וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מערבולת העל" של אנטארקטיקה עלולה לשים קץ לאנושות

9.4.2024 / 0:03

תופעת מזג האוויר הידועה בשם זרם מקיף הקוטב האנטארקטי תוארה כ"זרם האדיר והמהיר ביותר על פי כדור הארץ" שנוצר הודות לשינויי האקלים. אלו הסכנות שהוא צופה לנו

קרחון ענק התנתק מאנטרקטיקה והתנפץ לחתיכות/רויטרס

מומחי אקלים טוענים ש"מערבולת על" באנטארקטיקה מואצת כעת, כאשר אוכלוסיית העולם מוזהרת שהיא עלולה להמיס אלפי קילומטרים של קרח ים בקצב שיא ולהביא לסכנה אמיתית. תופעת מזג האוויר, המכונה זרם מקיף הקוטב האנטארקטי (ACC), תוארה כ"זרם האדיר והמהיר ביותר על פני כדור הארץ" בידי המומחים. גיאוכימאי אחד מאוניברסיטת קולומביה כינה אותו "ככל הנראה הזרם החשוב ביותר של מערכת האקלים של כדור הארץ". המערבולת נראית כעת נעה במהירות גבוהה מאי פעם, ונטען שהיא הורסת יותר קרח ים מאשר בכל עת בהיסטוריה בת 14 מיליון השנים שלה.

מדובר בבשורות רעות עבור האנושות, טענה קבוצה של 40 מדענים מוקדם יותר השנה, שכן יותר קרח ים נמס יכול להביא לעלייה של פני הים בעולם ולמצב בו חלק מהאנושות ימצא את עצמו מתחת למים קפואים - כמו בסרט המצליח "היום שאחרי מחר". "ניתן לייחס אובדן זה של קרח להובלת חום מוגברת לדרום", אמר ד"ר פרנק לאמי, המחבר הראשי של המחקר, "ACC חזק יותר, זה אומר יותר מים חמים ועמוקים שמגיעים לקצה מדף הקרח של אנטארקטיקה".

"מערבולת העל" היא תוצר של שינויי האקלים, כשרבים פנו לרשתות החברתיות כדי להשוות בין מה שקורה עכשיו לסרט האולי לא כל כך בדיוני "היום שאחרי מחר". אחד כתב: "ראיתי את זה בסרט פעם", בעוד אחר הוסיף: "מתי זה יקרה? אולי ביום שאחרי מחר!". שלישי הוסיף: "זה יכול לקרות בכל עת מעכשיו ועד היום שאחרי המחר".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

עם זאת, החדשות על מערבולת העל מגיעות שבועות ספורים לאחר שמומחי מזג אויר אחרים אמרו ל"דיילי סטאר" שהיא למעשה "נמחקה". חזאי מזג האוויר של Exacta, ג'יימס מאדן, אמר כי "התחממות סטרטוספירית פתאומית (SSW)" שהתרחשה בפברואר יכולה הייתה לחסום את המערבולת. SSW מתרחשת כאשר הטמפרטורות בסטרטוספירה עולות ואוויר קר יורד במהירות במערבולת הקוטבית. זה בתורו יכול לגרום לשינויים בזרם הסילון ונוטה להביא גלי קור. שינויים בזרם הסילון יכולים גם ליצור אזורים של לחץ חוסם, השומרים על תנאי קור לתקופות ממושכות. התהליך הזה הוא שהוביל ל"החיה מהמזרח" הידועה לשמצה ב-2018. "עם זאת, ההתחממות הסטרטוספירית הפתאומית הספציפית הזו (SSW) באמת מנצחת הפעם במונחים של מחיקת המערבולת הקוטבית וכמעט כל תפוקה ותרחיש שנסקרו לאחר מכן, מציבה אותנו בדפוס חסימה חזק לאורך מספר תקופות מתמשכות מסוף פברואר ובחודש מרץ/תחילת אפריל", אמר אז.

עוד בנושא:
"זרם הגולף יקרוס ויקפיא חצי מכדור הארץ בשנה הבאה"

אוקיינוס חדש נולד: האוקיינוס הדרומי שליד יבשת אנטארקטיקה

מוקדם יותר השנה מומחים חזו שהקרחונים הנמסים עלולים להשבית את זרם הגולף - מערכת הזרמים שמביאה חמימות לחצי הכדור הצפוני. ללא מקור החום הנוסף הזה, הטמפרטורות הממוצעות עשויות לרדת במספר מעלות בצפון אמריקה, בחלקים של אסיה ואירופה - ואנשים יהיו עדים "להשלכות חמורות ומפלגות ברחבי העולם", ביניהם מצב בו אירופה תכנס להקפאה עמוקה. מלבד צלילת טמפרטורות, תרחיש זה ירחיב את הקרח הארקטי דרומה יותר, יגביר את החום בחצי הכדור הדרומי, ישנה את דפוסי הגשמים העולמיים וישבש את יערות הגשם באמזונס. מדענים אחרים אומרים שזו תהיה קטסטרופה שעלולה לגרום למחסור במזון ובמים ברחבי העולם.

העובדה שאין מספיק נתונים לקבוע את הסיכויים שאסון שכזה יתממש גרמה למומחים רבים לצאת נגד הטענה שזרם הגולף יקרוס ב-2025 ולטענות שהמחקר סתם נועד לייצר כותרות ולהבהיל את הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully