ראש צוקים מדבר יהודה. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
ראש צוקים מדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הרחק מכולם: טיולים חצי-סודיים ברחבי ישראל

22.4.2019 / 9:37

על מערות סמך שמעתם? ועל נחל מורן או הר גודרים? בישראל הקטנה, במיוחד בחגים, לעולם לא תהיו לבד בטבע. מצד שני, אם תתאמצו מעט, תוכלו לגלות פינות שקטות ומבודדות יחסית. לטייל, בלי עמישראל

בשונה ממסלולי טיול רבים ברחבי העולם, שבהם תוכלו לטייל שעות ארוכות ואף ימים שלמים מבלי לפגוש נפש חיה, נדמה כי אין בישראל מקום נסתר מן העין. תפסת לבדך פלג מים ציורי בעומק הנגב? ספור עד חמש, והנה מופיעה לה משפחה צוהלת, עם זאטוטים זבי חוטם שישמחו להצטופף אתכם במים. כיף גדול.


עוד טיולים שישראלים פחות מכירים:
לטייל בלי פקקים: מקומות שלא תמצאו בהם כמעט ישראלים
הפתעה רטובה לחג המים: לא תאמינו אבל המקום הזה נמצא בארץ
בלי עם ישראל: קמפינג ומסלולי טיול פחות מוכרים


אז נכון, לבד לא תהיו, אבל מצד שני, אם קצת תתאמצו תוכלו להתרחק מההמון. הנה כמה רעיונות שיאפשרו לכם להיות (כמעט) לבד בטבע.

עדיין צפוף לכם? תחשבו מה קורה ברגע זה ממש בחוף ים, בסחנה או ביער בן שמן.

זה מה שמחכה לכם בנחל מורן-נריה שבכתבה

נחל מורן נריה/יוכבד טורס

מערות סמך: תצפיות נוף יפות

הטיול הקליל הזה מיועד לאוהבי טבע נטול דרמות. מה זה אומר? הליכה נעימה בטבע, תצפיות נוף יפות וכפי שמרמז שם המסלול: גם מערות. לפעמים, אפילו בשבתות יפות, תגלו שאתם כאן לבד. וזו בדיוק הכוונה.

מה רואים: מערות סמך הוא שם כולל למספר מערות פעמון, המצויות לצד אפיקו היבש של נחל נועם. מדובר על כ-15 מערות, שנחצבו בימי קדם ושימשו למטרות שונות, ככל הנראה כמכלאות לחיות משק. כיום, המערות הללו משמשות כביתם של בעלי כנף ממינים שונים, בעיקר יונים. בלב מתחם המערות ישנה רחבה גדולה וירוקה, שבקיץ תהפוך ככל הנראה לשדה קטן וקוצני, כך שזה בדיוק הזמן להגיע. בהמשך הטיול שלכם תעפילו אל קבר שייח', המצוי במרומי גבעה רמה שממנה יש תצפיות פנורמיות לעבר אזור השפלה. שביל הטיול חולף גם לצד שדות חקלאיים, חורשות יפות וגבעות רכות. יופי של טיול צנוע למי שרוצים לחלץ עצמות הרחק מההמון.
אורך המסלול: 5 ק"מ (מעגלי).
רמת קושי: קלה.
איך מגיעים: מכביש 35 דרומה לכביש 3415. כמה עשרות מטרים אחרי הפנייה למושב לכיש, פונים ימינה לשביל עפר בסימון שביל ישראל (כתום-כחול-לבן). חולפים לצד חורשת אקליפטוס, ומחנים בחורשת האקליפטוס הבאה אחריה (סה"כ כ-5.5 ק"מ מהפנייה מהכביש לדרך העפר). מתחילים לצעוד בסימון אדום וחוזרים בכחול.
אם אתם כבר כאן: תל לכיש, אחד התלים הארכיאולוגיים החשובים בישראל, ובו שרידים קדומים מרשימים מתקופות שונות.

מערות סמך. איל שפירא, איל שפירא
לאוהבי טבע נטול דרמות. מערות סמך/איל שפירא, איל שפירא
מערות סמך. איל שפירא, איל שפירא
כ-15 מערות שנחצבו בימי קדם/איל שפירא, איל שפירא

הנחלים נריה ומורן: בריכה, צל ומעגלי

זה תמיד מפתיע מחדש: בעוד שכל עם ישראל מטפס בימי החג אל פסגת הר מירון, במטרה לבצע את מסלול הטיול המעגלי במרומי ההר, נותרים הנחלים מורן ונריה הצמודים כמעט נטולי אדם. אז תנו להמונים לצפות בכל מלמעלה, בעוד אתם נטמעים ברוגע בטבע אפלולי ומסתורי.

מה רואים: רוב הדרך תפגיש אתכם עם חורש שנעים לצעוד בו גם בימי שמש חמים. בהתחלה פוגשים בוסתנים ושדות חקלאיים, ובהמשך בריכת מים יפה (עינות נריה), פריחות אביביות של שיחי מורן החורש, מפלוני סלע ציוריים ושאר עיצובים פוטוגניים שיצר הטבע.
אורך המסלול: 6.5 ק"מ (מעגלי).
רמת קושי: בינונית.
איך מגיעים: מכביש 89, כקילומטר דרומית לקיבוץ סאסא פונים דרומה, לכיוון הר מירון. לאחר כקילומטר על כביש צר, מחנים ליד שער הכניסה לבית ספר שדה הר מירון. נקודת הסיום נמצאת כ-300 מטרים דרומית לכם, ב"חניון חממה". מתחילים בשביל בסימון ירוק ובהמשך חוברים לשביל בסימון אדום.
אם אתם כבר כאן: פסגת הר מירון. כי ההמונים לפעמים צודקים...

נחל מורן נריה. איל שפירא, איל שפירא
בוסתנים ושדות חקלאיים. נחל מורן/איל שפירא, איל שפירא
נחל מורן עינות נריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בריכת מים יפה והרבה צל. עינות נריה בנחל מורן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

נחל קינה: מהיפים במדבר יהודה

נחל קינה

זהו אחד המסלולים היפים באזור זה של מדבר יהודה, ולמרות שהוא בהחלט איננו סודי, נדמה שגם בימים יפים, הוא אינו גדוש יתר על המידה. ואם הוא מלא, רוב המטיילים בוחרים להיצמד לגב המים העמוק והמרשים שבו, ומוותרים על המסלול המלא, שהולך ומשתפר ככל שהדרך נמשכת.

מה רואים: תחילת הטיול תביא אתכם אל חורבת עוזה, שהוקמה בימי ממלכת יהודה וכיום נותרו ממנה שרידים נרחבים, במרומי המצוק. מכאן יורדים בתלילות (ובזהירות) אל ערוץ נחל קינה, ואל "כוכב" הטיול - גב קינה, גב מים עמוק ונפלא, למרגלות מפל יבש גבוה. הגב הזה מחזיק מים ברוב עונות השנה, ולכן ישנה סברה כי בתחתיתו נובע בעצם מעיין קטן. עומקו יותר משני מטרים, והוא טבול בנוף מדברי משכר. המשך הטיול בקניון פראי, הכולל מפלי סלע יבשים. הדרך תיקח אתכם אל מעל לערוץ הנחל, תוף תצפיות נוף נהדרות לעבר בקעת ערד וצפון הנגב.
אורך המסלול: 7.5 ק"מ בגרסה המעגלית, 5 ק"מ בגרסה הקווית (הלוך ושוב)
רמת קושי: בינונית
איך מגיעים: מכביש 31 פונים דרומה ל"פארק ערד". חולפים לצד בית הספר האזורי אל-פרעא". דרך עפר בסימון כחול תביא אתכם אל נקודת החנייה של המסלול (חפשו שלט קטן "נחל קינה". כדי שלא להתברבר, פשוט כתבו "נחל קינה" בווייז, כדי להגיע לחניה המאולתרת שבתחילת המסלול. תחילת המסלול בסימון כחול, ולאחר גב קינה עולים על המסלול הירוק.
הערה: קחו בחשבון שרוב המסלול חשוף לשמש, כך שלא מומלץ לבצעו בימים חמים או בצהריי היום. מצד שני, אפשר פשוט לבצע גרסה מקוצרת - הלוך ושוב אל גב המים.
אם אתם כבר כאן: היכנסו לעיר ערד ובקרו ב"מצפור מואב", מצפור נוף בלתי נשכח הצופה אל מרחבי מדבר יהודה. רעבים? אל תוותרו על ביקור בבר-מסעדה המיתולוגי "מוזה".

נחל קינה גב קינה. איל שפירא, איל שפירא
אינו גדוש יתר על המידה גב מים בנחל קינה/איל שפירא, איל שפירא
נחל קינה. איל שפירא, איל שפירא
המסלול הולך ומשתפר ככל שהדרך נמשכת. נחל קינה/איל שפירא, איל שפירא

הר גודרים: נטול רייטינג

כאשר אינספור מטיילים גודשים את נחל דישון הסמוך (יחסית), נותר מסלול הטיול בהר גודרים מיותם יחסית. אז למה לא לפרגן גם לנטולי הרייטינג? הר גודרים מתנשא לצד גבול ישראל-לבנון, ושמו ניתן לו בזכות העובדים שהקימו בשנות ה-30 של המאה שעברה גדר ביטחון בין לבנון לארץ-ישראל.

מה רואים: המון חורשים ויערות, שרידי יישוב עתיק וגם בריכת מים העונה לשם "בריכת סאסא". בהמשך הדרך תגלו שרידי יישוב ובו מבנים ומתקנים חקלאיים, תצפיות נוף לעבר מרחבי הגליל העליון, מעיין קטן (עין גודרים) שכיף לערוך לצדו הפסקת קפה, ואדיות פסטורליים וגם מערת גודרים הגדולה, שבקרביה תוכלו להתחבא מהעולם.
אורך המסלול: 6.5 ק"מ (כמעט מעגלי).
רמת קושי: בינונית.
איך מגיעים: נקודת ההתחלה והסיום בחניון מערת פער, על כביש 899 (סמוך לסאסא). שביל הטיול בסימון שחור. המסלול מסתיים מעט מערבה מנקודת ההתחלה, ונדרשת הליכה קצרה וזהירה ברגל לצד הכביש.
אם אתם כבר כאן: קינוח מצוין לטיול מציע הר אדיר הסמוך, שבו הוכשר מצפור נוף מרהיב המספק מבטים לעבר הגליל העליון ודרום לבנון. נותר לכם זמן? דלגו גם אל מערת פער היפהפייה.

מערת פער. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
אחרי הטיול בהר גודרים, קפצו לכאן. מערת פער/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

ראש צוקים: השביל ה-1 בארץ

ברוכים הבאים לשביל הטיול הראשון שסומן בארץ. לסימונו אחראית משלחת מיוחדת של חובבי טבע, בשנת 1947. ולמרות העניין ההיסטורי החשוב הזה, מפתיע לגלות שמסלול זה אינו גדוש במטיילים. אם לא בשביל הנוף (הנהדר בפני עצמו) - אז לפחות בשביל הכבוד.

מה רואים: הדרך תיקח אתכם משולי כביש 90, סמוך לשמורת טבע עינות צוקים, ויחד איתה תעפילו למרומי מצוק ההעתקים. זה אומר נוף שמשתנה כל העת (וגם התנשפות תכופה, אך נסבלת), כאשר השיא הוא ההגעה למצפור נוף שנחשב לאחד היפים בישראל. מכאן תקבלו זווית ראייה מקורית ולא שגרתית אל אזור צפון ים המלח.
אורך המסלול: 4 ק"מ (קווי).
רמת קושי: בינונית.
איך מגיעים: ניתן לחנות בחנייה של שמורת הטבע עינות צוקים, על כביש 90, כ-3 ק"מ דרומית לקיבוץ קליה. הדרך בסימון שבילים שחור.
אם אתם כבר כאן: שמורת הטבע עינות צוקים כמובן. נכון, בפסח יהיה כאן גדוש, אבל יש מקום לכולם - בין פלגי המים, האגמים הקטנים, בריכות הטבילה ושבילי הטיול שלצד הצמחייה העבותה. זהו גם יופי של מקום לפיקניק נינוח לאחר הטיול אל ראש צוקים. חובבי ההיסטוריה, ימצאו את מבוקשם בגן לאומי קומראן הסמוך, שרידי היישוב הקדום של כותבי המגילות הגנוזות.

טיול מדבר יהודה מעין פשחה לראש צוקים מצוק ההעתקים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
השיא הוא ההגעה למצפור נוף. מה שרואים מראש צוקים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
ראש צוקים מדבר יהודה. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
זווית ראייה מקורית ולא שגרתית אל צפון ים המלח/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

* חשוב לדעת: עבור כל המסלולים המתוארים כאן, יש להצטייד ב"סיפור דרך" מפורט ובמפה רלוונטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully