וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

24 עובדות מדליקות שלא ידעתם על הדרכון שלכם

מדוע מלכת אנגליה לא זקוקה לדרכון, מה האפקט המדליק שמסתתר בדרכון הנורבגי, למה אסור לחייך בתמונת פספורט, באיזו מדינה תוכלו לקנות לעצמכם דרכון ואיזה שיא עולמי מחזיק הדרכון הישראלי

דרכון ישראלי בין היקרים בעולם/קרדיט תמונה: שאטרסטוק

בווידאו: הדרכון היקר ביותר בעולם

הדרכון הוא הרבה יותר מתעודת מעבר. יש לו היסטוריה מפוארת, כללים נוקשים וגם שפע של חובבי דרכונים בכל העולם, שאוספים עובדות מדליקות, מוזרות ומפתיעות. הנה כמה לדוגמה.

את מדור "ביקורת דרכונים" אתם כבר מכירים? אל תחמיצו.

1. הדרכון הראשון הוזכר בתנ"ך

האזכור הקדום ביותר של תעודת מסע מופיע בספר נחמיה, בעת שהמלך הפרסי ארתחששתא הראשון, מנפיק אישור מעבר כדי לחצות טריטוריה סמוכה, בדרכו לממלכת יהודה. מעניין לגלות כי נוסח דומה למה שנכתב באותו דרכון קדום מצוין גם כיום ברוב דרכוני העולם: בקשת מעבר חופשי והענקת סיוע לנושא הדרכון בעת הצורך. הדרכונים היחידים שאינם עושים שימוש בנוסח זה הם של פינלנד, אוסטריה ושוויץ.

2. הדרכון ה"מודרני" הראשון הונפק באנגליה

הדרכון, כתעודה המעידה גם על זהות הנושא אותו, הוצג לעולם באנגליה, על ידי המלך הנרי החמישי במאה ה-15. המלך סיפק דרכונים מעין אלו לנתיניו, כדי שאלו יוכלו להוכיח את זהותם בעת מסעותיהם מחוץ לארצם. עד היום, מצוין בדרכונים הבריטים כי הם הוצאו בשמה של הוד מלכותה.

3. הדרכון הגרמני: הכי חזק בעולם

ה"טלגרף מדווח כי אזרחי גרמניה מחזיקים ברשותם את הדרכון החזק ביותר בעולם, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה. המחקר שיקלל מספר נתונים, בהם מספר המדינות שאליהן ניתן להיכנס בעזרת דרכון מסוים ללא צורך בוויזה. בעלי דרכון גרמני יכולים לבקר ב-176 מדינות ללא ויזה (מתוך 218 מדינות). אגב, בדירוג זה, ניצב הדרכון הישראלי במקום ה-48.

דרכון גרמני. ShutterStock
מאפשר כניסה להכי הרבה מדינות ללא ויזה. דרכון גרמני/ShutterStock

4. והכי חלש: הדרכון הסורי

על-פי אותו דירוג, הדרכון הסורי הוא החלש ביותר. עם דרכון זה, כמו גם עם הדרכון הפקיסטני, העיראקי והאפגאני, ניתן לבקר רק בכ-30 מדינות או פחות, מבלי להזדקק לוויזה.


עוד על דרכונים בוואלה! תיירות:
הסיבה המפתיעה לצבע הדרכון בכל מדינה; ומי עיצב את הישראלי?
האם זהו הדרכון הכי מגניב בעולם?
לאיזו מדינה הדרכון הכי יקר; וכמה עולה הישראלי?

5. אין כניסה לישראלים

מסתבר שעם הדרכון הישראלי, לא תוכלו להיכנס ל-16 מדינות בעולם: סוריה, סודן, איראן, עיראק, תימן, לוב, אלג'יריה, בנגלדש, ברוניי, כווית, לבנון, מלזיה, עומאן, פקיסטאן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. זאת ועוד: 8 מתוך מדינות אלו, כלל לא מאפשרות כניסה לתחומן גם עם דרכונים זרים שבהם יש חותמת ויזה לישראל. מדובר בעיראק, איראן, לבנון, ערב הסעודית, סודן, סוריה, תימן ולוב. אבל צרת רבים חצי נחמה: מסתבר שהלובים לא מאפשרים כניסה לארצם לסורים, פלסטינים ואיראנים. כידוע, גם ישראל עצמה אינה מאפשרת לאזרחיה לבקר בחלק ממדינות אלו.

6. ארמני? שכח מאזרבייג'ן

עקב מחלוקת דיפלומטית בין ארמניה לאזרבייג'ן בכל הקשור לקונפליקט הקשור למובלעת נגורנו קרבאך, בעלי דרכון ארמני לא מורשים לבקר באזרבייג'ן. עם זאת, אזרחי אזרבייג'ן מוזמנים לבקר בארמניה ככל שיחפצו, אף ללא צורך בוויזה.

7. יש סיבה לצבע האדום

דרכוני העולם צבועים ברובם באחד מארבעה צבעים: אדום, ירוק, כחול או שחור. כך למשל, נקבע כי דרכוני האיחוד האירופאי מופיעים באדום-בורדו בעוד שדרכוני אזור הקריביים יהיו בכחול. כך או אחרת, לעתים לצבע יש משמעות גיאוגרפית או פוליטית. יש מי שטוענים כי במקרים מסוימים, דרכונים אדומים מעידים על עבר קומוניסטי של המדינה, בעוד שדרכונים כחולים מרמזים על היותם חלק מ"העולם החדש" – ארצות הברית, דרום אמריקה או אזור אוקיאניה. מעניין לדעת כי הטורקים שינו את צבע הדרכון שלהם לאדום, כחלק משאיפתם להצטרף לאיחוד האירופאי.

8. לרוב המדינות המוסלמיות יש דרכון ירוק

לעיתים, לצבע הדרכון יש גם משמעות דתית. כך למשל, במדינות בעלות רוב מוסלמי כגון מרוקו, פקיסטן או ערב הסעודית, המתהדרות בדרכון ירוק, צבע בעל חשיבות רבה באיסלאם.

דרכון מצרי. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
לרבות ממדינות ערב יש דרכון ירוק. דרכון מצרי/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

9. ויש גם דרכונים בהירים

ישנן מדינות שאימצו צבע מסוים כדי ליצור בידול או לשקף את הייחודיות שלהן. כך למשל, שוויץ, בעלת דרכונים בגוון אדום בהיר, סינגפור – עם דרכונים בצבע כתמתם וגם קנדה, שמנפיקה דרכונים מיוחדים לנוסעים בנסיעות חירום, שצבעם לבן.

10. הפטנט הסודי בדרכון הנורבגי

הדרכון הנורבגי מתאפיין באחד מתוך שלושה צבעים (לבן, טורקיז או אדום) והוא טומן בחובו פטנט ייחודי: אם מאירים על דפיו בתאורת אולטרה-סגול (כפי שנעשה בעמדות ביקורת הגבולות למשל), ניתן לפתע להבחין באפקט מדהים הנראה כמו הזוהר הצפוני.

עוד באותו נושא

הסיבה המפתיעה לצבע הדרכון בכל מדינה; ומי עיצב את הישראלי?

לכתבה המלאה

11. הטריק המגניב של הקנדים

הדרכון הנורווגי הוא לא היחיד שמצליח לעורר קריאות התפעלות. אם מאירים את דפי הדרכון הקנדי באור אולטרה-סגול, נראה כי הדרכון כולו מתעורר לחיים, והדמויות האפרוריות המאוירות בו, נצבעות בגוונים זוהרים להפליא.

דרכון נורבגי חדש. Neue, צילום מסך
מגיע בשלושה צבעים. הדרכון הנורבגי/צילום מסך, Neue

12. כמו ספר אנימציה

מכירים את הספרונים שדפדוף מהיר בהם, בעזרת האגודל, מדגים סוג של אנימציה בסיסית? בשנת 2012, הציגו בפינלנד דרכונים בעלי תכונה מדליקה זו: סדרת תמונות בחלק התחתון של הדרכון, שהופכות לאייל קורא רץ כאשר מבצעים דפדוף מהיר. אפקט מסוג זה תמצאו גם בדרכונים סלובניים.

13. יש חותמות שוות יותר

יש בעולם מספר יעדים בעלי חותמות דרכון ייחודיות להפליא. באיי הפסחא (ולמרות שמדובר בטריטוריה השייכת לצ'ילה ולא מדינה עצמאית), תוכלו לקבל בסניפי הדואר המקומיים חותמת בדמותם של פסלי מואי המפורסמים.

14. יש לכם כבר חותמת של מאצ'ו פיצ'ו?

המבקרים בעיר הקדומה מאצ'ו פיצ'ו שבפרו, מוזמנים לבקש שיחתימו את דרכונם בחומת בעלת עיצוב מדליק של העיר האבודה של תרבות האינקה. החותמות ניתנות בכניסה לאתר.

חותמת דרכון של מאצ'ו פיצ'ו. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מזכרת נעימה. חותמת דרכון של מאצ'ו פיצ'ו/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

15. ודווקא לוותיקן אין חותמת

למרות שמדובר במדינה הקטנה בעולם, המבקרים בוותיקן לא יוכלו לתעד את ביקורם בה באמצעות חותמת בדרכון, גם אם ממש ירצו בכך.

16. היו ימים: דרכונים בלי תמונות

תצלום ותיאור גופני הפכו להיות אלמנט חובה בדרכונים בריטיים בעת שפרצה מלחמת העולם הראשונה. זאת לאחר מקרה נודע משנת 1914, שבו המרגל הגרמני קארל הנס לודי נכנס למדינה בעזרת דרכון אמריקאי מזויף.

17. הצ'ופרים של הדרכון הדיפלומטי

נשיאים וראשי מדינה, כמו גם לבני משפחתם הגרעינית ולחברי ממשלה נבחרים, זכאים לקבל דרכון דיפלומטי, הטומן בחובו ויזה אוטומטית למדינות רבות, שדרוגי נסיעה שונים ויחס אח"מים במרבית נמלי התעופה. במדינות מסוימות, בהן ארה"ב, הנשיא מקבל דרכון דיפלומטי שישמש אותו לכל חייו, גם לאחר תום כהונתו.

דרכון דיפלומטי. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
דרכון דיפלומטי/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

18. מצטלמים לדרכון עם כל המשפחה

בניגוד גמור לדרישות המחמירות של היום, בעבר הכללים היו הרבה יותר גמישים. כך למשל, לא היו הוראות מיוחדות באשר לאופי התצלום בדרכון. העיקר הוא שיש תצלום. כך למשל, משפחות עם ילדים בני 16 ומטה, יכלו לשלוח צילום אחד, שבו מופיעה כל המשפחה.

19. הכי פשוט: שינוי פרטים בכתב יד

בתחילת המאה העשרים, הונפקו במדינות מסוימות דרכונים הכתובים בכתב יד: מקצועו של בעל הדרכון, מקום ותאריך הולדתו, גובה, צבע עיניים וצבע השיער. אם היו שינוי בפרטים אלו, ניתן היה להעביר עליהם קו ולכתוב מחדש (תוך אשרור השינוי באמצעות חותמת מיוחדת).

20. פעם היה מותר לחייך

בשונה מהמצב לפני קצת יותר מעשור שנים, כיום אי אפשר עוד לספק תמונת פספורט שבה אתם מחייכים. הסיבה: החיוך מקשה על טכנולוגיות זיהוי הפנים. גם שיער ארוך שמכסה חלק מהפנים אינו אפשרי עוד בצילומי פספורט. בהקשר זה, מעניין לדעת כי בשנה שעברה, התלונן אזרח צרפתי בפני שלטונות המדינה, על כך שלא איפשרו לו להשתמש בצילום הפספורט, שבו הוא נראה מחייך קלות, למרות שפיו נותר סגור. השלטונות עמדו על שלהם ולא ויתרו.

21. למלכת אנגליה אין דרכון

כאמור, כל הדרכונים הבריטים מוצאים תחת שמה של המלכה, אך היא עצמה אינה נזקקת לדרכון בעת שהיא מבקרת מחוץ למדינה. אגב, הפרבילגיה הזו היא שלה בלבד, ואף לא אחד מבני משפחת המלוכה הבריטית לא זכאי לה.

מלכת אנגליה אליזבת השנייה צופה בתחרות שחייה. רויטרס
אינה נזקקת לדרכון. אליזבת, מלכת אנגליה/רויטרס

22. כן לנייד, לא לסלפי

הסופר הסקוטי סר ארתור קונן דויל (יוצרו של שרלוק הולמס), הוציא בשנת 1915 דרכון שבו הוא מצולם יחד עם רעייתו ושני בניו - בעודם יושבים בכרכרת כלבים. עם זאת, הזמנים משתנים, ורק לאחרונה הודיע משרד הפנים הבריטי כי הוא מאפשר לעשות שימוש בתצלומי פספורט שצולמו בעזרת הטלפון הנייד (אך כך עוד לא מדובר בסלפי).

23. לקנות דרכון בטונגה

טונגה, מדינת האיים באוקיינוס השקט, מכרה דרכונים למי שאינם תושבי המדינה, בתמורה ל-20,000 דולרים, במטרה לייצר הכנסה נוספת לשלטונות. עם זאת, כדאי לדעת כי דרכונים מסוג זה אינם בעלי תוקף רשמי במספר מדינות שכנות, בהן הונג קונג.

24. הדרכון הנדיר בעולם

המסדר הריבוני הצבאי של מלטה, שנוסד בשנת 1099 ונחשב לישות מדינית, מנפיק דרכונים ספורים בלבד. כיום יש בעולם רק כ-500 דרכונים כאלו. חלק גדול מהם הוא דרכונים דיפלומטיים, והם תקפים לארבע שנים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully