וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגש: טביעת חותם עם שם המלך חזקיהו התגלתה בירושלים

2.12.2015 / 11:20

תגלית מרעישה נחשפה היום בירושלים: טביעת חותם (בול?ה) עם שמו של המלך חזקיהו מימי בית ראשון. על הבולה מופיעה כתובת בעברית עתיקה: "לחזקיהו (בן) אחז מלך יהדה". לדברי החופרת מזר: "זו הפעם הראשונה שטביעת חותם של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות מדעיות"

צלמים זמניים מורשים

בווידאו - עוד ממצא מרהיב בירושלים: נמצאה מצודת אנטיוכוס ששלטה על בית המקדש

תגלית מרעישה נחשפה בעיר דוד בירושלים: טביעת חותם (ב?ו?ל?ה) עם שמו של המלך חזקיהו (727-698 לפני הספירה) התגלתה בהר העופל, שלמרגלות הכותל הדרומי במתחם הר הבית, במסגרת חפירות של האוניברסיטה העברית בירושלים.


הגילויים הארכיאולוגיים האחרונים בוואלה! תיירות:
עדויות חדשות: האם נמצא קבר המכבים האמיתי?
תאווה לעיניים: פסיפס נדיר בן 1,700 שנה התגלה בווילה בלוד
כתובת נדירה מימי דוד המלך התגלתה בעמק האלה


הטביעה אובלית, בגודל 8.6 על 9.7 מילימטר, הוטבעה על גבי טין רך (בולה) בגודל 12 על 13 מילימטר ובעובי של כשלושה מילימטרים. במקור, הבולה חתמה מסמך שנכתב על פפירוס ונשמר מגולגל וקשור בחוטים דקים, שאת סימניו רואים בגב הבולה. החותם התגלה ביחד עם חרסים רבים וממצאים שונים כדוגמת צלמיות וחותמות.

הבולה התגלתה בתוך שפך אשפה שנזרק בימי חזקיהו, או זמן קצר לאחריו, בתוך בניין ממלכתי ששימש לאחסון מזון. בניין זה שייך לשורת מבנים ובכללם בית-שער ומגדלים, שנבנו במחצית השנייה של המאה העשירית לפנה"ס (ימי שלמה המלך), כחלק מביצורי העופל - קריית השלטון החדשה שנבנתה בשטח.

יחד עם הבולה, נמצאו עוד 33 בולות שהוטבעו בחותמות אחרים, חלקם נושאי שמות עבריים ועל גבם סימני אריג גס וחוטים עבים, שככל הנראה חתמו שקים שהכילו מוצרי מזון. סביב הטביעה ישנו שקע שהותירה מסגרת הטביעה, שבתוכה שובץ החותם. על הטביעה מופיעה כתובת בעברית עתיקה: "לחזקיהו (בן) אחז מלך יהדה" וסמל שמש עם כנפיים נטויות מטה ושני סמלי ענח' (סמל החיים).

לדברי ד"ר אילת מזר, "למרות שטביעות חותם עם שמו של חזקיהו כבר נודעו בשוק העתיקות מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת, בחלקן עם סמל חרפושית (חיפושית זבל) מכונפת וחלקן עם סמל שמש מכונפת, זו הפעם הראשונה שטביעת חותם של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות מדעיות".

טבעת חותם של המלך חזקיהו מירושלים. אוריה תדמור, מערכת וואלה! NEWS
עדות קיימת נוספת לסיפורי התנ"ך. חותם המלך חזקיהו מירושלים/מערכת וואלה! NEWS, אוריה תדמור
ד"ר אילת מזר חושפת את טבעת חותם המלך חזקיהו. באדיבות האוניברסיטה העברית בירושלים,
ד"ר אילת מזר חושפת את טביעת חותם המלך חזקיהו, היום/באדיבות האוניברסיטה העברית בירושלים

התנ"ך קם לתחייה

גילוי טביעת החותם המלכותית בחפירות הארכיאולוגיות בעופל, מחייה באופן בלתי אמצעי את סיפורי התנ"ך על המלך חזקיהו ועל הפעילות הממלכתית שהתקיימה בימיו ברובע המלכותי של ירושלים.

טביעת החותם נמצאה במהלך סינון רטוב של רבדי אדמה מהחפירה, שנערכה במתקן הסינון בעמק צורים ומנוהל על ידי ד"ר גבי ברקאי וצחי דבירה בחסות רשות הטבע והגנים ועמותת אלע"ד של עיר דוד. הטביעה נמצאה על ידי אפרת גרינוולד, חברת משלחת העופל שהיתה אחראית על הסינון מהחפירות. רעות בן-אריה, שהכינה את הבולות העבריות מחפירות העופל, היתה הראשונה שזיהתה אותה כטביעת החותם של המלך חזקיהו.

דמותו המרשימה של חזקיהו ומעשיו מתוארים במקרא (מלכים ב', ישעיהו, דברי הימים ב') ובכתבים של מלך אשור, סרגון השני וסנחריב בנו, שמלכו בזמנו. חזקיהו מתואר כשליט נבון ("בכל אשר יצא ישכיל", מלכים ב' י"ח/7), חזק וריכוזי, בעל תושיה ותעוזה, שלמרות כפיפותו לאשור ידע לשמור על מעמדה העצמאי של ממלכת יהודה ובירתה ירושלים, ולהאדירן מבחינה כלכלית, דתית ומדינית. עליו נאמר, "ואחריו לא היה כמוהו בכל מלכי יהודה ואשר היו לפניו" (מלכים ב' י"ח/5).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully