וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דייג תאילנדי עני מצא את קיא הלווייתנים הגדול בעולם ועשוי להתעשר ב-3.3 מיליון דולר

6.12.2020 / 0:08

דייג תאילנדי שמשתכר פחות מ-700 דולר לחודש טייל לתומו בחוף ונתקל במה שנראה כמו קיא הלווייתנים הגדול ביותר בעולם. אל תתנו לשם להטעות אתכם: מדובר במוצר נחשק בתעשיית הבשמים ועלותו מוערכת ב-30 אלף דולר לקילוגרם אחד

סלפי תת-ימי: לוויתן עצום ונדיר הפתיע חוקרים בעומק האוקיינוס/EVNautilus

דייג תאילנדי עני מצא את "דג הזהב" שלו בחוף נאקון סי טמרט, דרום תאילנד - והולך להתעשר מעבר לכל דימיון. נריס סוואנאסאנג בן ה-60 שמשתכר פחות מ-700 דולר לחודש נתקל במה שנראה כמו קיא הלווייתנים הגדול ביותר בעולם. קיא הלווייתנים - או בשמו הקל יותר לעיכול, "ענבר אפור", מופק במערכת העיכול של לווייתנים מסוג ראשתן גדול-ראש ובני האדם משתמשים בו לצורכי תעשיית הבשמים. אם יימצא כי החומר שנריס לקח איתו הבייתה הוא אכן ענבר אפור איכותי - הוא צפוי להרוויח עליו כ-3.3 מיליון דולר. מי היה מאמין שקיא יכול להיות יקר כל כך?

הדייג הבחין בכמה גושים חיוורים דמויי סלע שנשטפו את חוף הים בקרבת ביתו וקרא לבני דודיו שיסייעו לו לקחת את הפריטים הביתה, שם הם החלו לבחון את התגלית החריגה. רק בביתו עלה בהם החשד שמדובר בענבר אפור: חומר ריחני, מוצק ודמוי שעווה שביצירתו מריח כצואה אך בהמשך, לאחר חשיפה ארוכה לשמש, מקבל ריח מתקתק ואדמתי. מהענבר ניתן להפיק חומר אלכוהולי נטול ריח בשם אמבריין המסייע לניחוחות של בשמים להחזיק לאורך זמן. הענבריים מגיעים מלווייתני זרע האוכלים כמויות גדולות של סילוניות - בעלי חיים ימיים כמו דיונונים, תמנונים ודיונוני רחף.

הדייג ציין כי הענבריים שוקלים כ-100 ק"ג, מה שעלול להפוך אותם לאחד הפיקדונות הגדולים ביותר של הפרשת לוויתן שנמצא אי פעם. הדייג טען שאיש עסקים פנה אליו והציע לו 960,000 באט תאילנדי - או 31,714 אלף דולר לקילוגרם אחד - עבור המציאה שלו אם יוכח כי הענבר איכותי מספיק. בסך הכל הוא צפוי לקבל על התגלית שלו 96 מיליון באט תאילנדי - שזה בסביבות 3.3 מיליון דולר. "איש העסקים אמר לי שהוא יבוא לבדוק את איכות הענבריים אחר כך והמחיר הפתיע אותי", הוא סיפר.

נריס ממתין כעת למומחים שיאשרו שהחומר שנמצא ברשותו הוא ענבר. הוא אמר: 'אני רוצה לדעת יותר על הענבריים האלה ורוצה שמומחה יבדוק אותם". הוא הוסיף כי בכוונתו ללכת למשטרה בכדי לערוך תיעוד של תגליותיו, למקרה שמישהו ינסה לגנוב את החומר בעל הערך הכספי הגבוה.

בשל מאפייניו הייחודיים וריחו, שימש הענבר האפור במהלך ההיסטוריה האנושית בתעשיית הבשמים. במצרים העתיקה שרפו את הענבר האפור כדי שישמש כקטורת. החומר היה ידוע לערבים, אשר עשו בו שימוש ברפואה, בישול ובישום. הוא החל להיחשף לאירופה רק בימי הביניים ובמהלך המגפה השחורה האמינו כי נשיאה של כדור ענבר אפור יכולה להגן על נושא הכדור מהמחלה. מקורו של הענבר האפור היה חידה לאנושות במשך רוב השנים. רק במאה ה-19 התברר מקורו האמיתי. באפריל 2016, משפחה בחוף המערבי של אוסטרליה מצאה ענבר אפור בשווי של יותר מ-700 אלף דולר. בנובמבר אותה שנה, שלושה דייגים עומאניים מצאו 80 ק"ג אמברגריס ומכרו אותו ב-3 מיליון דולר. ביולי השנה תושבת קווינסלנד חשבה שמצאה ענבר אפור שעשוי להעניק לה סכום של יותר מחצי מיליון דולר, אך מאוחר יותר גילתה שמדובר במיתרני זהב שאינם שווים דבר.

תיעוד נדיר של לווייתן זרע. EVNautilus, צילום מסך
תיעוד נדיר של לווייתן זרע/צילום מסך, EVNautilus

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully