וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאווה לעיניים: פסיפס נדיר בן 1,700 שנה התגלה בווילה בלוד

16.11.2015 / 11:20

פסיפס לוד שהתגלה ב-1996 נחשב לאחד היפים והמפוארים בישראל. כעת נחשף חלק אחר שלו בווילה מהתקופה הרומית, והוא מציג סצנות של חיות צדות וניצודות, דגים, פרחים בסלסילות, אגרטלים וציפורים. השבוע הוא ייפתח לציבור

פסיפס לוד בן 1,700 שנה/EYECON, באדיבות רשות העתיקות

פסיפס מרשים ביופיו נחשף בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בלוד, הכולל רצפה מרהיבה וצבעונית בגודל 11X13 מטרים, ששימשה כריצוף של חצר ווילה מפוארת מהתקופה הרומית והביזנטית (לפני כ-1,700 שנים).

מדובר בפסיפס שהוא "אח" של "פסיפס לוד" הישן יותר, שנחשף באותו מתחם בעיר ב-1996, ונחשב לפסיפס המפואר ואולי היפה ביותר שהתגלה בישראל עד כה.

בחפירות הנוכחיות נחשף החלק הדרומי של המתחם, הכולל, בין השאר, חצר גדולה ומפוארת מרוצפת פסיפס, ומוקפת סטוים (גלריות מקורות הפתוחות אל החצר), שתקרתם היתה מוחזקת על ידי עמודים. לדברי ד"ר גורזלזני, "חשיפת אזור המזרחי של המכלול לא הושלמה, שכן הוא משתרע מתחת לבתי השכונה בת ימינו".

הפסיפס מציג סצנות של חיות צדות וניצדות, דגים, פרחים בסלסילות, אגרטלים וציפורים. לדברי ד"ר גורזלזני, "איכות התיאורים בפסיפס מצביעה על יכולת אומנותית מפותחת". שברים רבים של פרסקו (ציורי קיר שנעשו על טיח לח) מעידים על עיטור ועיצוב מוקפד ויוקרתי, לפי מיטב המסורת של המעמד הגבוה בתקופה. בעקבות הגילויים החדשים, ישולב גם חלק זה של הווילה במרכז המבקרים.

פסיפס לוד בן 1,700 שנה. אסף פרץ, רשות הטבע והגנים
צבעוני ומרהיב ביופיו. פסיפס לוד החדש/רשות הטבע והגנים, אסף פרץ
פסיפס לוד בן 1,700 שנה. אסף פרץ, רשות הטבע והגנים
החלק הדרומי של רצפת הווילה המפוארת בלוד/רשות הטבע והגנים, אסף פרץ

הפסיפס שמסתובב במוזיאונים הנודעים בעולם

חפירת הפסיפס החדש נערכה בחודשים יוני-נובמבר 2014 על-ידי צוות של ארכיאולוגים מרשות העתיקות בשכונת נווה ירק בלוד, באזור שבו נחשף בעבר פסיפס לוד העתיק יותר. מטרת החפירה בזמנו, הייתה להכשיר את הקרקע לבניית מרכז מבקרים, שאליו יוחזר הפסיפס היפהפה כשישוב ארצה מסיבוב תערוכות במוזיאונים בעולם.


הגילויים הארכיאולוגיים האחרונים בוואלה! תיירות:
ותודה לנאס"א: כך פוענחה מגילת התנ"ך העתיקה
עדויות חדשות: האם נמצא קבר המכבים האמיתי?
כתובת נדירה מימי דוד המלך התגלתה בעמק האלה


ואכן, פסיפס לוד העתיק כה מרהיב, שהוא נדד בכמה מהמוזיאונים המפורסמים והנודעים בעולם, ביניהם הלובר בפריז, המטרופוליטן בניו יורק, הארמיטאז' בסנט פטרסבורג ובשאר ערים בעולם. בימים אלה מוצג הפסיפס בגלריה צ'יני שבוונציה, ובעתיד ישולב במבנה המרכז שייבנה בלוד.

לדברי ד"ר אמיר גורזלזני, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "הווילה שמצאנו היתה חלק משכונה של בתי אמידים שעמדה כאן בתקופות הרומית והביזנטית. לוד נקראה אז דיוספוליס והייתה בירת המחוז, עד שהוחלפה ברמלה לאחר הכיבוש המוסלמי. המבנה היה בשימוש במשך זמן רב".

החלק הצפוני של המתחם שבו יוקם "מרכז פסיפס לוד ע"ש שלבי וויט ולאון לוי", נחשף במהלך פיקוח של רשות העתיקות על עבודות פיתוח בראשית שנות ה-90 לפני סלילת כביש, ונחפר ע"י מרים אבישר ז"ל.

בחפירה השתתפו הארכיאולוגים חגית טורגה, עוזי עד, אריולה יקואל ויוסי אלישע מרשות העתיקות. השבוע תינתן לציבור הזדמנות ייחודית להתרשם מהפסיפס המרשים בימים
ג'-ד', 18-17.11.15 בשעות 16:00-8:00, 20.11 (יום שישי) - 13:00-8:00.
הוראות הגעה: רח' החלוץ בלוד - הגעה דרך צומת גינתון

עוד באותו נושא

פסיפס של אלכסנדר הגדול נחשף בבית כנסת בגליל

לכתבה המלאה
פסיפס לוד בן 1,700 שנה. אסף פרץ, רשות העתיקות
עובדי רשות העתיקות עמלים על ניקוי הפסיפס/רשות העתיקות, אסף פרץ
פסיפס לוד בן 1,700 שנה. אסף פרץ, רשות הטבע והגנים
בין עיטורי הפסיפס יש חיות צדות וניצודות/רשות הטבע והגנים, אסף פרץ
פסיפס לוד בן 1,700 שנה. אסף פרץ, רשות הטבע והגנים
מיני דגים כחלק מהפסיפס של לוד/רשות הטבע והגנים, אסף פרץ
פסיפס לוד בן 1,700 שנה. ניקי דוידוב, רשות הטבע והגנים
בן 1,700 שנה. פסיפס לוד החדש/רשות הטבע והגנים, ניקי דוידוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully