וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמאל'ה, מטוס: איך להתמודד עם חרדת טיסה

25.6.2014 / 9:55

לפי סקר אמריקני, כשליש מהאוכלוסייה לוקה בפחד כלשהו שקשור לטיסות. אז איך תרגיעו את עצמכם מתחושת חוסר השליטה במטוס? להלן מספר שיטות להורדת המתח והלחץ

פחד טיסה הפתעה נוסעת מופתעת. ShutterStock
כשליש מהאוכלוסייה לוקה בפחד כלשהו שקשור לטיסות/ShutterStock

זה לא סוד שטיסה מעוררת תחושה לא נעימה. זה די טבעי. אפילו הנוסעים הוותיקים מעידים על תחושת פחד, חשש, לפרקים, אפילו פאניקה, וזאת בגלל המערבולות השונות, תחושת הקלסטרופוביה והמתח הבלתי נמנע.

על פי סקר שנערך בארה"ב, 6.5 אחוזים מהאנשים סובלים מחרדת טיסות אמיתית שממש משתקת אותם. אבל על פי ד"ר לוקאס ואן גרוון, מהמכון לבריאות הנפש בארה"ב, כשליש מהאוכלוסייה לוקה בפחד כלשהו שקשור לטיסות. להלן מספר שיטות שונות להרגעה ולהורדת המתח והלחץ.

עוד על טיסות בוואלה! תיירות:
המזיע, המסריח והחופר: נוסעים שיהרסו לך את הטיסה
מחלקת תיירים פלוס: באיזו חברה עדיף לטוס?
אל-טעם וריח: למה האוכל בטיסות כל כך גרוע?

תבודדו את הפחד

על פי הפסיכולוג האמריקאי ד"ר מרטין סיף, "הפחד מטיסות הוא שילוב של הרבה פחדים שונים". על ידי בידוד הפחד הספציפי שמעוררת אצלך את החרדה - בין אם זה קשור לתעופה, גובה, התרסקות או קלסטרופוביה - כדאי לזהות את המחשבות הטורדניות, למקד אותן ועל יד כך לשכך אותן.

במקום להתחמק ולהדחיק, כדאי לדעת בדיוק באילו פחדים מדובר, כדי להציע להם את הטיפול המתאים. ברגע שזוהה מקור החרדה, ישנן שיטות שונות לטיפול, כמו בין השאר טיפול קוגנטיבי התנהגותי, הכולל טכניקות להרפיה ונשימה.

להבדיל בין החרדה למציאות

"נוסעים רבים סובלים מפחד מהפחד", אומר ד"ר סיף, שטוען שאנשים מפחדים מכך שלא יהיו מסוגלים להפחית מהחרדה שלהם באוויר או להשתלט עליה. גם אם יש מצבים מלחיצים שאינם בשליטתנו, יש דרכים להשתלט על מה שמוגדר על ידיו כ"חרדה מקדימה": תופעה שבה נוסעים מפתחים מחשבות שליליות על מנת להתמודד עם חרדה.

על פי סיף, לא פעם המחשבות האלה חמורות בהרבה מהחרדה עצמה לאורך הטיסה. כדי להרגיע את הציפייה מהפחד, כדאי להתבסס על היגיון מעשי, ולשנן שהפחד יתפוגג אחרי מערבולת זמנית, ולהבחין בין פחד מוצדק ואמיתי לבין חרדה רגשית נטולת היגיון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לא להתחמק מהטיסה, ולא מהפחדים

אומנם אם יש לך פחד טיסה, הדבר שכביכול הכי לא הגיוני לעשות זה לעלות על מטוס, אבל עם זאת, על פי ד"ר סיף, כדאי שאדם יאמר לעצמו "אני חושש, אבל אני מרגיש שאני יכול להתמודד עם זה". לדבריו, "אדם צריך להיות מוכן לחוות אי נוחות ולהיות מלא אמונה עצמית ביכולת שלו להתמודד עמה". אם אדם פועל בניגוד לאינסטינקט, זה מעניק לו ביטחון ויכולת התמודדות.

נוסעים נוסעת פחד טיסה כאב ראש. ShutterStock
ישנן שיטות שונות לטיפול, כמו טיפול קוגנטיבי התנהגותי/ShutterStock

הישארו מחובר להווה

"המפתח לניהול חרדה הוא להישאר מחובר להווה, למציאות העכשווית", אומר סיף. כלומר, לא להיגרר למחשבות על התרסקות אפשרית או חטיפת המטוס, אלא להפנות תשומת לבך למתחולל סביבך.


עוד בוואלה! תיירות:
למה ה-wifi יקר? התלונות שמטריפות עובדי מלון
כל הטיפים שחשובים לפני חופשה בחו"ל
חופשה בקורפו: לטעום קצת מכל דבר באירופה


"בזמן חרדה, כל הפרספקטיבה משתנה", לדברי ד"ר סיף, שממליץ על תקשורת עם האנשים לידך או עם הדיילים, או להתרכז בגירויים חיצוניים כמו תשבצים, מוזיקה, ספרים או כל הסחת דעת אחרת, שתמנע מהמחשבות להשתולל ולאבד שליטה.

לנשום לאט

זה רק טבעי שבמהלך חרדה קצב הלב עולה והנשימה נהיית כבדה ומהירה. במצב כזה, לקחת נשימות ארוכות, איטיות וקצובות יכול לעזור בניסיון להרגיע ולמצוא שלווה. נשימות מבוקרות עם נשיפות הדרגתיות יעזרו לך להרפות את הגוף ואת השרירים, ימנעו היפר-ונטילציה, ירגיעו את העצבים ויפחיתו את רמת הלחץ.

פשוט לזרום

האינסטינקט שלכם הוא להילחם בתנועות של המטוס ולהקשיח את הגוף, בעוד המומחים טוענים שאתם צריכים לעשות בדיוק ההפך. "כשאתה נלחם במערבולת, אתה רק יוצר עוד מתח על השרירים", אומר ד"ר גרוון, "כשיש מהמורות בדרך, כדאי שהגוף יהיה רגוע ולהשלים עם התנועה". לדבריו, גם הפחתה בצריכת קפאין וטיסה על בטן מלאה יעזרו לנוסע להירגע, ויאפשרו לו להתמודד עם מערבולות ושאר מצבים מטרידים.

ידע הוא כוח

לפעמים, פשוט להבין את המכניקה של המטוסים ולקרוא על סטטיסטיקת תאונות, ומנגנוני הבטיחות יעזרו לאדם להשתלט על הפחדים. "תקרא קצת, ותגלה דבר או שניים על הבטיחות של המטוסים כדי להבין עד כמה למעשה טיסה היא דבר בטוח", מייעץ ד"ר סיף.

אפשר לעשות את זה על ידי קריאה באינטרנט, אפשר על ידי טיפול קבוצתי, ואפשר פשוט לשוחח עם טייס. בנוסף ללמידה על תעופה, מומלץ גם לקבל מידע על החרדות עצמן כדי להבין את ההשפעות שלהן על הגוף במצבי מתח.


יש לכם טיפים נוספים לפחד טיסה? שתפו בטוקבקים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully