וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית: כתב סמוי מהעין נחשף בקטעי המגילות הגנוזות של מדבר יהודה

חוקר בדק בעזרת אמצעי צילום מתקדמים, קטעים ממגילות ים המלח שהתגלו במדבר יהודה, והתרגש לגלות אותיות שהעין לא רואה. בתום מחקר מעמיק, הוא הצליח לפענח את הכתב ולזהות את כתבי היד שאליהם, כנראה, שייכים חלק מהקטעים החדשים

תגלית: כתב סמוי מהעין נחשף בקטעי מגילות ים המלח של מדבר יהודה/רשות העתיקות

טכנולוגית צילום מתקדמת, שפותחה במיוחד עבור מגילות מדבר יהודה ומשמשת את מעבדות המגילות ברשות העתיקות, חשפה סימני כתב שלא ניתן היה לראותם עד כה.

בשנות ה-50 של המאה ה-20, במערות שליד קומראן, גילו חוקרים ובדואים עשרות אלפי קטעי קלף ופפירוס שנכתבו לפני 2,000 שנה, והיו שייכים לכ-1,000 כתבי-יד. מפאת גודלם ומצבם השימורי הרעוע, חלק מקטעים אלה הונחו בקופסאות ללא מיון ופיענוח.

לאחרונה, כחלק מפרויקט הדיגיטציה של המגילות, נערכו בדיקות מדגמיות בקופסאות אלה. הבדיקות העלו, כי על אף שהעין אינה רואה סימנים, הרי שציוד הצילום החדשני שבשימוש פרויקט הדיגיטציה, מזהה אותם. זיהוי סימני הכתב מספק מידע חדש בחקר חלק מהמגילות, ויתכן אפילו, שאחד מהקטעים מרמז על קיומה של מגילה שלא הייתה מוכרת עד כה.

המחקר הוצג הערב (ג'), במוזיאון ישראל, בכנס הבינלאומי "70 למגילות הגנוזות: "במדבר פנו דרך". הכנס מנוהל בשיתוף פעולה בין מרכז אוריון לחקר מגילות מדבר יהודה באוניברסיטה העברית, רשות העתיקות, היכל הספר במוזיאון ישראל, אוניברסיטת וינה ואוניברסיטת ניו-יורק.

אורן איבלמן חוקר יחידת מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות. שי הלוי, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
אורן איבלמן מרשות העתיקות, בוחן את סימני הכתב שנתגלו במגילת תהלים/מערכת וואלה! NEWS, שי הלוי, רשות העתיקות
סימני כתב סמויים נחשפו במגילת תהילים שבמגילות מדבר יהודה. שי הלוי, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
5. סימני הכתב בקטע ממגילת דברים 311Q לאחר צילום באינפרא אדום, במעבדת רשות העתיקות/מערכת וואלה! NEWS, שי הלוי, רשות העתיקות

זיהוי הטקסטים הוא בסבירות גבוהה, אך לא מוחלטת

פרויקט הדיגיטציה של יחידת מפעלי מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות, הוקם כדי לעקוב אחר מצב שימורה של אחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות של המאה ה-20, ולהנגיש אותה לציבור באיכות מיטבית. קטעי המגילות מתועדים באמצעי צילום יעודיים ומשוכללים, שפותחו על בסיס טכנולוגיה שפותחה במקור בנאס"א.

הכתב נחשף לאחר שאורן איבלמן, חוקר יחידת המגילות של רשות העתיקות ודוקטורנט באוניברסיטה העברית בירושלים, ביצע בדיקה ראשונית לכמה עשרות קטעים ממערה הסמוכה לקומראן, המכונה "מערה 11". למרבה ההתרגשות, הבדיקה חשפה על פני השטח סימני כתב בחלק גדול מהקטעים - סימנים שאינם ניתנים לזיהוי בעין. בתום מחקר מעמיק, המתפרסם היום, הצליח אורן לפענח את הכתב, ואף לזהות את כתבי היד שאליהם, כנראה, שייכים חלק מהקטעים החדשים.

אמנם, בקטעים קטנים אלה שרדו רק מספר אותיות, אך בחלק מהמקרים זה היה מספיק כדי לשחזר את הטקסט ולשייך אותו לכתב היד המתאים. החוקרים מציינים, כי מפאת גודלם ומצבם השימורי של הקטעים, זיהוי הטקסטים הוא בסבירות גבוהה, אך לא מוחלטת.

עוד באותו נושא

השלדים של קומראן נחשפים: מי באמת כתב את מגילות ים המלח?

לכתבה המלאה
סימני כתב סמויים נחשפו במגילת תהילים שבמגילות מדבר יהודה. שי הלוי, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
שימור מגילות מדבר יהודה במעבדות רשות העתיקות/מערכת וואלה! NEWS, שי הלוי, רשות העתיקות
סימני כתב סמויים נחשפו במגילת תהילים שבמגילות מדבר יהודה. שי הלוי, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
קטע מתוך תהלים קמז. רק הצילום חשף את סימני הכתב/מערכת וואלה! NEWS, שי הלוי, רשות העתיקות

בין הקטעים, עותק של מגילת המקדש

קטעים מעניינים במיוחד המהווים חידוש מבחינת
המחקר, הם:

* קטע המכיל טקסט השייך למגילת המקדש, העוסקת בהלכות הפולחן ובעבודת המקדש האידיאלית: במחקר קיימת התלבטות האם קיימים שניים או שלושה עותקים של מגילת המקדש ממערה 11, הסמוכה לקומראן. זיהוי הקטע החדש, מחזק את ההנחה שכתב היד השלישי הוא אכן עותק של מגילת המקדש (שכן שני העותקים העיקריים שלה התגלו גם הם במערה 11).

* כמו כן, זוהה קטע השייך למגילת תהלים הגדולה (11Q5). הקטע החדש שימר את תחילתו של פסוק א' מפרק קמ"ז בספר תהלים, שהיה חסר עד כה. סופו של אותו פסוק מצוי בקטע גדול שנרכש ופורסם במקור על ידי יגאל ידין ז"ל. הקטע החדש מלמד שהנוסח שנהגו לקרוא בתהילים קמ"ז לפני 2000 שנה, היה כנראה מעט קצר יותר מהנוסח המקובל כיום.

מעניין לציין, כי אחד הקטעים שנבדק כעת ואשר נכתב בעברית קדומה, לא שוייך לאף אחד מ-1,000 כתבי היד המוכרים עד כה, עובדה שהולידה תהייה, האם מדובר בקטע מכתב יד שעד כה לא היה ידוע למחקר.

סימני כתב סמויים נחשפו במגילת תהילים שבמגילות מדבר יהודה. שי הלוי, רשות העתיקות
4. קטע ממגילת דברים 11Q3 כפי שהעין רואה אותו/רשות העתיקות, שי הלוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully