וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכפתור החדש בקוקפיט שמאפשר לכל אחד להנחית מטוס בחירום

מערכת חדשה, ראשונה מסוגה בעולם, מאפשרת לכל נוסע ללחוץ על כפתור ולהנחית את המטוס ללא התערבות אנושית, במקרה שהטייס אינו מתפקד. ברגע שהמערכת מופעלת, היא מחשבת את המסלול לנמל התעופה הקרוב ביותר, ומשקללת נתונים כגון תנאי מזג האוויר, כמות הדלק, תנאי השטח

טייס יצר סרטון שמלמד איך להנחית מטוס/צילום: Tim Morgan

בווידאו: טייס יצר סרטון שמסביר איך להנחית מטוס בחירום

זה בהחלט לא פשוט להיהפך לטייס מטוס נוסעים. יש צורך באימונים רבים, וגם בממון רב. אך כעת, מסתבר שהנחתה של מטוס יכולה להיות כרוכה בלחיצה על כפתור אחד בלבד. כפתור שכל נוסע במטוס יכול להפעילו בקלות.

החברה האמריקנית Garmin, המתמחה בטכנולוגיית איכון וניווט, השיקה מערכת נחיתה אוטומטית חדשנית, המכונה בפשטות Autoland. כדי להפעיל את המערכת, שנחשבת לראשונה מסוגה בעולם, יש צורך ללחוץ על כפתור ייעודי הנמצא בתא הטייס. כמובן, היא יכולה להיות מופעלת על ידי הטייס עצמו, אך גם בידי כל נוסע.

על-פי החברה היצרנית, המערכת החדשה "תוכל לשלוט בתהליך הנחיתה ללא כל התערבות אנושית, וזאת בכל תרחיש". המערכת תופעל אך ורק במקרה חירום, כמו למשל בסיטואציות שבהן הטייס אינו נפגע, אינו מתפקד או אפילו מוצא את מותו במהלך הטיסה".

כפתור חירום קוקפיט. צילום מסך, צילום מסך
המערכת החדשה תוכל לשלוט בתהליך הנחיתה ללא כל התערבות אנושית/צילום מסך, צילום מסך

מחשבת, מודיעה וגם מדברת

ברגע שהמערכת מופעלת, היא מחשבת את המסלול לנמל התעופה הקרוב ביותר, ופונה הישר אליו. זאת, תוך שקלול נתונים כגון תנאי מזג האוויר, כמות הדלק, תנאי השטח וכל מכשול כזה או אחר שעלול להגיע.

נוסף על כך, המערכת אף תבחר את מסלול הנחיתה המיטבי באותו נמל תעופה שאליו המטוס יגיע, ותודיע באופן שוטף לפקחי הטיסה, כמו גם לטייסי מטוסים בקרבת מקום העומדים לנחות אף הם.
מפעיל הכפתור, לא יישאר לרגע ללא מידע. על-פי החברה, "בכל אותה עת, המערכת מספקת מידע ויזואלי פשוט להבנה ותקשורת מילולית בשפה פשוטה, באשר לכל מה שצפוי בהמשך התהליך".

כמו כן, המערכת מציגה מפה עם מיקום המטוס בכל רגע, זמן הגעה משוער לנמל התעופה הנבחר, המרחק ממנו, כמות הדלק שנותרה במטוס, מהירות נוכחית, גובה הטיסה ועוד. כל אלו מוצגים באופן ידידותי על מסך מגע.

אם מדובר בנוסע שמנחית את המטוס, הוא יקבל קו תקשורת פתוח ורציף אל פקחי הטיסה שעל הקרקע, שיוכלו אף הם לסייע לו. את המערכת ניתן לכבות בכל רגע, במקרה שהטייס מתאושש במהלך הטיסה.

המערכת תוכל גם לחקות את פעולות הטיסים האנושיים. כך למשל, אם נמל התעופה עמוס, היא תנחה את המטוס לבצע סיבובים באזור הנמל, עד שיתפנה מסלול נחיתה. "ברגע שהמטוס נוגע בקרקע, המערכת תפעיל באופן אוטומטי את הבלמים, ותייצב את המטוס עד לעצירה מוחלטת. לבסוף, היא גם תכבה את המנועים", נמסר מהחברה.

נכון לעכשיו, המערכת תוטמע במטוסים קטנים בלבד, כגון Cirrus Vision Jet או Piper M600. כמו כן, לצורך השימוש בה, יש צורך באישור של רשות התעופה הפדרלית.

החברה הבהירה כי המערכת החדשה עלולה שלא לפעול כהלכה באזורים מבודדים במיוחד, מעל שטחים ימיים גדולים או במקרים של כשלים במערכות המטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully