 2020, היא המשיכה להקדים את זמנה, בעת שנצפתה בנמל התעופה של לוס אנג'לס, בעודה לובשת סרבל המיועד לעובדים עם חומרים מסוכנים, משקפיים אטומים וכן, גם כפפות ומסכה.

הטיסה הארוכה בעולם

השנה שבה המגפה פגעה בתעופה, היא גם השנה שבה נקבעו כמה שיאי עולם בענף. הראשון שייך לחברת התעופה הצרפתית Air Tahiti Nui, שביצעה את הטיסה המסחרית המתכוננת הארוכה בעולם: 15,715 ק"מ מטהיטי לפריז. מספר ימים מאוחר יותר, חברת Qantas האוסטרלית חנכה באמצעות מטוס ה-A380 שלה את קו התעופה הישיר בין אוסטרליה ללונדון. השיא הבא היה טיסה ישירה שארכה 18 שעות, בין סינגפור לניו יורק, שבוצעה בחודש נובמבר.

מטוס איירבאס 350 סינגפור איירליינס A350-900ULR. Singapore Airlines, אתר רשמי
הטיסה הכי ארוכה התבצעה בין סינגפור לניו יורק/אתר רשמי, Singapore Airlines

מטוסי נוסעים הפכו למטוסי מטען

המגפה העולמית הביאה עמה מגמה חדשה בתעופה, שבה חברות תעופה רבות הסבו את מטוסי הנוסעים שלהם לנשיאת מטען, כדי להמשיך ולשרוד. חברת התעופה Hi Fly מפורטוגל, אף היתה הראשונה שהסבה מטוס A-380 למטוס מטען, על ידי הסרת רוב המושבים שבו.

בלי ידיים: מטוס נוסעים המריא ללא טייס

בחודש ינואר, הציגה חברת איירבס מיזם חדש: מערכת שגרמה למטוס נוסעים להמריא ללא טייס, באופן אוטומטי. מטוס מדגם A-350-1000 המריא מנמל התעופה טולוז-בלניאק (Toulouse-Blagnac) בצרפת ושהה באוויר במשך 4.5 שעות.

עוד בוואלה!

הניסוי הושלם בהצלחה: הכירו את המטוס שממריא ונוחת בלי צורך בטייסים

לכתבה המלאה
מטוס איירבאס A350-1000 XWB. Airbus, אתר רשמי
המריא ללא טייס לראשונה. מטוס איירבאס A350-1000 XWB/אתר רשמי, Airbus

חשמל באוויר: מטוס ללא דלק

המטוס החשמלי הגדול בעולם ביצע את טיסת הבכורה שלו בחודש מאי, ושימש למעשה אבן דרך לטכנולוגיית תעופה המבוססת על חשמל באופן בלעדי, ללא שימוש בדלק. מטוס eCaravan, המיועד לתשעה נוסעים, חג בשמי מדינת וושינגטון שבארצות הברית במשך 30 דקות.

בהמשך השנה, בחודש ספטמבר, חשפה חברת איירבס את ZEROe - מטוס קונספט בעל פליטת מזהמים אפסית. המטוס צפוי להיות מיוצר באופן מסחרי בשנת 2035.

מטוס ZEROe של איירבאס. Airbus, אתר רשמי
מטוס ZEROe של איירבאס/אתר רשמי, Airbus

נחנך נמל התעופה ה"מקולל" של ברלין

באיחור של כמעט עשור שלם, חריגה תקציבית של קרוב לחמישה מיליארד דולר, נחנך סופסוף בחודש אוקטובר השנה נמל התעופה החדש של ברלין: "ברלין ברדנבורג" (או בשמו המלא, Berlin-Brandenburg Willy Brandt). נמל התעופה, ששטחו כ-14,000 דונמים, כולל שלושה טרמינלים ולו קיבולת מרשימה של 43 מיליון נוסעים בשנה, כאשר התוכנית היא להרחיב קיבולת לזו עד ל-58 מיליון נוסעים עד לשנת 2040.

לוויתן וגם כדור: מטוסים שנראים קצת שונה

השנה התוודענו למטוסים שנראים, ובכן, קצת שונה. קחו למשל את מטוס Beluga XL של חברת איירבאס, שמזכיר בצורתו לוויתן ענקי, ונכנס לשירות בחודש ינואר.

מטוס נוסף, בעל מראה מסתורי כדורי, הוא Celera 500L. הוא אמנם נצפה לראשונה לפני שלוש שנים בדרום קליפורניה, אבל רק באוגוסט השנה הוא הוצג באופן רשמי - מטוס פרטי המיועד לשישה נוסעים שיטוס במהירות סילונית אך עם צריכת דלק קטנה פי שמונה ממטוסים מקבילים.

מטוס נוסף שצד את העין הוא Flying-V, המתהדר במראה עתידני. טיסת הבכורה שלו נערכה באוקטובר השנה.

ולבסוף, הכירו את "מפלצת הים הכספי" (Caspian Sea Monster), כלי טיס רוסי ענקי, ספק מטוס-ספק רחפת, שזוכה לתחייה מחודשת לאחר 30 שנים.

מטוס בלוגה. fxp
מטוס Beluga XL של חברת איירבאס/fxp

שיאי מהירות מסחררים

בחודש פברואר השנה, שברה חברת בריטיש איירווייס את השיא העולמי לטיסה תת-קולית, בעת טיסה מניו יורק ללונדון: 1,287 קמ"ש.

בחודש ספטמבר, דווח על תכנון מטוס חדש לצבא ארצות הברית, שמהירותו לא נמסרה, אך היא צפויה להיות מרשימה למדי. מטוס זה יוצג בשנת 2025.

ויש למה לצפות בעתיד: התאגיד האמריקני Hermeus עובד על פיתוח מטוס ל-20 נוסעים, שצפוי להעביר נוסעים מניו יורק ללונדון בתוך 90 דקות בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • תעופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully