וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה: יש אומנם כמה בישראל, אבל לאן נעלמו ציפורי הפלמינגו?

מוישיק קליין

4.6.2018 / 9:24

רוב ציפורי הפלמינגו נמצאות בדרום אמריקה, אפריקה וישראל. אבל כיום מעריכים שיש בעולם כ-3 מיליון ציפורי פלמינגו בלבד, לאחר שמאות אלפים מהן נעלמו מאגמי אפריקה. אז לאן הן נעלמו?

פלמינגו באפריקה. יקי אקרמן, מעוף, מערכת וואלה! NEWS
מספר הציפורים ירד משמעותית. פלמינגו באפריקה/מערכת וואלה! NEWS, יקי אקרמן, מעוף

אחד החלקים האהובים עלי בכל טיול באפריקה, מלבד כמובן פגישה אקראית עם מלך החיות או אחד מסגניו, היא צפייה בציפורי הפלמינגו האלגנטיות והזוהרות בוורוד.


העפרוני נעלם – הנשר בסכנה: דוח מדאיג על מצב הציפורים בישראל


במזרח אפריקה, לאורך אגמי השבר הסורי, נהגו לקנן מיליוני פלמינגו שצבעו את האגמים באפריקה בוורוד. הפלמינגו היו כל כך נפוצים באזור, עד כדי שאגם נקורו בקניה כונה בעבר "האגם הוורוד" בשל מיליוני הציפורים שחיו באגם. החל משנות ה-2000 המוקדמות, הציפורים התחילו להיעלם מהאגם באופן מסתורי. גם באגמים ברינגו ובוגוריה שבקניה, נעלמו הפלמינגו לצערם הרב של אוהדי הציפור הוורודה. לאן נדדו הציפורים? חידה זו נשארה בלתי פתורה עד היום.

פלמינגו באפריקה. יקי אקרמן, מעוף, מערכת וואלה! NEWS
הפלמינגו יכול להגיע למטר וחצי גובה ולמוטת כנפיים של 1.7 מטר/מערכת וואלה! NEWS, יקי אקרמן, מעוף
פלמינגו באפריקה. פוזיטיב יח"צ אשת טורס, מערכת וואלה! NEWS
יש אוכלוסייה גם בארץ. פלמינגו בבריכות המים שליד אילת/מערכת וואלה! NEWS, פוזיטיב יח"צ אשת טורס

העלמות האצות ועליית מפלס המים פגעו בפלמינגו

מדובר באחת הציפורים המיוחדות והאהובות על המטיילים. כיום מעריכים כי יש בעולם יש לא יותר משלושה מיליון פרטים של פלמינגו. רוב ציפורי הפלמינגו נמצאות בדרום אמריקה, אפריקה וגם בישראל.

משפחת הפלמינגו כוללת שישה מינים. המין הגבוה יכול להגיע למטר וחצי גובה ומוטת כנפיים של 1.7 מטר. הקן נבנה בצורה של קונוס בגובה של 30 ס"מ, ובכל קן יש ביצה אחת בלבד. הפלמינגו ידועה בשל תופעת "גן הילדים", שבה עוברים כל האפרוחים מכל ההורים לקן מרכזי אחד. ההורים מתחלפים בטיפול הילדים שבגן, ואין "גננת".

הפלמינגו חברותיות מאוד וחיות בקבוצות גדולות, ואכן הן נצפו במאות אלפיהן באגמי השבר הסורי-אפריקני עד שנעלמו. באגם נקורו בקניה הן הגיעו למאות אלפי פרטים. הן מקננות באזורים מרוחקים וניזונות מאצה הנמצאת באגמי מים מלוחים. הפלמינגו מתחילה את חייה כשצבעה לבן או אפור, ואת הגוון הוורוד היא מקבלת מהאצות שמשמשות כמזונה.

היו מספר ניסיונות לענות על השאלה מדוע הפלמינגו נדדו מהאגמים. אחת ההשערות המרכזיות היא, כי מפלס המים באגמים עלה וגרם למים להיות מתוקים יותר, ולכן האצות הפסיקו להתפתח. כתוצאה מחוסר המזון, נדדו הפלמינגו לאגמים אחרים. סברה אחרת היא כי עקירה של עצים הובילה לכמות גדולה של מים שנכנסו אל האגם. בהעדר עצים, לא היה מה שיעצור את הסחף הרב שזרם לאגם. עליית המפלס, יחד עם כמויות הבוץ הגדלות, מנעו מהפלמינגו להזין את עצמן באגמים. כך או כך, החוקרים מסכימים כי העלמות האצות ועליית המפלס, היא הסיבה העיקרית להעלמותם של הפלמינגו מהאגמים באפריקה.

עוד באותו נושא

תמונות מרהיבות: צפו באדם מרחף עם להקות ציפורים בשמי צרפת

לכתבה המלאה
פלמינגו באפריקה. יקי אקרמן, מעוף, מערכת וואלה! NEWS
החל משנות ה-2000, הציפורים התחילו להיעלם מהאגם באופן מסתורי/מערכת וואלה! NEWS, יקי אקרמן, מעוף
מדריך טיולים אשת טורס באפריקה. פוזיטיב יח"צ אשת טורס, מערכת וואלה! NEWS
קניה חוזרת למפה, כמו הפלמינגו. מוישיק קליין באפריקה/מערכת וואלה! NEWS, פוזיטיב יח"צ אשת טורס

הזדמנות לצפות שוב בפלא הוורוד

לפי ההערכות, חלק מהפלמינגו נדדו לאגם ניטרון הנמצא על גבול קניה וטנזניה. מספר הפלמינגו שנצפו שם עלה אך בכמויות לא גדולות. באגם בשמורת ארושה, לעומת זאת, נשאר מספר הפלמינגו דומה וכך גם באגם מאניירה. באזור אגם טורקנה בקניה עלה מספר הציפורים, אבל שוב בכמות קטנה. בשום אגם במזרח אפריקה לא נצפו יותר מאות אלפי פלמינגו במקום אחד.

החדשות הטובות הן שהפלמינגו מתחילים לחזור, לפחות באופן חלקי. באוגוסט 2017 החלו ציפורי הפלמינגו לחזור לאגמים ברינגו ובוגוריה, האגמים הנמוכים של השבר. עם זאת לאגם נקורו, שבו נראו בעבר הציפורים במאות אלפים, הן לא חזרו. חזרה משמחת זו של הפלמינגו אל האגמים צבעה שוב את האגמים בוורוד, אבל החידה לאן נעלמו הפלמינגו נשארה כפי שהיתה, לא פתורה.

משמחת לא פחות היא חזרתה של קניה למפת התייר הישראלי לאחר הפוגה של מספר שנים, וההזדמנות לצפות שוב בפלא הוורוד - קרובה מתמיד. בטיול האחרון שהדרכתי באזור, נהננו לראות את הפלמינגו מצטופפים קצת יותר באגם. ב-2017 נצפו בקניה 800 אלף ציפורי פלמינגו, והחוקרים והמטיילים כאחד מקווים שמעל למיליון יחזרו לאגמי קניה השנה.

*הכותב מדריך מומחה בצוות "אשת טורס אפריקה, בקניה וטנזניה

פלמינגו באפריקה. יקי אקרמן, מעוף, מערכת וואלה! NEWS
הפלמינגו מתחילים לחזור/מערכת וואלה! NEWS, יקי אקרמן, מעוף
פלמינגו באפריקה. פוזיטיב יח"צ אשת טורס, מערכת וואלה! NEWS
הפלמינגו מקבלת את הגוון הוורוד מהאצות שמשמשות כמזונה/מערכת וואלה! NEWS, פוזיטיב יח"צ אשת טורס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully