וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה שאסור לכם לשוב מיד לעבודה אחרי חופשה

3.10.2018 / 8:18

מחקר חדש חושף: ההשפעות החיוביות של החופשה מתפוגגות ימים ספורים בלבד לאחר החזרה לעבודה. אז כיצד בכל זאת תפיקו את המיטב מהחזרה לעבודה אחרי טיול בחו"ל?

עריכת וידאו:ניר חן

בווידאו: היעדים החדשים לחופשה הקיץ

יציאה לחופשה היא בהחלט משהו שעושה טוב לנשמה, אך מחקר חדש שנערך על ידי האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה (APA) מוכיח כי בעבור כשני שלישים מהבוגרים העובדים, ההשפעות החיוביות של החופשה מתפוגגות ימים ספורים בלבד לאחר החזרה לשגרת העבודה.

"סקר שערכנו בקרב הנשאלים במחקר גילה כי חוויית החזרה לעבודה כרוכה בהתמודדות עם הררי משימות ומטלות שהצטברו בזמן החופשה", אומר דיוויד בלארד, מנהל המרכז למצוינות ארגונית של האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה.

מגזין פורבס מדווח כי הסקר נערך בקרב 1,512 עובדים אמריקנים, במשרה מלאה, בחצי משרה ועצמאים. קרוב לרבע מהנשאלים (24%) אף מציינים כי השפעות החופשות נעלמות באופן מידי עם החזרה לעבודה, בעוד ש-40% מאמינים כי היתרונות הנפשיים שלה נותרים עמם במשך כמה ימים.

באשר לשאלת יתרונות החופשה - אין בכך כל ספק: כ-68% מהנשאלים טענו כי הם חוזרים מהחופשה במצב רוח טוב יותר. 66% סיפרו כי החופשה הפיחה בהם כוחות מחודשים ו-57% חזרו ממנה פחות מתוחים.

חופשה האיים המלדיביים. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
68% מהנשאלים טענו כי הם חוזרים מהחופשה במצב רוח טוב יותר/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

יומיים או שבועיים? תלוי בכם

חלק מעניין נוסף במחקר מצא כי אין קשר בין משך החופשה לבין ההשפעות החיוביות שלה. ההשפעה מתרחשת בשל אופי החופשה, המהות שלה וההתאמה שלה למאפייני האישיות של האדם. וכך למעשה, בעבור חלק מהנשאלים, "חופשה" יכולה להיות גם סתם רביצה בבית, הליכה לים, טיולים רגליים או השתתפות בריצת מרתון.

"יש אנשים שבעבורם, הרווח המנטלי יגיע דווקא מהפסקות קצרות ונטולות הפרעה מהעבודה, בעוד שאחרים נזקקים לחופשה רציפה של שבועיים, כדי למלא את המצברים", מסביר בלארד. "עם זאת, חלק ניכר מהשפעות החופשה תלוי באופן ההתאוששות מהחוויה. כלומר, עד כמה התרבות הארגונית של מקום העבודה מאפשרת חזרה רגועה ומדורגת לשגרת העבודה לאחר שמישהו חוזר מחופשה".

בלארד אף מעניק טיפים כיצד למקסם את ההשפעות החיוביות של החופשה. כך למשל, הוא מציע שבזמן החופשה, על העובד להציב גבולות בכל הקשור לתקשורת עם עמיתים ולקוחות. זאת באמצעות בדיקת מיילים פעם-פעמיים ביום, או בכלל לא. "המפתח הוא השגת שליטה על החופשה שלך, כדי ששגרת העבודה שלך לא תחדור אליה ותציף אותה", הוא מסביר.

עוד באותו נושא

גם אתם יכולים: לצאת לחופשה ולקבל 10 אלפים דולר בחודש

לכתבה המלאה
אישה מאופרת בליפסטיק אדום. ShutterStock
ניכר מהשפעות החופשה תלוי באופן ההתאוששות מהחוויה/ShutterStock

תעשו חפיפה - ותירגעו

באופן לא מפתיע, לתרבות הארגונית יש השפעה ניכרת על איכות החופשה של העובדים. "האינטרס הגדול של החברה הוא לגרום לעובדים להפיק את המיטב מהחופשה שלהם", מסביר בלארד ומציע לקבוע מראש מול הממונים, באופן ברור ומפורט, מי יחליפו את העובד בזמן היעדרותו ומי יטפלו במשימות השונות שלו. אם יש צורך, יש לבצע חפיפה קפדנית, כדי שהעובד יהיה רגוע שמטלותיו מצויות בידיים טובות.

נוסף על כך, בלארד מציע לחברות להעניק לעובד אפשרות לעבוד מהבית ביום שלאחר החזרה מחופשה, כדי לעשות את החזרה לשגרה רכה יותר. שיטה זו מפחיתה מתחים ומאפשרת לעובד לסגור פערי עבודה בנוחות, מביתו.

"האפשרות למלא מצברים, כמו גם לחזור מהחופשה לעבודה ללא מתחים מיותרים, היא חשובה ביותר. אם אתה ממשיך את מתח העבודה הכרוני שלך במהלך החופשה, בריאותך הפיזית והנפשית עלולה להיפגע, כמו גם הביצועים המקצועיים שלך", מסכם בלארד.

  • עוד באותו נושא:
  • חופשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully