עמק המוות בקליפורניה, ארה"ב. Shutterstock, ShutterStock
עמק המוות בקליפורניה, ארה"ב/ShutterStock, Shutterstock

הכי אקסטרים בעולם

המקום שבו יורד הכי הרבה שלג, המדבר שבו מעיינות גופרית רעילים, הר הגעש שלא מפסיק להתפרץ וגם האי הכי מבודד על כדור הארץ - 10 המקומות הכי קיצוניים בכדור הארץ, שכנראה לא תבקרו בהם

נכון, אל חלק מהמקומות הבאים ניתן להגיע, ואפילו בקלות יחסית. אבל ברשימת עשרת המקומות הכי קיצוניים בעולם תמצאו גם מרחבים סחופי רוחות, גשמים או מזג אוויר לוהט, שאף תייר נורמלי לא יניח בהם את כף רגלו. ועוד לא דיברנו על האי הכי מבודד בעולם, שממתין למבקרים (שאינם מגיעים), בדרום האוקיינוס השקט.

צפו בכתבה על הר קילוואה שמתפרץ

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו:ניר חן

שקע דנקיל, אתיופיה: הכי לא ראוי למגורים

מלח צרוב, סלעים וולקניים וחומצה גופריתית. זוהי התפאורה שממתינה למבקרים באזור שקע דנקיל (Danakil Depression), שקע גיאולוגי מדברי באתיופיה, הנחשב למקום הכי לא ראוי למגורים על פני כדור הארץ.

המרחב כאן נראה כמו על פני כוכב מאדים - נוף בגוני צהוב-וכתום, מעין קדרה מבעבעת של גופרית ומלח לוהטים. ואם כל זה לא מספיק, כדאי לדעת כי לצד הר הגעש דללול (Dallol), השוכן באזור, נובעים מספר מעיינות. אבל תשכחו מטבילה: מדובר בנביעות לוהטות ואף רעילות.

פלג כהן באתיופיה. לונלי פלג
נחשב למקום הכי לא ראוי למגורים על פני כדור הארץ. שקע דנקיל, אתיופיה/לונלי פלג

תחנת ווסטוק, אנטארקטיקה: הכי קר

תחנת ווסטוק (Vostock Station) היא תחנת מחקר רוסית מבודדת, הנמצאת במזרח אנטארקטיקה, במקום הקר ביותר על פני כדור הארץ. בתחנה הנושנה, שהוקמה בימי הסובייטים, נמדדו ביולי 1983 טמפרטורות קיצוניות של מינוס 89.2 מעלות צלזיוס. זוהי הטמפרטורה הנמוכה ביותר שתועדה באמצעות תחנת מזג אוויר.

תחנת ווסטוק אנטארקטיקה. Shutterstock, ShutterStock
טמפרטורות קיצוניות של מינוס 89.2 מעלות צלזיוס. תחנת ווסטוק באנטארקטיקה/ShutterStock, Shutterstock

"עמק המוות", ארצות הברית: הכי חם

עמק המוות (Death Valley) שבמדינת קליפורניה הוא המקום החם ביותר בכדור הארץ במדידה ממוצעת. כל כך חם פה, שתיירים המבקרים בפארק לאומי זה נוהגים להשתעשע בטיגון ביצים על הקרקע. הטמפרטורות הגבוהות ביותר שתועדו פה היו 54 מעלות (יוני 2013).

עמק המוות בקליפורניה, ארה"ב. Shutterstock, ShutterStock
כל כך חם, עד שהתיירים מטגנים ביצים על הקרקע. עמק המוות בקליפורניה, ארה"ב/ShutterStock, Shutterstock

העמקים היבשים, אנטארקטיקה: הכי יבשים

מסתבר שהמקום היבש ביותר בעולם אינו מדבר סהרה אלא "העמקים היבשים" (Dry Valleys) שביבשת אנטרקטיקה. אזור זה לא זכה לגשם מזה כשני מיליון שנים, מה שהופך אותו למקום היבש ביותר בכדור הארץ. באזור, המתרומם לגובה של 4,053 מטרים מעל פני הים, האוויר כה יבש, עד שאפילו שלג כמעט שאינו יורד כאן. באופן טבעי, זהו ככל הנראה גם האזור השקט ביותר בכדור הארץ.

אגב, עד שאזור זה תועד מבחינה מטאורולוגית, נחשב מדבר אטקמה (Atacama) שבצ'ילה למקום היבש בעולם. כאן, תדירות הגשמים היא ארבע פעמים בארבעים השנים האחרונות. זו גם הסיבה שבנאס"א הוחלט שזה יהיה המקום שבו יבחנו את רכב החלל שנשלח למאדים.

העמקים היבשים אנטארקטיקה. Shutterstock, ShutterStock
אזור זה לא זכה לגשם כבר שני מיליון שנים. העמקים היבשים, אנטארקטיקה/ShutterStock, Shutterstock

מאוסינרם, הודו: הכי גשום

הכפר מאוסינרם (Mawsynram) שבהודו הוא המקום הרטוב ביותר על פני כדור הארץ. למעשה, אם כמות שנתית כזו של גשם היתה יורדת בריו דה ז'ניירו, היא היתה גורמת למפלס המים לעבור את ברכיו של הפסל המפורסם "ישו הגואל", הניצב בראש הר מעל העיר.

הכפר, שבמדינת מאגאליה (Meghalaya) שבצפון-מזרח הודו, ממוקם בגובה של 1,430 מטר מעל פני הים ומקבל כמות משקעים שנתית של 11,860 מ"מ.

מאוסינרם הודו. Shutterstock, ShutterStock
הכי רטוב שיש. הכפר מאוסינרם בהודו/ShutterStock, Shutterstock

אאומורי, יפן: הכי מושלג

אחד הדברים היותר מפחידים שתוכלו לעשות בעיר אאומורי (Aomori) שביפן היא פשוט לנהוג. הסיבה: זהו המקום המושלג ביותר בעולם, והנהיגה בכבישים מזכירה לעתים גלישה בין קרחוני ענק.

ובכלל, כדאי לדעת כי כמדינה, יפן כולה נחשבת למושלגת ביותר בעולם. מדי שנה, העיר אאומורי שבצפון המדינה זוכה לקבל כמות שנתית ממוצעת של 792.5 ס"מ. רוב השלג יורד בחודשים נובמבר-אפריל.

העיר אאומורי ביפן. Shutterstock, ShutterStock
המקום שיורד בו הכי הרבה שלג בעולם. העיר אאומורי ביפן/ShutterStock, Shutterstock

הר אוורסט: הכי גבוה

אף רשימת אקסטרים לא תהיה שלמה ללא ההר הגבוה בעולם (8,848 מטרים מעל פני הים). האוורסט כה גבוה, עד שבפסגתו, נדרשות שלוש נשימות אוויר כדי לקבל חמצן במידה דומה לזו של נשימה אחת בגובה פני הים.

מרגע בעוברים את מחסום ה-8,000 מטרים, נכנסים לאזור המכונה "תחום המוות". הלחץ האטמוספירי כאן הוא כאמור כשליש מזה שעל פני הקרקע.

הר האוורסט בנפאל. Shutterstock, ShutterStock
אי אפשר לנשום רגיל בפסגת ההר הגבוה בעולם. הר האוורסט בנפאל/ShutterStock, Shutterstock

הר הגעש קילוואה, הוואי: הכי פעיל

רק הרי געש ספורים בעולם נחשבים פעילים, אך הר הגעש קילוואה (Kīlauea) שבהוואי נחשב לפעיל ביותר על פני כדור הארץ. מדענים אף חוזים כי בקרוב הוא עלול להתפרץ שוב. הר זה מתפרץ בקילוחים (התפרצויות שקטות), באופן כמעט רצוף מאז שנת 1983.

התפרצות הר געש קילוואה הוואי ה-4 במאי 2018. רויטרס
מתפרץ באופן כמעט רצוף מאז 1983. הר הגעש קילוואה במופע שלו ב-2018/רויטרס

מפרץ קומונוולת', אנטארקטיקה: הכי "רוחני"

במפרץ קומונוולת' (Commonwealth Bay) נושבות רוחות במהירות שמגיעה לשיא של 240 קמ"ש, מה שהופך את האזור למרחב שנחשב הכי סחוף רוחות בעולם. כך גם נקבע בספר השיאים של גינס ובאטלס העולמי של נשיונל ג'יאוגרפיק.

הרוחות העזות ביותר מנשבות באופן קבוע בעונת החורף, ומהירותן הממוצעת היא 80 קמ"ש. באופן טבעי, הן גם מקפיאות באופן קיצוני. אם אתם מעוניינים לחוש רמז לתחושה זו, נסו להגיע אל המקום השני במדד המקומות עם הרוחות המהירות ביותר: הר וושינגטון שבניו המפשיר, ארצות הברית.

מפרץ קומונוולת' אנטארקטיקה. Shutterstock, ShutterStock
רוחות זה כאן, והרבה. מפרץ קומונוולת' באנטארקטיקה/ShutterStock, Shutterstock

האי בובה, האוקיינוס האטלנטי: הכי מבודד

בובה (Bouvet) הוא אי לא מיושב בדרום האוקיינוס האטלנטי, השייך לנורווגיה. הוא אוחז בתואר "המקום המבודד ביותר בעולם", וזאת מאחר שמספר המבקרים בו זעום. הסיבה: הוא פשוט רחוק מכל מקום אחר. המקום הקרוב ביותר אליו הוא ארץ המלכה מוד (Queen Maud Land) שבאנטארקטיקה, במרחק של 1,160 ק"מ.

האי בובה באוקיינוס האטלנטי. Shutterstock, ShutterStock
המקום הכי מבודד ורחוק מכל מקום אחר. האי בובה באוקיינוס האטלנטי/ShutterStock, Shutterstock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully