וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נרקיס סתווי, תנינים שהיו כאן וחלזונות מתעוררים

21.11.2014 / 8:02

גשמי הסתיו גרמו ללא מעט פרחים לנקד את אזור הכרמל וחופו. אחד מהפרחים המיוחדים הוא נרקיס סתווי, שפורח עתה באזור נחל תנינים. הצעה לטיול פריחה משפחתי בשילוב ציפורים, חלזונות ותנינים דמיוניים

נרקיס סתווי. שרה גולד,
תמצאו אותו בעיקר בגבעות הכורכר בחוף הכרמל. נרקיס סתווי/שרה גולד

היורה השנה הפתיע לטובה בגשמי ברכה נדיבים ופרחי הסתיו מנקדים לא מעט אזורים, במיוחד באזור הכרמל וחופו. אחד המיוחדים בהם, שניתן לראות בפריחתו היפה כבר עכשיו, הוא נרקיס סתווי שממתין למטיילים באתר נחל תנינים.

נחל תנינים הוא אחד מנחלי האיתן שהצליח להינצל מזיהום מימיו (אם כי הוא סובל עדיין מהזיהום מנחל עדה). הנחל ניזון בעיקר ממי עיינות תמסח. בחורף מקבל הנחל תגבורת ממורדות רמות מנשה, הכוללים את מימי נחל עירון ונחל תות. הנחל מתפתל לאורך 25 ק"מ ונשפך לים באזור הישוב ג'יסר-א-זרקא.


מתחילה לי פריחה: מדריך לפרחי סתיו בארץ


שפע המים הזורמים, מאפשרים באזור זה בנחל וסביבתו קיום למגוון של חי וצומח, ציפורים וצמחי גדות נחלים. בעבר היו תנינים אכזריים בנחל, שכנראה הובאו לקיסריה כדי להשתתף במלחמות הגלדיאטורים שנערכו על ידי הרומאים. היו שהצליחו לברוח לנחל. התנין האחרון שנצפה ותועד בו היה בסוף המאה ה-19. הללו נתנו לנחל את שמו.

מי המעיינות מנחל תנינים והאזור נאספו ונאגמו על ידי הרומאים במפעל אדיר, הורמו למפלס גבוה בעזרת בניית סכר ענק, והוזרמו באמה בדרכם לעיר קיסריה וגניה. לאחר התקופה הרומית, ננטש האזור והסכר שימש בעיקר טחנות קמח שפעלו עד לסוף התקופה העות'מנית. כתוצאה מכך הפך האזור כולו לביצה שנודעה בשם ביצות כבארה. בשנת 1920 החלה חברת פיק"א בייבוש הביצות באזור. עובדיה פרצו את הסכר וכך ניקזו את מי הביצה.

השמורה שוקמה והוכשרה לסיורים לאחר החורף הגשום של שנת 1992. במהלך הסיור בשמורה, בשבתות וחגים, מתקיימת תצוגה של פתיחת הסכרים והזרמת המים. באתר מצויה גם מחצבת כורכר ממנה נחצב חומר הבנייה.

פרח נרקיס סתווי. ד"ר רחלי עינב, מערכת וואלה! NEWS
מחכה לכם בפריחתו הלבנה. נרקיס סתווי/מערכת וואלה! NEWS, ד"ר רחלי עינב

(לא) רק בגלל הנרקיסים

נרקיס זה מיוחד ושונה מאחיו הנרקיס המצוי, (זה מהאגדה ... אליה נחזור מאוחר יותר ). מדובר בצמח צנוע ממשפחת הנרקיסיים - משפחה גדולה ומכובדת - והוא מקדים לפרוח בנובמבר ותחילת דצמבר. הפרח נוצר בסיום עונת הצמיחה (באביב שעבר) ונשאר חבוי בבצל. הוא פורץ החוצה ופורח לפני צמיחת העלים, בתחילת הסתיו, לפעמים עוד לפני הגשם הראשון. אחריו מופיעים העלים ונוצר הפרח של השנה הבאה. תופעה דומה אנו מוצאים גם בחצב, מיני הסיתווניות וברוב צמחי הבצל והפקעת הפורחים בסתיו.

כל חלקי הצמח קטנים מאלה של הנרקיס המצוי. הפרח נראה דליל יותר מזה של הנרקיס המצוי. העטרה כתומה-צהובה וקצרה, לרוב אינו פורח במרבדים. תפוצתו בארץ מצומצמת, בעיקר בגבעות הכורכר בחוף הכרמל: שמורת נחל תנינים, מעיין צבי, מעגן מיכאל, חירבת מלח והבונים.

נחזור לאגדה.
נרקיסוס היה עלם יפה ויהיר. אמו הייתה נימפת העצב, ואביו היה אל הנהר. האם הלכה להיוועץ בנביא בקשר לעתיד בנה ונענתה: "יאריך ימים בלבד אם לא יכיר את עצמו" (קיבלנו רמז). באחת הפעמים שבהן חש נרקיסוס צמא וניגש לשתות ממי-נחל, הבחין בבבואתו. הוא התאהב בה מבלי לדעת שזה הוא בעצמו! ברגע שהתכופף לנשק את הבבואה, היא נעלמה, ליבו נשבר ומיד התרחק מהמים. צימאונו גבר, אך הוא לא שתה מים מחשש לפגוע בבבואתו. בסופו של דבר הוא מת מצמא כתוצאה מאהבתו העצמית, תוך בהייה מתמדת בבבואתו.

האגדה מספרת, כי במקום מותו צמח פרח נרקיס. אנו משערים כי היה זה הנרקיס המצוי, המפואר מאחיו הצנוע, שגם הוא החל לפרוח בימים אלה. מאז אומץ הכינוי "נרקיסיסטי" למי שאוהב את עצמו קצת יותר מידי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נחל תנינים. רשות הטבע והגנים
המים הוזרמו באמה לקיסריה וגניה. סכר נחל תנינים המשוחזר/רשות הטבע והגנים

החלזונות "עושים את זה" עכשיו

מצויידים במידע זה נצא למסלול נחמד בשמורת נחל תנינים ולהיכרות עם הנרקיס הסתווי. נחנה בכניסה לשמורה (הכניסה בתשלום), נקבל דף הסבר ונצפה בסרטון הנחמד בן 12 הדקות, שיסביר לנו על ההיסטוריה של המקום, שיקומו ועל המסלול.

בתחילת המסלול נוכל להתרשם מהמבנים ההיסטוריים ומהשיחזור הטכנולוגי של המתקנים שהעבירו מים לקיסריה. במקום יש אגם קטן ולידו חורשת איקליפטוסים שנשתלו כאן, על מנת לייבש את הביצות וכיום משמשים מקום לינה לעופות הרבים. משמאלנו (על מצוק הכורכר הצפוני) וגם בין המתקנים, נראה מרבדים סגלגלים של הצמחים הנמוכים והעדינים: כדן קטן פרחים, בן חצב סתווני, סתוונית היורה ומקבצים של נרקיס סתווי - שעכשיו בשיא פריחה (הרי לשם כך הגענו לכאן).

בהמשך המסלול בנופי המים, מצויים כאן צמחיית מים עשירה מיני אשל, שנית גדולה בעלת תפרחת ארוכה של פרחים ורודים, קנה מצוי הפורח עכשיו בתפרחות גדולות ומזוקנות, פטל קדוש הנמצא בשלב הפירות ואחרים. בתוך המים בנחל חיים דגים כמו שפמנונים, לבנון הירקון שהוא דג אנדמי, (בלעדי) לישראל, צב רך ועוד. בימים שלאחר גשם, אפשר להציץ על חלזונות מזדווגים שהתעוררו משנתם.

13 חילזון חלזונות מזדווגים. שרה גולד,
אחרי הגשם הם הופכים נאהבים. חלזונות מזדווגים/שרה גולד

לטיול יצאנו

איך מגיעים: נוסעים על כביש 4 מקיסריה לזכרון יעקב ופונים מערבה לכביש 6531, המוביל לכפר ג'יסר א-זרקא. נוסעים עם השילוט לנחל תנינים, עוברים בגשר מעל כביש 2, ומיד כשהוא מסתיים פונים ימינה למגרש החנייה שבכניסה לשמורה.
תוואי המסלול: מעגלי
אורך המסלול: כק"מ לכל כיוון
משך הטיול: כשעה עד שעתיים, תלוי בקצב ההליכה ובהתעניינות
שימו לב: אין שביל גישה לנכים ולעגלות ילדים


להיכרות ידידותית עם צמחי הבר של ישראל היכנסו לאתר צמח השדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully