וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות חדשות: האם נמצא קבר המכבים האמיתי?

21.9.2015 / 10:30

ייתכן ומבנה קבורה גדול שנחשף באחרונה באזור מודיעין הוא-הוא קבר המכבים האמיתי, כך על-פי רשות העתיקות שיצאה לחיפוש בעקבות הקבר המיתולוגי, במטרה לפצח אחת ולתמיד את חידת המקום בעזרת כלי מחקר מודרניים. מנהל החפירה: "גילינו את כוכי הקבורה המפוארים"

ארבל רצין

בשבועות האחרונים ניהלו רשות העתיקות, תושבי האזור ובני נוער, חפירה ארכיאולוגית יוצאת דופן בחיפוש אחר מקומו האמיתי של קבר המכבים. לפי המקורות, המכבים - מתיתיהו החשמונאי וחמשת בניו מהעיר מודיעין הקדומה, הנהיגו את המרד בשלטון היווני, והיו אחראים על טיהור בית המקדש השני מטומאה.


עוד על אתרים ארכיאולוגיים בוואלה!:
שיפצו את הסלון בבית ומצאו מקווה טהרה בן 2,000 שנה
ותודה לנאס"א: כך פוענחה מגילת התנ"ך העתיקה
קבלן הסתיר ארון קבורה נדיר בן כ-1,800 שנה באשקלון


החפירה הארכיאולוגית ביקשה לבדוק אם יש ממש באגדות ובסיפורים שנרקמו סביב אתר חורבת הגרדי, המצוי במרחק קצר מהעיר מודיעין, ואשר שמו נקשר בקבר המכבים.

קבר המכבים תואר בשני ספרים עתיקים בני כ-2,000 שנה: ספר מכבים וקדמוניות היהודים, שנכתב על-ידי יוסף בן מתיתיהו. הקבר תואר כמבנה מרשים, גבוה, מוקף עמודים, צופה אל הים, עשוי אבנים משובחות ומקורה במעין פירמידות.

סמיכותה של חורבת הגרדי לכפר הערבי אל-מידיה, והדימיון בין שם הכפר למודיעין הקדומה, משכו אליו לפני כ-150 שנה ארכיאולוגים, משכילים וסקרנים. חלקם תיעדו את האתר ברישומים וציורים, ומקצתם אף הצליחו לבצע בו חפירות. אלה, חשפו מבנה קבר מרשים הנישא על אומנות אדירות, שהחזיקו לוחות אבן ענקיים ומעליהם, ככל הנראה, הייתה קומה שנייה.

בתחתית המבנה התגלו כוכי קבורה מפוארים. ההתרגשות היתה רבה וראשוני החוקרים אף יצאו בהצהרות כתובות: "אכן, אין מקום לספק: מצאתי את קבר המכבים והמחפורת שחשפתי החזיקה את אפרו של מתתיהו"; "חורבות הקבר מתאימות בהחלט לקבר המכבים כפי שהוא מתואר במקורות".

צילום אוירי אתר קברי המכבים. באדיבות רשות העתיקות,
צילום אוירי של אתר קברי המכבים/באדיבות רשות העתיקות
כוכי הקבורה קברי המכבים. אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות, ארבל רצין
כוכי הקבורה באתר/ארבל רצין, אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

תושבי האזור התגייסו לחפירות

אולם את ההתלהבות צינן ארכיאולוג צרפתי בשם שארל קלרמון-גאנו. חפירותיו באתר חשפו ברצפת כוכי הקבורה פסיפסים ועליהם עיטור צלב. בעקבות כך, הוא קבע נחרצות, כי ייעודו של המבנה עלום ואופיו נוצרי. הוא הוסיף כי "ייתכן שמבנה זה נבנה על ידי הנוצרים כדי להנציח את מקום קבורתם של הקדושים המכבים, שכן אלו היו קדושים עילאיים בעיני הנצרות. לא מן הנמנע שבעתיד תמצא ראיה חד-משמעית המצביעה על האתר כמקום קבורתם של המכבים". מאז דיווחו של אותו ארכיאולוג, נזנח האתר והוא נותר בשיממונו.

לאחרונה החליטה רשות העתיקות, בצעד חריג, לצאת למסע חיפוש בעקבות קבר המכבים, במטרה לפצח אחת ולתמיד את חידת המקום, וזאת בעזרת כלי מחקר מודרניים. גילוי שכזה הוא ללא ספק בעל משמעות לאומית ומחקרית מהדרגה הראשונה.

ואכן, בשבועות האחרונים אותר מבנה הקבר המפואר, והוא נחפר בשנית בסיועם של תושבים רבים ממודיעין ומיישובי חבל מודיעין, שתרמו לחפירה בהתנדבות מזמנם וממרצם, והפכו לחלק בלתי נפרד מהצוות המקצועי.

לדברי עמית ראם ודן שחר, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "אין ספק שהמבנה שנחשף הוא יוצא דופן. התיאורים מלפני 150 שנה נחשפו כאן למול עיננו, גילינו את כוכי הקבורה המפוארים, אומנות אדירות שהחזיקו, ככל הנראה, קומה שנייה, חצר מבוא המובילה לקבר ומבנים נלווים נוספים. לאכזבתנו, המבנה שראו קודמנו נשדד, ואבניו נלקחו לבניית היישובים מסביב, ואולם עדיין, המראה במקום מרשים ומעורר דמיון".

לדברי החופרים, הראיות הארכיאולוגיות שמצויות בידיהם בשלב זה עדיין אינן מספקות לקבוע כי זהו מקום קבורתם של המכבים. "אם מה שחשפנו אינו קבר המכבים עצמו, הרי שקיימת סבירות גבוהה כי זהו האתר שהנצרות הקדומה זיהתה בו את אחוזת הקבר המלכותית, ולכן, אולי, הקימה את המבנה", הוסיף ראם. "נראה כי לא ניתן לפסול על הסף הנחות עבר, אך עדין דרושה חפירה ועבודה רבה על מנת לאמת באורח חד משמעי את ההנחה הזו, והחידה נותרה בעינה - החיפוש אחר קבר המכבים החמקמק נמשך".

רשות העתיקות מימנה מתקציבה את חפירת הקבר, וכעת נדרשים משאבים נוספים לצורך מיצוי השטח, בתקווה לקבל מענה לחידת המכבים. בחג הסוכות הקרוב, בתאריכים 29-30/9 בשעות 14:00-10:00, מוזמן הציבור להפנינג חינמי בעקבות קברות המכבים. בתכנית: הצצה לחפירות הארכיאולוגיות המתבצעות באתר, שחזור חווייתי של מטבעות קדומים, הכנת פסיפס, פעילות אמנותית ביער לילדים ועוד. האירוע ביוזמת רשות העתיקות ובשיתוף עם קק"ל והמועצה המקומית חבל מודיעין. פרטים והרשמה מראש ב"קו ליער" 1-800-350-550.

עוד באותו נושא

המוות נאה לו: נחשף ארון קבורה נדיר בן כ-1,800 שנה באשקלון

לכתבה המלאה
אתר קברי המכבים. באדיבות רשות העתיקות,
החוקרים חשפו מבנה קבר מרשים הנישא על אומנות אדירות/באדיבות רשות העתיקות
מנהלי החפירה בוחנים את אתר קברי המכבים. באדיבות רשות העתיקות,
מנהל החפירה: "אין ספק שהמבנה שנחשף הוא יוצא דופן"/באדיבות רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully