וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדורה, פויקה ומרשמלו: כל מה שצריך לל"ג בעומר

13.5.2014 / 9:03

חג המדורות הלאומי בפתח, אז שלחנו את אריאלה אפללו לבדוק באיזה מקומות מותר לעשות מדורה בארץ, כמה יעלה פויקה בחנויות וגם צירפנו שני מתכונים (אחד טבעוני) לערב קומזיץ מושלם. יהיה מדליק!

מדורה ל"ג בעומר פויקה (להגביל לתיירות). צילום: עמוס בר זאב,
זה הולך להיות חג מדליק! מדורת ל"ג בעומר משפחתית/צילום: עמוס בר זאב

המנגל שלנו עוד לא הספיק להתקרר מיום העצמאות, וכבר אנחנו יוצאים לחפש את הדבר הבא כדי להפתיע בל"ג בעומר הקרוב. הפעם לא נסתפק בסתם קרטושקס מפויחים שנשלוף מהמדורה ובובה של צורר שנשרוף באש, כי ימי הפינג'אן כבר ברחו לנו ופינו מקומם לטובת הקומזיץ המתוחכם. הפעם ניקח את הקומזיץ שלנו צעד אחד קדימה ונבשל בתוך המדורה. נוסיף עוד קיסם, נלהיט את האש ונלך על עוף שלם שנאפה בבור שנחפור מתחת לגחלים, נצלה את האנטיפסטי על הפלנצ'ה (פלטת ברזל) הרוחשת על האש הגלויה ונפתיע עם פויקה מלא כל טוב.


עוד בוואלה! לקראת חג המדורות:
חווייה מדליקה: 70 מוזיאונים ללא תשלום יפתחו בל"ג בעומר
איך לבשל? רוקוט קרומפלי של ל"ג בעומר


מה זה פויקה? בשביל מי שטרם יודע/התנסה/טעם, נספר שמדובר בסיר שעשוי ברזל יצוק, ונראה כמו כדור שחור ויש לו שלוש רגליים, שאמורות לייצב אותו ולמנוע מתחתיתו 'לשבת' ישירות על האש. מוצאו של הפויקה מהולנד, משם נדד במאה ה-16 לאפריקה ותפס חזק כצורת בישול בקרב השבטים שנדדו בשטח שנקרא Dutch oven מאות שנים אחרי, הפך הסיר הכבד גם לחביבם של החיילים ומטיילי השטח בארץ.

יש משהו מאוד מדליק ביכולת להפיק ארוחת דליקטס בשטח בלי כל מאמץ מיותר. רק לשים את הפרודוקטים בסיר, לתת לו להתבשל באיטיות על הגחלים הלוחשות ולשכוח ממנו לכמה שעות. כשתרימו את המכסה, תקדם את חבריכם עננת ריח מענגת ותקצרו את כל המחמאות. הכנת האוכל בפויקה היא קלי-קלות, גם לבעלי ידיים שמאליות במטבח, והביג דיל האמיתי הוא התחזוקה שלו, לפני השימוש וגם לאחריו, כדי לשמור עליו נכון שלא יחליד.

רעיון ההכנה הוא פשוט מאוד - כל מה שתזרקו לסיר (בשר, קטניות, דגנים, ירקות (ובמיוחד ירקות שורש), ראשי שום ופלפלונים בשביל הקצת חריפות, דבש או סילאן בשביל הצבע והמתיקות והרבה מים, יין, בירה או חלב קוקוס (בשביל הרוטב) - ייצא טעים אש! הבישול הארוך (3-1 שעות) והאפקט של סיר הברזל הכבד המתבשל לאט, לא (ובסבלנות!) על הגחלים הלוחשות, המפזרות את חום הסיר באופן שווה, יעשה לכל מרכיבי הארוחה רק טוב. המהדרין, ובעלי אורך הרוח וסבלנות היתר, תולים את הפויקה על חצובה, שמגביה אותו מעל הגחלים ומאפשרת לו להתבשל רק מהחום המופץ תחתיו, דבר שמאריך שעות את הבישול. הפויקה מבעבע, הניחוחות מתפזרים באוויר והחגיגה גדולה.

מדורה פויקה מעל מכתש רמון. אריאלה אפללו,
יאללה, שים כבר את הסיר על האש! מחכים לארוחת פויקה/אריאלה אפללו

איזה פויקה לקנות וכמה יעלה לכם?

את הפויקה תמצאו במגוון גדלים והם ממסופרים מ-1/4 ומעלה, כשהאגדה מספרת שגודל הסיר נקבע לפי מספר העופות שמצליחים להשתחל לתוכו בשלמותם. את הסיר תבחרו בהתאם להרכב המשפחתי-חברתי שלכם - 1/4 (1 ליטר) הוא קטן ואישי, 1 הוא זוגי וחמוד, 3 יספיק ל-10-6 סועדים ובתכולתו של פויקה 13 תוכלו להאכיל גדוד מורעבים. מעבר לבישול בסיר, תוכלו להקפיץ בו פופקורן כמשחק מקדים ולאפות עוגת שוקולד זריזה לקינוח. בשוק יש גם פויקה למתקדמים - תבנית מרובעת לאפיית לחם על המדורה, מחבט לחביתות ולפנקייקס של הבוקר וקנקנים יצוקים לתה צמחים על האש.

כמה ואיפה?
גם בנגזרת הסוגים, והמחירים יש מבחר ואם תכנסו לאתר השוואות מחירים, למשל, תוכלו לעשות בדיקה יסודית. בסקירה שלנו מצאנו את:

רשת לגעת באוכל - סירי הפויקה של הרשת הם תוצרת חברת GURO. הם עשויים יציקת ברזל טבעית שנטבלה בשמן פשתן שחור והוכנסו 'לאפייה' בתנור בטמפרטורה של 800 מעלות כדי ליצור להם מעטפת הגנה. פויקה במספרים 6-1/4 עולים 479-95 שקלים. לפרטים: טל' 1-700-70-1000.

רשת למטייל - על המדפים מצאנו קומקום פויקה ל-10-8 כוסות במחיר 140 שקלים, פויקה לחם של חברת M.J.P, באורך 12-10 ס"מ, ב-128 שקלים, גריל פויקה מפוספס בקוטר 35 ס"מ ב-149 שקל ומחבת פויקה ב-149 שקלים.

רשת ריקושט - שמוליק אנצ'ל, מנכ"ל הרשת, ממליץ על הפויק'ס של חברת GO NUTRE. המחיר 499-119 שקל, כשהגודל הפופולארי, לדבריהם, הוא סיר מספר 3 (8 ליטר). אל הסירים נלווים ידית לפויקה במחיר 29 שקלים וחצובה לתליית הסיר ב-179 שקלים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פויקה. רשת ריקושט, אתר יצרן
הגודל הפופולרי הוא של 8 ליטר. הפויקה של ריקושט/אתר יצרן, רשת ריקושט
פויקה. רשת למטייל, אתר יצרן
בין 10-8 כוסות במחיר 140 שקלים, הפויקה של רשת למטייל/אתר יצרן, רשת למטייל

ויש גם מתכון

השף אורי ארנון, הבעלים של מסעדות "ארנולד'ס" בנתיב השיירה וברמת ישי, מציין שעם פויקה חשוב לעבוד תמיד עם אש עדינה, ורצוי על מעט גחלים לוחשות. "הטעות הנפוצה", אומר ארנון, "היא לשים את הפויקה על פול גז ואז התוצאה שתקבלו תהיה אוכל חרוך". ארנון, שמתמחה בבשרים ומעביר סדנאות לבישול בשטח, מספר שלאור הביקוש והטרנד העולה החל להגיש לאחרונה גם פויקה לטבעונים. הנה שני מתכוני פויקה שלו.

פויקה טבעוני

המצרכים:
6 בצלים בינוניים, שלמים וקלופים
6 גזרים שלמים וקלופים
1 ראש סלרי חתוך לארבע
2 ראשי שומר שלמים ונקיים
4 בטטות שלמות קלופות
1 ק"ג תפוחי אדמה קטנטנים
100 גר' שזיפים יבשים ומגולענים
פחית קרם קוקוס
מים
1/2 כוס שמן זית
מעט טימין טרי
10גר' מלח
10 גר' פלפל לבן
50 גר' סוכר

אופן ההכנה: מחממים את השמן, מוסיפים את הירקות ומזהיבים מעט. מתבלים במלח, פלפל, סוכר וטימין, שופכים את קרם הקוקוס ומוסיפים מים עד לכיסוי הירקות. סוגרים את הפויקה, מבשלים על אש חזקה עד רתיחה וממשיכים בבישול על גחלים לוחשות. אחרי כשעה מוסיפים את השזיפים ואחרי חצי שעה מתחילים בטעימות, אם הירקות רכים ונמסים בפה, סימן שמוכן, אם טרם ממשיכים לבשל עוד כחצי שעה.

פויקה טלה

המצרכים:
1.5 ק"ג כתף טלה
300 גר' בצל
300 גר' גזר
1 ראש סלרי
100 גר' חמוציות יבשות ומגולענות
1/2 כוס שמן זית
קופסת עגבניות מרוסקות
בקבוק יין אדום
מעט טימין טרי
10 גר' מלח
10 גר' פלפל לבן
50 גר' סוכר

אופן ההכנה: חותכים את הטלה, הבצל, הגזר והסלרי לקוביות גדולות. מטגנים את הבשר בפויקה עד לסגירתו, מוסיפים את הירקות (מטגנים קלות), העגבניות המרוסקות והתבלינים. מוזגים את היין ומוסיפים מים עד לכיסוי הבשר. סוגרים את הפויקה, מבשלים על אש חזקה עד לרתיחה וממשיכים לבשל על הגחלים עוד כשעה. מוסיפים את החמוציות, ומבשלים עוד חצי שעה-שעה.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
תנו לו להתבשל עם המים ושאר ירקות. פויקה על האש/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

אש, אש מדורה, אבל איפה?

חודש לפני היום ה-33 לספירת העומר, כבר היינו מתפלחים לאתרי הבנייה וסוחבים קרשים למדורה השכונתית. מהקרשים בנינו קונסטרוקציה גבוה בראשה הצבנו לתפארת את ראשו של הצורר התורן. היום כמעט ולא נותרו קרשים, וגם לא שטחים עירוניים פתוחים להדליק מדורות. בחופים המוכרזים מקבלים קנסות וכך גם ביערות ובשמורות הטבע. תוסיפו לזה את המודעות הגוברת לשמירת איכות הסביבה ולנזק שבענני העשן והפיח המכסים את הארץ, ואתם בבעיה.

אז איך ממשיכים את מסורת בר כוכבא והחבר'ה, כשכבר אי אפשר לעשות קומזיץ בכל פינה? ביוזמה ניסיונית של מדורות מרכזיות. כדי להפחית למינימום את הנזק המצטבר במודיעין-מכבים-רעות, תל אביב ורעננה, לדוגמה, הכריזו על מקומות מוגדרים המותרים להדלקת מדורות כשברעננה הגדילו והקצו שטח מיוחד לתלמידים ובו כל בית ספר מוזמן להדליק מדורה משלו.

איפה כן?
* בבית הספר שדה באכזיב יחכו לכם עצים ושלוש "טבעות אש" (מעגלי אבנים למדורות) בתוך חורש מוצל. הדלקת המדורות נעשית בתאום מראש ויש אפשרות ללינה בקמפינג ובחדרי האירוח, מול החוף היפה, וכן להצטרף לסיורים מודרכים באזור בטל' 04-9522159 או באתר אוצרות הגליל.

* בחניוני הלילה המוסדרים של "חאן לילה" יחכו לכם עצים ומעגל אבנים למדורה.

* בחופי רשות הטבע והגנים מותר להדליק אש במקומות שהוקצו לכך - בשמורות חוף הבונים ופלמחים תקבלו חצי חבית להדלקת המדורה. בחניון הלילה של חוף אשקלון ייחכו לכם מעגלי מדורה ועמדה לפוייקה, בכניסה לשמורת החי בר יחלקו עצים.

* בחופים הלא מוכרזים כדוגמת חוף מעיין צבי (למרגלות זכרון יעקב. הגישה מכביש 4), בדיונות היפות של קיסריה וניצנים, בחוף המבודד של געש, ליד חוף הצוק ובשטחים הפתוחים הסמוכים למתחם סי אנד סאן בתל אביב.

* במדבר במקומות מורשים - על המצוק, בחורשה הסמוכה למצפה רמון (בדרך לחוות האלפקות), הצופה לנוף הבראשיתי של המכתש וכן בחניון הלילה של הר ארדון (בירידה ממצפה רמון, בכביש 40, פונים שמאלה לפי השילוט), רק שלשם תביאו עצים מהבית. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

ויש גם אירועים מדליקים...
* הילולת ל"ג בעומר האמיתית תתקיים סביב קברו של שמעון בר יוחאי שם יתפללו לזכרו של הצדיק וידליקו מדורות עד לב השמים. הילולה נוספת, טבעית יותר, תתקיים בטבע המיוער של עין השופט. בתוכנית: טיול לאור לפידים במערת נחילה ובנחלים גחר וזהורה, סיפורי חג ולמה ומדוע מדורות. בסיום תתכנסו סביב המדורה, תשירו בציבור ותשלפו תפוחי אדמה מהאש. תאריך: 17.5. בית ספר שדה כרמל , טל' 03-6388688.

* טיול בשעת ליל, שתחילתו בהיכרות עם סיר הפויקה והכנת התבשיל בסיר הברזל השחרחר. בזמן שהסיר יתבשל לו לאיטו, יוצאים לטיול בחסות החשיכה, מחפשים את חיות הלילה, צופים על כוכבים, הולכים במבוך בבית המושל ומסיימים במעדני הפויקה. תאריך: 16.5., טל' 3639*. גן לאומי ירקון, מתחם אנטיפטריס.

ודבר אחרון...

אם כבר מצאתם לכם מקום מדליק להדליק, שימו לב שיהיה מרוחק מאזור בנוי, שלא יהיה בסביבת שיחים וקוצים ובעיקר, גדרו את שטח המדורה באבנים כדי למנוע את התפשטות האש. בסיום אתם מוזמנים לעשות "כיבוי צופים" ולשפוך עוד מים לוידוי חניקת האש.

שיהיה לכם חג מדליק!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully