וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצא נדיר: סתוונית ירושלים התגלתה במהלך סקר בוטני בבית אל

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 13:39

פריחה של סתוונית ירושלים התגלתה במהלך סקר של החברה להגנת הטבע בבית אל. "הצמח הזה נדיר וגדל בעיקר בהרי המרכז הגבוהים, אך נמצא בסכנת הכחדה עקב שימוש חקלאי נרחב", מסביר הסוקר שמצא אותו

הכל על פריחת הנרקיסים/צילום: אבי בן דוד, גילה יעקבי גורביץ

מקבץ פריחה של סתוונית ירושלים, פרח נדיר בישראל ובעל אחד הפרחים הגדולים ביותר בארצנו, המאופיין בפרח ורוד וגדול, התגלה השבוע במהלך סקר שעורכת החברה להגנת הטבע במועצה המקומית בית אל.

יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידת סקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, שמרכז את הסקר ותיעד את הפריחה הנדירה, מציין כי סתוונית ירושלים מתחילה לפרוח בתחילת אוקטובר ללא קשר לגשמים, בניגוד לקרובת משפחתה, סתוונית היורה, אשר פורחת רק לאחר גשם ראשון משמעותי. "הצמח הזה נדיר וגדל בעיקר בהרי המרכז הגבוהים, אולם בתי הגידול שלו - קרקעות עמוקות - נמצאים בסכנת הכחדה עקב שימוש חקלאי נרחב. כתוצאה מכך, אנו רואים שהסתוונית עברה התאמה לבית גידול שנחרש לעיתים קרובות והפקעת שלה נמצאת בעומק של עד 40 ס"מ בלבד. אני מאושר שמצאנו אוכלוסייה מקומית בבית אל ומקווה שבעזרת התושבים, נוכל לשמור עליה".

סתוונית ירושלים בבית אל. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
"צמח נדיר שגדל בעיקר בהרי המרכז הגבוהים". סתוונית ירושלים שהתגלתה בבית אל/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
סתוונית ירושלים בבית אל. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
אחד הפרחים הגדולים ביותר בארצנו. סתוונית ירושלים בבית אל/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
סתוונית ירושלים בבית אל. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
סתוונית ירושלים מתחילה לפרוח בתחילת אוקטובר, ללא קשר לגשמים/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

"הטבע בבית אל מלא במגוון צמחייה"

בחברה להגנת הטבע מציינים, כי אתרי הפריחה הבולטים של סתוונית ירושלים הם באזור מחלף גולני וכמובן בירושלים, בעמק המצלבה, גן לאומי עמק צורים וכו'. "גם בירושלים עצמה, התמעטה מאד אוכלוסיית סתוונית ירושלים, בעיקר כתוצאה מבנייה נרחבת", מוסיף כהן. מירי פקטור, מנהלת מחלקת התיירות בבית אל, אמרה: "הטבע בבית אל מלא במגוון צמחייה, בעלי חיים וציפורים, כל עונה והייחוד שלה. מדובר באזור שלא נחקר מספיק לעומק וכל הזדמנות להכיר יותר את פלאי הטבע באזור ייחודי זה היא מבורכת".

במהלך העשור האחרון ערכו סוקרי החברה להגנת הטבע כ-60 סקרי טבע עירוניים במסגרת קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה, וקודמו יוזמות נקודתיות לתכנון וניהול שטחי טבע בעיר. סקרים אלו מספקים בסיס מידע מקיף ומעודכן אודות המגוון הביולוגי ומיקומו במרחב העירוני ומהווים תחילת תהליך, שבערים רבות כבר הוביל לשילובן של תשתיות טבעיות בקידום ניהול ותכנון עירוני בר-קיימא.

סתוונית ירושלים בבית אל. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
"אוכלוסיית הפרח התמעטה כתוצאה מבנייה נרחבת". סתוונית ירושלים בעמק המצלבה/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
סתוונית ירושלים בעמק המצלבה בירושלים. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
סתוונית ירושלים בעמק המצלבה/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

"חשוב לשמור על המערכות האקולוגיות"

תמר רביב, ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, אמרה: "הפרויקט יאפשר למועצה לתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים שבה בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על תפקודן של המערכות האקולוגיות והמשך הרציפות האקולוגית. בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי, החשיבות של שמירה על המערכות האקולוגיות מתעצמת, ונדרשת היערכות גם ברמת השלטון המקומי, שיפעל לשמירה על המגוון הביולוגי בתחומו. המגמה כיום בעולם היא מציאת פתרונות מבוססי טבע במטרה להגביר את החוסן העירוני ולהתמודד עם תופעות שיגברו בעקבות שינוי האקלים. המשרד להגנת הסביבה מברך את המועצה על מאמציה ועל הצטרפותה לתהליך של הטמעה של חשיבות הטבע העירוני, תהליך המקודם על ידי יותר ממאה רשויות מקומיות שנתמכות על ידי המשרד".

מנהלת מחלקת קיימות חינוך וקהילה באיגוד ערים לאיכות הסביבה שלוה נוה, הוסיפה: "בסקר טבע נסקרים ערכי הטבע, המצויים בשטח הרשות המקומית לצורך שמירה עליהם בתוכניות הפיתוח העתידיות של מועצה מקומית בית אל. בסקרים אלו מתגלים לעיתים מינים של צמחי בר וחיות בר שטרם תועדו ברשות המקומית. אנו באיגוד לומדים מהנתונים הללו כיצד לשמר טוב יותר על הסביבה ולשמור על מיני החי והצומח במרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully