הישוב קציר. זיו ריינשטיין
הישוב קציר/זיו ריינשטיין

קציר: ריכוז גדול של הפתעות על הר אחד

בגובה של כ-350 מטרים שוכן הישוב קציר, המשקיף על ואדי ערה. מעבר לשקיעות מדהימות, מסלולי טיול וחנות יד 2 - קציר הפך אבן שואבת לעשרות אומנים שמצאו בו בית ליצירה. הפתעה נהדרת בדרך לצפון

לא תמצאו בו מלון או צימרים מפנקים, הוא לא רווי במעיינות או מקורות מים מרעננים וגם לא מסעדות מגניבות שבאים במיוחד בשבילן. על פניו, אולי לא תמצאו יותר מדי סיבות (למרות שיש מלא) כדי להגיע לאזור של המועצה אזורית מנשה, זה שנמצא בגבול חדרה ממערב, אום אל פאחם מצפון-מזרח ושל הקו הירוק מדרום. אבל אז אתה מגיע אל הישוב קציר, והכל משתנה.

טיול מרתק בישוב קציר/צילום: זיו ריינשטיין

"קציר אך לא קוצרים"

"מדובר בריכוז גדול של הפתעות על הר אחד", אומר גיא מלל, יועץ תיירות שמכיר היטב את הישוב הקהילתי הזה. "קציר הוא חלק מ"תוכנית המצפים בגליל", וזהו המצפה הדרומי ביותר למרות שהוא בשומרון", מסבירה טל רז, מורת דרך מקומית ואולי אחת ממובילות התיירות באזור.

ואכן, כשמגיעים קצירה, מבינים שהישוב נבנה על שתי גבעות (ובקרוב שלישית) ברכס אמיר המתנשאות לגובה של כ-350 מטרים מעל פני הים בממוצע, מה שנותן לו אוויר נהדר ונוף מדהים כמו בגליל, למרות שאתם כמעט במרכז. שם הישוב אומנם מצטרף לשמם של ישובים עם שמות חקלאיים באזור, כמו מענית, מגל ואפילו העיר חריש, אבל לא תמצאו חקלאים רבים מבין 3,200 תושביו, או כפי שטל אומרת: "קציר אך לא קוצרים", כי כולם יוצאים החוצה לעבוד. חלק מהפרנסה בישוב נסובה סביב אומנים ואומנות.

עוד בוואלה!

הכפר שמיתג את עצמו כ"סביון שבגליל"

לכתבה המלאה
הישוב קציר. זיו ריינשטיין
חלק מ"תוכנית המצפים בגליל", למרות שהוא בשומרון. קציר/זיו ריינשטיין
הישוב קציר. זיו ריינשטיין
השקיעות משם פשוט מעלפות. ספסל אקולוגי של בני מצווה בקציר/זיו ריינשטיין

חוכמת המעגל

טלי גאון, למשל, היא מרפאה בעיסוק שגילתה שמנדלות מספרות את כל מה שחשוב לה. היא חיה בקציר עם בעלה מזה 25 שנים, חיים אקולוגיים ככל שניתן וילדיה אף למדו בביתה הספר המעורב "גשר על הוואדי" שמציין 18 שנים להיווסדו. בניגוד לבתי ספר אחרים מעורבים (יהודים-ערבים), בית הספר הזה נמצא בישוב ערבי - כפר קרע. "זה נותן הרבה פלוסים", היא אומרת וכך נוצר בשפת המנדלות "לב פועם" והיא החלה ליצור אומנות ירוקה, אקולוגית מכל מה שהיא מוצאת או מביאים לה - פקקים, כפתורים, צנצנות ועוד. לדבריה, "כשאתה רואה מנדלה - זה מראה לך שאתה חלק משלמות, מרקמה אנושית גדולה ורק אם לאחרים יהיה טוב - גם לך יהיה טוב. המנדלה מזכירה שאנחנו חלק מחוכמת המעגל שבו לכולם צריך להיות טוב". במפגש שהיא עורכת בביתה, היא מספרת על אורח החיים שלה ומעבירה סדנאות ליצירת מנדלות של שעה וחצי ועד חמש שעות.

מחיר לסדנה: 50-30 שקלים לאדם, 900 שקלים לקבוצה. 050-2616877.

מנדלה של טלי גאון בקציר. זיו ריינשטיין
"כשאתה רואה מנדלה - זה מראה לך שאתה חלק משלמות". ביתה של טלי גאון/זיו ריינשטיין
מנדלה של טלי גאון בקציר. זיו ריינשטיין
אנחנו חלק מרקמה אנושית גדולה. טלי גאון ומנדלה שיצרה/זיו ריינשטיין

כור מחצבתם של האומנים

בניגוד לטלי הוותיקה בישוב, אומנים רבים החלו לעוט על קציר בשנים האחרונות, רבים מהם מפרדס חנה-כרכור, ומצאו בו את כור מחצבתם (תרתי משמע). כך, הוקמה קריית האומנים - רחוב קטן ומקסים עמוס קרוואנים ישנים של מקימי הישוב, שהפכו לסדנאות יצירה, ומאוד כיף להסתובב ביניהם. למשל, הסטודיו של הפסל בנימין ויטל שחי שבע שנים בקציר והגיע אליו מפרדס חנה, לאחר שהיתה רעידת אדמה והוא חיפש מקום אחר למחייתו. "העבודה שלי היא במגירה, אני עובד ביני ובין עצמי", הוא אומר כשהוא מראה את יצירתו "70 פנים". "ההשראה שלי באה מכאב", לדבריו. "אני מעמיד סימן שאלה ואז מחטט בו ואז מגיע לעבוד". בין יצירותיו תוכלו לראות יונת שלום לבנה עם רימון, או פסלים אפריקניים, פסלי פנים ושאר יצירות מיוחדות.

קרית האומנים, קרוואן 2, 052-4405181.

הסטודיו של הפסל בנימין ויטל בקציר. זיו ריינשטיין
"ההשראה באה מכאב". פסלים בסטודיו ויטל בקציר/זיו ריינשטיין
הסטודיו של הפסל בנימין ויטל בקציר. זיו ריינשטיין
"מעמיד סימן שאלה ואז מחטט בו ומגיע לעבוד". הפסל בנימין ויטל/זיו ריינשטיין

לעבוד ביער

הלאה בהמשך שביל האומנים, נמצא פרויקט מגניב וגם די חדש בשם "יער", שהוא מעין we work מקומי, שבו ניתן לעבוד או לשמוע הרצאות. את המיזם הקימה שרה, יזמת מתחום ההייטק, שלפני כשנתיים רצתה להפסיק את מירוץ החיים הטכנולוגי ו"לנסות להקים משהו עם יותר חיבור לטבע", כדבריה. במתחם שהיא הקימה, שבנוי עץ, ישנן עמדות עבודה אישיות וקבוצתיות, בהן מחשב, שירותי משרד, חדר ישיבות, כמה ספות באולם הגדול שמתאימות להרצאות אינטימיות, מטבח מאובזר עם מכונת אספרסו ואפילו "האפי-האור" של יין ובירה בימי חמישי. בימי שישי מתקיימים מפגשי נטוורקינג בחינם. "הרגשתי שאני בתוך יער בזכות העצים מסביב וגם תמיד רציתי לומר שאני עובדת ב'יער'" אומרת שרה. עמדת עבודה אישית תעלה 89 שקלים לאדם ליום, בשולחן משותף - 69 שקלים. אבל אפשר גם חצי יום.

לתיאום: 052-5558879.

מתחם עבודה "יער" בקציר. זיו ריינשטיין
מעין we work מקומי. מתחם העבודה "יער"/זיו ריינשטיין
מתחם עבודה "יער" בקציר. זיו ריינשטיין
במתחם עמדות עבודה אישיות וקבוצתיות/זיו ריינשטיין

גם בית קפה, גם חנות יד 2

עדיין בקריית האומנים, קפיצה למקום מקסים שהקימה מיכל אדם בשם "מיק'ס פלייס". אדם, אדריכלית במקצועה, פתחה בית קפה וחנות יד 2 במקום אחד. "החפצים בחנות הם שלי אבל המון מביאים פריטים שלהם, למשל אמנים שביאים את יצירות שלהם ואנו מתחלקים ברווחים אם מישהו קונה. גם חברות שלי מביאות דברים", היא אומרת.

מיק'ס פלייס נפתח במאי 2020, בתקופת הקורונה, ואדם מסבירה שאנשים באו לבלות בבית הקפה כי לא רצו לשהות בחוץ. "נאלצתי לארח את המקומיים ועשיתי הכל: מלצרתי, אפיתי, מכרתי - הכול", הוא מוסיפה. בבית הקפה תמצאו שתייה חמה, קרה, בירות, שייקים, גבינות, עוגות, לחם ומטבלים ועוד. פתוח כל יום (חוץ משבת) מ-09:00 עד 21:00 ובשישי עד 14:00.

קרית האומנים ביתן 8.

מיק'ס פלייס בית קפה וחנות יד 2 בקציר. זיו ריינשטיין
בית קפה וחנות יד 2. מיק'ס פלייס/זיו ריינשטיין
מיק'ס פלייס בית קפה וחנות יד 2 בקציר. זיו ריינשטיין
אדריכלית שחיפשה מה לעשות בקורונה. מיכל אדם/זיו ריינשטיין

האיש שפורש כנפיים ועף

ממש מול בית הקפה נמצא סטודיו שאתם חייבים להיכנס אליו, כי האמנות בו פשוט מהממת ובעיקר מי שעושה אותה - הפסל צביקה אלטמן. לפני 11 שנים הוא הגיע לקציר ופתח סטודיו לפיסול שבו הוא מלמד מבוגרים וילדים לפסל בשלל טכניקות ובעיקר מייצר סדרות של פסלים.

סדרת הציפורים של אלטמן, למשל, נוצרה "כדי להסיר את החסמים של האדם", לדבריו. "אני לא מחכה לפנסיה כדי להגשים חלומות", הוא אומר, "אלא אני פורש כנפיים ועף". בסטודיו שלו תראו את הפסל מבזלת "גם עם כנף אחת מאבן אפשר לעוף", או פסל משפחתי של ציפורים שאחת מרימה את השנייה. פסל אחר הוא "אמת אחרת", שבו לקח את סמל התעשייה האווירת שבה עבד אביו, והחליף את המטוס בציפור והוסיף מצפן. בין היתר מתנדב אלטמן ומלמד ילדים מפנימיות, וזאת "כדי להעביר את הידע הלאה, כמו שאני קיבלתי, כדי הידע לא ימות", וביחד הם מייצרים חותם אומנותי ברחבי הארץ. "זה נותן להם גאווה", הוא מוסיף.

לביקור: 052-3345490. לקבוצה הביקור בתשלום.

סטודיו של הפסל צביקה אלטמן בקציר. זיו ריינשטיין
סדרת הציפורים בסטודיו של הפסל צביקה אלטמן/זיו ריינשטיין
סטודיו של הפסל צביקה אלטמן בקציר. זיו ריינשטיין
"לא מחכה לפנסיה כדי להגשים חלומות". צביקה אלטמן/זיו ריינשטיין

ללמוד להכין פיצה מיוטיוב

כדי לנוח מעט מהאומנות, קחו הפסקה אצל אמן הפיצות - גולן - שלפני כשלוש שנים פתח את "פאפא אנג'לו". לפני שהפך לאיש הפיצות, עבד גולן כקבלן שיפוצים, אבל בגיל 40 החליט שכבר קשה לו ורצה שינוי, והשינוי אכן הגיע. "למדתי להכין פיצה מיוטיוב ובניתי בבית טאבון", הוא מסביר איך התחיל לאפות. בין הפיצות שהוא מכין יש נפוליטנה בוורסיה משפחתית, או פיצה ביאנקה עם רוטב שמנת מסקרפונה ופיקורינו, אגוז מוסקט, בזילוקום, בטטה ואגוזי מלך. מגש משפחתי יעלה 68 שקלים לפני תוספות.

פתוח: 23:00-13:00 למעט יום שישי. שבת מ23:00-17:00, ויש כמובן משלוחים. 04-6831757.

פיצה "פאפא אנג'לו" בקציר. זיו ריינשטיין
נמאס לו מהשיפוצים, אז הוא למד להכין פיצה. גולן ב"פאפא אנג'לו"/זיו ריינשטיין
קרית האומנים בקציר. זיו ריינשטיין
בני המקום אוכלים את הפיצה של גולן בקרית האומנים/זיו ריינשטיין

יאסו ורטיס!

הפסקה קלה מהעבודה אפשר לעשות בפאב המקומי "ורטיס" (על-שם הזמר היווני ניקוס ורטיס) שפתוח בימי חמישי ושבת מ-21:00. בפאב שבנה ליאור דהן בעשר אצבעותיו, הוא משתדל להביא אמנים להופעות קטנות, כמו חמי רודנר שהופיע ואחרים. "הכל התחיל כדי לתת מענה תרבותי לתושבים", אומר דהן שגם מקיים במקום חתונות, בר מצווה ושאר אירועים עם קייטרינג מהאזור. "אני משתדל להשאיר את הפרנסה אצל המקומיים", הוא מוסיף וחולם על הופעה של אביתר בנאי או דודו טסה ב"ורטיס" (לידיעת הגולשים בנאי וטסה).

פאב "ורטיס" בקציר. זיו ריינשטיין
"הכל התחיל כדי לתת מענה תרבותי לתושבים". פאב "ורטיס"/זיו ריינשטיין
פאב "ורטיס" בקציר. זיו ריינשטיין
חולם על הופעה של אביתר בנאי או דודו טסה בפאב שלו. ליאור דהן/זיו ריינשטיין

במשעול בלב שדות

עם רדת השמש, כדי לסור ל"משעול הציפור". בקציר בנו התושבים כמה שבילי טיולים קלים שמכונים משעולים, כמו משעול אל-אחווט (שמוביל, אולי, לעירו של סיסרא "חרושת הגויים"), או משעול הציפור שהקימו אורלי נדיר ומתנדבים מהישוב "כדי לחבר את התושבים לטבע", מסבירה טל רז. במשעול הציפור הוקם פעמון רוח גדול ומרשים על ידי נעם זמיר. כדי גם לצעוד מרחק של דקותיים לנקודה אחרת מרשימה - מצפה דור - על שם בן הישוב דור אלקיים שנהרג בתאונת דרכים בבאר שבע בשנת 2018.

פעמון רוח במשעול הציפור בישוב קציר. זיו ריינשטיין
מושלם לתצפית ופיקניק. פעמון רוח במשעול הציפור/זיו ריינשטיין
מצפה דור בישוב קציר. זיו ריינשטיין
הוקם לזכר בן המקום שהלך לעולמו ב-2018. מצפה דור/זיו ריינשטיין

מי רוצה "ארגז משמח"?

הנוף משני המקומות הללו פשוט מרחיב לב, וזהו גם מקום נהדר לפיקניק איכותי שמספקות "החלוצות" - טלי ארגוב ואפרת צימט - שבתקופת הקורונה החלו לייצר מארזי אוכל לתושבים פרטיים ומהר מאוד גם לחברות. "זה גדל כל כך מהר ולא היה אפשר לעשות משלוחים לכולם, עד שהתחלנו לארוז מוצרים שמייצרים עבורנו", הן אומרות. כך למשל, תמצאו בסלי הפיקניק שלהן לחם איכותי, מיץ טבעי, קיש, סלט, שישה ממרחים ויין של יקב טפרברג, כלים מתכלים ואפילו מגש עץ ביצור מקומי. עתה הן מפעילות משלוחים לבתים, משרדים וגם למטייל הפרטי שיכול לאסוף מגש רומנטי או משפחתי. "ויש גם 'ארגז משמח'" הן אומרות, שבו אפשר לצרף ולשלוח מתנה. מעבר לכך, השתיים גם מארחות קבוצות לבראנצ'ים בעמק יזרעאל.

מחיר ארז זוגי: 185 שקלים ללא משלוח. 054-2289892.

החלוצות במשעול הציפור בקציר. באדיבות המצולמים
ישמחו לשמח אתכם ."החלוצות" (אפרת וטלי) עם ארגז הפיקניק שלהן/באדיבות המצולמים

⁦"עץ שהיו לו חיים קודמים"

ערב ירד על קציר, אז טל רז הזמינה אותי לביתה, שהוא אטרקציה בפני עצמה. בית העץ שלה ושל בן זוגה, נעם זמיר, נגר שמשתמש ב"עץ שהיו לו חיים קודמים", אומרת רז, "כי יש לו את כל החיים שהעץ ספג בהמלך הדרך וגם כדי לא לכרות עצים חדשים". כך למשל, הדלת עשויה מחבית יין, ועם הזמן הבית הפך למעין גלריה משפחתית שבה יש המון עבודות אומנות, אפילו של אמהותיהן של בני הזוג שמציגות במקום את עבודותיהן, כמו גם בתם של טל ונעם, שחר, שמציירת. ניתן לבוא לסיור מקסים בבית, לשמוע הסברים על המקום וכמובן על קציר (וטל מכירה הכי טוב את קציר ואת האזור, האמינו לי), או לסדנת תכשיטים בצריבה מכסף ונחושת בשילוב אבנים קטנות.

ביקור: 40 שקלים לאדם, סדנה לקבומות 1,500-650 שקלים, ולמשפחה - 250 שקלים. ⁦050-3841513.

הבית של טל רז בקציר. זיו ריינשטיין
המקום הפך לגלריה משפחתית. הבית של טל ונעם/זיו ריינשטיין
טל רז בקציר. זיו ריינשטיין
האדם שמכיר הכי טוב את קציר, ובכלל את האזור. טל רז/זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully