וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לחופשה בסיציליה: מסלולים, אתרים והמלצות

האי הגדול ביותר באגן הים התיכון הפך לפופולרי עבור תיירים מהעולם, ובהם ישראלים שמנצלים את מזג האוויר הנוח בו לחופשה לאורך כל השנה. חיים קוזניץ, מדריך באיטליה, עם המלצות שלא תוכלו לסרב להן

הר הגעש אטנה שבסיציליה התפרץ/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

את הטיול בסיציליה כדאי לעשות לאט, לא למהר ולרוץ מאתר לאתר, אלא באיטיות ובנינוחות. יש באי המקסים הזה כל כך הרבה מה לראות, לחוש, לטעום ולחוות שאם תמהרו - תפספסו.

הסופר הסיצילאני ויטאליאנו ברנקטי(Vitaliano Brancati) כתב לפני כ-90 שנה על סיציליה: "שתי רוחות נושבות בסיציליה, האחת מצפון מבירות אירופה, והשנייה מדרום שמביאה איתה את חום קו המשווה. כמו רוחות אלה, חוצים את סיציליה שני זרמים שונים של מחשבה - האחד אירופאי, מעודן, שמגיע מהצפון, והזרם השני הוא ברברי, אפריקאי, מזרחי המגיע מהדרום. לפעמים שני הזרמים המנוגדים מנטרלים זה את זה ולפעמים הם מתמזגים ומאירים זה את זה".

זוהי גם סיציליה של ימינו, מנוגדת, קוטבית, מפתיעה, מסעירה, מתמסרת ולעיתים גם בועטת. מרבית המטיילים הישראלים שמגיעים לסיציליה בפעם הראשונה מופתעים. יש כאלה המצפים למצוא אי נחשל, של זיתים, עיזים ואנשי מאפיה, ולהפתעתם הם מגלים ערים מהודרות, כבישים מהירים ואת מיטב המודרניזציה, ויש כאלה המצפים לפגוש אי מרכז-אירופי טיפוסי, ולאכזבתם הם נתקלים בכפרים מוזנחים ובערים מלוכלכות. זה הייחוד של סיציליה - יש בה הכול, היא ערב רב של השפעות אפריקאיות ומזרחיות (יש אומרים שהפיצה נולדה פה מהפיתה המוסלמית), מיתולוגיה יוונית במיטבה (פה קבעו את משכנם הקיקלופים הענקים בעלי העין האחת), לצד השפעות צפון-אירופאיות מובהקות עם ארמונות בעיצוב וינאי ותרבות מעודנת.

ב-1787 כתב הסופר הגרמני הנודע גתה: "לראות את איטליה מבלי לראות את סיציליה, זה לא לראות את איטליה בכלל, שכן סיציליה הינה המפתח לכל". כמה נכון.

סיציליה איטליה. ShutterStock
קחו ת'זמן. את הטיול בסיציליה כדאי לעשות לאט/ShutterStock

אי שגדול משטח מדינת ישראל

למרות שמדובר באי, סיציליה גדולה בשטחה ממדינת ישראל והיא האי הגדול ביותר באגן הים התיכון, וגם המחוז הגדול ביותר בשטחו של איטליה (לא לשכוח, סיציליה היא חלק מאיטליה ולא מדינה עצמאית). מתגוררים בה כ- 5.5 מיליון תושבים, יש בה שני שדות תעופה בינלאומיים, האחד בקטאניה בחלק הדרום-מזרחי של האי, ואליו מגיעות מרבית הטיסות מישראל, והשני ליד עיר הבירה פלארמו בחלק הצפון מערבי של האי. טיסות ישירות מישראל לסיציליה מתקיימות במהלך הקיץ בלבד.

סיציליה הביאה דברים רבים לעולם, עימם נמנים ארכימדס שנולד בה לפני כ-1800 שנה והוא מאבי-אבות המתמטיקה והפיזיקה של ימינו. בסיציליה התברר גם שבגד הים "ביקיני" הוא לא המצאה של ימינו, היות והוא התגלה בווילה קזאלה בפסיפסים שנעשו כבר לפני כ-2000 שנה. בסיציליה נולד גם ארגון הפשע המאורגן ה"קוזה נוסטרה" (העניין שלנו), שהגיע עם המהגרים לאמריקה ושתופס עד היום מקום של כבוד בסרטים ובסדרות הוליוודיות.

העיר פאלרמו, סיציליה, איטליה. ShutterStock
העיר פאלרמו, בירת סיציליה/ShutterStock

למעלה מ-50 אחוזים מהצעירים והאקדמאים - מובטלים

איטליה כולה נאבקת עם חוב חיצוני עצום. הכלכלה האיטלקית מקרטעת, והמדינה בפשיטת רגל. הדבר ניכר יותר במחוזות הדרומיים של המדינה, ובעיקר בסיציליה. חברת המכוניות "פיאט" סגרה לפני כמה שנים את שעריו של מפעל הרכבת המכוניות הגדול שהיה באי, תעשיית המלח סובלת מתחרות קשה ולא מצליחה להתמודד עם המתחרים ורמת האבטלה שוברת שיאים. למעלה מ-50 אחוזים מהצעירים והאקדמאים מובטלים ולא מצליחים למצוא מקומות עבודה. התוצאה: הגירה המונית מסיציליה לצפון איטליה ולמדינות האירופאיות העשירות כמו גרמניה, צרפת ואנגליה. בשיחה שקיימתי עם דורה, שהיא בעלת חברת אוטובוסים גדולה בסיציליה, היא סיפרה שלקראת חג המולד הם תיגברו קווי אוטובוס מצפון המדינה לכיוון האי ולא להיפך: "זה מראה שרבים מתושבי סיציליה עברו להתגורר במחוזות הצפוניים של איטליה כדי למצוא עבודה, ובחג הם חוזרים הביתה כדי להיות עם המשפחה" הסבירה.

בשל הגירת הצעירים, עיירות וכפרים רבים מתרוקנים ונשקפת סכנה להמשך קיומם כיישוב חי ומתחדש. מחוסר ברירה, כפרים רבים ועיירות רבות מציעים כיום בתים עתיקים בחינם, וזו הזדמנות לאלה שמעוניינים בבית נופש באיטליה לרכוש אחד במחיר מצחיק. בעיירה קמאראטה (Cammarata) שממוקמת בין פלרמו לאגריג'נטו, מציעים בתים במחיר של יורו אחד, ואם אתם מתכוונים להגיע עם ילדים עוד תקבלו בונוס של אלף יורו לכל ילד. כך גם בכפר ההררי הקסום גנג'י (Gangi), סמבוקה (Sambuca), מוסומלי (Mussomeli) ורבים אחרים.

בעת העתיקה סיציליה היתה ידועה כמקור לחיטה, זיתים, ויין וגם כיום החקלאות תופסת מקום נכבד בתוצר הסיצילאני. האזורים הפוריים ביותר הם למרגלות הר הגעש אתנה, שם גם מרוכזים יקבי היין הטובים של האי. דבורה קאוולארו, מנהלת השיווק של יקב פלמנטו קונסטנצו, הראתה לי בגאווה רבה את חנות היין והטעימות המפוארת שהם הקימו לאחרונה בלב הכרמים: "אנחנו יודעים שאתם הישראלים אוהבים ומעריכים יין טוב ואיכותי, ונשמח מאוד לארח תיירים מישראל אצלנו", אמרה לי במהלך טעימות יין שעשיתי אצלם.

קרן האור הכלכלית לאי המשווע לתעסוקה - היא התיירות. סיציליה היא יעד התיירות המבוקש ביותר דרומית לרומא, וב- 2018 הגיעו אליו כ- 15 מיליון תיירים (גידול של 3 אחוזים), מתוכם 4.5 מיליון תיירים זרים. התיירים תורמים כ-10 מיליארד יורו לכלכלת האי, וכיום ענף התיירות הוא המעסיק הגדול ביותר באי.

עוד בוואלה!

עיירה איטלקית מציעה: קנו בית בסיציליה בדולר

לכתבה המלאה
העיירה קאמרטה בסיציליה, איטליה. ויקיפדיה, באדיבות המצולמים
אחד המקומות שבו תוכלו לרכוש בית בחינם. העיירה קאמרטה בסיציליה/באדיבות המצולמים, ויקיפדיה

ראש המאפיה הסיצליאנית שותה יין ישראלי

אם תשאלו סיציליאני על המאפיה או הקוזה נוסטרה (המאפיה המקומית), הם יעמידו פנים כלא מבינים, או שיגיבו שכיום אין דברים כאלה. הסיציליאנים לא גאים בשם הרע שהוציאו העבריינים לאי ורובם אף מתביישים בכך. יש לדעת שגם כיום הפשע המאורגן מושרש היטב בסיציליה וזרועותיו, גם אם הן לא נראות לעין, נוגעות כמעט בכל תחומי הכלכלה באי.

עיירת ייצור המרציפן המפורסמת אריצ'ה (Erice) נתונה לשליטה מוחלטת של המאפיה, ולכן תיירים יכולים ללכת שם בבטחה רבה, כי אוי ואבוי למי שייפגע בתייר. דמי חסות נגבים כמעט מכל עסק ומי שמתנגד לשלם עשוי להסתבך.

בכניסה לשוק הירקות והדגים של פלרמו, ווצ'יריה (Vucciria), יש דוכן ירקות שבו בני המשפחה לבושים שחורים, לזכרו של האח שהתווכח עם גובי המאפיה וסירב לשלם, אללה ירחמו. מריו פוזו, הסופר שכתב את הספר "הסנדק", הפך את סיציליה כולה לאתר עלייה לרגל של מעריצי סדרת הסרטים שהופקה בהשראת ובעקבות הספר. בעלת בית הקפה ויטלי בעיירה סבוקה (Savoca), שבית הקפה המשפחתי הפך לאתר עלייה לרגל בעקבות הופעתו בסרט, אמרה לי שהסרט שינה את עתיד המשפחה: "גם אצלנו במשפחה הילדים היו נאלצים לעזוב את סיציליה כדי לחפש עבודה במקומות אחרים", סיפרה בחיוך, "אבל בזכות הסרט כולם עובדים פה בקפה". אני לא אשכח לעולם את הסיציליאני המבוגר, ששילם לפני שנים רבות על הארוחה שלי ואשתי במסעדה ליד פלרמו, לאחר שהזמנתי אותו לטעימת יין ישראלי שהבאתי איתי. רק לאחר כמה שנים התברר לי במקרה, שהאיש המבוגר והממושקף, היה ברנרדו פרובנצאנו, ראש המאפיה הסיצליאנית, שהואשם שבמו ידיו רצח למעלה מ-100 בני אדם. הוא מת בכלא.

העיירה קורליאונה, סיציליה, איטליה. ShutterStock
העיירה קורליאונה שממנה מגיעים גיבורי "הסנדק"/ShutterStock

מסלולים מומלצים

לטיול עצמאי בסיציליה אני מציע לתכנן 7 ימים לפחות, ולחלק את הטיול לשלושה מוקדים: אזור קטניה Catania, החלק המזרחי), אזור פלרמו (Palermo, החלק הצפון מערבי) ואזור אגריג'נטו Agrigento, החלק הדרום מערבי).

אחד מאתרי החובה בטיול בסיציליה הוא הר הגעש אתנה, שהוא הר הגעש הפעיל הגבוה ביותר באירופה (3,330 מ'). רבים פוסחים על הר הגעש סטרומבולי, שלטעמי הוא לא פחות מעניין ואפילו יותר מרהיב. הסטרומבולי נמצא על אי הנושא את אותו השם והוא חלק מקבוצת האיים האיולים. ההר פעיל כל הזמן, ולצפות בלילה בהתפרצויות האדומות הוא מחזה שלא ניתן לוותר עליו. כדי להגיע לסטרומבולי יש לקחת מעבורת/סירה מאחת מערי הנמל, מילאצו (Milazzo) או צ'פאלו (Cefalu). ניתן לעלות על ספינה שמסיירת בין האיים, מגיעה בלילה לסטרומבולי כדי לראות את התפרצויות האש והלבה ואח"כ לחזור אל נמל האם. אני נוהג להזמין מראש חדר באחד המלונות באי ליפארי (Lipari), ולאחר הצפייה בסטרומבולי הזועם והזועף, לחזור וללון על האי הסימפטי ורק למחרת לחזור ליבשה לנמל האם ולהמשיך הטיול.

האי הגעשי סטרומבולי, סיציליה, איטליה. ShutterStock
לא פחות מעניין מהר אתנה. הר הגעש סטרומבולי/ShutterStock

איפה ישנים

ברחבי האי פזורים כ-16,000 בתי מלון מכל הסוגים ומכל הרמות. ככל שמתקרבים לטאורמינה, המחירים עולים ומשתווים למחירי מלונות היוקרה במערב וצפון אירופה. בתי מלון טובים ובמחירים זולים ניתן למצוא בדרום המדינה ובאזור פלרמו. בטיולים עצמאיים לא חייבים ללון במלונות בערים המרכזיות, למרות שזה מאוד נוח. מסביב לטאורמינה, סירקוזה או פלרמו ניתן למצוא מלונות מצויינים במחיר נמוך בהרבה מהנדרש בתוך הערים עצמן.

מה אוכלים

האוכל הסיצילאני מושפע מהסביבה, מהים העוטף את האי ומהכובשים שעברו בו. לדעת רבים האוכל הסיציליאני הוא הטוב באיטליה. ניתן לאכול פה פסטות מעולות מחיטת דורום מקומית, לצד קוסקוס עם פירות ים וסרדינים.

בשווקים ניתן לרכוש מגוון אדיר של דגים טריים מכל הסוגים ובמסעדות והקונדיטוריות ליהנות ממתוקים נפלאים כמו הקנולי, שהוא גליל בצק פריך מטוגן שממולא בגבינת ריקוטה וטבול בשבבי שקדים או פיסטוקים, או גלידה מקומית שמוגשת בתוך לחמניה מתוקה או לנגוס בקסטה סיציליאנית (Cassata siciliana), שבסיסה עשוי עוגת ספוג טבולה ביין מתוק ומעליו גבינת ריקוטה מתוקה.

חיים קוזניץ מדריך טיולים ומספר סיפורים, מחבר הספר "מה שקורה בחו"ל נשאר בחו"ל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully