וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגג של אירופה: חופשת חורף בגיאורגיה

אור ברקת

6.12.2019 / 0:02

מעיינות חמים שגם משפחת הצאר טבלה בהם, יין מצוין שעושים כבר יותר מ-8,000 שנה, אתר סקי מוזל וטוב ובעיקר טיסה של שעתיים וחצי - לא פלא שמספר הישראלים שהגיעו השנה לגיאורגיה זינק ב-24%. וכן, גם בחורף היא נהדרת

בטומי, גיאורגיה/Visit Batumi
אזור הר חזבגי  גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
אזור הר קזבגי בצפון גיאורגיה/מערכת וואלה!, אור ברקת

"עברו בערך 15 שנים מאז סיום מלחמת האזרחים, ואני חושב שהמדינה שלנו עברה שינוי מעורר גאווה", אמר נודר, המדריך הגיאורגי שליווה אותנו בטיול ברחבי הארץ ההררית השוכנת בחבל הקווקז - רגל באירופה ורגל באסיה. ואכן כשמסתובבים ברחובות טביליסי (Tbilisi), בירת גיאורגיה והעיר הגדולה במדינה, מרגישים לעיתים כאילו מדובר בעיר מערב-אירופית ממוצעת, ואז מבליחה מדי פעם הבנייה הסובייטית ומזכירה לנו את מקומנו.

השתקמותה של המדינה מהשנים הסוערות של המלחמה, ניכרות בתחומים רבים, ואחד מהתחומים הבולטים ביותר בנושא הוא כמובן תחום התיירות. מספר התיירים הנכנסים לגיאורגיה עולה בהתמדה מיותר מ-2 מיליון תיירים בשנת 2010 לכ-8.6 מיליון ב-2018. עד סוף הרבעון השלישי של 2019 נכנסו למדינה כ-7.2 מיליון תיירים. וכמו כל יעד תיירות מתפתח, גם הישראלים לא איחרו לגלות את גיאורגיה וחלקם מכלל התיירים במדינה נמצא בעלייה מתמדת - זינוק של 24% מתחילת השנה ובסך הכל כ-151 אלף.

טביליסי גיאורגיה. Shutterstock, ShutterStock
לפעמים מרגישים בה כאילו מדובר בעיר מערב-אירופית ממוצעת. טביליסי, גיאורגיה/ShutterStock, Shutterstock

מהמקומות הגבוהים באירופה

התייר הישראלי כבר מכיר היטב את טביליסי ואת בטומי (Batumi), עיר הנמל הגדולה השוכנת לחוף הים השחור, אך גיאורגיה מציעה חוויות ומראות נוספים למי שרוצה להפוך את הטיול לקצת יותר מעוד סיור עירוני.

ידעתם, לדוגמא, שההר הכי גבוה באירופה אינו המון בלאן אלא פסגות הרי הקווקז? ההר הגבוה ביותר - האלברוס (Elbrus) שפסגתו מתנשאת לגובה של 5,642 מטר אמנם ממוקם בצד הרוסי של הגבול אבל גם להר קזבגי (Kazbegi) שמתנשא לגובה של 5,033 מטר אין במה להתבייש. רכס ההרים המרהיב שבעונת הסתיו צבוע בחום ובאדום בוהק של עלי שלכת - מסתיר בחובו את אחד מהאופציות התיירותיות המסקרנות של גיאורגיה - אתרי הסקי שבה.

עוד בוואלה!

מלון Rooms קזבגי: חופשה מפנקת בגיאורגיה הכפרית

לכתבה המלאה
כנסיית גרגטי טריניטי קזבגי גיאורגיה. Shutterstock, ShutterStock
צופה על העיירה מלמעלה. כנסיית גרגטי טריניטי/ShutterStock, Shutterstock

רכבל באורך של למעלה מ-15 קילומטרים

אזור הר קזבגי הוא ביתה של העיירה סטפנצסמינדה (Stepantsminda) ושל אתר הסקי גודאורי (Gudauri). גודאורי הוא אתר סקי גדול שנבנה ונמצא בבעלות אוסטרית. בגובה של מעל 2,100 מטרים, כולל האתר למעלה מ-60 קילומטר של מסלולי סקי בדרגות קושי שונות, כמו גם אפשרות לגלישה חופשית על מדרונות בתוליים וסקי ממסוק (Heli skiing). גיאורגיה השקיעה בשנים האחרונות סכומי עתק בפיתוח האזור ובתחילת השנה שעברה אף נפתח קו רכבל מיוחד באורך של למעלה מ-15 קילומטרים, המחבר את הכפר קובי (Kobi) שבפאתי סטפנצסמינדה לגודאורי, ומאפשר גישה נוחה לאתר גם כשהחורף מקשה על התנועה בכבישים. האתר פעיל במשך ארבעה חודשים בשנה, מאמצע דצמבר ועד אמצע אפריל.

האזור מציע למבקרים לא רק סקי אלא גם את אחד מהאתרים המפורסמים ביותר של גיאורגיה - כנסיית גרגטי טריניטי (Gergeti Trinity Church) - כנסיית השילוש הקדוש הצופה על סטפנצסמינדה מגובה של 2,170 מטרים - ואת הנוף הנשקף ממנה קשה לתאר ללא קלישאות כגון "עוצר נשימה". המנזר שנבנה במאה ה-12, "הציל" אין ספור כתבי קודש במהלך תקופת השלטון הסובייטי העוין לנצרות ומשמש עד היום בית לנזירים. הדרך אליו תלולה ורצוי לעשותה ברכבי שטח המתאימים לכך.

אזור הר חזבגי  גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
העיירה סטפנצסמינדה והר קזבגי הצופה אליה/מערכת וואלה!, אור ברקת

המעיינות חמים שהיו חביבים על משפחת הצאר

גם מי שסקי אינו התחביב המועדף עליו, והוא מחפש נופש משפחתי רגוע יותר, לא יתקשה למצוא אטרקציות מתאימות בגיאורגיה. עיירת הנופש בורג'ומי (Borjomi) בנוייה בתוך ערוץ נחל ציורי בפארק הטבע הלאומי חרגאולי (Kharagauli) שהוא הפארק הגדול בגיאורגיה. ביחד עם מלונות מפוארים, מציעה העיירה הקטנה בת ה-15 אלף תושבים אטרקציות שונות למשפחה ולילדים, כמו פארק חבלים ורכבת הרים, לצד הזדמנות לטיול בטבע הפראי של הערוץ - במסלול לא קשה במיוחד.

הליכה של כחמישה קילומטרים (או נסיעה חינמית ברכב חשמלי) תביא את המבקרים למעיינות הצאר - מעיינות חמים שהיו חביבים על משפחת הצאר ברוסיה. בדרך ניתן גם לשתות ממיי המרפא שבפארק - מיי בורגו'מי הם מבין המוצרים המיוצאים ביותר מגיאורגיה לרחבי העולם והיו חביבים במיוחד על הצארית קתרינה הגדולה.

בג'ורמי גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
ערוץ נחל בג'ומי בפארק חרגאולי/מערכת וואלה!, אור ברקת
אתר הסקי גודאורי גיאורגיה. Shutterstock, ShutterStock
כ-60 ק"מ של מסלולי סקי. העיירה גודאורי/ShutterStock, Shutterstock

הגראפה המקומית

לנוסעים לבורג'ומי מומלץ גם לעצור בדרך בעיירה גורי (Gori). העיירה התעשייתית ידועה אמנם בזכות אחד מבניה, יוזף סטאלין, וניתן למצוא בה מוזיאון לזכרו, אבל היא גם בית לכרמים ויקבים בהם מכינים התושבים יין הן בשיטות מודרניות והן בשיטות גיאורגיות מסורתיות. אנחנו ביקרנו ביקב Wine Artisans, שם הסביר לנו בעליו אנדרי בהתלהבות ומתוך אהבה ניכרת למפעל חייו, על תהליך יצירת היין

הגיאורגים גאים בתעשיית היין שלהם, ובגיאורגיה נתגלו הממצאים ההיסטוריים הקדומים ביותר - בני כ-8,000 שנה - המעידים על ייצור יין. שיטות הייצור המסורתיות מבוצעות באמצעות כדי חרס גדולים בעלי תחתית צרה האוספת אליה את מרבית הפסולת ומותירה את הנוזל נקי. הכדים נקברים באדמה, שם תוססים הענבים ונוצר היין. את מבחר היינות שתינו ביקב בליווי ארוחה שכללה ממיטב המטבח הגיאורגי - ירקות, גבינות בשרים וכמובן, חצ'פורי, אותו הכנו בעצמנו בהדרכת עובדת היקב.

אתר נוסף השווה ביקור הוא מאגר המים ז'ינואלי (Zhinvali) ומבצר אננורי (Ananuri) החולש עליו. המבצר, שנבנה במאה ה-17 מורכב משתי כנסיות המוקדשות לסיינט ג'ורג' ומגדל הדחוסים בצפיפות בין חומות גבוהות.

מבצר אננורי גיאורגיה. Shutterstock, ShutterStock
מורכב משתי כנסיות המוקדשות לסיינט ג'ורג'. מבצר אננורי גיאורגיה/ShutterStock, Shutterstock

בבוקר ישנים, בלילה חוגגים

לא הזנחנו כמובן גם את טביליסי עצמה, ואת הטיול התחלנו בתצפית על העיר מכנסיית מטחי (Metekhi). הכנסייה שנבנתה במאה ה-13 אמנם נהרסה ושוחזרה מאז פעמים רבות, אך היא נותרת דוגמא נדירה יחסית של הכיפות שאפיינו את הכנסיות האורתודוקסיות הגיאורגיות. לאחר שבתקופה הסובייטית שימש המבנה כבית כלא ובהמשך כאולם תיאטרון, החזירה הכנסייה האורתודוקסית את המבנה לשימושו המקורי. הכנסייה צופה על העיר ועל נהר הקורה (Kura) החוצה אותה. על ההר ממול ניצב מבצר נאריחלה (Narikala), אחד מהמבנים העתיקים בעיר. המבצר נבנה במאה ה-5 לספירה אך שמו הנוכחי ניתן לו על ידי המונגולים במאה ה-12.

לאחר מכן ירדנו לעיר העתיקה והגענו אל הנקודה בה, על פי האגדה, הוקמה העיר. במאה ה-5 לספירה היה האזור מיוער והמלך וחטנג גוֹרגַסַלי הראשון (Vakhtang I Gorgasali) יצא לציד. הבז בעזרתו צד יירט פסיון במעופו ושני העופות נפלו לתוך מעיינות חמים. כשהגיע המלך לנקודה היו הציפורים מבושלות. גורגסלי התרשם והחליט לבנות במקום את העיר. פירוש המילה תבילי בגיאורגית הוא חמים לציון מעיינות אלה. מעיינות הגופרית החמים, עדיין פעילים כמובן וניתנים לזיהוי מיידי על ידי כיפות האבן הבנויות מעל הבריכות. הבריכות נגישות לציבור וניתן להגיע אליהן ללא תיאום מראש. במקום פועל גם חמאם טורקי שתמורת סכום לא גדול במיוחד (כ-60 לארי) יעניק לכם שילוב של רחצה במעיינות ומסאז' טורקי מפנק.

טביליסי היא עיר שנראית במבט ראשון כמתנהלת בעצלתיים. רחובותיה, אפילו באזורים ראשיים כמו כיכר החירות, כמעט ריקים בשעות הבוקר והצהריים המוקדמות. בערב עם זאת היא מתעוררת לחיים ופסלו של סיינט ג'ורג' שעל שמו נקראת גיאורגיה, הנמצא במרכז הכיכר מוקף בהמון שוקק של אנשים, אמני רחוב ורוכלים. לעת לילה פותחים אין ספור פאבים, מועדונים ומסעדות את שעריהם לצעירי העיר.

כנסיית מטחי טביליסי גיאורגיה. Shutterstock, ShutterStock
דוגמא נדירה לכיפות שאפיינו את הכנסיות האורתודוקסיות הגיאורגיות. כנסיית מטחי בטביליסי/ShutterStock, Shutterstock
מעיינות גופרית טביליסי גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
מעיינות הגופרית בנקודה בה על פי האגדה הוקמה טביליסי/מערכת וואלה!, אור ברקת

וכמה זה עולה?

אז מה הופך את גיאורגיה לאלטרנטיבה ראויה? הרי אתרי סקי מספקת לנו אירופה למכביר וגם אתרי נופש למשפחה לא חסרים. ובכן, המחיר. גיאורגיה היא עדיין מדינה מתפתחת והמטבע המקומי זול ומאפשר לצאת לחופשה משפחתית או חופשת סקי במחירים נוחים ובטיסה האורכת כשעתיים וחצי בלבד. טיסות סדירות של חברת סאן דור לגיאורגיה מוצעות במחירים המתחילים מ-169 דולר לכרטיס בלבד. כיום יש שתי טיסות שבועיות - אך לקראת הקיץ יתרבו הטיסות עד ל-5 טיסות בשבוע.

גם מחיר השהייה במדינה נמוך מאוד. לינה במלון מרקו פולו בגודאורי המוגדר 4 כוכבים, לדוגמא, תעלה לכם כ-200 שקל לאדם בחדר זוגי (המחירים משתנים כמובן בהתאם לכמות האורחים) וניתן למצוא באזור דירות נופש זולות אף יותר. המלון מספק גישה נוחה למעליות הסקי - סקי פס יומי ישלה לכם כ-50 לארי.

במטרה לעודד את התיירים אף מופעל שירות שאטל לגודאורי משדה התעופה של טביליסי במחיר של 15 לארי בלבד. מלון 4 כוכבים בטביליסי יעלה כ-350 שקל ללילה לאדם בחדר זוגי, וגם כאן כמובן ניתן למצוא מקומות לינה זולים אף יותר. מחיר דומה יקנה לכם לילה בקראון פלזה בבג'ורמי - המוגדר כמלון 5 כוכבים.

הכתב היה אורח של "סאן דור" מקבוצת אל על ולשכת התיירות של גיאורגיה, Georgian National Tourism

פסל וחטנג גוֹרגַסַלי הראשון טביליסי גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
פסל וחטנג גוֹרגַסַלי הראשון בטביליסי/מערכת וואלה!, אור ברקת
טביליסי גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
גם עתיקה גם סובייטית. טביליסי/מערכת וואלה!, אור ברקת
מבצר אננורי גיאורגיה. אור ברקת, מערכת וואלה!
מבצר אננורי ומאגר המים ז'ינואלי/מערכת וואלה!, אור ברקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully