וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הרי געש פעילים שאתם חייבים לראות בחיים שלכם

8.12.2017 / 8:27

הרי געש פעילים תמיד מרתקים ומושכים אליהם סקרנים. רק בחודש שעבר התפרץ הר געש באינדונזיה, שגרם לפינוי של 40 אלף איש. אז הנה 10 הרי געש שעדיין מתפרצים פה ושם בעולם וכדאי להכניס לרשימת ה"טו דו ליסט" אם אתם באזור. מובטחת חוויה לוהטת במיוחד

לבה מהר הגעש קילוואה בהוואי נשפכת אל הים/צילום: רויטרס, יוטיוב, עריכה: שניר דבוש

בווידאו: צפו בלבה מהר הגעש קילוואה בהוואי נשפכת אל הים

אנחנו שומעים על הרי געש כמעט רק כאשר מדובר באסונות, ורק בסוף החודש שעבר הורו הרשויות באינדונזיה על פינויים של מאה אלף איש מבתיהם, מחשש שייפגעו מהתפרצות הר הגעש המקומי, אגונג, שעלול להחריב את כל מה שנמצא ברדיוס של עשרה קילומטרים ממנו. אבל בתקופה רגועה, עם תכנון נכון ולעיתים גם ממרחק בטוח, הרי געש יכולים לספק למבקרים בהם הצצה מרהיבה אל אחת מתופעות הטבע היפות, העוצמתיות והמרשימות ביותר על פני כדור הארץ.


עוד על הרי געש בוואלה! תיירות:
מטורף: צפו בהר הגעש הפעיל ביותר בכדור הארץ מתפרץ
וואו: צפו בהתפרצות לילית מרהיבה של הר געש באיטליה
צפו במחזה המדהים: לבה מהר געש בהוואי נשפכת אל הים


כ-1,500 הרגי געש פעילים פזורים ברחבי כדור הארץ ומעל האדמה, ושליש מהם חוו התפרצות משמעותית מאז החל התיעוד שלהם. חמשת הרי הגעש הפעילים ביותר ממוקמים באקוודור, גוואטמלה ואיטליה, אולם עיקר ההתפרצויות הגעשיות (ורעידות האדמה) מתרחשות באזור שאותו נהוג לכנות "טבעת האש" - רצועה המקיפה את האוקיינוס האטלנטי, ובה ממוקמות בין היתר הפיליפינים, מלזיה, אינדונזיה, תאילנד, יפן, קנדה, ארצות הברית, מקסיקו, אקוודור וצ'ילה. אם מזדמן לכם טיול לאחת המדינות הללו, כדאי לתכנן גם טיפוס על הר געש פעיל - מובטחת לכם חוויה לוהטת במיוחד.

1. אייאפיאטלאייקוטל, איסלנד

כמעט אירופה כולה נאלצה להתמודד התוצאה של התפרצות אייאפיאטלאייקוטל (Eyjafjallajökull) בשנת 2010, שהותירה ענן אפר עצום שהביא לכך ששמי אירופה היו בלתי אפשריים לטיסה במשך שישה ימים. ההר היפהפה ניצב בגובה של כ-1,600 מטרים מעל פני הים ופסגתו מצופה במאה קילומטרים רבועים של קרח ושלג והאזור כולו, דרום איסלנד, נחשב לפעיל במיוחד מבחינה וולקנית.

מדובר ביעד פופולרי במיוחד לטיסות של מסוקים ולטיולי ג'יפים, ומטיילים מנוסים שיטפסו במעלה אייאפיאטלאייקוטל יהנו מנוף מיוחד במינו של רכס ההרים הסמוך. השם המאתגר שלו אמנם קשה להגיה למי שלא מדבר איסלנדית, אבל המשמעות היא "קרחון הר האי" - והנה וידאו קצרצר שמדריך כיצד להגות אותו נכון למי שרוצה להרשים את סוכן הנסיעות.

עוד באותו נושא

עוצר נשימה: צפו בהתפרצות לילית מרהיבה של הר געש באיטליה

לכתבה המלאה

צפו בהתפרצות של אייאפיאטלאייקוטל ב-2010

2. וזוב, איטליה

זהו כנראה הר הגעש המפורסם ביותר בעולם, שקנה את מקומו בהיסטוריה כמי שאחראי לאסון הטבע שהחריב עד אפר את העיר הרומית פומפיי בהתפרצות הגעשית הראשונה שתועדה אי פעם. עד היום נחשב וזוב (Vesuvius) שממוקם ליד נאפולי, להר הגעש המסוכן ביותר בעולם, לא רק כיוון שהוא מתפרץ תדיר אלא במיוחד כי שלושה מיליון איש חיים בסביבתו - מתוכם 600 אלף שמתגוררים בסמוך לו ממש.

ההר אמנם רדום מאז שנות הארבעים, אבל מומחים חוששים שההתפרצות הבאה שלו תהיה אלימה במיוחד. אבל עד שזה יקרה ולמרות החששות, מטיילים יכולים לעלות אל הפסגה ולהציץ לתוך המכתש הענק של וזוב ממנו עולה באופן תמידי עמוד של קיטור.

צפו בהתפרצות של וזוב שתועדה כבר ב-1929

3. אטנה, איטליה

אטנה (Etna), המתנשא לגובה 3,329 מטרים ולו ארבעה לועות, הוא הר הגעש הגבוה באירופה והוא אפילו התפרץ ממש לא מזמן. ההר, השוכן בסיציליה, הרשים את בני האדם עוד מאז ימי קדם והוא נחשב למקום מושבו של טיפון, אבי המפלצות ומאויבי האלים הגדולים ביותר. היום, לעומת, זאת אטנה הוא מקום מושבם של כמה אתרי סקי חביבים והוא מכלכל סביבו תעשיית תיירות משגשגת המציעה בין ביתר טיולים רגליים למיטיבי לכת וסיורים פופולאריים ברכבי שטח.

ההתפרצויות ההרסניות ביותר שלו תועדו בשנת 122 לפני הספירה ובשנת 1669 לספירה, אז החריבה הלבה עשרה כפרים, והגיעה עד לפאתי העיר קטאניה הנמצאת למרגלותיו, אך נבלמה בחומותיה. בין 15,000 ל-20,000 בני אדם נספו אז. בעידן המודרני, אירעה ההתפרצות הקטלנית היחידה של ההר בשנת 1928, אז נחרב הכפר מסקאלי. מאז הוא ממשיך להתפרץ מדי כמה חודשים בעוצמות משתנות.

צפו בהתפרצות המרהיבה של אטנה ב-2002

4. מראפי, אינדונזיה

כמעט בכל אחד מימות השנה נראה עשן מיתמר מלוע הר מראפי (Merapi), הר הגעש הפעיל ביותר של אינדונזיה, ומה שמצדיק את שמו העתיק: "הר של אש". מאות אנשים נהרגו בהתפרצויות שלו במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים ומחשש לאסונות חוזרים אוסרת הממשלה על מגורים למרגלותיו, וצבא קטן של מומחים ממשיך לעקוב אחריו בקפידה.

מארפי עומד לא רק במרכזו של פארק לאומי, אלא גם במרכזם של כמה וכמה מיתוסים ג'אוואנים עתיקים, שמספרים כי בפסגתו שוכן ארמון המלכים והמלכות של ממלכת הרוח. למרות שהפסגה שלו סגורה באופן רשמי לביקור של תיירים, מטיילים באינדונזיה עדיין נוהגים לעשות המסלול כלפי מעלה.

צפו במראפי "נותן בראש" ב-2014

5. ניאראגונגו, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

אחד מהרי געש הפעילים ביותר באפריקה מציג מראה מרשים במיוחד בדמות אגם לבה מהגדולים ביותר שנמצאים בעולם, בתוך קוטר לוע של 1,200 מטרים. הר הגעש ניאראגונגו (Nyiragongo) שוכן בתוך הפארק הלאומי וירונגה והוא נגיש לבמקרים, אולם לטובת ביקור בו יש לרכוש "היתר תיירותי" מיוחד.

מומלץ לבקר בו אל תוך הלילה, ורבים מהמבקרים מקימים במקום מחנה לינה כדי להתחמם מהחום שנפלט באופן קבוע מהסלעים ועל מנת ליהנות מזוהר הלבה שבתוך המכתש. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו סובלת מחוסר יציבות פוליטית ותפרצויות אלימות באזורים מסוימים, ויש לקחת זאת בחשבון בכל תכנון של נסיעה לאזור.

ניאראגונגו התפרץ ב-2016, וככה זה נראה

6. פקאיה, גואטמלה

ביקור בפקאיה (Pacaya) הוא כמעט חובה למי שמבקר בגוואטמלה ובכל בוקר וצהריים יוצאים סיורים מודרכים אל ראש הר הגעש, שהפעם האחרונה שהתפרץ בה הייתה לפני פחות מעשור. פקאיה נמצא במרכז גן לאומי ובמרחק של פחות מעשרים קילומטרים מגואטמלה סיטי, וככזה המתנשא אל גובה של יותר מ-2,500 מטרים הוא ידוע כהר געש תלול במיוחד. כיוון שהוא עדיין פעיל התפרצויות געשיות קטנות מתרחשות בו כל הזמן, והמבקרים בו יכולים להתרשם מנחלי לבה לוטים זורמים סביבם בדרך למעלה ומערפל ועננים מוארים באור אדום מהפנט.

צפו בלבה הזורמת וההתפרצות האדומה של פקאיה ב-2010

7. ארנל, קוסטה ריקה

אם יש סיבה אחת טובה לעזוב את החופים של קוסטה ריקה היא נמצאת בגובה של 1,670 מטרים ומעל יערות הגשם - הר הגעש ארנל (Arenal), שחירב את העיר טבקון בשנת 1968 והרג עשרות מתושביה. טבקון הספיקה מאז להמציא את עצמה מחדש כעיירת ספא המנצלת את מי המעיינות שמתחממים באמצעות הפעילות הוולקנית, וכל האזור סביב ארנל היום כיום יעד תיירותי פופולרי במיוחד.

המבקרים שמגיעים למקום נהנים לא רק מטיפוס על ההר עצמו, אלא גם מצפייה בחיות בר וציפורים מגוונות ובפעילויות ספורט שונות. מזג האוויר הטרופי המאופיין בגשמים רבים הביא להיווצרות כמה וכמה אגמים בדרך לראש ההר, והמטיילים מעלה נוהגים לעצור בין לבין לשחייה קלה.

הר ארנל באחת מההתפרצויות שלו בשנה האחרונה

8. קילוואה, הוואי

על פי המיתולוגיה של ילידי הוואי, הר הגעש קילוואה (Kīlauea) הוא משכנה של אלת האש והרי הגעש פלה (Pele). זהו הר הגעש הפעיל ביותר על פני כדור הארץ, והוא אחד מבין שרשרת הרי הגעש שיצרו את הארכיפלג של איי הוואי ומרכיבים את אתר המורשת העולמית "הפארק הלאומי הרי הגעש של הוואי".

מזה כמה עשורים שלבה לוהטת זורמת ממנו בלי הפסקה, והוא מושך אליו מזה 200 שנה מטיילים שמגיעים לצפות במחזה המהפנט באמצעות סיורים רגליים, סירות בים או מסוקים.

סרטון נפלא של הלבה הנשפכת והתפרצות מרהיבה של קילוואה

9. יאסור, רפובליקת ונואטו

ממוקם על האי טאנה, חלק ממדינת האיים הקטנה רפובליקת ונואוטו שבדרום מערב האוקיינוס השקט, יאסור (Yasur) הוא הר נמוך יחסית בגובה 1,200 מטר והוא פעיל ברציפות מאז גילה אותו קפטן ג'יימס קוק בשנת 1774. יאוסר פולט אפר ולבה כמה פעמים בשבוע, מה שהעניק לו את הכינוי החביב "המגדלור של האוקיינוס השקט" והפך אותו ליעד התיירות הפופולארי ביותר ברפובליקת ונואוטו.

בארבע השנים האחרונות הוא נחשב לפעיל במיוחד וכדאי למבקרים להיות זהירים מאוד מאוד בימים אלה. אולם בכל זאת, טיול וטיפוס במעלה ההר אפשריים בהחלט וסיורים מודרכים זמינים לתיירים.

יאסור מתפרץ מתוך המכתש עם האפר העוצמתי שלו

10. וילאריקה, צ'ילה

הרבה פסגות הרים יפות יש בצ'ילה, אולם ללא ספק אחת היפות ביותר היא זו של וילאריקה (Villarrica) - הר הגעש הפעיל המתנשא לגובה של יותר מ-2,800 מטרים שעולה ממנו עשן בכל שעות היממה. בלילות מעוננים יוצר ההר עיגול אור אדום ומהפנט בשמים שמעליו, ונשקף ממנו הנוף המרהיב של אגם וילאריקה שנמצא למרגלותיו ומתחת לפסגות המושלגות של הרי הגעש הנוספים מסביב.

אזור וילאריקה, כ-850 קילומטר מדרום לסנטיאגו וכ-100 קילומטר מדרום-מזרח לטמוקו, נחשב לאחד מאזורי הנופש והסקי הפופולריים במדינה ולצד כמה הרי געש נוספים נמצאים בסביבתו גם מפלים, נהרות ומעיינות חמים. וילאריקה התפרץ לפני שנתיים, ועמוד הלבה המבריק שעלה ממנו נראה עד לקילומטרים רבים מרחוק.

תיירים חוזים בהתפרצות של וילאריקה בפברואר השנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully