וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמן הוורוד: מסלולים קלים במרכז הארץ שיש בהם פריחת סתיו

שני מסלולי טיול משפחתיים וקלילים, עם פריחה סתווית מרחיבת לב בשני אתרים במרכז הארץ, שלעיתים חומקים מתחת לרדאר - חורבת נכס במודיעין ועמק המצלבה בירושלים - שבהם פורחות סתווניות ורודות

סתוונית היורה בכרמל/צילום: אטי קוריאט אהרון, רט"ג

בימים הקרובים, לאחר פריחת החצבים ולפני פריחת הכרכומים והחלמוניות, יפרחו במקומות שונים בישראל פרחי הסתיו, כמו סתוונית ירושלים, סתוונית היורה, בן חצב סתווני ובת חבצלת קטנת פרחים.

מחפשים מה לעשות בסוכות? היכנסו ליומן האירועים והפעילויות השלם
ויש גם פעילויות בחינם לחול המועד

מדובר במינים הכוללים פריחה עדינה וייחודית בצבעי סגול או לבן שפורחים בשטחים פתוחים טבעיים, בעלי תפוצה רחבה. במיוחד בימים אלו, זו פריחה יפה, מרעננת ומרחיבת לב, המשמעותית כל כך כמקור לצוף ואבקת פרחים המשמשים מזון לפרוקי רגליים רבים כמו נמלים, דבורי בר, פרפרים, חיפושיות ואחרים, היות ואין פריחה אחרת בתקופה זו.

יעל זילברשטיין ברזידה, יצחק כהן, ואבנר רינות מיחידת הטבע העירוני של החברה להגנת הטבע, ממליצים לנו על שני מסלולי טיול משפחתיים וקלילים, עם פריחה סתווית מרחיבת לב בשני אתרים במרכז הארץ שלעיתים חומקים מתחת לרדאר - חורבת נכס במודיעין ועמק המצלבה בירושלים. "אנו תקווה כי נוכל לצאת וליהנות מהטבע והפריחה הסתווית במקומות רבים בישראל וכי השנה תהא שנה של פריחה והתחדשות של הטבע ושל החברה בישראל", הם אומרים.

סתוונית ירושלים בבית אל. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
זה הזמן הוורוד. סתוונית ירושלים בבית אל/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

חורבת נכס, מודיעין

במערב מודיעין, צמוד לאזור התעשיה עינב, נמצאות גבעות רכס ובהן חורבת נכס, בקירבה למחלף ענבה (כביש מספר 1). בגבעות ממצאים ארכיאולוגים רבים מתקופות שונות (ברזל, רומית, ביזנטית, ממלוכית), דוגמת שרידי ישוב, מערות קבורה, גת עתיקה ומשוכללת המצביעה על תעשיית שמן עתיקה ועוד.

הגבעות מהוות שטחים פתוחים נרחבים ובהן שיחייה של אשחר ארץ ישראלי, בתות עשבוניות וכרמי זיתים ותיקים. אלו מהווים בית לבעלי חיים רבים, חלקם בסכנת הכחדה, דוגמת צבי ארץ ישראלי, צבוע מפוספס, שרקרק מצוי ובז אדום.

נחנה את הרכב בדופן המערבית של אזור התעשייה (ווייז) ונעלה לגבעות ונטייל בשבילים המסומנים במסלול הלוך וחזור ברמת קושי קלה. שימו לב במקום עובר שביל ישראל (מקטע 21) המחבר את לטרון ומצפה מודיעין.

בשבועות הקרובים, נוכל למצוא במקום פריחה סתווית מעניינת של סתווניות היורה ובן חצב סתווני. הסתווניות יגיעו מיד לאחר מערכת גשם ראשונה ויפציעו בשטח במרבדי פריחה בצבע סגול בהיר. מדובר בגיאופיט קטן בעל פקעת ועלים קטנים ועדינים שיוצאים יחד עם הפריחה (לעומת סתוונית ירושלים שמוציאה עלים בחורף). בן החצב הסתווני הוא פרח קטן ועדין בעל תפרחת סגולה ולבנה. הוא בעל פקעת שאוגרת חומרי הזנה בתקופה לאחר הפריחה והוצאת העלים. באביב נוכל למצוא במקום פריחה מגוונת של כלניות, כתמות, רקפות, עיריות ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
סתווניות חרבת נכס במודיעין. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
גיאופיט קטן בעל פקעת ועלים קטנים ועדינים. סתווניות היורה בחורבת נכס/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

ספלולי סלע כבר ראיתם?

במקום נמצא ממצא ארכיאולוגי של ספלולי סלע שנחפרו בסלעים ושימשו ככל הנראה ככיור קטן למגוון שימושים כמו כביסה או כתישה של תבלינים. כיום הם מתמלאים במים עם הגשמים ומשמשים כבית גידול מימי עונתי, בהם מתרבים סרטנים ירודים נדירים כמו בוצן ומיני צומח נדירים בסכנת הכחדה כמו אלטין עקום זרעים, קרסולת השבילים ודמסון כוכבני.

במקום מצפה לזכר מיכל טל ובו דק ומספר ספסלים. ממצפה זה תצפית מרהיבה לגוש דן והשפלה.
דגשים חשובים: שימו לב לבורות רבים הפזורים בשטח והמנעו מירידה משבילים. במקום אין פחים, אנא קחו את האשפה עימכם ואל תשאירו בשטח שקיות, גם אם הן סגורות היות וחיות הבר יפזרו אותן ועלולות להיחנק מהאשפה.

חרבת נכס במודיעין. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
ספלולי סלע שנחפרו בסלעים בחרבת נכס ושימשו ככל הנראה ככיור קטן/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

עמק המצלבה, ירושלים

אורך המסלול: כ-2 ק"מ, מתאים לכל הגילים, מסלול קל להליכה. החניה המומלצת ביותר בימים אלו (לאור עבודות בשטח) היא חניית מוזיאון ישראל ואחר כך נכנסים לשביל הראשי של העמק מהקצה המזרחי של החנייה. אפשרות נוספת היא חניה בקישור.

עמק המצלבה הוא אתר טבע עירוני חשוב בלב ירושלים, המשלב בין נופים פתוחים, היסטוריה עשירה וחקלאית מסורתית. במהלך הביקור במקום תזכו להכיר את עושרו של האזור מבחינת נופים, צמחייה ייחודית ואתרים היסטוריים. המסלול עובר דרך אזורים סלעיים וטרשיים המיוחדים לצומח נדיר, וכן שטחי כרמי זיתים שנשמרו במשך מאות שנים.

העמק מהווה חלק מרצף של שטחים פתוחים בתוך המרחב הבנוי של העיר (ציר גן סאקר - מוזיאונים - תחנה לחקר ציפורי ירושלים וגן הורדים - עמק הצבאים ועמק לבן).

עמק המצלבה, ירושלים. חגי אגמון-שניר, ויקיפדיה, אתר רשמי
אתר טבע עירוני חשוב בלב ירושלים. עמק המצלבה/אתר רשמי, חגי אגמון-שניר, ויקיפדיה

סתוונית ירושלים - צמח נדיר ומיוחד

המסלול מתחיל בכניסה לעמק, ומוביל לעבר מנזר המצלבה, מבנה היסטורי מרשים שמקורו בתקופה הביזנטית ושימש כאתר דתי לאורך התקופות. במהלך התקופות הערבית הקדומה והצלבנית שכנו בו גיאורגים ובהמשך, לא ברציפות, הפך למנזר יווני-אורתודוקסי עד זמננו. משם, תוכלו להמשיך לאורך ערוץ נחל רחביה ההיסטורי, שכיום ברובו עובר בתת-הקרקע במובלים, אך מקיים מופע חלקי פתוח בשטח שסביב המנזר.

בשבועות הקרובים, ניתן לראות במקום את פריחת סתוונית ירושלים, צמח נדיר ומיוחד. מדובר בגיאופיט ממשפחת הסתווניתיים, המאפיין שטחי חקלאות בעיבוד מסורתי בקרקעות עמוקות - בית גידול שהצטמצם משמעותית עם המעבר למיכון ושימוש בחומרי הדברה. האוכלוסייה בעמק המצלבה הינה בין הבודדות שנותרו בתחומי שיפוט העיר ירושלים. אוכלוסייה זו מצטמצמת בשנים האחרונות ככל הנראה בגלל רמיסה בשטחים בהם גדלה.

שימור וטיפוח עמק המצלבה מתאפשר תודות למנהל הקהילתי, עיריית ירושלים והתושבים פעילי הסביבה החיים סביבו, אשר יחד מקדמים את שימור וטיפוח המקום, לצד התמודדות עם השפעות העיר על השטח הטבעי.

נקודות עניין נוספות במסלול כוללות תצפיות נוף - לאורך המסלול יש מספר תצפיות מוסדרות כמו בגן מעלה צ'ארלס קלור, שממנו נשקפים נופים מרשימים של העמק, גבעת רם וקריית המוזיאונים. כמו כן, נוכל למצוא כרמי זיתים וחקלאות מסורתית אופיינית להרי יהודה וירושלים: בעמק שפע של עצי זית ומתקנים חקלאיים מסורתיים כמו טראסות, מערות אגירה וקבורה ובתי בד.

המסלול מתאים לכל עונות השנה ובמיוחד בסתיו, בחורף ובאביב. ישנן נקודות עצירה רבות לפיקניק ונופש, והאזור נגיש בקלות, מה שהופך אותו למקום מושלם לטיול משפחתי נינוח וקרוב לטבע.

סתוונית ירושלים. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
גיאופיט ממשפחת הסתווניתיים, המאפיין שטחי חקלאות בעיבוד מסורתי בקרקעות עמוקות. סתוונית ירושלים/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
סתוונית ירושלים. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
הפריחה של סתוונית ירושלים בעמק המצלבה, הינה בין הבודדות שנותרו בתחומי העיר/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

עובדות מעניינות נוספות על עמק המצלבה

● במלחמת העצמאות הוכשר בשוליו הצפוניים של עמק המצלבה מנחת מטוסים מאולתר. המנחת החל לפעול באפריל 1948 והיה פעיל כחצי שנה, תקופה בה מילא חלק חשוב בהקלת המצור על ירושלים. ב-3 באוגוסט 1948 התרסק מטוס "אוסטר" ובו הטייסים עמנואל רוטשטיין וזהרה לביטוב בדרכו מירושלים לתל אביב. שברי המטוס כמו גם גופות הטייסים נמצאו בכרם הזיתים הסמוך למנחת.
● בשנת 1955 נקבעה תכנית שהכריזה על 1650 דונם בעמק המצלבה ועמק ציון כשטח פתוח שבו לא תתבצע בנייה.
● ב-1960 תוכנן פיתוח מרחב עמק המצלבה (כ- 500 דונם) מתוכו 200 דונם יועדו לפארק.
● ב- 1965 פורסם בעיתון "למרחב" פיתוח עמק המצלבה כפארק תוך "שמירת האופי הקדום של העמק וטיפוחו".
● ב-1966, בלחץ גורמים דתיים, נקבע שמו הרשמי של העמק "עמק רחביה" כדי לא לזהותו עם הדת הנוצרית. עם זאת, השם הרשמי לא נקלט בציבור.
● בשנת 1968 התעוררה מחאה ציבורית נגד סלילת כביש בעמק המצלבה (כיום שדרות חיים הזז), שר התחבורה משה כרמל טען שאין אפשרות לביטול הכביש המתוכנן.
● ביוני 1989 נרצח בדקירות סכין חתן פרס ישראל למדעי היהדות, פרופסור מנחם שטרן, בדרכו מביתו שברחביה לספרייה הלאומית, בעמק המצלבה. במקום הוצבה מצבת זיכרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully