וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים ת'לבן-צהוב בעיניים: שלושה מקומות לראות בהם נרקיסים פורחים עכשיו

גילה יעקבי גורביץ'

3.1.2020 / 0:00

הגשמים הנהדרים שירדו פה, הגיעו בעונה שבה מתחילה פריחת הנרקיסים ונתנו "בוסט" נוסף שצבע את הצפון בכתרים לבנים-צהובים. הנה שלושה מקומות שהתמלאו עכשיו ב"מלך של הביצה"

הכל על פריחת הנרקיסים/צילום: אבי בן דוד, גילה יעקבי גורביץ

מיתוסים ואגדות המהללים את יופיו, תפרחתו הייחודית וניחוחו הנישא למרחוק נקשרו בנרקיס. כבר בעת העתיקה סיפרה המיתולוגיה היוונית על רועה הצאן נרקיסוס, אשר קולל על ידי הנימפה אקו. לאחר שסירב לחיזוריה, הוא נפגעה כל כך שקיללה אותו כך שיתאהב בעצמו. הוא הביט בבואתו שנשקפה לו מהביצה ולא יכול היה להפסיק עד שמת והפך לנרקיס.

גם לוין קיפניס בחר דווקא בנרקיס כפרח הייחודי שהסכים להגיע עם הצפרדעים לביצה, ולהציל את מלך הצפרדעים החולה בריחו הייחודי. על כך העניק לו המלך את כתרו והפך אותו למלך הביצה.

הגשמים האחרונים הפכו רבים מהשדות לבוציים יותר, ופריחות הנרקיסים צובעות את השדות באלפי כתרים לבנים וצהובים. בישראל קיימים שני בתי גידול לנרקיס מצוי, בעמקים ובהרים, ומועדי הפריחה שלהם שונים. הפריחה הנוכחית המתקיימת בינואר-מרץ היא פריחת הביצות. ברשות לפיתוח הגליל, ממליצים על שלושה אתרים מרכזיים בגליל ובגולן שבהם תוכלו לחוות אותן.

נרקיס מצוי באחו נוב. אבי בן דוד,
פריחות הנרקיסים צובעות את השדות באלפי כתרים לבנים וצהובים. נרקיס מצוי באחו נוב/אבי בן דוד

שמורת טבע אחו נוב

שמורת הטבע אחו נוב, השוכנת ברמת הגולן, ונקראת גם שמורת טבע אירוס הביצות היא אחת היחידות שנשארו בארץ. השמורה פורחת כמעט כל השנה, בכל עונה, תמצאו פרח יפה כזה או אחר, ובכל זאת מקור המשיכה העיקרי של מטיילים לשמורה הוא גל הפריחה הגדול של הנרקיס המצוי.

הנרקיס המצוי פורח בסתיו ובחורף. פריחת הנרקיס בלבן בוהק נראית למרחוק ומפיצה ריח חזק, כשמתקרבים לאחו בעונת הפריחה ניתן להריח את ריחו כבר מאזור החנייה.

איך מגיעים?
על כביש 98 , בכניסה ליישוב חיספין , לאחר כ-20 מטר פונים שמאלה לחניון השמורה. על מנת למנוע נזקים לפריחה ולשמורה ובכל זאת לאפשר למטיילים הרבים להגיע וליהנות, הכשירה רשות הטבע והגנים שביל מעגלי שאורכו כ-1 ק"מ. השביל מתחיל בחניון השמורה עובר ליד ריכוזי הפריחה וחוזר לחניון. חלק מהשביל נגיש למוגבלים בתנועה. הקפידו להישאר על השביל.

עוד בוואלה!

נרקיסים בתל אביב: טבע חמש דקות מהכלוב האורבני

לכתבה המלאה
נרקיס מצוי באחו נוב. אבי בן דוד,
פורח בלבן בוהק ונראה למרחוק. נרקיס מצוי באחו נוב/אבי בן דוד
נרקיס מצוי באחו נוב. אבי בן דוד,
השמורה פורחת כמעט כל השנה, עכשיו תמצאו בה נרקיס מצוי. אחו נוב/אבי בן דוד

תל אנפה

תל אנפה, השוכן בסמוך לקיבוץ כפר סאלד, הוא שמורת טבע ואתר ארכיאולוגי המתפרשת על שטח של כ-20 דונמים בצפון מזרח עמק החולה, על כביש 918. התל המרשים שופע צמחייה, שמהווה את מוקד משיכת המטיילים, אך מעטים מכירים את העובדה שהוא גם אתר ארכיאולוגי שבו נמצאו שרידים מן התקופה הכלכוליתית, ושרידי ישוב מתקופת הברונזה, התקופה הפרסית וההלניסטית - תקופה בה הישוב הגיע לשיא פריחתו. חשיבותו של הישוב נבעה ממיקומו בסמוך לנתיב הסחר העובר בבקעת החולה והדרך המובילה מדמשק לצור. קטע של חומת העיר נחשף בעת חפירת בריכת דגים בתחילת שנות ה-70.

בתל צומחות אלות אטלנטיות מרשימות ועתיקות, ובחורף הוא מתהדר בפריחה מרהיבה של הנרקיס המצוי, לכן הוא נקרא גם "גבעת הנרקיסים" בפי תושבי הגליל. בדרך למסלול ובמסלול עצמו, תוכלו לחוות את יופי העמק בשטיחי הענק של שדות החקלאות, מרבדי הגידולים והרי נפתלי והגולן משני צידי התל.

המסלול המעגלי של תל אנפה, שאורכו כחצי קילומטר, מתאים לכל המשפחה. מומלץ לקחת מנוחה קטנה בצידי התל, סמוך לשדות החקלאיים, ומומלץ עוד יותר לעלות לראש התל, לשבת תחת האלה האטלנטית, ולהנות מתצפית עוצרת נשימה על עמק החולה ואצבע הגליל. נגני גיטרה רבים מגיעים למקום להנעים את זמן בניגונים אל מול העמק.

חנייה: בכניסה לשמורה. שביל הכניסה לשמורה עשוי להיות בוצי בעונת הגשמים.

נרקיסים תל אנפה. גילה יעקבי גורביץ,
אתר ארכיאולוגי שיש בו גם פריחת נרקיסים. תל אנפה/גילה יעקבי גורביץ
נרקיסים תל אנפה. גילה יעקבי גורביץ,
מסלול המעגלי שאורכו כחצי קילומטר. נרקיסים בתל אנפה/גילה יעקבי גורביץ

תל קשיש

תל קשיש הוא לא רק שמו של המחלף החדש של כביש שש, אלא תל היסטורי שבו התגלו לאחרונה גם ממצאים ארכאולוגים מרתקים. התל שוכן למרגלות הכרמל, ומתהדר בנופו של מערב עמק יזרעאל, שממנו ישנה תצפית מרהיבה אל העמק כולו. באתר תל קשיש, כך על פי המסורת, שחט אליהו הנביא את נביאי הבעל בניסיון לעקור את מלאכת האלילים בממלכת ישראל. בעונה זו הגבעה מוריקה ועליה שפע פריחה של נרקיסים, ופריחה עונתית.

איך מגיעים? מהכביש המוביל אל אלרואי גבעת חרושת, ומיד דרומה לטבעון. מרחק ההליכה של התל הוא כ- 400 מטר מהכביש. ניתן לעשות מסלול מעגלי בראש התל הארכאולוגי שמשכו בין 40 דקות לשעה, עם נוף מגוון. ניתן לצרף למסלול זה ביקור בתחנת הרכבת של רכבת העמק בתחנת אלרואי שנמצאת מערבית משם בהמשך הכביש שגם בה ניתן למצוא נרקיסים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully