וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא במקרה: זו הסיבה שבגללה אתם נוטים להירדם במטוס

22.1.2018 / 9:21

מבחירת צבעים בעיצוב פנים המטוס שמתקשרים לשלווה ונחת, דרך חלונות מעוגלים שיוצרים סביבה נוחה יותר לנוסעים ועד תאורה רגועה ונעימה, שנותנת תחושה רכה של מרווח בצינור המתכתי - יצרני המטוסים עושים הכל כדי שנישן עד ליעד שלנו

נוסעת ישנה טיסה. ShutterStock
צורות מעוגלות תורמות לסביבה נוחה יותר. לכן החלון במטוס עגול?/ShutterStock

בין רכישת כרטיסים, אריזת מזוודות, נסיעה לשדה התעופה, מעבר במחלקת הבטחון ועלייה למטוס - הדרך שלנו לחופשה היא לא פחות ממתישה. אין זה מפתיע, אם כך, שכל כך הרבה אנשים שוקעים בתרדמת ברגע שהמטוס עוזב את הקרקע ונותרים עם עיניים עצומות עד להגעה אל היעד.


עוד על הטיסה שלכם:
למה אסור לכם לעולם לסגור את פתח האוורור במטוס
שינה זה לחלשים: הסיבה שהכי כדאי להזמין טיסה דווקא בבוקר
לקראת טיסה ארוכה: 15 טיפים קטנים שעושים הבדל גדול


אבל זו לא רק הדרך מלאת המתחים שגורמת לנו לרצות לנמנם ברגע שהמשימה הושלמה. מטוסים רבים, במיוחד כאלה המיוצרים על ידי חברת בואינג, מעוצבים באופן כזה שגורם לנו במכוון להרגיש שלווים ומעודד אותנו לשקוע בשינה - עיצוב שאפילו עשוי לסייע לנו להתמודד עם תופעת הג'ט לג.

עיצוב פנים הוא הרבה יותר ממה שאנחנו מכירים מתכניות טלוויזיה כמו "אקסטרים מייקאובר" או "בא לחדש לכם". לעיצוב פנים יכולה להיות השפעה עצומה על המצב הנפשי שלנו, אלמנט משמעותי במיוחד כשאנחנו נמצאים בדרך לחופשה וסגורים במטוס. כך למשל, ידוע כי צבעים של אפור בהיר, כחול וירוק מתקשרים לרגשות של שלווה ונחת, וכאשר מעצבי פנים רוצים שנוסעים ירגישו רגועים, הם לרוב ישלבו במטוסים פלטת צבעים של כחול-אפור. "צבעים יכולים גם להשפיע על תפיסה של אדם בכל הנוגע ללחות, טמפרטורות וריחות", אומרת מעצבת הפנים וירג'יניה טריפ מסוכנות "טיגו", המתמחה בפסיכולוגיה של צבעים ומעצבת עבור חברת בואינג. "כתום, למשל, עשוי לגרום לאדם להרגיש חמימות ויובש, תחושות שמטוסים בכל מקרה גורמים לאנשים להרגיש, בעוד כחול וירוק עשוים לתרום לתחושה של קרירות, לחות וניקיון".

נוסעת ישנה בזמן טיסה. ShutterStock
המטוסים מעוצבים כך כדי שנרגיש שלווים ונשקע בשינה/ShutterStock

ואלה לא רק הצבעים עצמם, שנלקחים בחשבון, אלא גם רמת הבהירות שלהם שנמדדת. על פי אנשי בואינג, מעצבים המתמחים בפסיכולוגיה של צבעים אומרים כי צבעים בהירים עשוים לגרום לחלל להרגיש גבוה יותר, רחב ופתוח יותר. צבעים כהים, לעמת זאת, נותנים את התחושה של חלל נמוך יותר, קטן, צר וסגור יותר. זו הסיבה שעיצוב הפנים של מטוסים נוטה לעשות שימוש בצבעים בהירים וקלילים, על מנת לתחח תחושה של "אווריריות" וחלל פתוח - שהוא הרבה פחות מלחיץ אותנו מחלל סגור.

מעצבי פנים של מטוסים גם גילו שצורות מעוקלות ומעוגלות תרמו ליצירת סביבה נוחה ונעימה יותר עבור הנוסעים, ובנוסף תרמו לכך שפנים המטוס מהרגיש מרווח ונעים יותר. צוות המעצבים של בואינג נמנע כיום משילוב של צורות חדות וקווים ישרים במשטחי המטוס השונים, והם מכוונים לקווים "ידידותיים ובטוחים יותר", כאשר הם מעצבים את האלמנטים השונים בתוך המטוס ובהם התקרות, תאי האכסון, המושבים וקירות המטוסים.

גם מי שלא השקיע מחשבה בצורה של מושב המטוס או הידית, ושם לב האם יש בהם זוויות ישרות או מעוקלות ומה הצבע שלהם, בטח שם לב להשפעה המכרעת שיש לתאורה במטוס על מצב הרוח והתחושה הכללית. כאשר מעצבי הפנים עבדו על מטוס בואינג 777, הם פיתחו שיטה שגורמת לתאורת המטוס להעניק תחושה רכה ורגועה יותר ולחלל עצמו להרגיש מרווח יותר. "התוצאה הייתה שהמטוס נותן לנוסעים תחושה של חלל פחות מכווץ וסגור, והאווירה בו יותר רגועה ונעימה", נכתב באתר החברה.

אבל לא רק על תחושת החלל משפיעה התאורה. בתאורת המטוס נעשה שימוש גם כדי לסייע לנוסעים להסתגל לאזורי זמן שונים. אם אי פעם טסתם בטיסה בין-יבשתית ונרדמתם במהלכה, ייתכן וכשהתעוררתם תאורת המטוס היתה חזקה, ולכך סיבה ספציפית: צוות המטוס מדליק את האורות הבהירים על מנת לסייע לגוף הנוסעים להסתגל ללוח הזמנים של היבשת החדשה, ובעתיד ייתכן ובמטוסים ישולבו מערכות מתקדמות אף יותר לסיוע בהתמודדות עם ג'ט לג. "אנחנו עושים כיום ניסויים עם תאורה צבעונית, כזו שטון הצבע שלה משתנה בעדינות בהתאם לשעת היממה", נכתב בבלוג של חברת בואינג. "הרעיון הוא להתאים את התאורה לשעון הביולוגי של הנוסעים, ובכך לסייע להם להתמודד עם ג'ט לג".

  • עוד באותו נושא:
  • טיסה
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully