וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מסוכן יותר לטוס דווקא בחברות לואוקוסט?

26.3.2015 / 7:41

ההתרסקות של מטוס חברת הלואוקוסט ג'רמן ווינגס השבוע, שהיה בן 24 שנה, מעלה שאלה האם אכן בטוח לטוס עם חברות שחוסכות עלינו באוכל, מושבים ושאר שירותים, והאם קיים "לואוקוסט" גם בבטיחות? יוסי פישר עם התשובות

מטוס של חברת "ג'רמנווינגס". AP
חברות הלואוקוסט דווקא מחזיקות מטוסים חדישים. ג?רמן ווינגס/AP

הטרגדיה של התרסקות מטוס ג'רמן ווינגס בטיסה 9525 באלפים הצרפתים השבוע, שגבתה את חייהם של 150 בני אדם, מציפה, בין השאר, את השאלה האם חברות הלואוקוסט חוסכות גם בבטיחות הטיסה על חשבון הוזלת מחירי הטיסות. התשובה, להערכתי, היא חד משמעית: לא!


עוד על לואוקוסט בוואלה! תיירות:
כל מה שצריך לדעת לפני שטסים לואוקוסט
כך תזמין טיסה בזול: מדריך הלואוקוסט לישראלים
סיכום שנה: אז מה היה לנו בלואו-קוסט של אל על?


חברות הלואוקוסט הטסות בעולם שינו את התיירות העולמית והפכו אותה ממוצר יוקרתי יחסית, למוצר שווה לכל נפש (כמעט). החברות הללו, שהחלו לפעול בשמי אירופה לפני קצת מעל עשור, גרמו לחברות התעופה הגדולות לשנות את המודל העסקי שלהן וכל ענקיות התעופה באירופה הקימו חברות בנות שיתחרו בריינאייר, איזיג'ט, וויזאייר ודומיהן.

ציי המטוסים של חברות הלואוקוסט מורכב ממשפחה אחת של מטוסים. ריינאייר מצוידת במטוסי בואינג מסדרה 737, איזיג'ט מצוידת כולה במטוסי איירבס מסדרה A 320 ו-319 A, וויזאייר גם היא מחזיקה בצי מטוסי איירבס A320. גילם הממוצע של ציי המטוסים בחברות הלואוקוסט נמוך באופן משמעותי מגילם הממוצע של המטוסים בחברות הדגל הגדולות: בריטיש איירוויס, לופטהנזה ואייר פראנס-KLM.
גם חברת הלואוקוסט של אל על, UP, שעלתה לאוויר לפני שנה פועלת באמצעות צי מטוסים אחיד מדגמי בואינג 737 וגילם נמוך משמעותית מגילם הממוצע של צי המטוסים האחרים של אל על.

אז נכון, המטוס שהתרסק באלפים היה בן 24 שנה, אך מדובר במקרה חריג יחסית מכיון שהגיל הממוצע של המטוסים בחברת ג'רמן ווינגס עומד על 9.2 שנים. אך במקרה זה תחזוקת המטוס נעשתה על ידי חברת לופטהנזה - אחת מחברות התעופה הבטוחות בעולם.

מסוקי החילוץ מעל אזור התרסקות המטוס איירבס A320 של חברת ג'רמנווינגס בדרום צרפת, מרץ 2015. רויטרס
יותר בטוח לטוס מלנהוג. מסוק חילוץ מעל אזור ההתרסקות, השבוע/רויטרס

הסיכוי למות בתאונת מטוס הוא 1 ל-4.7 מיליון

בכתבה שפורסמה בוואלה! בתחילת החודש נסקרו 449 חברות תעופה בעולם. בין חברות הלואוקוסט הטסות לישראל ואליה שקיבלו דירוג בטיחות הגבוה ביותר של 7 כוכבי בטיחות, אפשר לציין את חברת Vueling הספרדית וחברת Pegasus הטורקית.

החברות הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר קיבלו את דירוג הבטיחת המקסימלי של 7 כוכבים. חברת לופטהנזה דורגה בסקר בטיחות זה במקום ה-9 בעולם! הסיבות העיקריות לכך שצי המטוסים של חברות הלואוקוסט כה חדשים, נעוצה בראש ובראשונה בכדאיות כלכלית. מטוסים חדשים ומנועים חדשים משפרים באופן משמעותי את כמות הזמן שהמטוסים נמצאים באוויר. ככל שהמטוס נמצא יותר זמן באוויר - כך הניצולת שלו גדולה יותר.

כידוע, בדרך כלל מטוסים חדשים נוטים פחות לתקלות ממטוסים ישנים. קיימת גם אחריות יצרן לגוף המטוס ואחריות נפרדת למנועים. על כך יש להוסיף שצריכת הדלק של המטוסים החדשים נמוכה משמעותית מצריכת הדלק של מטוסים ישנים יותר.

לפני כחצי שנה ביקרתי במטה חברת איזיג'ט בלונדון, שם הודגמו בפני העיתונאים שהוזמנו מכל אירופה אמצעי בקרה ובדיקה שהחברה עתידה להשתמש בהם בשנים הקרובות. מדובר בפיתוחים שנעשו במיוחד עבור חברת הלואוקוסט הבריטית. כך, למשל, הוצגו בפנינו משקפי מציאות רבודה, שיעזרו לטכנאים להעביר למשרד הראשי נתונים על חלפים שיש לאתר במאגרי החברה ובמזל"ט המצויד במצלמה טרמית מיוחדת, שסוקר אזורים במטוס שקשה להגיע אליהם ללא ציוד מיוחד.

היכן בכל זאת מגיע החסכון? בהרבה מרכיבים אחרים. עלויות כוח אדם של צוותי האוויר (כולל טייסים שמרווחים, בדרך כלל, פחות מעמיתיהם בחברות הדגל הגדולות), זיווד המטוסים - מושבים דקים יותר וללא הטייה לאחור המאפשרים להכניס יותר נוסעים במטוס; הזמנות ישירות של לקוחות באתר חברת התעופה ללא סוכני נסיעות באמצע; תשלום עבור שירותים, כגון הדפסת כרטיס טיסה, תשלום על מזון ושתייה, תשלום על מזוודה ותשלום על הושבה מיוחדת בשורת מועדפות.

עוד באותו נושא

מיהי חברת התעופה הכי בטוחה בעולם?

לכתבה המלאה
seperator

לסיכום, למרות שכמות התאונות האוויריות ב-18 החודשים האחרונים היתה גדולה בהשוואה לשנים עברו, הסיכוי להיות מעורב בתאונה אווירית קטן באופן משמעותי מאשר הסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים. לפי אתר Aviation Safety Network, שסוקר את תחום בטיחות הטיסות בעולם, הסיכוי למות בתאונת מטוס קשה הוא 1 ל-4.7 מיליון. אז תמשיכו לטוס, זה הרבה יותר בטוח מכל כלי רכב שתעלו עליו במשך שנות חייכם.

טיסה נעימה (ובטוחה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully