וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 32 שנות חפירה: אותרה העיר התנ"כית האבודה שישו קילל ועשה בה ניסים?

28.9.2020 / 23:35

לאחר 32 שנים של חפירות ארכאולוגיות, מומחים טוענים שניתן לאשר כי העיר העתיקה המזוהה כ"בית ציידה" ההלניסטית נמצאה צפון-מזרחה לכנרת. העיר החלה את ימיה בתנ"ך בשם "צר" ולימים נודעה כבית ציידה וחלק מסיפורי ישו מתרחשים בה

הטריילר לסרט Son of god - סיפורו של ישו/אתר רשמי

מיקומה המדויק של העיר בית ציידה ההלניסטית נמצא אחרי שלושה עשורים של חפירות ארכאולוגיות בתל בית צידה, או בשמו הנוסף "א-תל" שבשטח פארק הירדן, צפון מזרחית לכנרת. ארכאולוגים מבצעים חפירות באזור א-תל כבר במשך עשורים וכעת חלקם בטוחים שיש להם את ההוכחות שיתמכו בטענות שלהם.

בית ציידה הייתה עיר מרכזית באזור הגליל שהוזכרה בתנ"ך ובעיקר בברית החדשה. מרבית המומחים מעריכים שבית ציידה הייתה עיר מבצר הנזכרת במקרא בשם צר, ששכנה באזור צפון הכנרת בתחום ממלכת גשור המקראית והיו לה קשרים מיוחדים עם ממלכת דוד. דוד נשא את מעכה בת תלמי מלך גשור ובנם היה אבשלום. העיר התפתחה במאה הראשונה לפני הספירה והפכה לעיר העיקרית באזור. קודם לכן, היא הייתה כפר דייגים קטן. על פי הברית החדשה, כמה משליחיו של ישו נולדו בעיר, בהם פטרוס, אנדראס ופיליפוס. בית ציידה הוזכרה גם כמקום בו ישו חי ופעל, כשבברית החדשה נכתב שנס הלחם והדגים (בו הצליח ישו להזין 5,000 איש, בחמש כיכרות לחם ושני דגים:) אירע שם, שם הוא החזיר את הראייה לעיוור ומבית ציידה ראו אותו הולך על המים. בנוסף -ישו קילל את העיר בגלל שתושביה סירבו לשמוע בקולו.

בדיילי סטאר דווח שפרופסור רמי ערב מאמין שתעלומת בית ציידה נפתרה כעת סופית. לאחר 32 שנות חפירות, ד"ר ערב, מאוניברסיטת נברסקה, אינו מטיל אפילו ספק קטן כי א-תל, אתר החפירות ברמת הגולן, הוא המקום בו היה הכפר המקראי.

החפירות הארכאולוגיות בא-תל. Pen News/Bethsaida Excavations Project, אתר רשמי
החפירות הארכאולוגיות בא-תל/אתר רשמי, Pen News/Bethsaida Excavations Project

"מקורות קדומים מציבים מספר דרישות לזיהוי בית צידה," אמר הפרופסור, "הממצאים בא-תל שכנעו לא רק אותי אלא גם קבוצת מומחים אמינה. כשמשהו הולך כמו ברווז ונשמע כמו ברווז, הוא ברווז". כדי לחדד את ממצאיו, ד"ר ערב התייחס להיסטוריון הרומי, יוסף בן מתתיהו, שתיאר את מיקומה של בת ציידה. "יוסף אמר שהעיירה מוקמה ב'גולן התחתון' ליד שפך נהר הירדן", אמר ד"ר ערב, "זה אומר שזה המקום שאנחנו צריכים לחפש בו את בית ציידה". הוא גם ציין שבית ציידה הפכה לעיר מפותחת ונקרא ליוויה (יוליה) על שם אשתו של הקיסר הרומי אוגוסטוס. "בא-תל מצאנו מקדש שהוקדש ליוליה, אשתו של אוגוסטוס".

במהלך החפירות הארכאולוגיות בא-תל נמצאו ביצורים מונומנטליים, מחסני מזון ושערי עיר. מדענים טוענים כי השרידים מתוארכים לתקופת הברזל וטוענים שהם שייכים לבירת ממלכת גשור, שהפכה לימים לבית ציידה.

אפריז של ענבים מא-תל. Pen News/Bethsaida Excavations Project, אתר רשמי
אפריז של ענבים מא-תל/אתר רשמי, Pen News/Bethsaida Excavations Project

אף על פי שא-תל נמצאת במרחק של יותר מקילומטר וחצי מהכנרת - בניגוד לתיאור המקראי של בית ציידה כמקום נגיש לים באמצעות סירה, יתכן כי המקום היה קרוב יותר לכנרת בעת העתיקה וכי תנועות טקטוניות ושינויים בגובה המים הובילו למרחק. פרופסור ערב הוסיף: "הכנרת נמצאת ממש במרכז השבר הסורי-אפריקאי והיא נוטה לשינויים טקטוניים". הוא הוסיף כי צוותו גילה ציוד דייג עתיק בין חורבות היישוב.

הפרופסור התייחס גם לטענות לפיהן אתר סמוך, אל עראג', הוא בית ציידה האמיתית, אולם לדבריו - על אף שמדובר בממצאים "יוצאי דופן", הם אינם שייכים לבית ציידה אלא למחנה צבאי לשעבר, "זהו הישג יוצא מן הכלל, אך אין זה בית ציידה המוזכרת במקורות העתיקים אלא חורבות מחנה צבאי" הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully