וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר מקרא טוען שבתל לכיש יש ראיות שמוכיחות את אמיתות הסיפור התנ"כי

4.9.2020 / 0:01

פרופסור שחוקר את התנ"ך טוען שיש ממצאים ארכיאולוגיים מוצקים שתומכים בתיעוד ההיסטורי של הסיפור המקראי ומחזקים אותו: "שמם של מעל 100 איש שהוזכרו בתנ"ך נמצאו על אובייקטים ארכיאולוגיים, אבל זה הממצא המדהים ביותר"

מקדש שער וממצאים מתקופת בית המקדש הראשון נמצאו בתל לכיש/רשות העתיקות

התנ"ך הוא הספר הקדוש של היהודים, וישנם גם מאות מיליוני נוצרים שמאמינים שהוא מתעד את סיפורו של עם ישראל ושהברית החדשה מתארת את סיפור חיו ומותו של ישו. אבל ישנם רבים שרואים בו מסמך רוחני בלבד, ולכן הרבה מומחים מנסים להוכיח כי התנ"ך הוא למעשה תיעוד היסטורי של המזרח התיכון. אחד מהם הוא פרופסור טום מייר, חוקר מקרא ותיאולוגיה מקולג' שסטה בקליפורניה.

מייר מאמין שישנן הוכחות ארכיאולוגיות מוצקות שתומכות בכך שהתנ"ך הוא תיעוד ההיסטורי. בשיחה עם הדיילי אקספרס הוא אמר שיש לו שלל דוגמאות לכך, כמו למשל זו שהתנ"ך חזה נכון את ההרס והחורבן של העיר לכיש.

תל לכיש. צילום מסך, צילום מסך
חפירות בתל לכיש/צילום מסך, צילום מסך

לכיש נבנתה כעיר כנענית גדולה ומבוצרת בסביבות 1,800 לפני הספירה בתקופת הברונזה התיכונה. עיר זו נהרסה על ידי המצרים בסביבות שנת 1,550 לפני הספירה ועל חורבותיה קמה עיר חדשה בתקופת הברונזה המאוחרת. לכיש הייתה אחת הערים הכנעניות החשובות בארץ ישראל, ואנשיה שלטו על חלקים גדולים בשפלת יהודה, והיא מוזכרת במקורות מצריים שונים. העיר הזאת עברה שני חורבנות - אחד בסביבות 1200 לפני הספירה והחורבן הסופי בסביבות שנת 1150 לפני הספירה, ממנו לא הצליחה להשתקם. עוצמתה וכוחה איפשרו לה להיות אחת הערים הכנעניות הבודדות ששרדו אל תוך המאה ה-12 לפני הספירה. התנ"ך מכיר את לכיש כאחת הערים הכנעניות שכבש יהושע: "וַיִּתֵּן יְהוָה אֶת לָכִישׁ בְּיַד יִשְׂרָאֵל וַיִּלְכְּדָהּ בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וַיַּכֶּהָ לְפִי חֶרֶב וְאֶת כָּל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר בָּהּ כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לְלִבְנָה" (יהושע, י', ל"ב).

לחוקרים לא ברור מי החריב את שתי הערים בנות תקופת הברונזה המאוחרת שנבנו בלכיש, אחת על גבי השנייה. "אולי המצרים ששלטו אז בארץ, אולי מלחמה עם עיר כנענית אחרת, אולי בני ישראל כפי שכתוב בתנ"ך, ואולי הפלישתים שהשתלטו על דרום מישור החוף וחלקים מהשפלה באותה התקופה", טוען פרופ' יוסי גרפינקל מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית.

ההוכחה - בתבליטי לכיש שנמצאו בנינווה

אבל לעומתו פרופ' מייר בטוח שלכיש היא ההוכחה לכתוב בתנ"ך. "שמותיהם של מעל 100 איש שהוזכרו בתנ"ך נמצאו על אובייקטים ארכיאולוגים", אומר מייר, "אבל אחד הממצאים הכי מדהימים התגלה על ידי ארכיאולוג בריטי בשם אוסטין הנרי ליירד במהלך חפירותיו בין השנים 1845 ל-1847. בתוך הארמון של המלך סנחריב בנינווה העתיקה, בירת אשור, הנמצאת בסמוך למוסול של ימינו (צפון עיראק): ליירד מצא סדרה של תבליטים ותמונות שמתארות את אחד הקרבות המפורסמים ביותר בתנ"ך והכיבוש הצבאי המרשים של המלך סנחריב. התבליט שנמצא ונקרא "המצור על לכיש" מוצג כעת במוזיאון הבריטי. הוא מתאר את הקרב המפורסם של המלך האשורי בעיר התנ"כית של לכיש. המקור החוץ תנ"כי הזה מתאר בדימויים מפורטים חלק מהדברים שמוזכרים בתנ"ך והוא לא רק נותן תוקף לנראטיב התנ"כי, אלא גם מוסיף פרטים נהדרים לתיאור שלו".

תל לכיש. צילום מסך, צילום מסך
תבליט לכיש/צילום מסך, צילום מסך

תבליט זה מציג תיאור ראליסטי של כיבוש לכיש בשנת 701 לפני הספירה בידי צבא אשור. חשיבותו של ניצחון זה בעיני האשורים מובלטת לנוכח העובדה שהוא עיטר את קירותיו של אולם שלם בארמון סנחריב בנינווה. משמאל נראים החיילים האשורים, החמושים מכף רגל ועד ראש, מסתערים על העיר בעזרת סוללה ואיל מצור לניגוח החומה. למולם המגנים היהודאים, ממטירים מראש החומה על תוקפיהם חצים ולפידים ומגלגלים עליהם אבני קלע. במרכז, האשורים מוקיעים שבויים על מוטות עץ ונושאים את שלל העיר, בעוד משפחות של פליטים יהודאים יוצאות לגלות ורכושן עמוס על עגלות. בימין התבליט מוצג סנחריב הסוקר את תהלוכת השבויים והשלל. בכתובת נאמר: "סנחריב מלך תבל, מלך ארץ אשור, ישב על כס-משען ושלל העיר לכיש עבר לפניו".

לפי פרופ' מייר, "התבליט שמציג את המצור על לכיש הוא אחד המקרים הנדירים שבהם ארכיאולוגים מצאו תבליט עתיק או 'תמונה' שמשלימים אירוע המתואר במקרא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully