וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרדי כפול: חופשה שקטה וסוערת בפירנאים

רון פלד

29.5.2014 / 8:15

לקפוץ לתוך מפל גועש ולעשות רפטינג, או לטייל בשקט לצד סוסי פרא בטבע - לא משנה איזה מטיילים אתם - הרי הפירנאים מציעים משהו מיוחד לכל אחד. רון פלד חזר מהאזור הספרדי עם אין-ספור תמונות סלפי וכתבת וידאו שעושה יותר מדי חשק

צילום ועריכה: רון פלד

דמיינו לעצמכם מרבדים ירוקים בלתי נגמרים, הרים מושלגים, להקות סוסים, צבאים, אגמים שלא ניתן לדייק במספרם העצום, מפלים, קניונים, אוכל משובח לעילא, אטרקציות כאוות נפשכם, מעיינות מרפא ועוד. עכשיו הפסיקו לדמיין כי כל זה נמצא בצפונה של ארץ השוורים, בהרי הפירנאים של ספרד.


עוד טיולים בעולם בוואלה! תיירות:
תיירים נוהרים לראות סלעים בצורת איבר מין בטורקיה
עוד באירופה: הערים המקסימות שלא הכרתם
100 מדינות ב-9 שנים: יומנו של נווד ישראלי


לא פחות מ-450 ק"מ הרריים מפרידים בין הפירנאים בצרפת לבין הפירנאים הספרדים מדרום וביניהם נסיכות אחת, אנדורה.

בהרי הפירנאים הצרפתים ביקרתי בעבר, ועל ההזדמנות לפגוש בהם שוב, והפעם מהצד הקטאלוני, לא וויתרתי. ההגעה אל הפירנאים בספרד מישראל אפשרית בנסיעה של כארבע שעות מברצלונה או לראשונה מהקיץ הקרוב, בטיסה ישירה אל בירת האזור, העיר ליידה (Lleida), שממנה מתקצרת הנסיעה בשעתיים לפחות.

המסלול המומלץ לטעמי הינו מסלול מעגלי ברכב פרטי, ג'יפ, טיול מאורגן או פשוט להתמקם באחד הכפרים וממנו לצאת ב"טיול כוכב", והאמת לא ממש משנה לאן. הנוף מגוון ובלתי מוגבל מכל כיוון. ההנאה באשר היא, מובטחת.

הרי הפירנאים. רון פלד,
טיול שכולו נוף. הרי פירנאים בספרד/רון פלד
פארק איגואס טורטס הרי הפירנאים. רון פלד,
משוטטים חופשי בטבע. סוסים בפארק הלאומי איגואס טורטס/רון פלד

אגם לכל פועל

את הטיול שלנו, כאורחי משרד התיירות הקטאלוני וארקיע, התחלנו בהליכה קלה סביב בשמורת הטבע קונגוסט דה מונטרביי (Congost de Mont Rebei). הליכה קלה על גדות אגם שמימיו כחולים בין גשרים תלויים וקניון עמוק. פרפרים בכל מיני צבעים, פרחים בכל הגוונים והשקט עושים את שלהם. בימי הקיץ האגם שוקק חיים ומטיילים מכל העולם. מי שיטייל כאן יבין שאין סיבה לריב על מקום. "אגם לכל מטייל", זו סיסמת הפירנאים.

שעה נסיעה מהאגם, הגענו אל אתר הדגל של הפירנאים, הפארק הלאומי איגואס טורטס (האגמים הנסתרים - Parc Nacional D'Aiguestortes). אל הפארק ארבע כניסות. ביום הראשון נכנסנו מהכניסה המערבית מהכפר סנט מאוריצי (Sant Maurici). חובבי טרקים, מסלול נגיש לנכים, בקתות עץ לאלו החפצים בהתבודדות, מפלי מדרגות ושוב שלג לבן מבצבץ מכל פסגה - כל הטוב הזה מחכה לנו.

לאחר שהסלולרי של כולנו שבק חיים מכמות הסלפי הנדרשת בנוף שכזה, ירדנו אל הכפר ובו שתי כנסיות רומנסקיות בנות כאלף שנים. בסך הכל באזור שמונה כנסיות דומות, שהוכרזו כאתרי מורשת עולמית על-ידי אונסקו. בכנסיית סאן קלימנט דה טאול שבפתח הכפר, בסמוך לבית קפה מקומי שממנו בקעה מוזיקה שהתגלתה כשיר של דוד דאור, נחשפנו לראשונה למה מסוגלת הטכנולוגיה לעשות בשירות ההיסטוריה.

ציורי הקיר של הכנסייה, הפרסקאות, כבר מזמן נשחקו ורק מעטים מהם שרדו באזור האפסיס (קיר התפילה המרכזי). בעזרת טכנולוגית Video Mapping, תאורה ממוחשבת, התעוררו להם לאט הציורים לחיים. למי שנכנס אל הכנסייה בשיאו של מופע התאורה החדש, אין דרך לדעת שציורי הקיר המדהימים ייעלמו עוד כמה שניות כשיירד השאלטר. אסור להחמיץ!

הרי הפירנאים פירנאים.
אגמים לא חסר פה. שמורת הטבע קונגוסט דה מונטרביי
כנסיית סאן קלימנט דה טאול הפירנאים. רון פלד,
התאורה הממוחשבת פשוט מרהיבה. כנסיית סאן קלימנט דה טאול בפירנאים/רון פלד

קסדה קטאלונית

לחובבי האטרקציות, בין אם ברמה המשפחתית ובין אם לחובבי ז'אנר האקסטרים, הרי שבפירנאים יש כל מה שתרצו. אנחנו בחרנו לבדוק את המושג Canyoning, שטרם מצאתי את התרגום העברי למונח זה.

לאחר שחבשנו קסדות הגנה ולבשנו חליפת צלילה, ירדנו אל תוך קניון עמוק בתוך המים, שבו יש מי שקופץ במפלים בגובה של חמישה מטרים בין עצים ולטאות חביבות. אקסטרים, כבר אמרתי? על רפטינג לא ויתרנו. ניתן לבחור רמות שונות של קושי, כולל כאלה המתאמות למשפחה במימיו הגועשים של נהר סמוך לעיירה לעיירה לאבורסי (Llavorsi).

חשבם שזהו? אז זהו, שלא. מצנחי רחיפה הנם דרך נוספת לתצפת על אזור הפירנאים. לצערינו נפלנו על יום שטוף רוח, מה שמנע מאיתנו לרחף, אבל לא פחות מאשר אלוף העולם במצנחי רחיפה (כן, יש דבר כזה), הוראסיו יורנס, שמח להסביר לנו ולבצע הצגת תכלית על הקרקע שהבהירה לנו איך מרחפים עם מצנח.

פארק איגואס טורטס הרי הפירנאים. רון פלד,
לפתוס רילקס בין טרק לרפטינג. שמורת טבע בפירנאים, ספרד/רון פלד
פארק איגואס טורטס הרי הפירנאים. רון פלד,
לא מראה נדיר בפירנאים. מפלים שוצפים בשמורת איגואס טורטס/רון פלד

אוכל, שתייה, לינה

בין אם תבחרו בחופשה עם רכב פרטי או בכל דרך אחרת, על דבר אחד אסור לוותר - טיול ג'יפים יומי באזור המדהים, המכונה, בין השאר, "דרך החופש". בימיה השחורים של מלחמת העולם השנייה, ברחו בדרך זו מצרפת אל ספרד עשרות אלפי פליטים, וביניהם גם יהודים. המרחבים העצומים, ההרים והטופוגרפיה הקשה, הקשו על הפליטים, אולם מצד שני הקשו גם על תפיסתם.

אנחנו ערכנו סיור ג'יפים עם אחת משלוש חברות הג'יפים בפירנאים, חברה קוקופלי המנוהלת על ידי ישראלי לשעבר, גיא רייפנברג, שהגיע לכאן לפני כ-10 שנים. טיולי הג'יפים (יום בודד או שבוע שלם) מתבצעים בנהיגה עצמית עם מדריך מהחברה. הנוף באזור זה פשוט משתק. בכפר הנטוש מונטגרי (Montgarri) ובו מבנה כנסייה מרשים, ששימש כתחנת מקלט ומעבר עבור הפליטים, יושב על נהר שוצף ומרבדים ירוקים עצומים.

כאן תפגשו להקות של סוסי פרא, ולדברי גיא אמורים להיות באזור גם דובים, שאמנם נכחדו בעבר, אך הגיעו מחדש בייבוא ממרכז אירופה. האמת, לא ממש חיפשנו דובים כי לא רצינו לחלוק את הפיקניק עם הקפה והדבש, שהכינו עבורינו עם אחרים. הסתפקנו בסטלבט גרידא על עשב ירוק מול הרים מושלגים ונהרות זורמים, כי צנועים אנחנו ולנפוש חפצנו.

מה שמים בבטן? הקולינריה הקטאלונית נתגלתה כחווייה חיובית. המסעדות המקומיות פשוט מעולות. חלקן משפחתיות ויושבות בתוך מלונות קטנים וחמימים, וחלקן ברחובות הכפרים. המחירים? 15 עד 20 אירו לאדם לארוחת מלכים בסגנון מקומי. ללקק את האצבעות בספרדית או בקטאלונית, לבחירתכם. כחובב דגים מושבע, מהר מאוד גיליתי כי בכל מסעדה שבה בחרתי את אותו דג, רק בכפר אחר, הטעם היה שונה לחלוטין אבל תמיד משובח.

איפה שמים את הראש? ברוב האזורים ישנם בתי מלון עם אתרי ספא למיניהם. ישנם גם צימרים פרטיים יותר במחירים שנעים בין 40 אירו לחדר ועד 90 אירו במלון מפנק עם ספא. היתרון בפירנאים הוא, שאפשר להתמקם במקום אחד וממנו לצאת לטיולים יומיים או פשוט לנדוד מאזור לאזור ומראש לסגור על מקום.

איך מגיעים וכמה זה עולה? החל מסוף יוני תציע ארקיע טיסות ישירות לפירנאים הספרדיים במחירים של החל מ-439 דולרים, חבילות "טוס וסע" במחיר של החל מ-580 דולרים, חבילות הכוללות לינה (על בסיס חצי פנסיון) במחיר החל מ-799 דולרים וחבילות הכוללות רכב לינה על בסיס חצי פנסיון, מדריך צמוד ופעילויות הכוללות טיולים מודרכים באתרי הטבע ואטרקציות כגון רפטינג ועוד במחיר החל מ-1,000 דולרים לנוסע. מומלץ למשפחות אבל לא רק, ובעיקר מומלץ לא לשכוח מצלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully