וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוטרדת מינית בטיסה? זה מה שעליך לעשות

1.5.2018 / 9:34

השילוב של טיסת לילה, מושבים צפופים ואלכוהול חופשי עלול להוות רקע לתקיפות מיניות בטיסה. אז מה מומלץ לעשות אם מצאתן את עצמכן מוטרדות או מותקפות מינית במטוס?

נוסעת טיסה. Shutterstock, ShutterStock
הכללים לגבי טיסה עדיין לא ברורים דיים/ShutterStock, Shutterstock

לא מעט צרות עלולות להתרחש בזמן טיסה - מכשלים טכניים ואף התרסקות ועד מצבי חירום רפואיים באוויר. אבל מתי בפעם האחרונה שמעתם מישהו שמביע חשש מהטרדה או תקיפה מינית בזמן טיסה?

אתר התיירות Smarter Travel מציין כי עד לעידן ה-#MeToo, תקיפות מיניות בטיסה נותרו חבויות יחסית מתחת לרדאר. אך נדמה כי בימים אלו, יותר ויותר נוסעות ונוסעים עוסקים בסוגיה זו, ובמיוחד בתפקידן ובאחריותן של חברות התעופה בהקשר זה. רק לאחרונה, דווח בתקשורת האמריקאית כי חברת התעופה דלתא נתבעה על ידי נוסעת שהותקפה מינית בזמן טיסה.

תקיפה או הטרדה מינית בטיסה יכולה להתרחש לא רק בין נוסעים, אלא לערב גם דיילים ודיילות, שעלולים להיות בצד הנפגע, או הפוגע.

אז מי בעצם אחראי לבטיחות שלנו בנושא זה כאשר המטוס ממריא והאורות כבים? נכון להיום, התשובה אינה חד-משמעית, ואחת הבעיות היא כי חברות תעופה רבות מתייחסות לתקיפה מינית בדומה להתייחסותן להתנהגות לא נאותה מצד נוסעים, ולא כאל עבירה של ממש.

אנשי הצוות עוברים הכשרה שבאמצעותה הם יודעים להתמודד עם נוסע שאינו מציית לכללים או עם נוסע שנוהג באלימות, אך בעניין תקיפה מינית - הכללים עדיין לא ברורים דיים. עם זאת, הדברים משתנים, וישנן חברות תעופה שמיישמות מדיניות של כללים חדשים וברורים.

ובכלל, העובדה שטיסה מתאפיינת בחלל פרטי מצומצם לצד אפשרות לשתיית אלכוהול, עלולה אף היא לגרום לריבוי הזדמנויות לתקיפה מינית. ברגע שהמושבים כה סמוכים, ולאור העובדה שלאנשי הצוות קשה לצפות כל הזמן בכולם, הדברים עלולים להסתבך, במיוחד בטיסות לילה שבהן תא הנוסעים מוחשך.

ועד שהכל יהיה ברור ומוסדר, ניתן למנות מספר פעולות שיש לעשות אם הותקפת מינית בזמן טיסה.

נוסעת ישנה בזמן טיסה. ShutterStock
תקיפות מיניות בטיסה נותרו חבויות יחסית מתחת לרדאר/ShutterStock

דווחו לאנשי הצוות

הדייל או הדיילת צריכים להיות הראשונים שיודעים על אירוע תקיפה או הטרדה מינית במטוס. לעתים לא פשוט לעשות זאת. כך למשל, אם נוסעת יושבת ליד החלון, עליה לחלוף מעל מי שתקף אותה כדי לגשת לדיילת.

במקרה של קורבן תקיפה מינית ה"לכודה" במושב החלון, יש להשתמש בכפתור הקריאה לדיילים, ולציין בקול רם את שאירע, תוך וידוא שהנוסעים במושבים הסמוכים ידעו על כך.
בהקשר זה, ראוי לציין כי גם על נוסעים שהיו עדים לתקיפה מינית שלא דווחה, לדווח על כך לאנשי הצוות.

עוד באותו נושא

טריפאדווייזר ייסמן מלונות שהיתה בהם הטרדה או תקיפה מינית

לכתבה המלאה

בקשו לעבור מקום

לאחר הדיווח לאיש/אשת צוות, הפעולה המיידית שיש לבצע לאחר תקיפה מינית היא בקשה לעבור מושב, הרחק מהתוקף. זה עלול להיות מעט קשה לביצוע בטיסות מלאות, אך יש לדרוש זאת בהחלטיות וללא דיחוי.

נוסעים טיסה. ShutterStock
לאחר תקיפה מינית ודיווח לאיש/אשת צוות, יש לעבור מושב/ShutterStock

ודאו שהטייס יודע

גם לאחר שמודיעים לדיילים על המקרה, מומלץ לוודא שקברניט המטוס עצמו יודע על ההתרחשות. הקברניט הוא מי שמצוי בקשר עם המשטרה בנמל היעד. כך תוכלו להיות בטוחים שעם הנחיתה, תוכלו לפגוש שוטרים מיד עם ההגעה לטרמינל, ולהגיש תלונה.

חשוב לציין כי האחריות המשפטית של חברות התעופה במקרים כאלו, היא קלושה יחסית, לכן על קורבנות התקיפה לפעול בעצמן בכל הקשור להגשת תלונה.

צרו קשר עם חברת התעופה

בין אם מדובר בקורבן או בעד ראייה, הדבר החשוב ביותר בטווח המיידי הוא כאמור לדווח לאנשי הצוות ולהגיש תלונה לאחר הנחיתה, אך מומלץ מאוד להמשיך בתהליך, ליצור קשר עם חברת התעופה ולוודא שפרטי המקרה יתועדו אצלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully