וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מאשימים: Airbnb עושה כסף מבתים בהתנחלויות

הפלסטינים תוקפים את האתר הפופולרי, לאחר שמצאו כי בתים בהתנחלויות מוצגים כחלק מישראל: "אפרת היא עיר יפה בסמוך לירושלים", נכתב באחת המודעות. "האתר מקדם רכוש גנוב ואדמה גזולה", אמר יועצו של אבו-מאזן, שקרא לאנשי Airbnb להתנצל

דירה להשכרה באתר Airbnb בהתנחלות. AIRBNB, אתר רשמי
"2 חדרים בכפר שקט והררי בישראל". בית בהתנחלות אשכולות, כפי שמוצגת ב-Airbnb/אתר רשמי, AIRBNB

אתר השכרת הדירות Airbnb נקלע לעין סערת הסכסוך הישראלי פלסטיני: גורמים פלסטיניים תוקפים בחריפות את האתר הפופולרי, לאחר שנמצא כי כמה מודעות של נכסים השוכנים בהתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון מסומנים בו כנמצאים בתחומי מדינת ישראל - וזאת למרות ששטחי יהודה ושומרון מעולם לא סופחו לישראל באופן רשמי. לדברי הגורמים הפלסטינים, יש בכך הטעייה של לקוחות החברה, וניצול של Airbnb את הכיבוש הישראלי לטובת רווח כספי.


עוד על Airbnb בוואלה! תיירות:
השכירו דירתם ב-Airbnb ויצאו להתחתן, חזרו ומצאו בה אורגיה
מה באמת יותר משתלם: דירה ב-Airbnb או חדר במלון?
האם Airbnb באמת פוגעת בתיירות בישראל?


"מתנחלים יהודים מפרסמים את הנכסים שלהם באתר השכרת הדירות והחדרים Airbnb, למרות שהם גרים באופן בלתי חוקי על אדמות פלסטיניות כבושות", נכתב באתר The National שבאבו-דאבי. "במרבית המקרים, נטען כי הבתים בתנחלויות, במאחזים ובמזרח ירושלים ממוקמים בגבולות ישראל. באף אחד מהמודעות לא מצוין כי הבתים, הנחשבים ללא חוקיים על פי חוק הבינלאומי, נמצאים בשטחים פלסטיניים ובאף אחת מהן לא צוינה אזהרת בטיחות וביטחון".

באתר נכתב, כי בכירים ברשות הפלסטינית מאשימים את Airbnb בכך שהיא "עושה רווחים מהכיבוש הישראלי", כיוון שהיא גובה עמלה מכל הזמנה שנעשית דרך המערכת שלה, בגובה של כמה אחוזים מהעלות של כל לילה שהוזמן. "זה לא רק שנוי במחלוקת, זה גם לא חוקי ופלילי - האתר זה מקדם רכוש גנוב ואדמה גזולה", אמר לאתר ד"ר חוסאם זומלוט, יועצו של אבו-מאזן ומי שמשמש כשגריר הרשות הפלסטינית ודובר מטעמה לתקשורת זרה. הוא קרא לאנשי Airbnb להתנצל בפני פלסטינים שנפגעו מההתנחלויות. "יבוא יום שבו חברות כמו זו, אשר עושות רווחים מהכיבוש, ימצאו את עצמן בבית המשפט", אמר.

אחת המודעות, לדוגמא, מציגה תצלום של קוטג' מבודד שצמוד גינה מטופחת ונושא את הכותרת: "מקום זול ללון בו באחד מפרברי ירושלים", במחיר של 471 שקלים לילה. "אפרת היא עיר מגורים יפה ושופעת בסמוך לירושלים, מוקפת באתרים היסטוריים ושבילי הליכה נחמדים בטבע", אמרה המארחת לאתר The National. היא הוסיפה, כי היא מתגוררת במקום מזה 30 שנים, וכי רכושה הוא "חלק ממדינת ישראל". כאשר נשאלה אם היא סיפרה לאורחים שהנכס שלה נמצא בהתנחלות וכי עליהם לבצע בשל כך שיקולי בטחון, ענתה: "אנשים באים אלינו בידיעה שאפרת היא חלק ממדינת ישראל, והם אינם עוסק בנושאי בטיחות וביטחון". במגזין נכתב כי "אפרת היא התנחלות בלתי חוקית שהוקמה בשנת 1983 על אדמה פלסטינית כבושה. היא שוכנת 12 קילומטר דרומית לירושלים ליד בית לחם וכמעט 7 קילומטר ממזרח לקו הירוק עליו הוסכם בשביתת הנשק של 1949 בין צבאות ערב לישראל לאחר מלחמת 1948".

מודעה אחרת מראה חדרים להשכרה במעלה רחבעם, מאחז שנוי במחלוקת דרומית לבית לחם, שחלקו נחשב ללא חוקי אפילו על ידי הרשויות בישראל. אין עליו הרבה פרטים, אבל המחיר עומד על 105 שקלים ללילה. המודעה מתארת את הנכס כ"מקום נחמד במדבר יהודה. כ-15 דקות נסיעה מירושלים". בשיחה עם בעל הנכס, הוא אמר: "אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקה, אבל מבחינה סטטיסטית בטוח כאן יותר מאשר בתחומי הקו הירוק", והוסיף כי הבית פועל באמצעות גנרטור ומיכל מים עצמאי.

שם תגית ונושא: דירה להשכרה באתר Airbnb בהתנחלות. AIRBNB, אתר רשמי
"15 דקות מירושלים". דירה בהתנחלות נווה דניאל/אתר רשמי, AIRBNB

"כל מי ששוהה בנכס של Airbnb בהתנחלות - פושע"

לפי הפרסום באתר, "ההתנחלויות וההרחבה שלהן נתפסות זה זמן רב כמחסום עיקרי להקמת מדינה פלסטינית. תחת ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו, תפסה תאוצה הרחבת התנחלויות ואוכלוסיית המתנחלים היהודית גדלה ב-23 אחוזים בין השנים 2009 ל-2015 ליותר מ-400 אלף אנשים, לרבות מזרח ירושלים, בהשוואה לשיעור צמיחה של 9.6 אחוזים באוכלוסיית ישראל בתוך תחומי הקו הירוק. בשנת 2011 השיקו המועצות המקומיות ביהודה ושומרון קמפיין פרסומי שמטרתו הייתה להעלות לחצי מיליון את מספר המבקרים בהתנחלויות בתוך חמש שנים".

לדברי פרופסור למשפט בינלאומי, ג'ון דוגארד, מי ששימש כשליחו המיוחד של האו"ם בשטחים, "כל מי ששוהה בנכס של Airbnb בהתנחלות מאפשר את ביצוע הפשע של הקמת התנחלויות ולכן הוא נחשב למסייע לפשע, ואותו דבר חל על עשיית כסף מהרכוש שנבנה על התנחלויות בלתי חוקיות". הוא מוסיף, כי Airbnb צריך לציין בבירור כאשר נכס ממוקם בהתנחלות, בדומה לתקנות האיחוד האירופי החדשות דורשות כעת מתוצרת התנחלויות להיות מסומנת ככזו המגיע מהתנחלות.

כאשר מארחים נרשמים ל-Airbnb הם נדרשים לתאר את הנכס בצורה מדויקת, וחלק מהמודעות של נכסים בתנחלויות עוברות על תקנות האתר בכך שהן מציינות כי הנכסים נמצאים בתוך תחומי ישראל, ולא מחוץ לתחומי המדינה ומחוץ לקו הירוק. "זו כמובן טעות עובדתית משותפת לרבים, בעיקר בישראל, אך ככל הנראה גם בחו"ל", אמר ל-The National דרור אטקס, פעיל מרכזי בשלום עכשיו וביש דין ומומחה למדיניות ישראל בשטחים. הוא הוסיף, כי המתנחלים מוציאים כספים רבים על קידום התיירות ביהודה ושומרון. "הרעיון מאחורי הקמפיין הזה הוא ליצור מקומות עבודה ולהגדיל את זרימת הכסף להתנחלויות, ולהגדיל את מספר הישראלים והתיירים הרואים בהתנחלויות והגדה המערבית באופן כללי חלק נורמלי ולגיטימי של מדינת ישראל".

מ-Airbnb נמסר בתגובה לוואלה!: "אנו עוקבים אחר החוקים והתקנות באזורים בהם מתנהלת הפעילות העסקית שלנו, ואנו בודקים חששות שהועלו בנוגע לרישומים ספציפיים. אנו גם מעודדים אורחים לתקשר עם המארחים שלהם ולבדוק את המקום לפני שהחופשה מתחילה. לאפליה אין שום מקום באתר שלנו ואנחנו חוקרים כל תלונה שאנחנו מקבלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully