וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביל הנחש: מה עושים כשפוגשים נחש בטיול?

16.4.2014 / 7:58

ימי האביב החמימים גרמו גם לזוחלים לצאת אל השמש, כשבתקופה זו מוגברת פעילותם של נחשים ארסיים שהכשתם הראשונה מסוכנת ביותר. אז מה עושים כדי למנוע עקיצות והכשות? טיפים למטיילים בשטח

נחש צפע. ShutterStock
הימים מתחממים והם מתעוררים. נחש/ShutterStock

חול המועד פסח פותח רשמית את בוא האביב, הזמן האידיאלי לטייל בפארקים, שמורות הטבע והנחלים. הטבע הפראי והפריחות המלבלבות מושכים אליהם, ככל שהטמפרטורה גבוהה ומזג האוויר צחיח, מזיקים טורדניים למיניהם כמו דבורים, נדלים, זחלים ונחשים ארסיים.

מצפון ועד דרום: כל האטרקציות והאירועים לפסח

רגע לפני שאנו באים להתיישב לאתנחתא על אחד הסלעים או להשתכשך בנחל, אלי כהן, יו"ר התאחדות המדבירים בישראל, מסביר איך להיזהר ממפגש מפתיע עם אחד מהמזיקים הנפוצים.

אמרו לא לקן
באזורים הצחיחים בהם יש צמחייה ירוקה, מצויים יתושים מסוגים שונים, בעוד נחשים, עקרבים ונדלים סביר שנמצא מסתתרים תחת סלעים, קרשים וענפים סבוכים. נחילי דבורים וצרעות, נמצא בקן חשוף על האדמה כאשר פעילותן מתאפיינת בתעופה הלוך ושוב סביב הקן. הקפדה על מספר הנחיות מצד ההורים והילדים, רובן מתאפיינות בנוסח "אל תעשה", ימנעו הכשות או עקיצות חמורות.

הדבר הכי חשוב הוא להימנע מהזזה או הפיכה של סלעים, אבנים וענפים, בטח שלא בידיים חשופות. אם אין ברירה רצוי להיעזר במקל ארוך או מגרפה. יש להימנע גם מדריכה על קן צרעות או דבורים. מנקודת מבטם של המזיקים, במידה ונגענו או הזזנו סלע המהווה עבורם מחסה או חממה להטלת ביצים, הפרנו את המסתור, חשפנו אותם, לכן הם תוקפים אותנו בבהלה. באחריות ההורים להחזיק את ידם של ילדיהם הקטנים ולהשגיח שילכו רק בשבילי ההליכה המסומנים ושלא יגעו בנוף הצדדי, המפתה והאותנטי. יש להסביר לילדים כי המזיק נמצא במרחב הפרטי שלו ואין לחדור אליו.

ילדים תופסים נחש נחשים. ShutterStock
אין לנסות ללטף, לתפוס או ללכוד את הנחש/ShutterStock

סולמות ונחשים

אם מצאנו את עצמנו בהיתקלות עם נחש, אין לנסות ללטף אותו, לתפוס אותו, ללכוד או לזרוק חפץ על מנת לפגוע בו. כל פעולה כזאת תגביר את הסיכוי לכך שהנחש יכיש אותנו (בתקופה זו מוגברת פעילותם של נחשים ארסיים, גם אלו הצעירים, שהכשתם הראשונה היא הכי מסוכנת מפני שרמות הארס גבוהות). במקרה כזה יש להתרחק מיד מהמקום. במידה ואתם מזעיקים לוכד נחשים מוסמך, רצוי לשמור על קשר עין עם הנחש ולנסות לצלם אותו מרחוק ובזהירות.

אם, חס וחלילה, הוכש בן משפחתכם - הישארו רגועים. מכיוון שהארס חודר למחזור הדם, אנו לא רוצים להאיץ את הדופק. יש להרגיע את האדם שננכש, להושיבו בצל ולתת לו לשתות מים קרים. אין לשתות משקאות חמים/חריפים, אין לעשות חוסם עורקים, אין למצוץ את הארס וגם הנחת קרח היא פעולה מיותרת ולא רצויה. יש לפנות באופן מיידי לביה"ח. אותה התנהלות תקפה גם לגבי הכשת עקרב או נדל, שהארס שלהם חלש יותר.

איפה לנטות אוהל?
שינה בשטח, באוהלים או שקי שנה, זו חוויה מבורכת לכל המשפחה ומאוד פופולארית בעונה. עוד לפני שמקימים אוהלים ומתכוננים לארוחה מאולתרת על מחצלות, יש צורך לבחור אזור סטרילי ולגרוף את השטח. כמובן שאין להתמקם סמוך לסלעים, גם אם למראית עין נראה שהם בטוחים. במהלך הלילה עשויים לצאת הנחשים ממקום המסתור ולזחול סמוך אליכם.

מה לובשים?
עוד בטרם יצאתם לטיול, חוץ ממפה, כובע והמון שתיה, דאגו גם לנעלי הליכה נוחות, גבוהות ובעלות סוליה עבה. מומלץ מכנס ארוך והימנעות מסנדלים, כפכפים, מכנסים קצרים או דקים מאוד.

תופתעו, אבל גם לצבעים יש חשיבות. יש לוותר על צבע צהוב וכתום, ועל גוונים זוהרים למיניהם. ללינה בשטח, תצטיידו במלכודות, כילה ורשתות. אפשר גם לרסס את השטח בתכשיר מיוחד.

אין צורך להיכנס לפאניקה. מצפון עד דרום תוכלו ליהנות ממגוון רחב של טיולים ומסלולים, באתרים היסטוריים ושמורות מרהיבות. אך תזכרו שהטבע שייך לכולם וכל שעליכם לעשות הוא להיות ערניים ולהקפיד על לבוש וציוד הולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully