וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החום בוטל: 5 טיולי מערות במיוחד לימי הקיץ

21.7.2020 / 8:44

התעוררתם בבוקר עם חשק עז לטייל אבל חם מדי בחוץ? קבלו חמש מערות, מחילות וחללים תת-קרקעיים שמציעים בריחה מהקיץ. המסתורין כבר כלול בחבילה

מערכת וואלה!

(בווידאו: מערת צדקיהו שבכתבה)

יש מערות שקל וכיף לטייל בהן. כך למשל מערת הנטיפים, שהביקור בה מודרך, נעים ומואר להפליא. ויש מערות אתגריות, שדורשות מסע מפרך (וקצת מפחיד) אל בטן האדמה. כך למשל, מערת עלמה שבגליל.


- ישראל התת-קרקעית: המערות הסודיות שאתם לא מכירים


אך בין שני הקצוות הללו, יש עולם עשיר של מערות, מחילות, ניקבות ושאר חללים תת-קרקעיים, שמתאימים לטיולים משפחתיים גדושי חוויות.

הצטיידו בפנס ראש (חובה), בבגדים שאפשר קצת ללכלך, בנעלי הליכה, ברוח הרפתקנית - וצאו לדרך.

מערה הרודיון. איל שפירא, איל שפירא
יש בארץ עולם עשיר של מערות, מחילות וניקבות. מערה בהרודיון/איל שפירא, איל שפירא

מערת אצבע בכרמל: המיטב של הכרמל

בכדי להגיע אל המערה הגדולה והמיוחדת הזו, תיאלצו לטפס מעט. קצת מתנשפים, קצת מזיעים, אבל במהרה מגיעים לא רק אל המערה עצמה, אלא גם אל תצפית נוף מרשימה לעבר מישור החוף.

מערת אצבע בכרמל מתהדרת בשלושה חללים גדולים. הראשון חשוך למחצה, השני די חשוך והשלישי - חשוך באופן סמיך. פשוט היכנסו פנימה עד שהאפלה גדולה מדי. וכן, חייבים פנס.

מכאן חוזרים בחזרה באותה דרך. מצד שני, אם הגעתם ביום שאינו חם מדי, בשעת בוקר מוקדמת או לקראת שקיעה, מומלץ לבצע מסלול מעגלי מלא (רק תזמנו זאת היטב, מבלי להיכנס לחשיכה). המסלול נערך בחלקו על גבי המצוק שמעל המערה, והוא יספק לכם לא רק נופים משכרים, אלא גם ריחוק חברתי מההמונים.

הגעה: מכביש 4 פונים מזרחה לכביש 721 ומיד מחנים בהתאם לשילוט. הדרך למערה (כ-750 מטר לכל כיוון) משולטת אף היא. אורך המסלול המעגלי המלא כשלושה ק"מ (רמת קושי קלה-בינונית).

מערת אצבע בכרמל. איל שפירא, איל שפירא
מומלץ לבצע את המסלול המעגלי המלא. מערת אצבע בכרמל/איל שפירא, איל שפירא

מערת נמר: מערה למתקדמים

בשונה משאר המערות ואתרי המחבוא המוזכרים בכתבה זו, מערת נמר מתאימה רק למשפחות עם ילדים גדולים (חמש ומעלה) ובשום אופן לא למי שמפחדים ממקומות סגורים. היא חשוכה, עמוקה ודורשת פיתולים וגמישות גופנים, בשל כמה מעברים צרים במיוחד. כמה צרים בואו נגיד שחובה להשאיר את התיק בחוץ, כי איתו לא תוכלו להשתחל בכמה מן המעברים.

אם עברנו את המשוכה הזו, הגיע הזמן להגיע אל המערה המסתורית הזו, השוכנת גבוה מעל נחל נמר שבגליל המערבי.

המסלול שבמערה דורש זהירות, בשל הפרשי גבהים בין כמה מפלסים. הוא משולט באמצעות מחזירי אור, ואם תהיו כאן לבד, תוכלו לסיים אותן בתוך רבע שעה בלבד. לכן, קחו את הזמן והתענגו על כל רגע. יש כאן נטיפים מרשימים וזקיפים מרשימים עוד יותר, כמו גם תחושה של מסע אמיתי אל בטן האדמה.

ואם אתם כבר כאן, דלגו אל מערת קשת הסמוכה, שקרסה לפני עידן ועידנים, וכל מה שנותר ממנה הוא קשת סלעית אדירה מעל התהום.

הגעה: מכביש 899 לכביש 8993 ואחרי שני ק"מ מחנים בשוליים המערביים. חוצים בזהירות, חוזרים מעט ברגל ומאתרים את סימון השבילים הירוק שיוריד אתכם למערה. עניין של כרבע שעה הליכה.

מערת נמר בגליל. איל שפירא, איל שפירא
מערת נמר בגליל/איל שפירא, איל שפירא

חורבת מדרס: כמו בר-כוכבא

טיול המחילות האולטימטיבי ממתין לכם בחורבת מדרס שבשפלה. יש בו יתרונות רבים: הוא קרוב למרכז הארץ, הוא מתאים לילדים קטנים, הוא קצר ומעגלי והוא יגרום לכם לחוש כמו מגלי ארצות (יחד עם כל עם ישראל, אם תגיעו בשבת).

לא חייבים לבצע את המסלול כולו, מאחר שהוא חשוף לשמש, אך הדבר בהחלט מומלץ, אם תגיעו בשעת בוקר מוקדמת או אחר הצהריים. לב הטיול הוא מחילות המסתור מימי מרד בר-כוכבא. נכנסים לבור אדיר בקרקע, מחפשים את פתח הכניסה למחילה, ומתחילים לזחול. קצת מפחיד בפעם הראשונה, אבל בהחלט ממכר (שאלו את הילדים שירצו להיכנס ולצאת שוב ושוב).

המסלול כולו משולט בסימון ירוק, ואורכו כ-3 ק"מ. המחילה עצמה מציעה זחילה והליכה שפופה של כמה עשרות מטרים בלבד. עוד במקום: מערת קולומבריום קטנה וחמודה.

הגעה: במחלף שער הגיא פונים לכיוון בית שמש על כביש 38. חולפים על פני צומת האלה, וקצת אחרי סימן הק"מ ה-7 פונים שמאלה (לכיוון דרום-מזרח) לפי השילוט.

מערה חורבת מדרס. איל שפירא, איל שפירא
תגרום לכם לחוש כמו מגלי ארצות. מערה בחורבת מדרס/איל שפירא, איל שפירא

הרודיון: מה שטוב להורדוס

נכון, בימים חמים אלו, מדבר יהודה הוא לא המקום הראשון שעולה בראש כאשר חושבים על טיול, אך גן לאומי הרודיון מציע בריחה מעט שונה, בזכות קירבתו לירושלים, בזכות גובהו הרב (לא רק נוף, אלא גם משבי רוח מזדמנים) ובזכות העושר ההיסטורי והארכיאולוגי שהוא מציע. בנוסף, בחודשי הקיץ, המקום פתוח לביקורים בימי חול ושבת עד השעה 21:00.

כידוע, כאן בנה המלך הורדוס ארמון מבוצר, והותיר אחריו שרידים רבים, בהם קברו-שלו, שהתגלה בשנת 2007. עוד במקום: שרידי בית מרחץ, תיאטרון קדום ותצפיות פנורמיות לעבר ירושלים ומדבר יהודה.

אבל אנחנו כאן (גם) בשביל החוויה התת-קרקעית, ולכן זה הזמן לרדת אל בטן ההר, במערכת אפלולית של מאגרי מים ומחילות מסתור שנבנו כאן בימי המרד הראשון. אל כל אלו מוביל גרם מדרגות לולייני, שמכניס היטב לאווירה.

הגעה: נוסעים מירושלים בכביש 398 (מהר חומה לכיוון תקוע-נוקדים) כשני ק"מ לפני צומת תקוע פונים שמאלה לפי השילוט. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים. מחיר כניסה: 29 שקלים למבוגר, 15 שקלים לילד (חינם למנויי מטמון).

מערה הרודיון. איל שפירא, איל שפירא
מאגרי מים ומחילות מסתור מימי המרד הראשון. גרם מדרגות לתוך האדמה בהרודיון/איל שפירא, איל שפירא

מערת צדקיהו: הפתעה מתחת לעיר העתיקה

אחרי כל הטבע הזה, האם חסרה לכם קצת תחושה של עיר? אז הנה, מערת צדקיהו בירושלים. מדובר במערת ענק (למעשה, זוהי המערה החצובה הגדולה ביותר בארץ, ושטחה כ-9,000 מ"ר) שמצויה מתחת לרובע המוסלמי שבעיר העתיקה. קל מאוד לטייל בה - מבלי להתכופף ומבלי להצטייד בפנס. הכל מאוד מרווח ומואר להפליא, כאשר מובטח לכם שלאורך כ-200 מטרים של הליכה, לא תשבעו לרגע מהמראות. על פי האמונה, המערה זכתה לשמה בשל בריחתו של צדקיהו מלך יהודה אליה, בעת שברח מהכובשים הבבלים.

הגעה: לצד חומות העיר, מזרחית לשער שכם. הכניסה בתשלום: 20 שקלים למבוגר, 10 שקלים לילד. סגור בשישי.

מערת צדקיהו בירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
המערה החצובה הגדולה ביותר בארץ. מערת צדקיהו/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully