וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקומות הכי זולים בעולם לקנות בהם סמים, אלכוהול וסיגריות. איפה ישראל?

4.6.2017 / 12:35

כמה יעלה לכם לרכוש "סל חטאים" הכולל אלכוהול, סיגריות וסמים במקומות שונים בעולם? אינדקס ייחודי מציג את הנתונים המפתיעים. ובאיזה מקום ניצבת ישראל (רמז: יקר להתמסטל פה)?

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

בוידאו: השר ארדן מודיע על מעבר למדיניות אי הפללת מעשני קנאביס והחלפתה בהטלת קנסות

ההתענגות היומית או השבועית על דרינק טוב, סיגריות או סמים עשויה לגרור הוצאות פיננסיות גבוהות. עם זאת, הכל עניין של גיאוגרפיה, ואותה "חבילת חטאים" של סמים-סיגריות-אלכוהול תעלה לכם כ-41 דולרים בלאוס, לעומת 1,441 דולרים ביפן.

מומחי חברת הפיננסים, המידע והמדיה "בלומברג" יצרו באחרונה אינדקס ייחודי שבבסיסו השוואת מחירי "סל" הכולל טבק, אלכוהול, קנביס, קוקאין, אמפטמין (תרופה ממשפחת הממריצים הפועלת על מערכת העצבים) ואופיואידים (סמים נרקוטיים).

מחירו של סל זה נבדק בכ-100 מדינות שונות בעולם, בהשוואה לארצות הברית, שם מחירו עומד על 400 דולרים (או כשליש מהשכר השבועי הממוצע).

במונחים של מחיר מוחלט, הסל הזול ביותר נמצא במדינות קונגו, הונדורס ולאוס. בצד השני של הסקאלה, ניצבות יפן, ניו זילנד ובמקום השלישי - אוסטרליה. וכמה יעלה "הסל" בישראל? מיד בהמשך.

ב-18 מהמדינות שנבדקו, מחירו של הסל עומד על פחות מ-100 דולרים. חלק ממקומות אלו נחשבים למקומות ייצור מובהקים של חלק ממרכיבי הסל, כמו למשל "משולש הזהב" באסיה, המהווה ספק אופיום משמעותי.

אדם מעשן סיגריית מריחואנה עשויה שטר כסף. ShutterStock
כמה יעלה לכם ג'וינט בחו"ל? המחיר הוא עניין של גיאוגרפיה/ShutterStock

גם מותגים הם עניין של גיאוגרפיה

"המחירים השונים הם נגזרת של עלויות הפצה", אומר פיטר רוטר, פרופסור בבית הספר למדיניות ציבורית והמחלקה לקרימינולוגיה של אוניברסיטת מרילנד שבארה"ב. "ככל שאתה קרוב יותר ליצרן, כך המחיר יורד".


עוד בנושא:
היוש: נפתחה רשת מלונות המריחואנה הראשונה בעולם
לא רק אמסטרדם: המדריך למציאת וויד בעולם
יוצאים לטריפ: החברה שמציעה טיול על טהרת הגראס


מרכיבי הסל שנבחן כללו את הפריטים הבאים: חפיסת סיגריות של מותג פופולרי ויוקרתי, בקבוקי בירה, יין ומשקה אלכוהולי נוסף, גרם אחד של ממריץ ממשפחת האמפטמין ו/או אקסטזי, גרם אחד של קנאביס לסוגיו השונים, גרם אחד של קוקאין וגרם אחד של סם נרקוטי (הרואין ו/או אופיום).

מחירי הסל נבחנו גם באמצעות דוח הסמים השנתי של האו"ם ומידע שלוקט מארגון הבריאות העולמי. כך או אחרת, עורכי המחקר מציינים כי אין בו בכדי לעודד שימוש בחומרים אסורים או עבירה על החוק בכל דרך, והוא נועד למפות הפן הכלכלי של ההרגלים השליליים של האנושות.

עיון בדוח המלא (ולא רק ברשימת המחירים) מעלה כמה פרטי מידע מעניינים, כמו גם היכרות עם מדד הסיכון במדינות השונות. כך, למשל, בפיליפינים, אלפי דילרים ומשתמשים בסמים הוצאו להורג, ובתאילנד הושלכו לכלא תרמילאים מרחבי העולם והם צפויים לעונשי מוות בעוון נשיאת גראס בכמויות קטנות. באופן טבעי, מחירי סמים בלתי חוקיים, הגוררים ענישה קשה, יהיו גבוהים יותר.

פרופ' פיליפ ג'. קוק מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת דיוק, מסביר כי "צרכנים בעלי הכנסה נמוכה יעדיפו לעשן מרלבורו ולשתות הייניקן, אך יצרכו מותגים נחותים יותר בשל מחירם. עם זאת, במדינות שבהן ההכנסה נמוכה, רוב המותגים יהיו זולים יותר, בגלל שזה מה שהצרכנים מסוגלים להרשות לעצמם".

עוד באותו נושא

תרגישו בהיי: לראשונה ניתן להעלות מריחואנה לטיסות בארה"ב

לכתבה המלאה
גברים שותים. ShutterStock
צרכנים בעלי הכנסה נמוכה יעדיפו יצרכו מותגים נחותים יותר בשל מחירם/ShutterStock

התמורה הטובה ביותר לכסף: לוקסמבורג ושוויץ

עיון בטבלת המחירים של "סל החטאים" חושף כמה הפתעות. כך, למשל, מדינות שמתאפיינות בהכנסה גבוהה, כגון לוקסמבורג ושוויץ, מציעות את התמורה הטובה ביותר לכסף (היחס בין המשכורת השבועית למחיר הסל). בלוקסמבורג, המשכורת השבועית הממוצעת עומדת על 2,035 דולרים, בעוד שמחיר הסל הוא 259 דולרים בלבד. לעומת זאת, בוונצואלה, שבה משתוללת אינפלציה, יידרשו הצרכנים לבזבז סכום של פי 17 ממשכורתם השבועית, כדי לרכוש בקבוק בירה, חפיסת סיגריות וגרם אחד של קוקאין.

בישראל, מחיר הסל עומד על 32% מהמשכורת השבועית הממוצעת: מחירו 229 דולרים בעוד שהמשכורת השבועית היא 703 דולרים.

* אין בכתבה זו לעודד רכישה, או שימוש כזה או אחר בסמים, סיגריות ואלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully