וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניוני מואב: בעקבות האוצר שמצאו הישראלים בירדן

15.6.2014 / 8:28

שמועה על אוצר נסתר לאורך חופו הירדני של ים המלח, הניעה חבורת ישראלים לטייל ולחפש אותו בין נקיקים ומפלים שוצפי מים. אולם מה שדווקא מצאו, היה אוצר טבע מרהיב ביופיו, במקום שאפילו הבדואים המקומיים לא הכירו

ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
אחת הבריכות שנוצרו מהנחלים השוצפים בקניוני מואב/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד

בתחילת 2011 טיילה חבורה של ישראלים צעירים לאורך חופו הירדני של ים המלח. לחבורה הזדמן לגלות קניונים בתוליים שכף רגלו של אדם לא דרכה בהם מעולם. באזור קיים שילוב תנאים נדיר של מסלע המורכב מאבני חול, הפרשי גובה משמעותיים (עד 1,700 מ') ונביעות מים עוצמתיות של מים חמים וקרים. שילוב זה יוצר נופים דרמטיים של נקיקים עמוקים, צבעוניים ושופעי מים וצמחייה.

רוב רובם של קניונים אלו נחשב, עד לא מזמן, כארץ עלומה ובלתי מוכרת. מאז הסכמי השלום (שנחתמו בשנת 1994) נבדקו כמה מערוצי הנחלים, ולאחר טיולים וחקר הקניונים המוכרים החלה חבורת המטיילים לבדוק מקומות נוספים וחדשים.


עוד טיולים מיוחדים בעולם בוואלה! תיירות:
ספרדי כפול: חופשה שקטה וסוערת בפירנאים
מונגול ראלי: 4 ישראלים במסע הכי מטורף שיש
תיירים נוהרים לראות סלעים בצורת איבר מין בטורקיה


"עוד לפני הצבא יצאתי, בעקבות המטיילים הישראלים הראשונים לטייל בקניונים שבירדן" מספר בועז לנגפורד, בן 27, חוקר מערות ומדריך טיולים ומי שהוביל את החבורה. "במהלך השירות הצבאי התפתח החלום לבדוק את המקומות שבהם לא היו עוד לפנינו. למה לטוס להודו ונפאל, כשעולם חדש מחכה מחוץ לדלת הבית?"

במשך כשנה וחצי עברה החבורה נחל אחר נחל, שביל אחר שביל, כשאת המידע על-אודות המקומות ניתן היה לשאוב בעיקר ממפות ומתצלומי אוויר. תשאול מקומיים ומטיילים הגיע בשלב מסוים למבוי סתום, והחבורה התחילה לחשוב על המשך צעדיהם. "איש לא ידע לספר את גבהי המפלים, את נתיב הגישה או את עומק הבריכות", מסביר לנגפורד, "הרי ברור שבמקום שבו עוד לא טייל אדם, הקושי רק גדל. לבסוף החלטנו שממשיכים למרות הקושי".

ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
אחד המפלים בקניוני מואב/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד
ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
מביט אל הארץ המובטחת בהפתעות/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד

התקדמות בנחל לא מוכר איננה משימה פשוטה

חלק מהאתרים שנבדקו נתגלו כאתרים סטנדרטיים, אך לצד אלו נתגלו גם קניונים אדירים שבהם יש שפע של נקיקים, מפלים ובריכות מים. "ההליכה המרגשת בטבע, במקום בתולי לחלוטין, היא תחושה שאין דומה לה", אומר לנגפורד, "חשיפת הקניונים התגלתה אומנם כמשימה מתגמלת אך לא פשוטה. לא רק הקניונים ומסלולי הטיול, אלא גם המרחב הכפרי שלצידם נחשב נידח ולא מטוייל על ידי מבקרים זרים, ובחלק מהמקרים אף על ידי ירדנים מקומיים".

לדבריו, המפגש עם האוכלוסייה המקומית בכפרים היה מעורב תמיד באיזושהי רגישות מסוימת. אגדות בדבר ספר סודי המוחזק אצל היהודים ובו כתוב בדיוק היכן ניתן למצוא את אוצרות הזהב הנעלמים, או דיבורים על חזרה לנחלת בני ישראל אלו מעט מן התפיסות שמנעו מהביקור והטיול במקום להתקבל בהבנה.

"ההיכרות עם השפה הערבית, עם המנטליות המקומית וכן כמות עצומה של סבלנות היו המפתח לעבור את המחסומים ולנהל קשר ושיח עם המקומיים שפגשו בדרך", מספר בועז, "על אף כל זאת גורשנו מכפר מצפון לכרך, רק כי לא הסכמנו לחלק, בתשלום מראש, את השלל שנמצא במחוז חפצנו, במקרה אחר הושלכו לעברנו מטחי אבנים על ידי ילדי הכפר המשועממים".

ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
מנוחת הטייל/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד
ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
סנפלינג כדי לעבור מפלים שלא הכירו מקודם את גובהם/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד

למרות החשש, הנחל התברר כמדהים מאין כמותו

אך עם החוויות הלא נעימות, בצידו האחר של המטבע היה גילויו הנעים של הכנסת האורחים, האדיבות והנדיבות הנהוגה בירדן. "הזמנה ללינה, ארוחה או סתם כוס תה, גם של אדם זר, היא מעשה נפוץ", הוא אומר.

דוגמא טובה לנושא זה אירעה באחת מגיחות הטיול הראשונות לאזור. בדיוק כשסיימו בדיקה של נחל, שעל-אודותיו היה להם מידע חלקי והשעה כבר הייתה מאוחרת, בחרו שלא להגיע אל הכפר שבראש הנחל לאחר רדת השמש ולבסוף הוחלט להמשיך אל היעד הבא. "עד שעלינו מים המלח אל במת עבר הירדן וכבר החשיך, נתקלנו במונית שהסתברה כרכב ש"הושאל" ללא ידיעת בעליו על ידי שני צעירים, שהציגו את עצמם בתור סמבו וגאגא - צמד למופת", מתאר לנגפורד.

את הציניות של אותם כפריים הבינה החבורה הצעירה ולכן גם הם בחרו שמות מתאימים. עלו איתם למונית וכך, בנסיעה מתוחה, הגיעו למחוז חפצם. החבורה הישראלית התמקמה והחלה את ההתארגנות לקראת לינה חפוזה בשולי הכפר לצד נביחות הכלבים.

עם עליית השמש יצאו להמשך המסע בדרך מדרון טלול. ההתקדמות בנחל לא מוכר איננה משימה פשוטה. כמות הציוד הנדרש היא עצומה, ולאחר גלישת המפל ומשיכת החבל אין אפשרות לשוב לאחור. על כן חייב להימצא כלל הציוד עם המטיילים. אך למרות החשש וההבנה שאין להסתכל אחורה, הנחל התברר כמדהים מאין כמותו. ההתקדמות היא בבסיס של נקיק אדיר, שבו קיימים מעל 15 מפלים הצונחים אל בריכות מים עמוקות

ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
גם חרדון סיני התפעל ממה שהוא ראה/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד
ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
ירדן קניוני מואב/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד
ירדן קניוני מואב. בועז לנגפורד, מערכת וואלה! NEWS
ירדן קניוני מואב/מערכת וואלה! NEWS, בועז לנגפורד

"הפסטה הישראלית ניצחה את העוף הירדני"

בערב באותו היום מצאו עצמם המטיילים בנקודה שבה נקיק הנחל נפתח, ולהפתעתם ראו כי הגיעו אל חורבה קדומה ולצידה בוסתן מפואר. בבוסתן שני בדואים שהזמינו אותם לתה וללינה במקום. ניסיונותיהם להתחמק משני הבדואים לא צלחו, ולמעשה דרשו המארחים שלא לפגוע בהם והתעקשו להזמין אותם. לאחר כוס תה הוכרזה 'תחרות ארוחת הערב'.

"לעניות דעתי, הפסטה הישראלית ניצחה את העוף והתבשיל הירדני" צוחק בועז. קסם המקום לא איפשר להם לעזוב מהר, עד שלבסוף נשארו עוד 24 שעות והחלו לסייע להם בטיפול הבוסתן ועיבוד אדמותיהם. האווירה בין הקבוצות הפכה יותר ויותר ידידותית. עד היום ממשיכים להגיע בועז וחבורתו אל הבוסתן בכל פעם שהם מגיעים לירדן.

בטיול נוסף למקום הצטרף אליהם אחד מבעלי הבוסתן, ששמע על כל מה שנמצא בשמורת הטבע הייחודית שנמצאת מתחת לגן שלו, וראה לראשונה מזה 50 שנים את פלא הטבע.

במשך שלוש שנות טיולים נבדקו ברחבי מואב 41 קניונים וערוצי נחל, שמעל מחציתם לא היה מוכר קודם לכן. מסלולים אלו נאספו ואוגדו לכדי ספר, המגיש למטייל הישראלי את המידע אודות הגילויים החדשים ומאפשר למעשה את הטיול בהם.

ביום שני, י"ח סיוון (16.6.14) תתקיים השקת הספר 'קניוני מואב-גן עדן בלב המדבר" בשעה 18:30 בבית ספר שדה כפר עציון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully