וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתמשים בסמים בחו"ל? תכינו "ארגזים" של כסף

ערן יעקובוביץ'

29.7.2019 / 10:25

עישנתם סמים בהודו או לקחתם אקסטה במסיבה בחו"ל וקרה לכם משהו? תתחילו לגייס הרבה כסף, כי שום חברת ביטוח לא מבטחת אתכם במקרה של אשפוז או המשך טיפול בארץ. ומה קורה באמסטרדם שבה "מותר לעשן"? המדריך לטיילן הסטלן

עריכה: רן צימט, אביחי ברוך

בווידאו: מה צריך לדעת על הפוליסות החדשות לחו"ל

בשנת 2013 נערך מחקר בקרב תרמילאים ישראלים, שממנו עולה כי שיעור הישראלים שהתנסו בעישון קנאביס בקאסול שבהודו עומד על 90%, ואילו באקסטזי - מדובר על 28% 'בלבד'. להערכת הקרמינולוגית מאוניברסיטת אריאל, ד"ר חגית בוני נח, מעורכי המחקר ולשעבר יועצת לרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, שיעורם כנראה לא פחת במהלך השנים. הסם המוביל הוא כמובן הג'אראס, ולצדו פופולריים בעיקר סמי הזיות דוגמת אסיד, mdma וכמובן קטמין.

על פי בוני נח, ההערכה של אנשי מקצוע היא כי מדי שנה בשנה, כ-2,000 מטיילים ישראלים נפגעים ברמה זו או אחרת כתוצאה משימוש בסמים, ובין 600 ל-800 נפגעים קשה ביותר.

והנה, רק לפני מספר ימים דווח בתקשורת, שעשרות ישראלים לקו בשבועות האחרונים בהתקפי חרדה ופארנויה, לאחר שעישנו חשיש ואכלו עוגיות "מתובלות" בסם הפופולרי במהלך מסיבות, או הרצאות רוחניות שבהן השתתפו באזור דרמסאלה. על פי הדיווחים, כמה מהישראלים, רובם חיילים אחרי שחרור בזמן הטיול הגדול, אושפזו בכמה בתי חולים ומרפאות מקומיות.

מעבר לסיכון שכרוך בעצם השימוש בסמים, קיים היבט נוסף ומשמעותי שרבים אינם מודעים אליו: חברות הביטוח מחריגות כיסוי ביטוחי במקרה של שימוש בסמים. חשוב להבין שלא מדובר בסוגייה איזוטרית, שכן לא אחת יזדקק אותו צעיר לשיקום נפשי ממושך ולפרוצדורות נוספות כדי לחזור למסלול חיים תקין. במציאות בה עלותו של יום אשפוז מגיעה לעיתים למאות דולרים - מן הראוי לכל הפחות להיות מודע לכך.

על מנת להבין לעומק את המשמעויות של הנושא, להלן שאלות ותשובות בנושא.

אילוסטרציה. ShutterStock
כ-600 תרמילאים מתאשפזים מדי שנה בבתי חולים פסיכיאטריים בישראל/ShutterStock

איפה כתוב שאין כיסוי ביטוחי במקרה של שימוש בסמים?

פוליסת נסיעות לחו"ל היא מסמך שעיקריו נוסחו באמצעות אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, שבו נקבעו תנאים מינימליים שאין היתר לחרוג מהם, אלא לטובת הוספת כיסויים עבור המבוטח. בסעיף 'חריגים כלליים לכל חלקי הפוליסה' נכתב מפורשות כי חברת הביטוח לא תשלם תביעות בגין אירוע הנובע ו/או הקשור, הין היתר, בשימוש בסמים. הדין הפלילי בישראל אינו עושה אבחנה בין סמים קשים וקלים. כך שכל נזק שנגרם כתוצאה משימוש בחומר שמופיע בפקודת הסמים - מוחרג מכיסוי ביטוחי.

עוד בוואלה!

לא רק אמסטרדם: המדריך למציאת וויד בעולם

לכתבה המלאה

אבל באמסטרדם מותר לעשן, אז מדוע שחברת הביטוח תתנער מאחריותה למתן כיסוי?

מהטעם הפשוט כי הפוליסה כפופה לדין הישראלי.

הרשות למלחמה בסמים. ShutterStock
באמסטרדם מותר לעשן גראס, אבל הביטוח כפוף לחוק הישראלי/ShutterStock

מה הכוונה שהמבטח לא ישלם תביעות בגין אירוע הקשור בסמים?

החוזה שנחתם בין המבוטח לחברת הביטוח בפוליסת נסיעות לחו"ל, כולל סעיף שקובע כי היא מתחייבת לשלם מבוטח עבור הוצאות בגין אירוע שנסיבותיו אינן מוחרגות בפוליסה, ובכלל זה עבור הוצאות אשפוז, בדיקות, תרופות וכדומה - וכל זאת עד לגבול האחריות הכספי שנקוב בפוליסה. אלא שקיים כאמור פרק שעוסק באותם מקרים, שבהם החברה פטורה מאחריותה. העלות ליום אשפוז מגיעה בקלות למאות דולרים, ואם חלילה מדובר על טיפול נמרץ - הסכום נוסק מעלה לאלפים.

וכל זאת בטרם דיברנו על ניתוח. לכאורה, מדובר על סכומים בלתי מבוטלים אך שניתן לרוב לעמוד בהם, אולם כפי שקורה לא אחת הסיפור מסתבך. הכוונה היא לסיטואציה בה נדרש לבצע הטסה רפואית של המבוטח לישראל, או להוצאת צוות חילוץ לאיתורו. כאן הסכומים מטפסים לעשרות אלפי דולרים.

מה הדין במקרה בו המבוטח חזר מהודו ואושפז בישראל בכפר איזון? האם חברת הביטוח תממן זאת?

פוליסות נסיעות לחו"ל אינן מעניקות באופן אוטומטי כיסוי להמשך טיפול בארץ. אמנם כל מבוטח בישראל זכאי לטיפול רפואי בקופת חולים, אך רק במסגרת חוק בריאות ממלכתי שחל על המטופלים בארץ גם אם נפגעו בחו"ל. מבוטחים רבים רוכשים הרחבה לפוליסה של המשך טיפול רפואי בארץ. הבעיה היא, כאמור, שהפוליסה מחריגה כיסוי בגין שימוש בסמים, כך שגם אם המבוטח רכש הרחבה כזו - לא יהיה לה תוקף בנסיבות כאלו. המשמעות: היה והמבוטח יאושפז עם שובו לארץ בכפר איזון פרטי, הוא יאלץ להוציא מכיסו עשרות אלפי שקלים.

צעירים שיכורים מסטולים במסיבה. Shutterstock, ShutterStock
מבוטח מאושפז בכפר איזון פרטי? יישא בעלות האשפוז/ShutterStock, Shutterstock

ומה הדין במקרה של רוכב על אופנוע שנפצע בתאונת דרכים והתברר כי היה תחת השפעת סמים?

באופן עקרוני, פוליסת נסיעות לחו"ל נותנת מענה ביטוחי למקרה של תאונת דרכים שהובילה לפציעתכם, ובעקבותיה נדרשתם לשלם בגין פרוצדורות רפואיות. אלא שגם פציעה בנסיבות כאלו לא תכוסה במקרה בו יתברר כי הרוכב היה תחת השפעת סמים. וקל מאוד לברר זאת באמצעות בדיקה שתערך בבית החולים.

seperator

לסיכום, שימוש בסמים טומן בחובו סכנות רבות שלהתממשותן יש השלכות רחבות יותר, ולא רק על המשתמש, אלא על מעגלים משפחתיים שיאלצו להתמודד עימן. קחו זאת בחשבון.

הכותב הוא מומחה לדיני ביטוח ממשרד צבי יעקובוביץ' ושות'.

  • עוד באותו נושא:
  • סמים
  • הודו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully