וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא חזר אלינו: המלצת טבילה צלולה בנחל תנינים המשתקם

ד"ר נירית לביא אלון

עודכן לאחרונה: 15.8.2024 / 16:53

אורכו של נחל תנינים הוא כ-25 ק"מ, ועליו שומרת קבוצת "חיים לנחל תנינים" שפועלת לשיקומו והגנתו מפני תוכניות פיתוח. הפעילים סידרו במקום מדרגות, פינות ישיבה ושולחנות. הצעה למסלול קל של 2-1 ק"מ, שכולל כמובן טבילה

נחל תנינים/צילום: חיים לנחל תנינים

נחל תנינים הוא נחל ארוך, כ-25 ק"מ אורכו, מרמות מנשה עד שפך הנחל בג'יסר א-זרקא. לאורך הנחל פינות קסומות (ורטובות) רבות ואחת מהן נמצאת מצפון לבנימינה, תחת גשר הרכבת, בין חוטם הכרמל (רמת הנדיב) למושבה. ד"ר נירית לביא אלון, רכזת תחום מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע ופעילת "חיים לנחל תנינים", ממליצה על נקודת טבילה קרירה ומעט מסתורית, עם מים עד המותניים (בערך), תחת גשר הרכבת, באחד המקומות הבטוחים בישראל בתקופה הנוכחית.

הנחל הוא נכס יקר לתושבים ולאורחים הרבים המטיילים לצידו ונהנים ממימיו. על הנחל שומרים פעילים מקומיים, קבוצת "חיים לנחל תנינים" שכבר יותר מעשר שנים פועלים לקידום שיקום של הנחל והגנה עליו מפני תוכניות פיתוח, בנייה וכבישים לצידו יחד עם רשות ניקוז ונחלים כרמל ושותפים רבים נוספים. למאבק התגייסו תושבים רבים שנלחמים יחד נגד התוכניות המאיימות עליו. מדי חורף השטחים החקלאיים שלצד הנחל מוצפים וכעת נערכים להרחבת ערוץ הנחל ולמניעת הצפות נוספות.

בין שלל הפעילויות החינוכיות והקהילתיות שמתבצעות לאורך השנים לצד הנחל, הוקמו לצידו פינות ישיבה, נחשף קטע ממסילת הרכבת ששימשה את המחצבה ונפרצו שבילי הליכה. בעמוד הפייסבוק של נחל תנינים תוכלו להתעדכן בנעשה.

נחל תנינים. חיים לנחל תנינים, החברה להגנת הטבע
לצד נחל תנינים הוקמו פינות ישיבה/החברה להגנת הטבע, חיים לנחל תנינים
נחל תנינים. חיים לנחל תנינים, החברה להגנת הטבע
על הנחל שומרת קבוצת "חיים לנחל תנינים"/החברה להגנת הטבע, חיים לנחל תנינים
גשר על נחל תנינים בג'יסר א-זרקא. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
שפך נחל תנינים בג'יסר א-זרקא/החברה להגנת הטבע, שחף רטר

מה עושים ואיך מטיילים?

חפשו ב-WAZE "זאפה אמפי שוני" או "פארק ז'בוטינסקי" (שימו לב, אין לעלות בכביש הגישה לשוני אלא לחנות ברחבת חניה מיד עם הפניה מכביש 672). משם יוצא שביל הליכה על דרך עפר מערבה. משמאל תחת חורשת אקליפטוסים תמצאו פינה נעימה לפיקניק ומספר שולחנות. השביל ממשיך ומתפצל - חלקו העליון לכיוון המחצבה, חלקו התחתון לאורך המסילה שנחשפה וקרונות רכבת שהוצבו עליה. בחיבור בין השבילים ניתן לעלות לכיוון המחצבה לתצפית מרהיבה על הנוף, שם גם תפגשו את סימון שביל ישראל שיורד מרמת הנדיב וממשיך בשביל צר בינות צמחי השומר אל הנקודה תחת גשר הרכבת. הפעילים סידרו במקום מדרגות, פינת ישיבה ושולחן נוסף. מפלס המים משתנה בהתאם לעונה, אך בשנים האחרונות ניתן למצוא שם מים בכל השנה.

ניתן להמשיך מערבה על דרכי העפר לכיוון אמות המים הקדומות לקיסריה ותחנת הקמח "אבו נור" או לכיוון גבעת הכורכר שבסתיו ובחורף פורחת בשלל גיאופיטים. גם בגבעת הכורכר מספר פינות ישיבה שהוקמו על ידי הפעילים.

שמורת טבע נחל תנינים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
שמורת טבע נחל תנינים/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
נחל תנינים. חיים לנחל תנינים, החברה להגנת הטבע
עם מים עד המותניים (בערך)/החברה להגנת הטבע, חיים לנחל תנינים
נחל תנינים. חיים לנחל תנינים, החברה להגנת הטבע
מפלס המים משתנה בהתאם לעונה. נחל תנינים/החברה להגנת הטבע, חיים לנחל תנינים

דגשים חשובים

1. לעיתים חוצים את הנחל רכבים חקלאיים, יש להיזהר בעת הרחצה תחת הגשר.
2. אין בשטח פחי אשפה - הקפידו לשמור על הניקיון ולקחת אתכם את הזבל.
3. המנעו מלהיכנס לשטחים חקלאיים.
4. צמחי הבר מוגנים - שמרו על הפרחים המוגנים כדי שגם אחרים יוכלו לחוות את היופי הזה.

פרטים טכניים:
רמת קושי: קלה
אורך: תלוי במסלול שתבחרו, מדובר בכ2-1 ק"מ. ניתן לטייל במסלול הלוך-חזור באותה דרך או לעבור על גבי האבנים ולחזור מצידו הדרומי של הנחל אל טיילת שוני המובילה למגרש החניה בה חניתם. ההליכה קצרה יחסית ונוחה.
מיועד: לכל המשפחה.
תקופה מומלצת: כל השנה, בחורף תתכן זרימה שתקשה על חציית הנחל.
נגישות: המסלול אינו נגיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully