מעיינות וידומאטיס צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
מעיינות וידומאטיס צפון יוון/איל שפירא, איל שפירא

ההרפתקה היוונית שלי

3.7.2019 / 9:16

הרחק מהאיים העמוסים לעייפה שמציעה יוון, ישנו צד נסתר, בתולי ומסעיר דווקא בחלק הצפוני וההררי שלה. מי שיתמסרו לאזור, יגלו נהרות פוטוגניים, יערות מסתוריים ומפלים עם מים צלולים בצבעים מדהימים. חופשה שהיא טבע נטו, ישר לווריד ולנשמה

באחד מעיקולי הדרך המתפתלת על הרכס שמתרומם מעל קניון ויקוס (Vikos) שבצפון יוון, ניצבת שורת כיסאות קולנוע מעץ. נדמה שהיא נלקחה הישר מאולם קולנוע ישן משנות ה-70. מי הציב אותה כאן, אל מול הנוף מעורר ההשראה? אף אחד לא יודע. מה שבטוח - כוונתו היתה ברורה: לספק לכם תצפית אל סרט טבע. אמיתי, בלייב, בתלת-ממד.

עוד על חופשות ביוון:
יוון, גרסת ה"בלי ישראלים": האיים שאתם לא מכירים
חלקידיקי: חופשה יוונית זולה, רגועה ובלי הרבה תיירים
ביקרנו באי היווני שהישראלים עדיין לא הרסו

שורת כסאות צנועה זו, מקפלת בתוכה את כל הסיפור של צפון יוון: הפשטות והענווה אל מול הטבע הפראי. בלי מסחור-יתר, בלי טריקים, בלי אטרקציות נוצצות. טבע נטו. ישר לווריד ולנשמה.

צפו בסרטון על צפון יוון

צפון יוון ההררית/צילום: איל שפירא, עריכה: ניר חן
צפון יוון ההררית. איל שפירא, איל שפירא
לא הבטן-גב הרגיל שאתם מכירים. יוון ההררית/איל שפירא, איל שפירא

התעלה, הגשר והאגמון: הסיפתח הראוי

זגוריה (Zagoria) וצומרקה (Tzumerka) הם שני חבלי ארץ סמוכים זה לזה, השוכנים במחוז אפירוס (Epirus) שבצפון-מערב יוון. נכון, גילו אותם עוד לפנינו, אך בכל זאת מפתיע לגלות כי אתרי הטבע והתיירות כאן עדיין לא נכבשו על ידי ההמונים, והאזור עדיין לא תקע יתד משמעותית על מפת התיירות האירופית.

חבלי ארץ הרריים אלו מתהדרים בכפרים קטנים וציוריים, לצד פלאי טבע נהדרים. בעיני רבים, זהו האזור היפה ביותר ביוון, ואחד המרתקים באירופה כולה. אל האזור ניתן להגיע ממקומות ושנים ביוון, ומי שנוחתים באתונה, יכולים להגיע אליו ברכב שכור, בנסיעה של כ-450 ק"מ. כך ניתן לפגוש בדרך אטרקציות פופולריות, בהן תעלת קורינתוס המפורסמת (Corinth Canal), תעלת מים צרה שנחצבה בסוף המאה ה-19, בכדי ליצור מעבר מהיר בין הים האדריאטי לבין פיראוס. אורכה כמעט 6.5 ק"מ ורוחבה פחות מ-25 מטרים. המראה מעל הגשר החולף מעליה - מפעים.

מכאן ממשיכים צפונה, וחוצים את גשר ריו-אנטיריו (Rio Antirio), גשר מיתרים עצום, באורך 2,252 מטרים, הנחשב למישור התלוי הארוך בעולם. ניתן לנוע בו ברכב או לשוט במעבורת עם הרכב, ולצפות ממנו בתנאים אידיאליים. כך או אחרת, הגשר חוצה את מפרץ קורינתוס ומחבר את חצי האי פלופונס עם מרכז יוון.

רק כאשר תגיעו אל התחנה הבאה, תתחילו לחוות את פלאי הטבע שמפזרת צפון יוון בנדיבות לעבר מבקריה. במקרה זה, מדובר במעיינות לורוס (Louros Springs), הממלאים אגמון עגול. פסי טורקיז צרים צובעים את המים הצלולים, ומסמנים את גבולות הנביעה הבוקעת מעומק של עשרות מטרים. שביל טיול מעגלי יגרום לכם לחלץ את העצמות לאחר הנסיעה הארוכה. אורכו כ-300 מטרים בלבד, אבל הטיול הזה ייקח לכם זמן רב. כי פשוט כי יפה כאן באופן שקשה לתאר. להשלמת התמונה, יער עבות מקיף את האגמון, וספסלי עץ רומנטיים הוצבו לצדו.

ולבסוף, נסיעה כה ארוכה דורשת קינוח מפנק במיוחד, שאותו מצאנו במלון Aberratio שבכפר הקטן
אריסטי (Aristi). ברוכים הבאים אל זגוריה.

מלון Aberratio שבכפר אריסטי צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
פינוק אחרי הנסיעה הארוכה. מלון Aberratio שבכפר אריסטי/איל שפירא, איל שפירא
מעיינות לורוס צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
פסי טורקיז צרים צובעים את המים הצלולים. מעיינות לורוס/איל שפירא, איל שפירא

אל עומק הקניון הצר העמוק בעולם

את הבוקר אנו פותחים אל מול המראה המפעים של קניון ויקוס (Vikos) החולף למרגלות הרי הפינדוס (Pindus). התצפית שלנו נערכת בנקודה צפונית מעל הקניון, במרומי הכפר הנושא אף הוא את השם ויקוס.

קניון ויקוס הוכתר על ידי ספר השיאים של גינס כקניון הסלע הצר העמוק ביותר בעולם. עומקו נע בין 120 ל-490 מטרים, ורוחבו מתחיל ממטרים ספורים ומגיע לכמה מאות מטרים. אך לא רק השיא העולמי, אלא בעיקר הנופים המשכרים, הם שמביאים לכאן חובבי טיולים רגליים מרחבי אירופה. בתחתיתו העמוקה של הקניון מתפתל מסלול הליכה של 12 ק"מ (מתוך 20 ק"מ שהם אורכו הכולל). המסלול עצמו אינו קשה, וגם לא צריך לסחוב מים על הגב, מאחר שמי המעיינות מצוינים לשתייה. עם זאת, המסלול אינו מעגלי ויש צורך בהקפצה (יש מי שישמחו לעשות זאת, תמורת תשלום כמובן. שווה לברר מראש במלון שבו אתם לנים). אפשר גם רק לרדת מכאן מטה, לדגום כמה מעיינות ולשוב באותה הדרך.

קניון ויקוס בצפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
קניון הסלע הצר העמוק ביותר בעולם. קניון ויקוס/איל שפירא, איל שפירא

חדשות מצוינות למי שרוצה להתבודד בטבע

מי שמעוניין במסלול הרבה פחות מחייב, ידלג מכאן ברכב אל מעיינות וידומאטיס (Voidomatis). גם הם טומנים בחובם שיא עולמי: הם זורמים אל הנהר הנחשב לצלול ביותר ביבשת אירופה כולה. עד כמה צלול כאן? עד כדי כך שלא תוכלו להסיר את העיניים מהקרקעית הסלעית שלו, שכבות-שכבות של סלעים, ואינספור גווני משנה של מי כחול-טורקיז-ירוק.

ועוד הפתעה שגילינו כאן, כמו גם במקומות אחרים באזור: בסוף חודש יוני המרחב היה כמעט ריק מאדם. מסתבר שהיוונים אינם חובבי טיולים רגליים - תן להם חוף ים עם טברנה צמודה, והם מאושרים עד הגג. ואלו חדשות מצוינות בעבור מי שאוהבים להתבודד בטבע (בעירבון מוגבל).

מעיינות וידומאטיס צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
לא תוכלו להסיר את העיניים מהקרקעית הצלולה. מעיינות וידומאטיס/איל שפירא, איל שפירא

בלי פילטרים

ואם לא רוויתם משפע המים (וגם אם כן), אל תוותרו על עוד נקודה קרובה: גבי המים של רוגובו (Rogovo Ovires). מסלול קצר ויפהפה יוביל אתכם בינות לבריכות מים צלולים, הנטמעות בגומות סלע ומוקפות ביער עבות. מומלץ להצטייד בבגד ים, אך גם לקחת בחשבון שהמים קרים ברמת הצווחות.

אך הבעיה הגדולה האמיתית במקום הזה אינה המים הקרים, אלא העובדה שכאשר תצלמו את פינות החמד הללו ותעלו את התצלומים לרשת החברתית החביבה עליכם, כולם יהיו בטוחים שעשיתם שימוש מוגזם בפילטרים. אבל לא. שום פילטר. הכי נטורל. כך או אחרת, צפו לבריכות טבילה אישיות וצלולות בלב הטבע. מי שיגיעו עד לקצה המסלול, יגלו בסיומו מפל קטן ונסתר.

עוד נסיעה קצרה, והגענו אל אחד הכפרים המיוחדים באזור. אל חלק ממתחמיו אי אפשר להגיע ברכב, בשל הסמטאות הצרות. הכפר עונה לשם מיקרו פפיגו (Mikro Papingo), ובראש אחת מגבעותיו ניצב מלון 1700 Mikro Papingo. המלון זכה בתואר "מלון היוקרה ההיסטורי הטוב באירופה לשנת 2018". והוא מתהדר במרכז ספא מעוצב לעילא, בחדרים מפנקים ובמרפסת גג מרהיבה, הצופה אל עבר רחבי הכפר, שבו עדיין ניצבים בתים מהמאות ה-16 וה-17.

מלון מיקרו פפיגו צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
מרפסת גג מרהיבה, הצופה אל עבר רחבי הכפר. מלון מיקרו פפיגו/איל שפירא, איל שפירא
גבי המים של רוגובו צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
בריכות מים צלולים, הנטמעות בגומות סלע. גבי המים של רוגובו/איל שפירא, איל שפירא

הליכה מעל התהום הכי פוטוגנית ביוון

מכאן עשינו את דרכנו אל לב אזור זגוריה, ואל גשרי האבן האדירים החולפים מעל נהר וידומאטיס. אחד הידועים שבהם הוא גשר קוקורוס (Kokkoros Bridge). קשת אבן מרשימה שנבנתה בשנת 1750 נמתחת מעל הערוץ (היבש בימים אלו), וממנו אף ניתן לרדת לערוץ ולטייל בו. בקטנה.

כל מה שצריך לדעת על החופשה שלכם - בפייס של וואלה! תיירות

המשך היום הביא אותנו אל נקודת התצפית היפה ביותר לעבר קניון ויקוס, זה שעמו התחלנו את היום - רק בצדו השני. וכך, אם אתם מחפשים נקודת סלפי מנצחת - הגעתם אליה. רשמו לפניכם: Oxia Viewpoint. זוהי מרפסת תצפית גבוהה, שאליה מוביל שביל רחב דיו בכדי להימנע מפחד גבהים משתק, אך צר דיו כדי לקבל את הריגוש שטומנת בחובה הליכה מעל התהום.

אם תתזמנו את ההגעה לקראת שקיעה - הרווחתם מראה מרהיב של עומק הקניון במלוא אונו, המעוטר ביערות צפופים ופסגות נישאות, צבועות בכתום.

הבוקר שלמחרת הוקדש לעיר יואנינה (Ioannina), בירת מחוז אפירוס. זוהי עיר תיירות שוקקת, וכדאי לדעת כי יהודים הגיעו אליה כבר לאחר חורבן בית שני, וישבו בה במרוצת הדורות. מכאן גם הובלו רבים מיהודי העיר אל מותם, בשנת 1944, ברכבות שנעו צפונה, אל אושוויץ-בירקנאו.

זוהי, כאמור, עיר תיירותית נעימה, שבה טיילת מטופחת לצד האגם, חנויות מזכרות, מלונות בוטיק ואתרים ארכיאולוגיים. היא מתאימה לעצירה של מספר שעות, ואולי אף ליום שלם, אם אתם זקוקים לפסק זמן מכל הטבע הזה.

גשר קוקורוס זגוריה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
קשת אבן מרשימה שנבנתה בשנת 1750. גשר קוקורוס בזגוריה/איל שפירא, איל שפירא
גשר קוקורוס זגוריה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
הגשר נמתח מעל הערוץ של נהר וידומאטיס, היבש בימים אלה/איל שפירא, איל שפירא

צומרקה: יותר פראית, פחות מטוילת

מכאן אנו עושים את דרכנו לחבל הארץ הבא בטיול - חבל צומרקה, הפראי יותר והפחות מטויל על ידי תיירים. סיפתח ראוי לטיול כאן מגיע בדמות הגעה אל תצפית אגיוס גיאורגיוס (Agios Georgios) המספקת מבט פנורמי גבוה ועוצר נשימה אל עבר נהר ארכטוס (Arachthos) וסביבתו. בקרבת מקום ממתין אחד ממסלולי הטיול המיוחדים באזור - מסלול מעיינות קויאסה (Kouiassa Pouliana Path).

למעשה, שום דבר בתחילת המסלול לא מרמז על המשכו - נהר טורקיז צלול, מפלי מים גועשים, גשרונים ציוריים וגם הליכה קצת מפחידה בשביל גבוה, לצד יער סבוך ואפלולי, הנראה כלקוח ממחוזות טרופיים. המסלול עצמו קל ומתאים למשפחות - עניין של כחצי שעה לכל כיוון, אך נדרשת זהירות בחלקו הגבוה.

כאן, כמו גם באתרי טבע מרהיבים רבים באזור, השילוט מינימלי וסימוני השבילים לא קיימים. פשוט נותנים לשביל להוביל. ללא כל עדות "רשמית" לכך שמדובר בפלא טבעי. בלי קופות רושמות, שערי כניסה וגזלנים. נטורל.

מעיינות קויאסה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
אחד ממסלולי הטיול המיוחדים בצפון יוון. מעיינות קויאסה/איל שפירא, איל שפירא
מעיינות קויאסה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
נהר טורקיז צלול, מפלי מים גועשים וגשרונים ציוריים. מעיינות קויאסה/איל שפירא, איל שפירא

את הלילה בילינו במלון הבוטיק Anavasi בכפר פרמנטה (Pramanta), המהווה נקודת יציאה מצוינת לטיולים באזור. כך למשל, מפלי קטארקטיס (Katarraktis), צמד מפלים גבוהים ומרשימים. קחו בחשבון שבימי הקיץ, המפלים זורמים רק לאחר מנת גשם הגונה.

הכפר גם סמוך לנקודת יציאה שממנה ניתן לצאת לרפטינג בנהר ארכטוס. הרפטינג נמשך כ-3-2.5 שעות נטו, והוא כולל עצירות באתרי טבע כגון מפל נסתר בלב יער, הנשפך לבריכה שבה ניתן לטבול. ממרכז צומרקה נוסעים אל דרום צומרקה, אל הכפר הפסטורלי ורגרלי (Vourgareli). כאן פגשנו את מרינה ודימיטריס, זוג צעיר שמנהל את מלון Rouista, אך עושה הרבה מעבר לכך. השניים החליטו לפתח במו ידיהם, תרתי משמע, את האזור. כך למשל, סימן, שילט והכשיר דימיטרי שביל טיול נהדר, שנחשב לאחת מגולות הכותרת של הטיול שלנו: שביל רמה מרקס (Rema Marks).

המסלול חולף ביער מסתורי, ומגיע לשני מפלים. הראשון יפה אך לא מסעיר יתר על המידה, אך השני הוא השוס אמיתי: לאחר שהוא ממלא בריכה צלולה, ממשיך המפל לזרום על פני מסלע מחורץ, באמצעות אינספור פלגי מים המשתרגים אלו באלו תחת חופת היער. ומשם הוא נופל שוב, לכיוון מפל שלישי. קשה לתאר במילים את הסצנה הציורית הזו. אורך המסלול כ-1.5 ק"מ לכל כיוון, אך קחו בחשבון שהעלייה מעט מפרכת, ולא מתאימה לילדים קטנים. עם זאת, זהו מסלול שאסור לוותר עליו. שווה כל התנשפות. אפשר לבקש מדימיטרי שייקח אתכם, תמורת 25 אירו לאדם. אם תצעדו בו באפן עצמאי, למדו מראש את המסלול, כי הסימון עלול לתעתע מעט.

מלון בוטיק Anavasi בכפר פרמנטה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
נקודת יציאה מצוינת לטיולים באזור. מלון בוטיק Anavasi בכפר פרמנטה/איל שפירא, איל שפירא
מפלי קטארקטיס צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
בקיץ, המפלים זורמים רק לאחר מנת גשם הגונה. מפלי קטארקטיס/איל שפירא, איל שפירא
שביל רמה מרקס צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
מסלול שאסור לוותר עליו ושווה כל התנשפות בחזור. שביל רמה מרקס/איל שפירא, איל שפירא

ביום המחרת, לאחר טיול בעוד מסלולי מפלים ריקים מאדם, הגענו אל מה שנדמה כקינוח הפוטוגני ביותר של הטיול: חוף צומרקה" (Tzumerka Beach). השם "חוף" עלול להטעות - מדובר בגדת נהר אכלוס (Achelos), המשמשת את המקומיים כאתר בילוי קיצי. המים קרים, צלולים ורדודים, והתפאורה נהדרת. בעיקר בזכות גשר חבלים תלוי ומתנדנד, הנמתח ברישול חינני מעל הנהר. אם תהיו מספיק אמיצים, תוכלו להגיע באמצעותו לגדה השנייה. אבל עם כל היופי הזה - מי בכלל חושב על מבחני אומץ?

חוף צומרקה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
גדת נהר שמשמשת את המקומיים כאתר בילוי בקיץ. "חוף" צומרקה/איל שפירא, איל שפירא

לדעת עוד

הזמן המומלץ למסלול המתואר בכתבה עומד על 7-6 ימים לפחות. אל האזור ניתן להגיע בנסיעה מאתונה, וגם מיעדים קרובים יותר כסלוניקי ואפילו מנמל התעופה המקומי של יואנינה (בטיסת המשך מאתונה, למשל). אם אתם מעוניינים להרחיב את היריעה, מומלץ לבקר גם בחצי האי פיליון (Pilion) - יעד טיול נהדר בעומד גם בפני עצמו.

טיול מסוג זה דורש רכב שכור, מאחר שהתחבורה הציבורית באזור דלילה. קחו בחשבון 90-70 אירו ליום, תלוי בעונה. מחירי מלונות הבוטיק שהוזכרו בכתבנה עומדים על 120-80 אירו ללילה. הרפטינג על נהר ארכטוס מוצע על ידי חברת Alpine Zone ומחירו עומד על 40 אירו לאדם.

* הכותב היה אורח פורטל התיירות "יוון והאיים".

צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
אחת המקומיות בצפון יוון/איל שפירא, איל שפירא
קניון ויקוס בצפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
נקודת סלפי מנצחת. קניון ויקוס/איל שפירא, איל שפירא
שביל רמה מרקס צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
המסלול חולף ביער מסתורי, ומגיע לשני מפלים. שביל רמה מרקס/איל שפירא, איל שפירא
גבי המים של רוגובו צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
למי שטובך כדאי לדעת שהמים קרים ברמת הצווחות. גבי המים של רוגובו/איל שפירא, איל שפירא
מעיינות סאודה צפון יוון. איל שפירא, איל שפירא
מעיינות סאודה בצפון יוון/איל שפירא, איל שפירא
  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully