וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק באל על: מאות אלפי טייסים חסרים בעולם, ובאילת מצאו לזה פיתרון

16.1.2019 / 11:49

הגידול במספרי נוסעים בעולם הביא למחסור של מאות אלפי טייסים, כולל בישראל, מה שגרם לפתיחת האקדמיה לטיס מסחרי באילת. נשיא האקדמיה ומפקד חיל האוויר לשעבר דן חלוץ, בראיון מיוחד על הקורס שנפתח ועולה כרבע מיליון שקלים: "לא מבטיחים עבודה, אך נעזור לבוגרים"

חניכי קורס טיס האקדמיה לטיס מסחרי CAA באילת. פיני שר,
עונים על ביקוש עולמי בטייסים. חניכי האקדמיה לטיס באילת/פיני שר

בשנת 2018 פרסמה יצרנית מטוסי הנוסעים הגדולה בעולם בואינג, דוח שכותרתו בתרגום לעברית "צפי הדרישה לטייסים בין 2037-2018". עיקרו של הדוח מצביע שב-20 השנים הקרובות ייווצר מחסור של 790 אלף טייסים מסחריים ברחבי העולם. על פי התחזית, התוספת במספרי הטייסים תהיה לפי החלוקה הבאה: אסיה והפסיפיק: 261 אלף טייסים, צפון אמריקה: 206 אלף טייסים, אירופה: 146 אלף טייסים, המזרח התיכון: 64 אלף טייסים, אפריקה: 29 אלף טייסים ורוסיה ומרכז אסיה: 27 אלף טייסים.

בישראל, לאור גידול משמעותי ביותר במספרי הנוסעים היוצאים ובתיירות הנכנסת, חברות התעופה הישראליות מגייסות אף הן טייסים בקצב מוגבר, לא רק כדי להחליף טייסים ותיקים שיוצאים לגמלאות, אלא על מנת להדביק את הביקושים לטיסות מישראל ואליה. מתוך 8.5 מיליון יציאות של ישראלים בשנת 2018 - 7.8 מיליון יצאו מהארץ דרך האוויר. אין למספרים הללו אח ורע בעולם, ובדיוק לכאן מכוונים באקדמיה לטיס מסחרי CAA באילת - האקדמיה הראשונה בישראל להכשרת טייסים מסחריים מקצועיים - שפתחה בחודש יולי האחרון את קורס הטיס הראשון שלה.

בקורס שנפתח לומדים 17 חניכים (16 גברים ואשה אחת), והלימודים מתקיימים בשדה התעופה הישן של אילת, כשבהמשך יעברו החניכים ללמוד בשדה התעופה רמון, שאמור להיחנך בשבוע הבא. משך הקורס 24 חודשים והלימודים מתקיימים שלושה ימים בשבוע.

ובתוך כך, הגיעה השבוע בשורה טובה למדריכי הטיס באקדמיה, על שינוי רגולציה שביצעה רשות התעופה האזרחית בישראל, שיאפשר לחניכי האקדמיה בלבד שיצברו 250 שעות טיסה לשמש כמדריכי טיס, בניגוד ל-500 שעות כפי שהיה נהוג עד כה, ובכך לזרז הכשרה נוספת של טייסים עתידיים.

נשיא האקדמיה לטיס, רב אלוף (בדימוס), הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר דן חלוץ, אומר בראיון מיוחד לוואלה!, ש"אם עד לא מזמן רוב רובם של הטייסים בחברות הישראליות הגיעו מתוך ה'חבר-מביא-חבר' מהטייסת, בזמן האחרון אנו עדים למגמה שמשתנה, ויותר טייסים מסחריים משתלבים לאו דווקא מחיל האוויר". הסיבות לכך, לדבריו של חלוץ, הן שחיל האוויר הישראלי שלא בשונה מחילות אוויר זרים "מייצר" פחות טייסים. "המטוסים מסוגלים כיום לבצע מסימות שדרשו בעבר יותר ממטוס אחד", הוא אומר, "ותפקידי הנווט נעלמים. יותר ויותר טיסות מבוצעות על ידי מטוסים ללא טייס, ולכן נראה יותר ויותר טייסים עם רקע מטיסים מטוסי נוסעים ומטען".

חניכי קורס טיס האקדמיה לטיס מסחרי CAA באילת. מעיין מנדלברג,
חלקם יממן את הקורס בעבודה בבתי המלון באילת. חניכי קורס הטיס באקדמיה/מעיין מנדלברג

חלוץ: "היעד הוא שילוב החניכים בחברות תעופה מסחריות"

האם פתיחתה של אקדמיה פרטית לטיס תביא לרפורמה דומה לזו שהביאה פתיחת המכללות לשבירת המונופול של האונבירסיטאות בישראל?
"לדעתי השוואה בין עולם הטיס והאקדמיה לטיס לאונבירסיטאות ולמכללות בישראל אינה טובה. יש בישראל לא מעט בתי ספר לטיסה שמכשירים כבר שנים טייסים חובבים. כאלו שאוהבים לטוס, טסים בעצמם ומטיסים חברים ומשפחות. יש בארץ לא מעט גופים מסחריים שמסייעים להשיג רישוי מסחרי. עד שהקמנו את האקדמיה, זה לא היה מוסדר. כעת נכנס לתמונה בית ספר ללימודי טיס מסחרי ומציע פיתרון מקצה לקצה שבסופו החניכים מקבלים רישיון טיס מקצועי. היעד שאנו רואים לנגד עיננו הוא שבוגרי האקדמיה ישתלבו כטייסים בחברות התעופה המסחריות. אנו נעשה הכל על מנת להכשיר את החניכים שיעמדו בדרישות, אך עלי לציין באופן ברור שאנו לא מבטיחים קבלה לעבודה באחת מחברות התעופה".

מנכ"ל וויזאייר אמר לאחרונה בראיון לוואלה!, שאחד האתגרים הגדולים שלו הוא לא מחיר הדלק או קבלת מטוסים חדשים, אלא טייסים. האם אתם תכשירו טייסים לפי דרישות בינלאומיות?
"התופעה של מחסור הולך וגדל בטייסים מסחרים היא תופעה כלל עולמית ומוכרת כבר מספר שנים. די ברור שהתופעה הזו תתעצם וקיים פה מעגל כלכלי מאד ברור: עליית רמת החיים מעלה את תרבות הפנאי, וזה בא לידי ביטוי במיוחד בגידול במספר הטיסות (לא רק בטיסות, גם בקרוזים - י.פ). ככל שיותר ויותר מדינות עולם שלישי עוברות לסטטוס מדינות עולם שני, ואף ראשון, הצריכה של התעופה המסחרית תעלה. שינוע מטענים באמצעות חברות שילוח בינלאומיות, אנשים צורכים נופש, חוויות, קונים יותר. יצרניות המטוסים האזרחיים לא מדביקות את הביקושים. מדובר לא רק בהחלפת מטוסי נוסעים ישנים אלא גם תוספת של מטוסים חדשים לציים. אנחנו באקדמיה מצטרפים לטרנד העולמי של מתן מענה לביקושים".

האם מי שמשקיע 255 אלף שקלים ברכישת מקצוע יכול להיות בטוח שימצאו עבודה? האם תבטיחו עבודה בחברות תעופה לבוגרי האקדמיה?
"אנחנו נותנים הדרכות איכותיות ביותר והבוגרים ימצאו את עצמם בסיום הקורס כטייסים בישראל ובעולם. הקורס מעניק מקצוע בינלאומי מבוקש, מעין מטבע 'העובר לסוחר'. אנחנו לא מבטיחים עבודה בסיום הלימודים, אך כמובן שנעזור לכל הבוגרים כמיטב יכולותינו למצוא עבודה כטייסים. בוגרים עם 200 שעות טיסה בסיום הלימודים יוכלו למצא עבודה כטייסים פרטיים בחברות טיס פרטיות, שם יצברו זמן טיסה נוסף שיאפשר להם להגיע לחברות התעופה הסדירות והגדולות, כמו גם לחברות הלואוקוסט שמחפשות טייסים בכל העולם".

עוד באותו נושא

פתיחת נמל התעופה רמון: מי שירוויח הם אתרי התיירות של מצרים וירדן

לכתבה המלאה
דן חלוץ נשיא האקדמיה לטיס מסחרי CAA באילת. דניאלה קונטיני,
"נעזור לכל הבוגרים כמיטב יכולותינו למצוא עבודה". דן חלוץ/דניאלה קונטיני

ביום חניך טיס, בלילה עובד בבית מלון

האם הלימודים באקדמיה יבטיחו נקודות זכות אקדמאיות באונברסיטאות?
"לימודים באקדמיה לטיס אינם מקנים נקודות זכות אקדמאיות לעת הזו. במסגרת הלימודים באקדמיה החניכים יוכלו להשתלב בלימודי אקדמאיים בשלוחת אילת של אוניברסיטת באר שבע, אך זה כבר תלוי בחניכים ובהישגיהם הלימודיים. אני מקווה שביום מן הימים נוכל לקבל עבור החניכים נקודות זכות אקדמאיות".

הקורס יקר, אפילו יקר מאוד בהשוואה ללמודי תואר אקדמאי לתואר ראשון באוניברסיטה וגם במכללות. כיצד החניכים יוכלו להתפרנס במהלך הלימודים שיתקיימו באילת? מדוע אילת?
"כל מי שמתקבל לאקדמיה יוכל לקבל סיוע מימוני בשכר הלימוד. האקדמיה הגיעה להסכמים עם שני בנקים מסחריים על מסלול הלוואות נוח לחניכים. הלוואה שתיפרע על פני כחמש שנים. משמע, החניך יוכל למצוא עבודה בניחותה ולפרוע את ההלוואה ללא לחץ יומיומי. בנוסף, יו"ר המיזם, צביקה מושקוביץ, חבר להנהלות רשתות בתי מלון מובילות באילת וסידר לחניכי האקדמיה עבודה בבתי המלון בעיר בתנאים טובים, כמו גם מגורים בתנאים מסובסדים. המשמעות היא: חניך שיבחר לעבוד יוכל לממן את לימודיו באמצעות עבודתו בבתי המלון ולא יזדקק להלוואה.

"לשאלתך מדוע אילת? ובכן, מדובר באלמנט חברתי. נוכחותה של קבוצה איכותית של חניכי האקדמיה תורמת לעיר ולקהילה, וכמובן מדובר בהיבט כלכלי. קיום הקורס באילת מוזיל את העלויות מבחינת מיסוי. בנוסף לכך, יש באילת היצע עבודה רחב למי מהחניכים שיבחרו לעבוד".

אתה עברת מסלול הכשרה בחיל האוויר כטייס קרב - "הטובים לטייס". האם אתה רואה עדיפות למסלול הטיס הצבאי על פני מסלול אזרחי?
"לדעתי, מדובר בשני מסלולים מקבילים. הטייס הצבאי 'חסך' בדרך רק את 'רישיון הטייס'. המסלול האזרחי הולך ומתפתח מהסיבה שהוא מעניק במהירות יחסית את רישיון הטייס האזרחי. הדרישות בטיס צבאי הן פחות רגולטוריות, או בעצם ברגולציה שונה מזו שנדרשת מטייסים שהוכשרו כטייסים אזרחיים. ברוב רובם של המקרים, טייס צבאי יהיה מנוסה ומבוגר יותר מהטייסים האזרחיים שסיימו את האקדמיה. באזרחות יש הרבה יותר טייסות מאשר בחיל האוויר, ואני מקווה שלאקדמיה יגיעו באופן יחסי הרבה יותר נשים מאשר לקורס הטיס בחיל האוויר. מקצוע הטייס אינו מגדרי ומתאים לנשים וגברים כאחד".

מהן דרישות חובה מינמליות ממי שרוצה להיות טייס/ת אזרחיים?
"לאהוב את המקצוע! מי שתעופה וטיסה זה התחביב שלו וגם המקצוע - זה שילוב מצוין. הדרישות מטייס/ת: שקדן, קפדן, דקדקן, שקול, מסודר ובקיא בפרטי הפרטים תוך דגש על כללים וחוקים".

מזה שנים החלום של "האמא היהודייה" בישראל שהילדים שלה יהפכו לעורכי דין או רופאים. כיום, החלום הוא שהילדים יעשו אקזיט. האם אתה חושב שב-2019 להיות טייס אזרחי זה מקצוע עם פרנסה טובה ועתיד בטוח?
"בין להיות עורך דין מובטל לטייס פעיל, לדעתי, האמא היהודייה תעדיף טייס פעיל. די להסתכל על העולם ולראות שהביקוש לטייסים אזרחיים ומסחריים עצום".

מטוס לימוד חניכי קורס טיס באקדמיה לטיס מסחרי CAA באילת. פיני שר,
"הקורס מעניק מקצוע בינלאומי מבוקש". טיסת אימון בשדה התעופה של אילת/פיני שר
  • עוד באותו נושא:
  • טייסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully