קבאלה ביוון. Shutterstock, ShutterStock
קבאלה ביוון/ShutterStock, Shutterstock

יוון מתחת לרדאר

מדינת האיים הקרובה והאהובה עלינו, תפתח שעריה לתיירים כבר בשבוע הקרוב. אז כדי גם להימנע מעומס תיירים וגם לשמור על הריחוק החברתי הנאות, קבלו 8 מקומות נפלאים שיהיו פחות מוכרים וצפופים

מה לא נכתב על יוון בנוגע לעידן הפוסט-קורונה, שהרי היא אחת ממדינות הבטן-גב החשובות (בעיקר לנו הישראלים) שיפתחו שעריהן לתיירים כבר בשבוע הקרוב.

ביוון נספרו עד כה 3,068 מקרים של הידבקות בנגיף, מהם החלימו 1,374 איש ומתו 183 חולים. טיסות מיוון לישראל יחלו כבר מיום ראשון הקרוב, ובכל העולם כבר מסמנים את יוון כאחת המדינות ה"ירוקות" והיותר בטוחות לחופשה בקיץ הקרוב.

אבל כדי להימנע מעומס תיירים, וישראלים, במדינת האיים השכנה לנו, וכדי לדבוק בכללי הריחוק החברתי שעדיין שרירים וקיימים, אפשר לנפוש דווקא באיים יווניים שפחות על הרדאר התיירותי, כמו קיתירה או פולגנדרוס, שמוכרים על ידי המקומיים כיעדי קיץ משגעים.

הנה שמונה מקומות פחות מוכרים שכדאי להוסיף לרשימת היעדים שלכם כשאתם מחליטים "יוון".

עוד הצצה ליוון הפחות מתוירת

צפון יוון ההררית/צילום: איל שפירא, עריכה: ניר חן

פולגנדרוס: הים כחול, הבתים לבנים

אם זה הכחול העצום של הים האגאי או הלבן הבולט של הבית שאתם מחפשים לגור בו, אז פולגנדרוס (Folegandros) השייך לקבוצת האיים הקיקלאדיים הדרומיים, צריך להיות גבוה ברשימת הנסיעות שלכם.

אי בוהמי זה אמור לרתק אתכם עם חופי הים האידיאליים והעיירה המרכזית, שמחציתה בנויה בתוך טירה התלויה על שפת צוק 200 מטרים. סמטאות מרוצפות וחצרות סיד לבטח ייפתו אתכם להיכנס פנימה.

נסו את המטסאטה (Matsata) הטעימה, פסטה מקומית תוצרת בית, לפני שתעזו לטפס לראש הסלע, שם שוכנת הכנסייה המרשימה של פאנאגיה (Panagia), וחושפת כמה נופים מרהיבים של העיר.

כדי להגיע לפולגנדרוס, תוכלו לשוט במעבורת במשך 11 שעות (או ארבע שעות במהירות גבוהה) מאתונה, או לנסוע נסיעה קצרה בסירה ממילוס או סנטוריני, שניהם נגישים במעבורת או במטוס.

האי פולגנדרוס ביוון. Shutterstock, ShutterStock
Karavostasis, הנמל המרכזי באי פולגנדרוס/ShutterStock, Shutterstock

קבאלה: ארכיטקטורה מגוונת רבת שנים

אף על פי שהאיים היוונים נמצאים בדרך כלל ברשימת היעדים המובילים, דווקא היבשת היוונית יכולה להיות נהדרת לא פחות.

העיר קבאלה (Kavala), שנגישה במטוס או ברכב (נסיעה של כשעה וחצי מסלוניקי או שש שעות מאתונה), מוכיחה בדיוק את זה. בניינים עות'מאניים, שרידים של כנסיות ביזנטיות, בתים צבעוניים וארכיטקטורה מגוונת חושפים שנים של היסטוריה בעיר העתיקה של קבאלה.

בין המראות שחייבים לראות במקום, ניתן למנות את ה"אימרט" האיקוני מהמאה ה-19 (המרכז הדתי, החינוכי והפילנתרופי לשעבר שהקים המצרי מוחמד עלי, שכיום הוא בית מלון מפואר), מוזיאון הטבק של קבאלה והאתר הארכיאולוגי בפיליפי, שבו תיאטרון עתיק שהוא אתר מורשת של אונסק"ו, שעדיין מארח מופעים במהלך הקיץ.

החופים החוליים הנהדרים של קבאלה הם מושלמים לבטן-גב, בעוד המטבח הקולינרי שלה רק יגרום לכם לחזור לאכול עוד ועוד.

בונוס: באי הסמוך והירוק תאסוס (Thassos) תמצאו חיות בר ייחודיות וחופים מדהימים.

קבאלה ביוון. Shutterstock, ShutterStock
בתים צבעוניים וארכיטקטורה מגוונת. קבאלה/ShutterStock, Shutterstock

סימי: התכשיט הקטן של האיים הדודקאנסיים

שעה נסיעה מרודוס בסירה, סימי (Symi) הוא התכשיט הקטן והיקר של האיים הדודקאנסיים. מאז שהיה מיושב מאז התקופה הפרהיסטורית, האי ספוג במסורת והיסטוריה.

בסימי תמצאו כמה מהאחוזות הניאו-קלאסיות העתיקות והמדהימות ביותר של יוון, שנבנו בצורה אמפיתטרלית סביב הנמל. הארכיטקטורה האלגנטית והצבעים הקשים שלהם מהדהדים את עברו המפואר של סימי - באמצע המאה ה-19 עד ראשית המאה ה-20, שימש האי כמרכז הסחר הגדול בספוג.

כדי להגיע לחופים המהממים והשלווים ביותר של סימי שוטו סירה, לא לפני שתטעמו את "Symiako Garidaki" - השרימפס המפורסם של האי, בבית מרזח ליד הים. עבור חוויה כמעט טרנסצנדנטלית, בקרו במנזר Archangel Michael of Panormitis מהמאה ה-15.

האי סימי ביוון. Shutterstock, ShutterStock
ספוג במסורת והיסטוריה. האי סימי/ShutterStock, Shutterstock

קיתירה: לא האי היווני הטיפוסי

קיתירה (Kythira), השוכן מול הקצה הדרום-מזרחי של חצי האי פלופונס, אי שם בין יבשת יוון לאי כרתים, ממזג בין טבע ומרחבים שוממים שתמצאו בדרך כלל בפלופונס, ובין היופי של אי יווני.

רק שזה לא האי היווני הטיפוסי שלכם: חופים סלעיים, יערות אורנים, מפלים, מערות, מסלולי טיול מורכבים ואתרים ארכיאולוגיים מרשימים (כולל מבצר ונציאני בולט) - כל אלה מהווים את הנוף המגוון של קיתירה.

בעיירה המרכזית תמצאו בוטיקים קטנים וברים נעימים, ואילו במהלך הקיץ הכפרים שובי הלב של קיתירה מארחים פסטיבלים יווניים מסורתיים (Panigiria), הקוראים לשתות ולרקוד ללא הפסקה.

בונוס: האי נגיש במעבורת או במטוס מאתונה או לקוניה. קיתירה קרובה גם למונמבסיה (Monemvasia) - עיירה פלופונסית היסטורית שבנויה כולה על סלע בתוך מבצר מימי הביניים.

האי סימי ביוון. Shutterstock, ShutterStock
אתרים ארכיאולוגיים מרשימים, כולל מבצר ונציאני. האי קיתירה/ShutterStock, Shutterstock

פארגה: אידיאלי לטיולים ארוכים וחסרי דאגות

עבור אפשרות קוסמופוליטית יותר, אך עדיין מסוגננת באופן אותנטי, כדאי להגיע למחוז אפירוס.

קצת יותר מארבע שעות וחצי נסיעה ברכב מאתונה (או ארבע שעות מסלוניקי), פארגה (Parga) במחוז אפירוס היא עיירה קטנה וציורית עם נופים נהדרים לים האיוני, למסעדות היווניות הטיפוסיות, ולשכונות המרוצפות והמלאות בפרחים - אידיאלי לטיולים ארוכים וחסרי דאגות. ממש ממול, האי הקטנטן פנאגיה ועליו המבצר המואר, משלים את התפאורה הרומנטית של פארגה.

בסביבות 30 דקות מפארגה שוכן סיבוטה (Sivota), כפר על חוף ים עם חופים טרופיים, חול ורדרד ומפרצונים סודיים, המועדפים לעתים קרובות על ידי ידוענים ושוחרי הפלגות. המים הכמעט שקופים בצבע הטורקיז של חוף פיסינה באי הנגדי של איוס ניקולאוס, מבטיחים צלילה בלתי נשכחת.

האי פארגה ביוון. Shutterstock, ShutterStock
מסוגננת באופן אותנטי. פארגה/ShutterStock, Shutterstock

החופים סביב פליון: האיזון המושלם

מי ידע שהר יכול להיות יעד כה מושך בקיץ? ממוקם באזור תסאלי, כארבע שעות מאתונה ברכב (או שעתיים וחצי מסלוניקי), חצי האי פליון (Pelion) היה "מעון הקיץ של האלים" על פי המיתולוגיה היוונית.

ואין זה פלא, מכיוון שחצי האי הוא האיזון המושלם בין אזור הררי ירוק ושופע, לבין גן עדן שלחוף הים. החופים הנהדרים סביב פליון, בין אם הם חוליים או כאלו עם חלוקי נחל, הם ללא ספק - גולת הכותרת של פליון. חלקם מפוארים, כמו פורטריה (Portaria) ומקריניצה (Makrinitsa), עם בתי אבן מסורתיים ומלונות מפוארים, ואילו אחרים נבלעים באופן יפהפה על ידי הטבע, כמו Tsagkarada, שמוסתר למחצה מתחת לצל עץ שקמה עצום.

בונוס: נסו לטעום את המשקה Tsipouro -סוג של ברנדי מקומי - בעיירה המקומית וולוס, למרגלותיו של פליון.

חוף Fakistra בחצי האי פליון ביוון. Shutterstock, ShutterStock
החופים סביבו הם גולת הכותרת. חוף פאקיסטרה בחצי האי פליון/ShutterStock, Shutterstock

פטמוס: הכי רוחני שיש

שבע שעות הפלגה במעבורת מאתונה, אי שם בין האיים איקריה ולרוס, תמצאו את פטמוס (Patmos) - הרוחני ביותר מבין האיים הדודקאנסיים.

האי נמצא במערת האפוקליפסה של פטמוס, שם קיבל יוחנן הקדוש (אחד מ-12 השליחים של ישוע) את החזונות שהובילו אותו לכתוב את "ספר ההתגלות" הקדוש בסביבות 95 לספירה. המערה הוכרזה כאתר מורשת עולם של אונסק"ו, יחד עם המנזר המלכותי מהמאה ה-11 של סנט יוחנן התיאולוג, השופע בממצאים דתיים שלא יסולאו בפז.

פטמוס נחשב למוקד חשוב בהגיוגרפיה (סיפור תולדות הקדושים) ובארכיטקטורה בתקופת הרנסאנס ביוון, ומכאן שאת הנמלים הקטנים והשקטים של האי פוקדים אנשי רוח ואמנים מרחבי העולם, שנהנים מהתערובת הנדירה של שלווה ועדינות קוסמופוליטית.

האי פטמוס ביוון. Shutterstock, ShutterStock
את האי פוקדים אנשי רוח ואמנים מרחבי העולם. פטמוס/ShutterStock, Shutterstock

אגיסטרי: צמחייה שופעת עם מים צלולים

האיים במפרץ הארגו-סרוני הם חלופה פחות עמוסה לאיים הקיקלאדיים הפופולריים, שכוללים את מיקונוס וסנטוריני הכה מוכרים וצפופים. אבל בדיוק כמו כמוהם, גם הם מתהדרים בחופים נהדרים ובנוף מדהים.

אגיסטרי (Agistri) הוא כנראה האי השליו ביותר מביניהם, המשלב צמחייה שופעת עם מים צלולים. כדי להגיע לגן עדן זעיר זה (14 קמ"ר בלבד) שטרם התגלה על ידי תיירים, תצטרכו לשוט בסך הכל שעה במעבורת מהנמל הראשי של אתונה.

הפנינה של האי היא אפוניסוס (Aponisos), איון קטן המחובר לאגיסטרי דרך גשר קטן. מי הים בצבע ירוק-אזמרגד של אפוניסוס, המוקפים בעצי אורן, נחשבים אידיאליים לשנורקלינג.

בונוס: האי המתוחכם אגינה שוכן כ-15 דקות שיט מעבורת מאגיסטרי - כדאי.

האי אגיסטרי ביוון. Shutterstock, ShutterStock
שנורקלינג במי טורקיז מתאים לכם? חוף סקאלה באי אגיסטרי/ShutterStock, Shutterstock
  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully