וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול פלוס מקלט: 8 מסלולים בארץ שיש בהם יש מערות

17.10.2024 / 0:02

מערות נגד טילים: 8 מסלולים שבהם אם לפתע תשמעו אזעקה - תוכלו לרוץ הישר למערה ולהתחבא שם עד שיחזור השקט. ויש גם יופי של טבע בדרך למקלט הטבעי שלכם

מערת החזירים בכרמל/צילום: איל שפירא

אנחנו מבינים, לכולנו יש חשש לצאת בימים אלו לטיול בטבע. כי מה יקרה אם תישמע אזעקה (אם בכלל היא תישמע בשטח הפתוח)? ובכן, התשובה היא מערות. כי מערות הן הכי מקלט טבעי. קבלו 8 מסלולי טיול שבהם מככבות מערות, או לפחות מחילות מסתור.

מערת התאומים

יחד עם מערת הנטיפים הסמוכה, זוהי אחת המלכות של מערות הרי ירושלים. מערת התאומים, שפתחה הסמוי מציץ מעל גדות נחל המערה, מתהדרת בעומק מרשים ובאינספור עטלפים שמאכלסים אותה. כלומר, נוסחה מעולה לטיול שילדים יאהבו. הטיול במערה דורש פנס, והוא נערך לצד מעקות בטיחות שמכוסים, ובכן, במזכרות שהותירו אחריהם העטלפים. בהתחלה זה מוזר. אחר כך מתרגלים. גם במקרה הזה, תהיו חייבים להודות שקקי של עטלפים עדיף על טילים.

ובכלל, סוכות הוא גם זמן מעולה לביקור במערה, שנסגרת מדי תחילת נובמבר למשך החורף, כדי שלא להפריע לתרדמת החורף של העטלפים. למעשה, יש פה כמה מיני עטלפים, בהם נפלול מצוי, נשפון דק-אוזן, פרסף גמדי ועוד. כדי להגיע למערה, צועדים בשביל בסימון אדום שחולף בחורש צפוף, יפה ומוצל בחלקו. עניין של כקילומטר וקצת לכל כיוון.
בווייז: חניון מערת התאומים.

מערת התאומים שבהרי ירושלים. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מערת התאומים שבהרי ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

מערת ספונים

כן, הכל כבר מוכר בכרמל, ואין פינה שלא תמצאו בה מטיילים או מפת פיקניק משובצת, אבל המסלול של מערת ספונים עדיין נחשב פחות מוכר יחסית. למסלול הזה יש שתי גרסאות - קלה ואתגרית. מטבע הדברים, אנחנו נלך על הקלה: מסלול הלוך ושוב אל המערה היפה והגדולה הזו, שתסתיר אתכם מפני כל טיל סורר שאולי יגיע לאזור. כולה 1.5 ק"מ לכל כיוון - ואתם מסודרים. המסלול נערך למרגלות מצוק מגדים ורובו חולף בתוך חורש צפוף מאוד ומוצל מאוד. בקיצור, מסלול נגד טילים - וגם נגד שמש.
צועדים בשביל בסימון אדום לאורך נחל ספונים היבש ומגיעים למערה, שהפתח שלה קצת סמוי מן העין. יש בה אולם מרכזי גדול ומואר יחסית, אבל אם תיכנסו עוד פנימה, כבר תצטרכו להצטייד מראש בפנס. הנטיפים כלולים בחבילה.
בוויז: נחל ספונים (חנייה זעירה לצד כביש 4)

מערת ספונים. איל שפירא
מערת ספונים/איל שפירא

חורבת בורגין

כמו בכל חג, גם בסוכות הקרוב המסלול בחורבת מדרס שבשפלה יהיה גדוש במטיילים עד אפס מקום. כי כולם רוצים מחילות מסתור - גם בזמן שלום וגם בזמן מלחמה. אבל במרחק קצרצר ממוקד הטיולים הפופולרי הזה, מסתתרת חורבת בורגין, שגם בה יש מסלול טיול דומה, ולא פחות יפה. אורכו של הטיול המעגלי הזה כ-2.5 ק"מ, והוא מתפתל בסימון כחול בין גבעות נמוכות ונופים שלווים. והמערות? כאן מדובר בכמה מערות קבורה קדומות, שהמרשימה והיפה שבהן היא מערת העמודים, שנקראת כך בזכות עמודי סלע ענקיים שמצויים במרכזה. אל המערה מגיעים באדיבות מדרגות אבן חצובות. מערות חצובות נוספות במסלול שלכם הן מערת בית המספד ומערת הבוקרניום.
בוויז: חורבת בורגין

מערה בחורבת בורגין. איל שפירא
מערה בחורבת בורגין/איל שפירא

מערת נקרות

אם החלטתם בחג הזה לרדת למכתש רמון (הכי רחוק מהטילים), כדאי לדעת שאחד המסלולים היפים והפופולריים במכתש הוא "פרסת נקרות". נכון, המסלול המעגלי הזה אינו קצר (כ-5 ק"מ), אבל הוא בהחלט מתאים למשפחות חובבות הליכה. מעבר לכל הטוב שהוא מציע - הליכה בקניון ציורי, מפגש עם שרידים מימי הנבטים וגם נווה מדבר זעיר - כדאי לדעת שיש בו גם מערה מרשימה. הוא לא עמוקה או אפלולית, אבל בהחלט - מערה. ויש לה אפילו שם: מערת נקרות. היא נוצרה לאחר תהליך רב-שנים של התחתרות זרמי השיטפונות במצוק שבו היא מצויה. יש סיכוי טוב שכאשר תבקרו בה, תגלו בה לא מעט טריסטרמיות - אותן ציפורי שיר צווחניות וחצופות, מה שרק יעשיר את פסקול הטיול שלכם. תודו שזה עדיף מצפירת אזעקה.
בווייז: חאן סהרונים. יש להצטייד במפת המסלול

פרסת נקרות מכתש רמון. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
כוכי מערות בנחל נקרות/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

גן לאומי בית גוברין

אם אתם בעניין של מערות וגם של מקום מוסדר לעילא, היעד שלכם יהיה גן לאומי בית גוברין - ממלכת מערות לכל דבר, שבה תמצאו מערה בכל צורה, גודל ורמת אפלוליות. לא סתם קוראים לאזור הזה "ארץ אלף המערות". המסלול בגן הלאומי משולט היטב, והוא יפגיש אתכם עם מערות קולומבריום ענקית ששימשה בימי קדם לגידול יונים, "מערת המבוך" המעט-מפחידה, מערה בשם "המערה הפולנית", מערת הפעמון הענקית ועוד הפתעות תת-קרקעיות. הכניסה בתשלום: 28 ש"ח למבוגר, 14 ש"ח לילד.
בווייז: גן לאומי בית גוברין.

מטיילים גן לאומי בית גוברין. מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים
אחת ממערות בית גוברין/רשות הטבע והגנים, מנו גרינשפן

מערת החזירים

מי חשב שבמרחק הליכה זעומה מאחת השכונות של זכרון יעקב, מסתתרת מערה שעונה לשם "מערת החזירים"? אז למה היא זכתה לשמה? אף אחד לא יודע, אבל באזור זה יש לא מעט חזירי בר, מה שאולי מרמז על הסיבה. בכל מקרה, מדובר במערה זעירה, שיכולה לאכלס זוג. ועדיף, זוג שכבר מכיר זה את זו, כי די צפוף פה.

אז למה אנחנו שולחים אתכם למערה כה קטנה? בעיקר בזכות הנוף שנשקף ממנה. תגיעו בשעות אחה"צ, ותקבלו שקיעה לפנים, כולל רמז לים הכחול. ויש עוד עניין: כדי להגיע לפנים המערה, יש צורך לטפס בסולם ברזל קצת מפחיד. אבל מה לא תעשו כדי לברוח מהאזעקה הישר אל מערה בטוחה עם נוף מהפנט?
בווייז: רחוב ספיר 50, זכרון יעקב. לאחר משחנים, יורדים לשביל העפר "סובב זיכרון", הולכים לכיוון מזרח ואז מערב, ומגיעים. עניין של קילומטר לכל כיוון.

מערת החזירים בכרמל. איל שפירא
מערת החזירים/איל שפירא

גן לאומי הרודיון

הוא ארמון, הוא מבצר והוא בעיקר יצירה אדריכלית מפוארת שהוקמה בניצוחו של אחד המלכים הכי שנויים במחלוקת בהיסטוריה שלנו: הורדוס. הרודיון, שבבסיסו הוא הר נישא במדבר יהודה, שימש כאחד מארמונותיו המבוצרים של הורדוס - וכאן הוא גם נקבר. תמיד מומלץ להגיע למקום, וליהנות מעושר הממצאים הארכיאולוגיים ואמצעי ההמחשה, אבל אם מדברים על מערות - זה הזמן לרדת אל תת-הקרקע, הישר אל בורות המים והמערות שחצבו לוחמי מרד בר כוכבא - לאחר תקופתו של הורדוס. הכל כאן אפלולי ומסתורי, בדיוק כפי שמסתור אמור להיות.
הכניסה בתשלום: 29 ש"ח למבוגר, 15 ש"ח לילד.
בווייז: גן לאומי הרודיון (המסלול נמצא מעבר לקו הירוק)

מערה הרודיון. איל שפירא, איל שפירא
רדו לתת הקרקע. גן לאומי הרודיון/איל שפירא, איל שפירא

מערת חלילים

יש מערות שנכנסות ישר ללב. כאלו שכל ביקור בהן מרגש מחדש. הן לא חייבות להיות דרמטיות מדי או עמוקות מדי, אלא פשוט להצליח לרגש. וזה בדיוק הסיפור של מערת חלילים, הצמודה למבשרת ציון.
הדרך אליה חולפת בתוואי של נחל חלילים, וכאשר מגיעים - מגלים מערכת מסועפת ונפלאה של חללי-משנה מפוסלים באופן טבעי. ממש כמו מבוך סלעי שרק מחכה שתגלו אותו. להשלמת הסצנה, יש במערה צמד "מרפסות נוף" טבעיות שצופות מטה, אל ערוץ הנחל - ואל מערות נוספות שנמצאות במצוק שמולכם (אליהן הכניסה אינה אפשרית). אורך המסלול: כקילומטר לכל כיוון.
בווייז: בית ספר השלום, מבשרת ציון (מכאן יורדים לשביל בסימון ירוק בנחל חלילים, עד למערה, שנמצאת במצוק שבגדה הדרומית של הנחל).

מערת חלילים. נעמה נווה, רשות הטבע והגנים
מערת חלילים/רשות הטבע והגנים, נעמה נווה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully