וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיפס של אלכסנדר הגדול נחשף בבית כנסת בגליל

15.7.2015 / 14:31

בבית כנסת בחוקוק נערכות חפירות כבר מ-2012, שבמהלכן נחשף פסיפס של שמשון הגיבור. עתה מאמינה הארכיאולוגית האמריקנית, ג'ודי מגנס, שחשפה את דמותו של אלכסנדר הגדול בפגישה עם כהן יהודי, כמו גם ציורי פילים שמשוייכים לצבאות יווניים

פסיפס אלכסנדר הגדול בית כנסת בחוקוק. Jim Haberman,
האם זו דמותו של הכובש הגדול בהיסטוריה? אלכסנדר הגדול בחוקוק/Jim Haberman

הארכיאולוגית האמריקנית, ג'ודי מגנס (Jodi Magness), מגיעה בכל קיץ מ-2012 ביחד עם משלחת הסטודנטים שלה מאוניברסיטת צפון קרוליינה, כדי לחפור בפרויקט הדגל שלה - בית הכנסת העתיק בחוקוק שבגליל התחתון, המתוארך למאה החמישית לספירה. בעבר נחשפה פה כתובת פסיפס צבעונית מרהיבה וגם דמותו של שמשון הגיבור עם שני שועלים שליד נקשר בזנבותיהם, לפי המסופר בספר שופטים.

בשנה שעברה חשפה מגנס, פרופסור ליהדות קדומה, את מה שנראה כדמותו של אלכסנדר הגדול, אולם בימים האחרונים סיימה את עונת החפירה הרביעית שלה והרחיבה את חשיפת הממצא, שבו מופיע ככל הנראה המצביא הגדול, שיצא למסע כיבושים באזור ב-332 לפנה"ס ועבר גם בארץ ישראל.

לפי פרשנות הציורים בפסיפס, נראה הכובש הגדול בעת פגישה עם כהן או איש דת יהודי. מדובר בתיאור הראשון של מפגש שאינו מופיע בתנ"ך ונמצא על רצפת פסיפס בית כנסת עתיק. "עד עתה כל הסיפורים שמעטרים רצפות פסיפס בבתי כנסת נקלחו מהתנ"ך", אמרה מגנס. לדבריה, לא ברור אם ישנו קשר בין הפסיפס של שמשון לבין זה של אלכסנדר הגדול.

בפסיפס נראה חייל מזוקן בלבוש קרב, עטור גלימה סגולה, המוביל שור בקרניו ואחריו הולכים חיילים נוספים עם פילים בלבוש מגן. החייל נפגש עם דמות מבוגרת ומזוקנת אחרת בעלת שיער אפור, בלבוש טוניקה לבנה, מלווה בגברים צעירים בלבוש טקסי, כשחרבותיהם בנדן. לדבריה של מגנס, בתנ"ך לא נמצאים שקשורים לפילים, וקרב שבו מעורבים פילים קשור בדרך כלל לצבאות יווניים, כשאלכסנדר הגדול היה הראשון לעשות כן, כך מדווח ה-Daily Mail הבריטי.

יוספוס פלביוס, כמו רבנים אחרים, מזכירים בכתביהם מפגש בין הכובש המקדוני לבין כהן יהודי גדול בגרסאות שונות.

פסיפס אלכסנדר הגדול בית כנסת בחוקוק. Jim Haberman,
פילים שנמצאו בפסיפס חוקוק ומשוייכים לקרבות צבאות יווניים/Jim Haberman
פסיפס אלכסנדר הגדול בית כנסת בחוקוק. Jim Haberman,
עוד נמצא באתר: פסיפס של דיוניסוס, או בכחוס, אל היין התיאטרון היווני עטוי מסכה/Jim Haberman

ד"ש גם מדיוניסוס

ממצאים אחרים שגילתה מגנס עוסקים באל היין והתיאטרון היווני, דיוניסוס או בכחוס, שנראה ששולב בפסיפס כשמסכת תיאטרון על פניו וזאת לפי ראות עיניהם של התורמים השונים ליצירת הפסיפס. כמו כן, גילתה מגנס בחפירה האחרונה דמויות פסיפס של גברים לבושים במכנסיים, האוחזים שרשרת של זרי פרחים ותרנגול, וגם פנים של גבר ואשה שמעטרים את הפסיפס. בנוסף, חשפה הארכיאולוגית גם עמודי אבן בתוך בית הכנסת, שהיו מכוסים בטיח ועליו ציורי עלי קיסוס.

חוקוק הוא קיבוץ מ-1945, שאת שמו יש להגות חו?קו?ק, אולם בתקופות עתיקות מדובר בעיר כוהנים בשטחו של שבט אשר. שם הישוב השתמר בשם הכפר הערבי יאקוק ששכן בסמוך, אולם עיקר פריחת הישוב בתקופת התלמוד והמשנה, עת הגליל קלט אליו אלפי יהודים ואת 24 משפחות הכהונה שהמשיכו לשמר את המסורת היהודית לאחר חורבן בית שני וההגלייה מירושלים.

לעת עתה, כוסה שטח בית הכנסת העתיק ואילו הפסיפס נלקח לשימור. האתר ייפתח להמשך החפירות בקיץ 2016. מעניין יהיה לדעת אילו דמויות תמצא החוקרת הנמרצת בעונת החפירה הבאה.

פסיפס אלכסנדר הגדול בית כנסת בחוקוק. Jim Haberman,
ג'ודי מגנס/Jim Haberman

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully