מכונית טראבי ברלין. איל שפירא, איל שפירא
מכונית טראבי ברלין/איל שפירא, איל שפירא

30 שנה, לך תזכור

20.8.2019 / 8:16

לנהוג ברכב אספנות ברחבי העיר, "לכלוא" את הילדים בחדר חקירות של השטאזי, להתלבש כמו מרגלים ולפצח כספות - בנובמבר הקרוב יציינו בגרמניה 30 שנים לנפילת חומת ברלין, וזוהי הזדמנות מצוינת לצאת לחופשה אורבנית בעקבותיה

אני נדחק אל המכונית הצהובה הקטנה, שיוצרה ככל הנראה באמצע שנות ה-70. בני הגדול (15) תופס את מקומו לצדי, והקטן (11) משתחל אל המושב האחורי. אני מנסה להניע, אך ללא הועיל. אני מושך את כפתור הצ'וק, מנסה שוב להניע, ולפתע חרחור גדול עולה מהמנוע. הטורים עולים, רועשים להפליא, ועשן סמיך אופף את העולם. כעת אני מעביר להילוך ראשון ויוצא אל הג'ונגל העירוני.

במשך השעה ורבע לאחר מכן, נדמה לי שכיכבנו באינספור מצלמות סמארטפונים של עוברים ושבים שתיעדו אותנו. לא בגלל שאנחנו כאלו מיוחדים. אלא בגלל שנהגנו במכונית החמודה ביותר שפגשנו מזה זמן רב. ועשינו זאת בשיירה ארוכה וצבעונית. קוראים לה Trabant, או בכינוי החיבה "טראבי", ודגמים קטנים שלה אפשר למצוא בכל חנות מזכרות בברלין. היא יוצרה במזרח גרמניה החל משנות ה-50, והמנוע הקטן שלה (600 סמ"ק) נייד מיליוני מזרח גרמנים במשך עשרות שנים. במהרה היא הפכה להיות המכונית הנפוצה ביותר במזרח גרמניה.

עם נפילת חומת ברלין, בשנת 1989, התפוגגה הטראבי מהעולם, וייצורה הופסק בהדרגה. עם זאת, כיום היא אהובה על חובבי נוסטלגיה גרמנים, כמו גם עם אספני רכב מאירופה כולה. למעשה, גם אתם מוזמנים להיות מעריצים נלהבים שלה, באמצעות מיזם תיירותי מדליק העונה לשם Trabi Safari - סיור מודרך, בשיירת מכוניות טראבי, בין האתרים המרכזיים של מזרח ומערב ברלין. תודו שזה הרבה יותר מקורי מעוד אוטובוס תיירים עם שתי קומות.
(49 אירו למבוגר ברכב. ילדים בחינם).

צפו בחופשת הקיץ בברלין

חומת ברלין עם ילדים/צילום: איל שפירא, עריכה: נועה לוי
מכונית טראבי ברלין. איל שפירא, איל שפירא
הרבה יותר מקורי לסייר בעיר מאשר מבאוטובוס תיירים. רכבי טראבי/איל שפירא, איל שפירא

חומת ברלין: סמל המלחמה הקרה

ברלין היא עיר תיירות ידידותית במיוחד לילדים. יש בה שפע של אטרקציות ומוזיאונים שמיועדים לקטנים. בנובמבר הקרוב יציינו בגרמניה 30 שנים לנפילת חומת ברלין, וזוהי הזדמנות מצוינת לצאת לחופשה אורבנית בעיר - בעקבות החומה המפורסמת וכל מה שקשור אליה: מריגול ועד אמנות, מתרבות ועד נוסטלגיה.

חומת ברלין החלה את חייה כגדר תיל פשוטה, ועם השנים הלכה וגבהה, התעבתה והוקשחה, עד שהגיעה, בגרסתה הסופית, לאוסף איתן של לוחות בטון עבים, שגובהם כ-3.5 מטרים. היא נמתחה לאורך של יותר מ-150 ק"מ, והפרידה בין שני חלקי העיר, מאז 1961. הסיבה: רצונם של המזרח גרמנים ליצור הפרדה הרמטית בין מזרח למערב, ובעיקר למנוע הגירה אל גרמניה המערבית, החופשית והשבעה.

במהרה, הפכה החומה לאחד הסמלים המובהקים של המלחמה הקרה. נפילת החומה ב-9 בנובמבר 1989, ששודרה בדרמטיות במהדורות החדשות ברחבי העולם כולו, לא היתה אירוע מקרי וקדמו לה תהליכי עומק היסטוריים ממושכים.

ואם כבר מדברים על סמלים, הרי אין תייר בברלין שיחמיץ ביקור בצ'ק פוינט צ'ארלי, אחד מתוך שמונה מעברי הגבול בין מזרח ומערב ברלין. כאן ניצבים שחקנים בלבוש חיילים, ונדמה כי זה אתר הסלפי הפופולרי ביותר בעיר. עם זאת, כדי ללמוד לעומק על השפעת החומה על חיי היומיום, מומלץ לצעוד צעדים ספורים מצ'ק פוינט צ'ארלי, אל מוזיאון מאואר (Mauer Museum).

עשרות רבות של מזרח גרמנים איבדו את חייהם בעת שניסו לדלג מעל או מתחת לחומה, בדרכם אל החופש. יש מי שניסו לעשות זאת בתעלות שחפרו במשך שנים, ויש אף מי שניסו לרחף מעליה בכדורים פורחים שבנו בעצמם. חלקם אף הצליחו. המוזיאון הזה מביא אל קדמת הבמה תצלומים, סרטונים ואינספור פריטים ששימשו את בני המזל - וגם את אלו שמזלם לא שפר עליהם. למרות הנושא הכבד, ילדים גדולים (גיל 10 ומעלה), יוכלו למצוא עניין רב במקום.
(14.5 אירו למבוגר, 7.5 אירו לילד. עד גיל 6 - חינם).

מוזיאון מאואר מוזיאון חומת ברלין. איל שפירא, איל שפירא
ללמוד הכל על החומה. מוזיאון מאואר/איל שפירא, איל שפירא
צ'ק פוינט צ'ארלי ברלין. איל שפירא, איל שפירא
אחד מתוך 8 מעברי הגבול בין מזרח ומערב ברלין. צ'ק פוינט צ'ארלי/איל שפירא, איל שפירא

אחורה בזמן: לחיות כמו מזרח גרמני

לא תמיד נעים להודות, אבל לפעמים, במיוחד לאחר ימים ארוכים ואינטנסיביים עם הילדים בחו"ל, כל מה שאתה רוצה לעשות הוא להושיב אותם בחדר חקירות מאיים. כזה שיש בו כיסא עץ נוקשה, מראה דו-צדדית ומנורת שולחן מסנוורת, בסגנון חדרי החקירות של השטאזי, המשטרה החשאית המזרח-גרמנית הידועה לשמצה.

מקום מצוין לעשות זאת הוא במוזיאון מזרח גרמניה (DDR Museum). כאן, תוכלו לחוש בעצמכם כיצד חיו בחלק המזרחי של העיר, בדגש על חיי היומיום הפשוטים, השגרתיים. המוזאון עצמו אינו גדול, אך הוא גדוש ועשיר בפריטים שונים ומשונים - ממכונית וולבו משוריינת ששימשה את שרי מזרח גרמניה ועד דגם בגודל מלא של דירת מגורים, שבה הילדים אף יוכלו "להתלבש" (באמצעות מערכות מציאות מדומה) באופנת מזרח גרמניה של פעם. המקום מציע מתחמי נושא רבים, בהם תרבות, מזון, תחבורה, ספורט, המשטרה החשאית, מגורים, תיירות, אופנה ועוד, כאשר מוצגים רבים הם אינטראקטיביים. מומלץ להגיע מוקדם בבוקר או לקראת סגירה, מאחר שהמקום הומה אדם ברוב שעות הפעילות.
(8.5 אירו למבוגר, 5.5 אירו לילד).

מוזיאון מזרח גרמניה ברלין. איל שפירא, איל שפירא
הילד מתנהג לא יפה? קחו אותו לחקירה במוזיאון מזרח גרמניה/איל שפירא, איל שפירא

משחקי מלחמה קרה: להתחפש למרגלים

הוא נחשב למקצוע השני העתיק בעולם, ובעת המודרנית, היתה זו ברלין שפרנסה רבים מבעלי המקצוע הללו. מדובר כמובן במרגלים, ובימי המלחמה הקרה, העיר שרצה מרגלים מכל סוג, מין ולאום. כאן, כולם ריגלו אחרי כולם, כל הזמן.

לכן, היתה זה אך טבעי לגלות בברלין את מוזיאון הריגול (Spionagemuseum), שנפתח בשנת 2015. כבר בכניסה תזכו לחוויה שתכניס אתכם לאווירה - בזכות מערכת סריקת גוף (בכאילו), שתאפשר לכם לחדור אל פנים המתחם. הקומה הראשונה מוקדשת להיסטוריה של הריגול, מימי המקרא, אך השוס אמיתי לילדים ממתין בקומה השנייה, שבה עשרות מוצגים. כך למשל, מכונות הצפנה ומכשירי האזנה מימי מלחמת העולם השנייה והמלחמה הקרה. את חלקם ניתן אף להפעיל ולמצוא בהם מסרים סמויים.

במקום ניצב גם דגם מרשים של גשר גליניקה המפורסם, שנמתח בין פוטסדאם למערב ברלין. בימי המלחמה הקרה, נערכו עליו חילופי מרגלים שנתפסו, בעיקר בין ברית המועצות וארצות הברית. כך הוא זכה לכינוי "גשר המרגלים", ואף כיכב במותחן הוליוודי של סטיבן ספילברג.

יש פה גם כספות שאותן תוכלו לפצח, וכמובן - פריטי יומיום ששימשו את המרגלים, ממקטרת עם מכשיר האזנה ועד מצלמות זעירות בתוך כובעים. עוד במקום: כלי נשק מתוחכמים וקומפקטיים (כולל שיקויי רעל), מבוך קרני לייזר שמיועד לילדים ושאר הפתעות.

אנחנו עפנו במיוחד על עמדת התחפושות, בה ניתן היה לבחור לבוש ואקססוריז שונים, ולהצטלם עם רקעים מתחלפים. מסתבר שגם כיום, לאחר תום המלחמה הקרה, כולם רוצים להידמות למרגלים.
(12 אירו לאדם. ילדים עד גיל 6 - חינם).

מוזיאון הריגול ברלין. איל שפירא, איל שפירא
פריטי יומיום ששימשו את המרגלים. מוזיאון הריגול/איל שפירא, איל שפירא
מוזיאון הריגול ברלין. איל שפירא, איל שפירא
אספו ידיעות גם מתחת למים. בובת צוללן במוזיאון הריגול/איל שפירא, איל שפירא

מגדל הטלוויזיה: מילקשייק מעל ברלין

ונתחיל בטיפ קטן אך חשוב: כאשר אתם מטפסים לראש מגדל הטלוויזיה באלכסנדרפלאץ, היכנסו ראשונים למעלית והרימו ראש לעבר החלק השקוף בתקרתה. כאשר היא תזנק מעלה, המראה יהיה מהמם בעוצמתו. הרי מדובר במעלית המהירה ביותר ביבשת אירופה. כמו שרידי החומה וכמו צ'ק פוינט צ'ארלי, גם מגדל הטלוויזיה הפך לאחד מסמלי העיר. אבל כמה מבין המבקרים למרגלותיו אכן מטפסים מעלה?

המגדל נבנה באמצע שנות ה-60, ומטרתו הרשמית היתה יצירת מגדל תקשורת, אך המסר האמיתי היה הוכחת עליונותה של מזרח גרמניה. גובהו עומד על 368 מטרים (כולל האנטנה), והוא נחשב לאחד המבנים הגבוהים ביבשת אירופה. ראשו מזכיר במראהו כדור דיסקו, שבמרכזו מרפסת תצפית, בגובה של 207 מטרים מעל העיר - מה שיספק לכם תצפיות נהדרות על ברלין - על כל המקומות שכבר ביקרתם עד כה, ועל אלו שעוד ממתינים לכם.

מומלץ לעלות למסעדה המסתובבת (סיבוב שלם אחת לחצי שעה ביום, ואחת לשעה בערב). למרות שהמסעדה מתהדרת בלוק יוקרתי, יש בה תפריט ילדים במחירים נמוכים באופן מפתיע.
(16.5 אירו למבוגר, 9.5 אירו לילד. ילדים מגיל 4 - בחינם).

ברלין ממגדל הטלוויזיה. איל שפירא, איל שפירא
המסר בבנייתו של המגדל - עליונותה של מזרח גרמניה. ברלין ממגדל הטלוויזיה/איל שפירא, איל שפירא

גלריית איסט סייד: אמנות לצד הנהר

יש ילדים שאוהבים אמנות, ויש כאלו שלא. אבל אף ילד לא יישאר אדיש אל מול המגוון המרהיב, הצבעוני וגדוש ההשראה שמציעה גלריית איסט סייד (East Side Gallery). זהו מתחם של ציורי קיר בשכונת פרידריכסהיין (Friedrichshain), שצוירו ישירות על קטעים מחומת ברלין. מי שאחראי לציורים הללו הם אמנים שהובאו הנה מהעולם כולו, במרוצת השנים שלאחר נפילת חומת ברלין. התוצאה: יותר מ-100 ציורי קיר, לאורך של 1.3 ק"מ. ואם אתם זקוקים לבריחה זמנית מכל האמנות הזו, תפסו פינה על הדשא לצד נהר השפרה (Spree), עם כוס משקה ונקניקיה בלחמנייה, כמו כל תייר שמכבד את עצמו.

אם נושא החומה מרתק את הילדים, ואם הם מבוגרים דיים להכיל מראות מורכבים יותר, תוכלו לבקר גם באתר ההנצחה של חומת ברלין (Berlin Wall Memorial), שבו מצויים, תחת כיפת השמים, שרידי עבר בהם קטועי חומה, עמדות שמירה ומיצגים מרתקים.
(הכניסה ללא תשלום לשני האתרים).

חומת ברלין איסט סייד גלרי. איל שפירא, איל שפירא
יותר מ-100 ציורי קיר, לאורך של 1.3 ק"מ. חומת ברלין באיסט סייד גלרי/איל שפירא, איל שפירא
חומת ברלין איסט סייד גלרי. איל שפירא, איל שפירא
אמנים מכל העולם אחראים על הציורים בחומה/איל שפירא, איל שפירא

מוזיאון משחקי המחשב: אטארי לדור הסמארטפונים

הגדול רץ אלי, אוחז בזרועי, וקורא "אתה חייב לראות את הדבר המדליק הזה!". אני נגרר אחריו. אנו מגיעים אל היעד, ואני נדהם לגלות את אחת מאהבותיי הראשונות: משחק הארקייד Xevious, שיצא לאוויר העולם בשנת 1982. וזה היה כאשר הייתי בגילו של בני הבכור כיום.

המשחק הזה הוא אחד מאלפי משחקי מחשב, מתקופות שונות, שממתינים לכם כאן, במוזיאון משחקי המחשב (Computerspielemuseum). מה הקשר לחומת ברלין? אין. פשוט אם אתם כבר כאן - אל תוותרו על פיסת הנוסטלגיה הזו. חלקים מהמוזיאון אף מדמים חדרי ילדים משנות ה-70 וה-80, עם הריהוט, הפוסטרים והמדבקות על הדלת. פשוט שוב מול האטארי, והיכנסו לעולם דיגיטלי שכולו ריצודים וריגושים נוסטלגיים. וכן, גם דור הסמאטרפונים יגלה כאן עולם חדש-ישן-מופלא.
(9 אירו למבוגר, 6 אירו לילד).

מוזיאון משחקי המחשב ברלין אטארי. איל שפירא, איל שפירא
אל תוותרו על פיסת הנוסטלגיה הזו. משחקים אטארי במוזיאון משחקי המחשב/איל שפירא, איל שפירא
מוזיאון משחקי המחשב ברלין. איל שפירא, איל שפירא
גם דור הסמאטרפונים יגלה כאן עולם חדש-ישן-מופלא/איל שפירא, איל שפירא

משלד של דינוזאור ועד שוק הפשפשים: עוד עם הילדים בברלין

אז אחרי שסיימנו את ענייני החומה, מומלץ להמשיך ולגלות את מה שמציעה ברלין לילדים. אחד המקומות שאסור לכם להחמיץ הוא מוזיאון הטבע (Naturkundemuseum), הנחשב לאחד הגדולים והחשובים בעולם. יש בו מיליוני מוצגים - ממינרלים נדירים ועד פוחלצי חיות. עם זאת, סמלו הידוע ביותר הוא שלד הדינוזאור הגדול מסוגו בעולם. קחו בחשבון שיטוט של שעתיים-שלוש לפחות (8 אירו למבוגר, 5 אירו לילד).

עדיין בענייני טבע? נסו את אקווריום ברלין (Aquarium Berlin), ליד גן החיות של ברלין. המקום מאכלס שפע בלתי נדלה של יצורים ימיים, כמו גם זוחלים ממנים שונים (15.5 אירו למבוגר, 8 אירו לילד).

מי שמעוניינים למצוא מציאות עם הילדים באווירה מדליקה במיוחד, יפנו לפארק מאואר (Mauerpark). כאן, בלב שכונת פרנצלאואר (Prenzlauer) הטרנדית, מתקיים מדי יום ראשון שוק פשפשים ענקי ושמח. סביב המתחם ישנן מדשאות שבהן מתקיימים מופעי חוצות משעשעים, לצד מוזיקה טובה. אל תחמיצו.

ואחרי כל המהומה הזו, נדמה שיש צורך מוחשי במפלט מהכל. ואת המפלט הזה מצאנו בלב פארק טירגארטן (Tiergarten), הפארק הגדול בברלין. כי תכלס, לפעמים, גם כאשר אתה בחו"ל עם הילדים, כל מה שאתה רוצה הוא לשוט בניחותא בסירת משוטים קטנה, או סתם לשחק דומינו על ספסל עץ, במשך שעה ארוכה.

פארק מאואר שוק פשפשים ברלין. איל שפירא, איל שפירא
שוק הפשפשים בפארק מאואר/איל שפירא, איל שפירא
פארק מאואר ברלין. איל שפירא, איל שפירא
מקומיים תופסים קצת שמש בפארק מאואר/איל שפירא, איל שפירא

לנוע, לישון, לתכנן

רוב ההתניידות בברלין נערכת בתחבורה הציבורית היעילה להפליא, הכוללת רשת רכבות תחתיות ועיליות. מומלץ לרכוש מראש את כרטיס Berlin WelcomeCard המתאים למשפחות, המאפשר תנועה בלתי מוגבלת בתחבורה הציבורית למשך זמן קצוב (מיומיים ועד שישה ימים), כמו גם הנחות משמעותיות בכניסה לאטרקציות ומוזיאונים רבים בעיר.

באשר ללינה - בברלין ישנם לא מעט בתי מלון ידידותיים למשפחות עם ילדים (www.visitberlin.de/de' target='_blank'>www.visitberlin.de/en/family-hotels-berlin). בשל עניינים טכניים, אנחנו בחרנו ללון בשניים מהם - הראשון הוא CityLight, מלון חמוד באווירה משפחתית. פשוט, נקי וידידותי הוא אף מתאים במיוחד לילדים קטנים ותינוקות, ובו מיטות תינוק, שרפרפים והתאמות לחדרי הרחצה, מושבים גבוהים בחדר האוכל, מחממי בקבוקים ומזון, פינות משחק וגם משחקי קופסה שניתן לשכור.


בנוסף, הוא מציע ארוחות בוקר מצוינות, עם אפשרות לשבת במרפסת חיצונית נעימה. ניתן גם לשכור כאן אופניים ולטייל בסביבה (החל מ-86 אירו ללילה). אתר: www.citylight-hotel.de.

ברמת מחירים יותר גבוהה, מצאנו את Sheraton Esplanade, המציע חדרים גדולים יותר, חדר כושר, ספא וגם את אחד האלמנטים שאף ילד לא יוותר עליהם בחופשה: בריכת שחייה. הבריכה מקורה ופועלת עד שעות הלילה. כמלון חמישה כוכבים, הוא מציע שירותים רבים, בהם מסעדה משובחת, ומשפחות ייהנו במיוחד משירותי השכרת האופניים (החל מ-100 אירו ללילה).
אתר: www.esplanade.de

לדעת עוד:
אטרקציות מרכזיות בברלין
www.visitberlin.de

הכל על אירועי 30 שנים לנפילת חומת ברלין
https://www.visitberlin.de/en/events-30th-anniversary-fall-of-the-wall

מלון סיטי לייט בברלין. אתר המלון, אתר רשמי
מלון חמוד באווירה משפחתית. מלון CityLight/אתר רשמי, אתר המלון
מלון שרתון Sheraton Esplanade בברלין. אתר המלון, אתר רשמי
הבריכה מקורה ופועלת עד שעות הלילה. מלון Sheraton Esplanade/אתר רשמי, אתר המלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully