וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוכבים זה רק תירוץ: מסלולי שקיעה וזריחה מדהימים במדבר

כמיטב המסורת, בכל חודש אוגוסט מגיעים למדבר "רודפי הכוכבים" כדי לצפות במטר המטאורים (פרסאידים) שהשנה צפוי להיות עוצמתי במיוחד. ריכזנו עבורכם מסלולים מומלצים לטיול בשקיעה ובזריחה כדי שתוכלו ליהנות בזמנים הכי יפים של המדבר

טיול במכתש רמון/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: רן צימט

כמיטב המסורת, בכל חודש אוגוסט מגיעים למדבר "רודפי הכוכבים" כדי לצפות במטר המטאורים (פרסאידים), ששיאו אמנם עבר, אבל הכוכבים (ולא טילים) אמורים "ליפול" עליכם במשך כל החודש.

אז למי שיחכים וידרים, הנה כמה מסלולים מומלצים לטיול בשקיעה ובזריחה, כדי שתוכלו ליהנות גם לפני שהכוכבים ממלאים את השמיים ובעיקר בשעות הכי נעימות של המדבר בקיץ.

מסלולים בערבה

גבעת חצבה

אורך מסלול: 1.5 ק''מ, שעה וחצי | דרגת קושי: קלה | זמן מומלץ: שקיעה
בערבה, בין המרחבים המדבריים והשקט המרגיע, מסתתר מסלול קצר ומעגלי המתאים למשפחות. אורך המסלול הוא כ-1.5 ק"מ, וההליכה אורכת כשעה וחצי. המסלול מתחיל בעלייה לתצפית מרהיבה על הערבה והרי אדום, ומסתיים בדיונת חול. הזמן הכי טוב לטייל במסלול הוא לקראת השקיעה: כאשר השמש במערב והתצפית מזרחה ברורה יותר. בנוסף, להשלמת החוויה, מומלץ לשלב את הטיול עם ביקור בתמר המקראית.

כיצד מגיעים: מבית ספר שדה חצבה נוסעים צפונה, ולאחר כ-4 ק"מ פונים שמאלה לכיוון מעלה עקרבים (מול עידן). בפנייה השנייה פונים שמאלה וחונים מימין למעגל קרוואנים.

תיאור המסלול: מתחילים ללכת בשביל המסומן באדום, ומעפילים לראש הגבעה, שם מתפרשת תצפית מרהיבה על כל האזור. מהתצפית, המסומנת בגל אבנים, ממשיכים מערבה ויורדים בשביל המסומן בשחור. בסוף הירידה מגיעים לדיונת חול, ומשם חוזרים לרכבים על השביל המסומן באדום. מומלץ לטייל במסלול לקראת שקיעה, כאשר השמש במערב והתצפית מזרחה ברורה יותר. ניתן לשלב את הטיול עם ביקור בתמר המקראית.

גבעת חצבה. יונתן נרסינה,
תצפית מרהיבה על כל האזור. גבעת חצבה/יונתן נרסינה

שמורת שיזף

אורך מסלול: 1 ק''מ, כשעה | דרגת קושי: קלה | זמן מומלץ: זריחה.
בין מושב עידן למושב עין יהב משתרעת שמורת שיזף, שמורה שמטרתה לשמר את נוף הערבה והמערכות האקולוגיות שהיו באזור טרם ההתיישבות. המסלול בשמורה הוא קצר, נמשך כשעה עד שעה וחצי, ומתחיל בהליכה בתוך נחל שיזף, תוך כדי חוויה של צמחייה מדברית אופיינית ובעלי חיים מקומיים, ומסתיים בתצפית מרהיבה על הערבה.

איך מגיעים: ביציאה מבית ספר שדה חצבה פונים שמאלה לכיוון מושב חצבה. לפני הכניסה למושב פונים ימינה בשלט "לנחל שיזף", וממשיכים עד צומת T. פונים ימינה ולאחר כק"מ וחצי, כאשר הכביש מתפצל, פונים ימינה למזבלה שמולכם. ממשיכים בכביש שמתעקל ימינה ונכנסים לשמורה. נוסעים ישר עד לראש המצפור, שם מחנים את הרכב. לאחר תצפית על האזור, יורדים עם הרכב מהמצפור, פונים ימינה בסימון אדום ונוסעים כרבע שעה עד לנחל שיזף, עוצרים בסימון כחול ליד קידוח של מקורות. ניתן לטייל בשמורה רגלית או ברכב, ולהינות מהטבע המופלא והלא מופר.

תיאור המסלול: מומלץ לטייל בשעות הבוקר כשהתצפית נוחה יותר ובעלי החיים פעילים. במהלך ארבעת העשורים האחרונים מתקיים בשמורה מחקר על ציפור בשם זנבן. החוקרים הרגילו את הזנבנים לנוכחות בני אדם, ולכן הם אינם מפחדים ולעיתים אף מתקרבים למבקרים. חשוב לזכור לא להאכיל את הציפורים.

נוף מגבעות שיזף לשמורת שיזף. נטע אור, מערכת וואלה! NEWS
נוף מגבעות שיזף לשמורת שיזף/מערכת וואלה! NEWS, נטע אור

פארק תמנע: מסלול בשקיעה ואתר הקשתות

אורך מסלול: כ-6 ק''מ, שעתיים וחצי | דרגת קושי: קלה-בינונית | זמן מומלץ: שקיעה
הטיול בפארק תמנע כולל סיור ברכב וברגל באתר הקשתות, אחת מתופעות הנוף המיוחדות של בקעת תמנע הזמן הכי טוב לעשות את המסלול הוא לקראת שקיעה - כשצבעי השמיים הופכים אדום-סגול והתצפית יפה במיוחד. המסלול, המתאים לכל המשפחה, נמשך כשעתיים וחצי, ממרכז המבקרים בכניסה לפארק ועד לאגם תמנע. המסלול כולל קטעי הליכה קצרים ומתחיל ממרכז המבקרים בכניסה לפארק. המסלול מתאים לילדים מגיל 3 ומעלה, הטיפוס על הקשת הוא בדרגת קושי בינונית וכולל שימוש במאחזים בסלע וירידה בסולם. אפשר, אם מתקשים, לדלג על הטיפוס, ולהסתפק בתצפית המרהיבה אל הקשת ולהמשיך למכרות העתיקים עם השביל המסומן ירוק.

איך מגיעים: הגעה עם הרכב למרכז המבקרים בכניסה של פארק תמנע.

תיאור המסלול: לאחר הכניסה לפארק, תצאו בנסיעה כאשר מימין נחל תמנע ומשמאל הר תמנע. תפנו ימינה בהנחיית השילוט ותמשיכו לתצפית על סלע 'הפטריה'. משם תגיעו לאתר הקשתות ולמכרות העתיקים. במגרש החניה, שלט מפרט את המסלולים: מומלץ להתחיל במסלול המסומן באדום, להמשיך למסלול המסומן בירוק המוביל למכרות העתיקים, ולחזור לרכב במסלול המסומן בכחול.

בעלייה לקשת, תחשפו לנוף המרהיב של בקעת תמנע ולהרי אדום באור השקיעה. הקשתות נוצרו כתוצאה משחיקה של סלעי אבן החול לאורך סדקים, ויוצרות מעבר ייחודי בסלע. לאחר הירידה בסולם, המסלול ממשיך דרך הנקיק שמאחורי הקשת ומוביל למכרות הקדומים החצובים בסלע, בהם ניתן לחוות את החוויה של כורי הנחושת בימי קדם.

בסיום המסלול תחזרו עם סימון השבילים הכחול למגרש החניה. מומלץ להביט בקשת המוארת בלילה, שמוסיפה מראה קסום. תסיימו בנסיעה לאגם תמנע, שם ניתן ליהנות ממשקה חם או קר, להכין מזכרת של בקבוק חול צבעוני, ולהתרשם מהנוף המדברי המדהים של הפארק.

שקיעה בעמודי שלמה פארק תמנע. דין אריאל, אתר רשמי
שקיעה בעמודי שלמה בפארק תמנע/אתר רשמי, דין אריאל

מסלולים במצפה ומכתש רמון

שקיעה קסומה במדבר: מסע מבור חמת לשפת מכתש רמון

אורך מסלול: 4 ק"מ, שעתיים וחצי | דרגת קושי: קל| זמן מומלץ: שקיעה.
טיול קצר ומרהיב באזור מצפה רמון, מציע למטיילים חוויה ייחודית של שקיעה מדברית. מסלול הליכה מעגלי, המתחיל בבור חמת ומסתיים בתצפית מרהיבה על מכתש רמון.

איך מגיעים: בווייז: בור חמת.

תיאור המסלול: נתחיל את הנסיעה שלנו מצומת הרוחות, נקודת המפגש כביש 40 עם כביש 171. השם, שמקורו בערבית (סהל אל-הווא), מרמז על הרוחות הנעימות המאפשרות טיול נוח גם בימי הקיץ החמים. לאורך כביש 171, נוכל להבחין בכרמי זיתים וענבים המעידים על התחדשות ענף היין באזור, 1500 שנה אחרי התקופה הביזנטית בה תעשיית היין בנגב היתה בשיאה. לאחר נסיעה של כ-12.5 ק"מ, כשתוואי הכביש מתחיל לרדת לאפיק נחל ניצנה, אנחנו נראה מצד שמאל חניון עפר. זוהי נקודת ההתחלה של המסלול הרגלי - בור חמת (אפשר לכתוב מראש בווייז). בור חמת, שמקורו ככל הנראה בתקופה הישראלית (מאה 10 לפנה"ס), הוא בור מים עתיק ששופץ בשנות ה-80 על ידי צעירי תנועת בני המושבים ומאז בכל מספר שנים עושים זאת המקומיים והצוערים בבה"ד 1 הסמוך.

מבור חמת נלך בסימון כחול במעלה נחל חמת במסלול יפהפה, לאורכו פזורות אלות אטלנטיות עתיקות, עד לשפת מכתש רמון. נקודת השיא של הטיול היא התצפית המרהיבה על מכתש רמון בשעת השקיעה. מומלץ להגיע כחצי שעה לפני השקיעה כדי ליהנות ממופע הצבעים המרהיב. בחזרה לנקודת ההתחלה, נתחבר לשביל הירוק העובר מזרחית אלינו מעל הנחל ובמקביל אליו נסלל לאחרונה שביל אופניים.

שניהם יקחו אותנו חזרה לנקודת ההתחלה - חניון העפר שצמוד לכביש ולבור חמת. הטיול כולו אורך כשעתיים וחצי ומציע טעימה קטנה משביל "סובב רמון" הארוך. זוהי הזדמנות מצוינת לחוות את קסמי המדבר בטיול קצר ונגיש.

בור חמת הר הנגב. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
מקורו ככל הנראה בתקופה הישראלית (מאה 10 לפנה"ס). בור חמת/מערכת וואלה, צילום: זיו ריינשטיין

זריחה בין פסלים: חוויה אמנותית במדבר

אורך מסלול: 2-1 ק"מ| דרגת קושי: קל | זמן מומלץ: זריחה.
על שפת המצוק המרשים של מכתש רמון, מסתתר אחד האתרים המרתקים בנגב - פארק הפסלים של מצפה רמון. למבקרים המשכימים קום מצפה חוויה ייחודית: טיול זריחה המשלב אמנות ונוף מדברי.

איך מגיעים: הפארק הממוקם מצידו המזרחי של כביש 40, מציע תצפית פנורמית על המכתש. מומלץ להגיע כחצי שעה לפני הזריחה ולטייל בין הפסלים תוך כדי התבוננות בשמיים המשתנים. אפשר לחנות ברחבה מצד ימין מיד אחרי מגרש הכדורגל וחורשת קק"ל הסמוכה.

תיאור המסלול והיסטוריה על הפארק: ראשיתו של הפארק בשנת 1960 כאשר האמן הישראלי קוסו אלול השתתף בסימפוזיון בינלאומי בו פגש אמנים מרחבי העולם והציע להם לבקר בישראל הצעירה ולפסל יחד על שפת מכתש רמון. האירוע התקיים בשנת 1962 והפסלים הראשונים בפארק מונחים פה מאז. בקטלוג שיצא אז נכתב: "פסלים במרחב יקרבו אותנו לאמנות לא פחות ממוזיאונים גדולים, חשובים ויקרים". באמצע שנות ה-80 לאחר שהפארק עמד מוזנח, הציע עזרא אוריון, איש מדרשת בן גוריון ואמן מוכר לשקם את הפארק ואף להוסיף לו פסלים נוספים מעשה ידיהם של אמנים ישראלים שונים. נסו בעצמכם לזהות את הפסלים מהשלב הראשון לעומת הפסלים מהשלב השני של הפארק. ההבדלים ניכרים גם בחומר וגם בשיטות העבודה.

הפארק הונגש ופותח פעם נוספת בשנת 2016, וכיום ליד כל פסל מוצב שלט קטן עליו מופיע שם היוצר.ת של הפסל, החומר ממנו נעשה ושנת היצירה. בנוסף תוכלו לסרוק את הברקוד ולקבל עוד מידע מעניין על הפארק על הפסל ויוצרו. לאחר הזריחה, אפשר להמשיך ולסייר בפארק, להתרשם מהפסלים לאור היום ואף ליהנות מפיקניק בוקר קל שתביאו אתכם.

טיפ: הצטיידו בלבוש חם, שכן המדבר יכול להיות קריר בשעות הבוקר המוקדמות. וכמובן אל תשכחו להביא מים, כובע ומצלמה לתיעוד החוויה.

הפסל של עזרא אוריון בפארק הפיסול המדברי במכתש רמון. ערן שפי, תמונות גולשים
הפסל של עזרא אוריון בפארק הפיסול המדברי במכתש רמון/תמונות גולשים, ערן שפי

מסלולים ברמת נגב

טיול זריחה לתהום של עין עקב

אורך מסלול: 4 ק"מ | דרגת קושי: בינונית| זמן מומלץ: מוקדם בבוקר. על מנת להגיע בזריחה להר יש לצאת להליכה ב-5:00.

איך מגיעים: באמצע שבוע, מרחב עם בווייז. בשבתות לא ניתן להכנס למרחב עם ולכן יש להכנס בדרך עפר מתאימה לכל רכב אשר מסומנת בסימון סגול מדרום למרחב עם.

תיאור המסלול: ההליכה להר קטום כוללת עליה שרק נראית קשה, בפועל מדובר בכ-80 מטרים עליה בגובה אל המישור החתוך של ההר ממנו תוכלו לראות את הזריחה עולה מעל לרכס חתירה.

המסלול לא עובר בשבילים מסומנים ולכן כדאי להסתייע במפה או אפליקציית ניווט, אך כל השבילים המובילים להר, ויש הרבה כאלה, ברורים מאוד ויחסית נוחים להליכה. ניתן לעשות סיבוב מעגלי וניתן ללכת הלוך ושוב, תלוי העדפה וזמנים, אבל בהחלט מומלץ לגוון ולהכיר עוד ואדי קטן וקסום או עוד שלוחה יפה, ואולי גם על הדרך תתקלו בצבע אשר נפוץ יחסית באזור הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully