וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכו על זה: צעדת הגלבוע וסופ"ש פורח

משה קשי

3.4.2014 / 9:25

בצעדת הגלבוע שתתקיים בשישי-שבת הקרובים, תוכלו להתרשם מפריחת האביב הצבעונית, לצפות בנדידת הציפורים בחזרה לאירופה ולפגוש בזוחלים "ידידותיים" שיוצאים אל השמש. טיול משפחתי מושלם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמא, אבא וכל השאר. צעדת הגלבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

חגיגה של צבעים, ריחות פריחה משכרים ופעילות שיא של חרקים, המוצאים את מזונם מהפרחים ומאבקים את אותם צמחים. את כל אלה תוכלו למצוא בימים אלה בגלבוע שמהווים את אחת התקופות היפות של האזור במהלך השנה.
האביב שהחל והגיע גם אל רכס הרי הגלבוע, מזמן לנו חווית טבע מפעימה. האזור מציע פריחת שיא בשלל גוונים: הצהוב, האדום, הסגול הכחול והלבן ממלאים את אזור ההר וצובעים את ההר בשלל צבעים.

עוד טיולים באזור בוואלה! תיירות:
איפה אפשר למצוא את אירוס הגלבוע?
העמק הפורה: טיולי מים בעמק חרוד
שיר העמק: טיול בעקבות יהושע חנקין

בשל הגיוון שקיים במסלע, בטופוגרפיה, בקרקע ובכמויות המשקעים, נוצר בגלבוע שילוב מרהיב בין מינים מדבריים, מינים של ספר-המדבר ומינים ים-תיכוניים שמשלימים יחד בימים אלו של תחילת האביב מגוון מרשים של פריחה: כתמה לצד פרגים, חרציות ולידן מקור החסידה, הכלך המצוי והמרווה המשולשת. הכלך שולט מצוי במיוחד בימים אלה בפסגות הגלבוע. הסיבה לשכיחותו הגדולה היא כיוון שאינו נאכל על ידי הבקר הרועה בהר. חשוב לציין שהצמח רעיל ולכן נמצא מתרבה ומשגשג בגלבוע.

המרווה המשולשת, הפורחת עתה בשיאה בגלבוע, היא מלכת צמחי הרפואה העממית. בין הסגולות שנוטים לייחס לה ניתן למצוא ריפוי בבעיות הנשימה, הקלה על מחלות דרכי העיכול וכן ריפוי מחלות נוספות.

תורמוס וחרצית פריחה גלבוע. משה קשי,
הפריחה ממתחנה לכם בגלבוע. תורמוס וחרציות/משה קשי

הגל הצהוב

הגוון הצהוב הנפוץ בגלבוע ומכונה "הגל הצהוב" מושלם ברוב הדר על ידי החרצית העטורה. הפרח צהוב ומדיף סביבו ריח חזק. מעניין לגלות כי שם הצמח בלועזית משמעו: פרח הזהב, ומכאן גם מקור שמו בעברית : חרוץ - זהב. לאחר שתגלו אותו בשטח, ניתן להשתמש בעליו להכנת סלט והפרחים יכולים לשמש להשריה במים חמים ומשמשים להורדת חום.

את אירוס הגלבוע, אשר נחשב מדי שנה בזמן זה כגולת הכותרת של האזור, יתקשו המטיילים למצוא בשמורת האירוסים המוכרת שבהר ברקן. זו בין היתר תוצאה של החורף המשוגע האחרון בישראל. ההגעה המהירה של האביב השנה הביאה לכך שבתקופה זו ניתן למצוא פחות אירוסים משנה רגילה, אך עדיין אוכלוסיית אירוסים גדולה אחרת נמצאת בגלבוע. אותה ניתן למצוא ליד מוסד הגמילה "מלכישוע", שם פורחים האירוסים ומבטיחים מראות נהדרים למטיילים.

במקביל לפריחה המרהיבה, בימים אלו של תחילת האביב, מגיעה לשיאה אחת מתופעות הטבע המופלאות והמרתקות ביותר - נדידת האביב של הציפורים. במהלך שלושת חודשי האביב, מתחילת חודש מארס ועד סוף מאי, יחלפו מעל ארץ ישראל ומעל הגלבוע ועמק חרוד מאות מיליוני ציפורים נודדות, שיוצאות למסען המופלא מאפריקה אל ארצות הצפון, שם יבנו הבוגרות שביניהן את קינן ויקימו דור חדש של ציפורים. נדידת הציפורים הציתה את דמיונם של בני האדם מאז ימי קדם. ירמיהו הנביא, אשר ישב בענתות, כתב בספרו, פרק ח' פסוק ז' : "גם חסידה בשמיים ידעה מועדיה...".

במאה הקודמת, במהלך שנות ה-20 וה-30 בכפר יחזקאל אשר בעמק חרוד, לימד המחנך והמורה לטבע הנודע אליעזר שמאלי. הוא היה הראשון מבין חוקרי הציפורים שעסק בטיבוע ציפורים נודדות. תיאוריו המרתקים, שפורסמו בספרים שכתב על נדידת הציפורים מעל עמק חרוד והגלבוע מתאימים גם לימים אלו. בספריו, הוא מתאר את להקות הענק של החסידות, העגורים, השקנאים ועופות דורסים, שחגות מעל הגלבוע במעגלים-מעגלים, בתוך טרמיקות חום ומנצלות את האוויר החם על מנת להתקדם.

למטייל בגלבוע בימים אלו נכונה הפתעה. באזורים החשופים ניתן לצפות במאות ואלפי חסידות שירדו לאתנחתא קלה בדרכן הארוכה אל ארצות הצפון. הן מתנהלות להן לאיטן על הקרקע, מחפשות מזון בתוך מרחבי הפריחה המהממת שמושכת את החרקים, ואת זה יודעות היטב החסידות שנוחתות בשדות כדי ללקט את מזונן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אירוס הגלבוע פריחה. משה קשי,
לא נמצא כבר אבל יש לו מקום של כבוד בגלבוע. איורס הארגמן/משה קשי

מכלול נפלאות הטבע

לצד העופות, החרקים והצומח בגלבוע, ניתן גם לפגוש בזוחלים "ידידותיים", כמו: צבים, לטאות וחרדונים. מבין היונקים פעילי היום, הפופולריים בימים אלו הם שפני הסלע שמנצלים את דרגשי הסלעים להתחממות, תוך כדי מבט משועמם משהו בחבורות האנשים שמחפשת אחריהם.
צעדת הגלבוע שתתקיים בסוף השבוע הקרוב, מעניקה הזדמנות נהדרת ליהנות ממכלול נפלאות הטבע שמציע הגלבוע: צפייה בנדידת הציפורים, בפריחה המיוחדת ובנופי עמק חרוד המוריקים בעונה זו של השנה.

לא ניתן לסיים סקירה שכזו מבלי להזכיר שתי דמויות אשר הלכו לעולמם אך לאחרונה. עזריה אלון ז"ל ומאיר הר ציון ז"ל. הראשון חתן פרס ישראל וממקימי החברה להגנת הטבע, פעל רבות לתיעוד ושמירת הטבע בגלבוע. השני, מלוחמי יחידה 101 ובעל עיטור העוז, בילה את נערותו ובגרותו בטיולים וסיורים בחיק הטבע בגלבוע. הטיול באזור הוא דרך נפלאה להמשיך את המורשת שהותירו אחריהם.

משה קשי, מנהל מרכז האסטרונומיה והטבע ע?ש אילן רמון של המועצה האזורית הגלבוע שתערוך בסופ"ש הקרוב (5-4 באפריל) את צעדת הגלבוע ה-48.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully