וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה המפתיעה לצבע הדרכון בכל מדינה; ומי עיצב את הישראלי?

8.3.2016 / 7:00

למה מדינות מוסלמיות מנפקות דרכון דווקא בצבע ירוק; מדוע יש רק 4 צבעים עיקריים לדרכונים בכל העולם; ואילו מדינות מסתירות יצירות אמנות בין הדפים - דברים שלא ידעתם על הפספורט שמוציא אתכם לחופשה

הדרכון החזק בעולם, 2016/וואלה! תיירות

בווידאו: איזה דרכון הוא החזק ביותר בעולם, ומה עם הישראלי?

האם תהיתם אי פעם, בזמן שחיכיתם בתור לביקורת דרכונים, מה עומד מאחורי הצבע והעיצוב של הדרכון שלכם ושל אלה שמסביב לכם בשדה התעופה? גם אם מעולם לא ייחסתם לזה חשיבות, מאחורי צבע כריכת הדרכון יש הרבה יותר ממה שאולי נדמה לכם.


עוד על דרכונים בוואלה! תיירות:
לטייל בלי ויזה: איזה דרכון זר הכי כדאי להוציא?
האם זהו הדרכון הכי מגניב בעולם?
לאיזו מדינה הדרכון הכי יקר; וכמה עולה הישראלי?


לדברי הראנט בוסיאן, סגן נשיא קבוצת "ארטון" המפעילה מסד נתוני דרכונים אינטראקטיבי, הגוון של כל דרכון לאומי נגזר מארבעה צבעים עיקריים: אדום, ירוק, כחול או שחור. עם זאת, "בתוך כל גוון של צבע יש וריאציות עצומות", הוא אומר. "למעשה, יש לדרכונים צבעים רבים".

בעוד הכללים המכתיבים כיצד חייבים להיראות דרכונים כוללים את הגודל והפורמט שלהם והם נקבעים על ידי הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), ממשלות מדינות העולם רשאיות לבחור את הצבע ועיצוב של המסמך הלאומי שלהן בעצמן. "יש תרחישים אפשריים רבים להסברים מדוע הן בחרו בצבע מסוים", אומר בוסיאן.

הדרכונים במדינות האיחוד האירופי (EU) נוטים להיות בצבע בורדו, בעוד מדינות הקהילייה הקריבית (CARICOM) משתמשות בצבע הכחול. "הסיבות לכך יכולות להיות גיאוגרפיות או פוליטיות. יש הטוענים כי הצבע האדום או בורדו נובע מהעבר הקומוניסטי", אומר בוסיאן, "וכי דרכונים כחולים עשויים לסמל את העולם החדש של מדינות בצפון אמריקה, דרום אמריקה ואוקיאניה. טורקיה, למשל, שינתה את צבע הדרכון שלה לבורדו במסגרת תקוותה להצטרף לאיחוד האירופי", הוא מוסיף.

דרכון דרכנים זרים. ShutterStock
4 צבעים עיקריים לדרכונים בעולם. בירוק בוחרים לרוב מדינות מוסלמיות/ShutterStock

חלק מהמדינות בוחרות בצבע מסוים כדי להתבדל

עבור מדינות אחרות משמעות צבע הדרכון שנבחר עשויה לנבוע ממניעים דתיים, כמו במדינות מוסלמיות כגון מרוקו, פקיסטן וערב הסעודית, שם הדרכונים מנופקים בגוונים שונים של ירוק. "רוב מדינות האיסלאם עושות שימוש בדרכונים ירוקים בגלל החשיבות של הצבע בדת", מסביר בוסיאן. "על פי האמונה, ירוק היה הצבע האהוב על הנביא מוחמד, והוא נחשב על ידי המוסלמים לסמל הטבע והחיים. לכן הוא מוצג גם על כמה מהדגלים הלאומיים של ארצות האיסלאם, כמו אפגניסטן ואיראן".

חלק מהמדינות בוחרות בצבע מסוים כדי להתבדל ולשקף את זהותן הייחודית, כגון שוויץ, שהדרכון שלה הוא בצבע אדום בוהק. הדרכונים של סינגפור נושאים כיסוי כתום-אדמדם, בעוד הדרכון הזמני שמנפקת קנדה למטיילים נושא כיסוי לבן.

הדרכון האמריקאי ראה כמה שינויים בצבעו במהלך ההיסטוריה, מאדום לירוק ועד הצבע הכחול הנוכחי. את כריכת הדרכון הישראלי הראשון עיצבה פרנציסקה ברוך, שהייתה מעצבת גרפית ילידת גרמניה. אגב, הדרכון הישראלי הראשון ניתן לגולדה מאיר ז"ל, שהיתה בזמנו שליחת הסוכנות היהודית לרוסיה, ועד 1980 הכיתוב בו היה בעברית וצרפתית, שהוחלפה באנגלית.

דרכון ישראלי. ShutterStock
את הכריכה עיצבה מעצבת גרפית ילידת גרמניה. דרכון ישראלי/ShutterStock

המדינה ששילבה את הזוהר הצפוני בדרכון שלה

הבחירה של צבע עבור דרכון של מדינה מושפעת אמנם על ידי התרבות וההיסטוריה, אולם היא נובעת גם מאלמנטים של מעשיות וזמינות. "ייצור דרכונים הוא תהליך מבוקר מאוד, ורק כמה חברות ברחבי העולם עושות את זה", אומר בוסיאן ומוסיף כי הבריסטול המשמש לכריכת הדרכון בדרך כלל מסופק על ידי צד שלישי, ומגיע בוריאציות וצבעים מסוימים כדי לעמוד בסטנדרטים הנדרשים.

בעוד הצבע של כריכת הדרכון מוגבל לגוונים של אדום, ירוק, כחול ושחור, תחום העיצוב של דרכונים נכנס לעידן מרגש, כאשר בשנים האחרונות החלו מספר מדינות לשלב תכונות מיוחדות בדרכוניהם. כמה מהן, לרבות הדרכונים המשמשים את אזרחי קנדה, בריטניה, ארה"ב, סין ונורבגיה, 'מסתירים' יצירות אמנות בין דפיהם - כאלה הנגלות רק תחת אור אולטרה-סגול.

כך, למשל, הדרכונים החדשים והמלוטשים-למראה של נורבגיה שתוכננו על ידי סטודיו לעיצוב מגיעים בצבעים לבן, טורקיז או אדום - לפי סוג הדרכון. דפיו של כל אחד מהם כוללים פרשנות חזותית מינימליסטית ומרשימה לנופים המדהימים ביותר שיש למדינה להציע, לרבות התופעה הזוהר הצפוני החמקמק - המופיע כאשר מניחים את הדפים תחת אור אולטרה סגול. פינלנד הוסיפה לפני מספר שנים תכונה חדשה לדרכוני התושבים שלה, שבכריכה האחורית שלהם מופיע פתית שלג: לתחתית כל אחד מהדפים נוסף איור של אייל קורא, והוא צועד כאשר הנוסעים מרפרפים בדרכון שלהם.

אגב, בכל דף בדרכון של אזרחי איראן מופיע בתחתית העמוד הכיתוב באנגלית: "The holder of this passport is not entitled to travel to occupied Palestine" ("מחזיק דרכון זה אינו רשאי לבקר בפלסטין הכבושה"), כלומר בישראל.

לפרטים נוספים על דרכוני העולם, היכנסו לאתר "פספורט אינדקס"

  • עוד באותו נושא:
  • דרכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully