וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לזלזל בזלזלת: הפרח שמגביר את כוח הגברא

5.12.2014 / 17:29

דווקא חודש דצמבר הוא החודש ה"עני" ביותר בארץ מבחינת הפריחה. אבל אל חשש - אלו שייצאו לטייל ביערות בשבועות הקרובים ייגלו פרח מיוחד במינו - זלזלת הקנוקנות - שברפואה העממית משמש להגברת כוח הגברא

זלזלת הקנוקנות. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
פרחיו גדולים ומשתלשלים מטה כפעמונים. זלזלת הקנוקנות/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד

לא רבים מאיתנו מודעים לכך שחודש דצמבר הוא החודש ה"עני" ביותר בארץ מבחינת הפריחה של פרחי הבר, כש"הפריחה הגדולה" מתבצעת למעשה מחודש ינואר ועד סוף אפריל. עם זאת, מעבר לפרחי הסתיו שניתן כבר לראות מזה מספר שבועות, כמו סתווניות, כרכומים ונרקיסים, אלו שייצאו לטייל ביערות בחודש דצמבר, ייגלו פרח מיוחד במינו: זלזלת הקנוקנות.


עוד על פריחה בוואלה! תיירות:
מתחילה לי פריחה: מדריך לפרחי סתיו בארץ
טיולי פריחה מקסים אל ריכוז החלמוניות הגדול בישראל
נרקיס סתווי, תנינים שהיו כאן וחלזונות מתעוררים


מי אתה זלזלת הקנוקנות?
שיח מטפס רב-שנתי, נשיר בקיץ, פורח בראשית החורף, דצמבר-ינואר, כאשר מעטים מאוד הפרחים בנוף. פרחיו גדולים ומשתלשלים מטה כפעמונים, כך הם מגינים על האבקה בפני הירטבות במי הגשם.

לפרח 4 עלי כותרת גדולים, קוטרו 5 ס"מ, צבע הכותרת לבן-קרם עכור, צידם החיצוני של עלי הכותרת שעיר. האבקנים מרובים וכך גם עלי השחלה. הפריחה עשירה, לעתים מכסה את כל הצמח או הדרדרת במרבד-פריחה צפוף. הפרי נושא בראשו ציצית מנוצה, ציורית. פטוטרות העלים מסתלסלות להיאחז בפונדקאי, ובנשור טרף העלה מתעצה הפטוטרת
לכדי קנוקנת נוקשה.

הצמח מטפס וגדל על גדרות-אבן, ובמיוחד בדרדרות-אבן, הן בסלע גיר והן בבזלת. הפרי מבשיל מאוחר יותר, הציצית המנוצה מסייעת לזרעים לעוף ברוח ולהפיץ את עצמם. הצמח משתייך למשפחה מכובדת בשם "נוריתיים", שאליה משתייכים הכלניות והנוריות.

זלזלת הקנוקנות. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
צמח מטפס שפורח מאוחר ובפריחה לבנה ושופעת. זלזלת הקנוקנות/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד

היכן נראה אותו פורח?

בארץ נמצאים שני מיני זלזלת, כשהמין השני הוא זלזלת מנוצה - גם היא צמח מטפס שפורח מאוחר בפריחה לבנה ושופעת, אבל הפרח שונה.

הרמב"ם התייחס לצמח כבעל סגולות לריפוי. חוקר הבוטניקה, נסים קריספיל, מצא כי ברפואה העממית הוא משמש להגברת כוח הגברא ולריפוי פצעים פתוחים (אל תנסו את זה בבית).

את פריחתו הלבנה של זלזלת הקנוקנות נראה בעיקר ביערות הכרמל, בגני הנדיב, בחיפה וסביבתה, בגולן מטפס על אבני הבזלת, ביער ראש העין, בהרי יהודה ובחבל עדולם. את השיח המטפס נזהה בזכות פריחה של פעמונים עדינים-בהירים, המשתלשלים כלפי מטה.

להיכרות ידידותית עם צמחי הבר של ישראל גלשו לאתר צמח השדה

עוד באותו נושא

נרקיס סתווי, תנינים שהיו כאן וחלזונות מתעוררים

לכתבה המלאה
זלזלת הקנוקנות. שרה גולד, מערכת וואלה! NEWS
הפרי נושא בראשו ציצית מנוצה/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully